إبحث عن موضوع

رواية حب بعد عذاب الحلقة١٣

(حب بعد عذاب) 
~آلَحًلَقُهّ آلَثًآلَثًةّ عٌشُر~

خرج الطبيب واسرع الجميع اليه بلهفه يسالونه عن حالتها و

محمد بخوف: بنتي ي دكتور طمني عليها ارجوك 

الطبيب بأسف: انا اسف انسه حور بعد ما عملنالها كل التحاليل والاشعات اللازمه للاسف اكتشفنا انها عندها كانسر ف الثدي الشمال

صدمه وقعت علي رؤس الجميع وعندما استوعبت عفاف الامر وقعت مغشيا عليها وبكي محمد وكريم بشده علي ابنته واخته وكانت الفتيات ومععم عمار يبكون بشده عليها وكان منصور ومصطفي في صدمه شديده
اما امير وحمزه هؤلاء العاشقان فقد نزلت الخبر عليهم مكأنه خنجر اخترق قلبيهم بشده فكانو يتألمون عليها كأن هذا الالم بهم هم وليس بهاا

حضرت ممرضتين واخذتا عفاف المغشي عليها وقد ذهبه رباب معها للإطمئنان عليها

﷼﷼﷼﷼﷼﷼﷼﷼﷼﷼﷼

اول من فاق من هذه الصدمه هو منصور الذي قالي للطبيب: طيب ي دكتور مانت ممكن تشيل الورم بس وهتبقا كويسه صح

نظر الجميع للطبيب بأمل علي ان يطمئنهم

الطبيب بأسف: للاسف الحاله متأخره ولازم نستئصل الثدي نفسه

صدمه اخري نزلت عليهم وكأنهم ضربو بمطرقه حديد ملتهبه من شدة الحراره ادت الي ذوبانهم

محمد بصوت ضعيف يخرج بصعوبه شديده: مفيش اي امل يادكتور في ان الورم يتشال من غير استئصال الثدي

الطبيب بشرح: بص حضرتك هو في عمليه هنعملها هنحاول فيها علي قد ما نقدر اننا نشيل الورم من غير استئصال الثدي بس نسبة النجاح 10 في الميه بس

كريم: اعملها يادكتور واعمل اكتر م اللي تقدر عليه عشان انا اختي لو حصلها حاجه همحيك من نقابة الطب دي خاالص فاهم

مصطفي بعدما افاق من الصدمه: بس ياكريم اهدي وهو لو ميقدرش علي العمليه يقول من دلوقت عشان لو فعلا حور حصلها حاجه المستشفي كلعا هتتطربق فوق دماغه

الطبيب بخوف: لالا ي فندم ههقدر اعمل العمليه وبإذن الله تنجح بس انتو ادعولها
ثم جاء ليذهب ليوقفه صوت كريم الذي قال

كريم للطبيب: لو سمحت ي دكتور ممكن ادخلها شويه

الطبيب: ماشي بس خمس دقايق بس وياريت تكون لوحدك بس

ثم ذهب الطبيب

﷼﷼﷼﷼﷼﷼﷼﷼﷼﷼﷼

دلف كريم الي حور التي وجدها تبكي بصمت

ذهب كريم وجلس بجانبها وقال وهو ينظر للاسفل: شكلك عرفتي

حور بابتسامه: ايوه عرفت ومش زعلانه
كريم: بحزن واستغراب: مش زعلانه 

حور بابتسامه: لا مش زعلانه 

حزن كريم بشده عليها ولاكنها قالت

حور بابتسامه: متزعلوش ياجماعه *"قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا"*

احتضنها كريم وقال: ونعم بالله ياحبيبتي انا مش عاوزك تخافي وان شاء الله هتخفي ماشي ي قلبي

حور بابتسامة رضا: انا موافقه علي كل اللي ربنا كاتبهولي مش معترضه ابدا لان ربنا كاتبلي الخير في كل حاجه بتحصلي واكيد دا خير ليا

احتضنها كريم ثم قبلها من جبينها وقال: ربنا معاكي ي روحي مضطر اطلع عشان يجهزوكي اشوف وشك بخير ي قلبي

بادلته حور الحضن وقالت بابتسامه: بإذن الله ياحبيبي لا اله الا الله

كريم وهو يخرج: محمد رسول الله

بعد خروج كريم بكت حور بشده وضلت تدعو ربها و

حور: "ربي لا اسألك رد القضاء ولكني اسألك اللطف فيه" "ربي لا اسألك رد القضاء ولكني اسألك اللطف فيه"  "لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين"
"لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين"
"الحمد لله عدد خلقه ومداد كلماته الحمد لله علي كل شئ"
﷼﷼﷼﷼﷼﷼﷼﷼﷼﷼﷼

بالخارج كان هناك من يراقب حمزه بحزن ولكن لا يستطيعر الاقتراب منه كانت تتمني ان ينظر لها ولكنه يحب حور ولا تستطيع ان تفعل لقلبه شئ

اما عند حمزه فكان يعلم بعشقها له ولكن ليس بيده شئ لها كان يتألم لألم حور والمها هي

لفت نظر حمزه امير وهو يجلس بعيد عن الجميع ويبكي بشده علي حور فسأل نفسه لما لا يبكي علي حور مثل امير ايعقل ان امير يحبها اكثر منه وهو من يستحقها وليس انا جلس يفكر في هذا الموضوع يريد معرفت مازهو شعوره الحقيقي
_________________________

اما عند امير فكان يبكي بشدهزخوفا علي حور خائف بشده من ان تنجرح بسبب هذا المرض فظل يدعو ربه لينجيها من هذا المرض دون استئصال جزء من جسدها ثم استقام وذهب الي المسجد ليصلي ويدعي لربه
_________________________

اما عند كريم فعندما خرج من عند حور كان يبكي بشده فإحتضنه محمد وسأله

محمد ببكاء: هي عامله ايه يابني طمني عليها

كريم ببكاء شديد: هي صابره وراضيه بقضاء ربنا انا موجوع غليها اوي يابابا حور متستحقش العذاب دا كله 

محمد: استغفر ربك يابني متقولش كدا دا اختبار من ربنا وهي قويه وهتعديه وهتبقا سليمه بس انت قول يارب

كريم ببكاء شديد: ياااااااااارب
≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈

كان هناك من تراقب كريم وتبكي بشده عليه نعم فهو حبيب الروحرحبيب الصغر كانت حزينه بشده علي حور وتتألم اكثر لبكاء معشوقها ولكن لا تستطيع الذهاب له
_________________________

ذهب كريم الي غرفة والدته ليجدها تبداء بالاستيقاظ وعندما تستيقظ تظل تبكي بشده علي ابنتها اخذها كريم في احضانه وضل يبكي معها بشده الي هدء بكائهم قليلا فسألته عفاف عن حور فقال لها 

كريم بحزن شديد وبكاء: ساعه وهتدخل اوضة العمليات ادعيلها يامانا يشيلو الورم بدل ما يشيلو... صمت كريم وبكا بشده فأخذته عفاف لأحضانها وبكت معه كثيرها وهي تردد لا هتبقا كويسه بنتي هتبقا كويسه اكيد
_________________________

بعد مرور ساعه تم تجهيز حور لدخول غدفة العمليات وقبل ان تدلف اليها طلب امير ان يدلف لها فوافق الطبيب بعد الحاح شديد من امير 

دلف امير الي حور وكان ظاهر عليه الحزن الشديد والبكاء فقالت حور فور رؤيته 

حور بابتسامه: متزعلش ي امير بإذن الله هخرج سليمه

ذهب امير وجلس علي الكرسي بجانب السرير وقال ببكاء شديد وهو يمسك يدها ويضغط عليها بخفه: ارجعيلي ياحور ارجوكي ارجعيلي انا مقدرش اعيش من غيرك

حور بابتسامه: متخافش اوي كدا العمليه بسيطه انا هرجع سليمه بإذن الله 

بكا امير بشده فبكت حور معه 
جائت الممرضه لأخذ حور و 

الممرضه: بعد اذنك يا استاذ لازم تدخل اوضة العمليات دلوقت

امير وهو مخبي دموعه: اكيد اكيد اتفضلي

خرج امير ودخلت حور غرفة العمليات وسط قلق ودعاء من الكل ناعدا اثنان كانا يتمنان الا تخرج حور نعم انهم هايدي ووالدتها ساره
_________________________

مر اكثر من اربع ساعات ولم يخرج احد من غرفة العمليات بعد بدأ القلق ينتابهم جميعا ويدعون ربهم اكثر

وبعد مرور ساعه اخري خرج الطبيب من الغرفه فأسرع الجميع عليه وكان اولهم امير الذي سأل الطبيب بلهفه

امير بلهفه: طمني يادكتور حور عامله ايه

الطبيب:..............
_________________________

§§§§§§§§§§§§§§§§§§
بقلمي~رَوْنَاءْ سُلَيْمـانْ~
§§§§§§§§§§§§§§§§§§

ليست هناك تعليقات