إبحث عن موضوع

اشباح المحقق

#أشباح_المحقق
بعد ان قصصت عليكم قصتي الجريمه الغامضه ووجدت استحسان شديد جدا قررت ان اقص عليكم قصه اخري ولكنها قبل قصتي السابقه بحولي 7 اعوام اي كنت لازلت ظابط صغير اتتذكرون من انا.  انا ياسر الغنيمي.  احب التحري في الجرائم مما احيانا في عوالم غريبه كما حدث مع حبيبه يالها من قصه ان احد غيري قصها علي مسامعي لاتهمته بالجنون. ولكن دعونا نبدا بدايتنا المعهوده. اليوم 5 يونيو 2000 الساعة السادسة صباحا درجه الحرارة قاربة علي الاربعين في الظل استيقظت كعادتي حامل الدب الضخم الذي يسمي النوم فوق اجفاني وانا اطقطق ظهري وفقراتي كمكنه صدئه تم تشغيلها اخذت حمامي البارد الذي جعل عيناي تنفتح دفعه واحده خرجت وصليت ووجدت امي اعدت لي الافطار المتين طبق الفول وبيضتان مسلوقتان وكوب شاي تناولت افطاري علي عجل وارتديت ثيابي ونزلت ودلفت في عربه العمل حتي وصلت الي مكان عملي كما تعلمون في احدي الجهات الامنيه دخلت مكتبي وكان هناك يحيي طبعا تتذكرونه من قصتي السابقه و ايضا علي عامل البوفيه وانا ويحيي كعادتنا نتناقش في امور عده ولكن وجدت هاتف المكتب يرن فقمت بالرد فكان راشد بيه المدير يستدعيني لامر هام فهممت بالذهاب قرعت الباب ودلفت الي الداخل.  راشد كيلاني المدير رجل حاد الملامح واسع الافق ينطبق عليه المثل الذي يقول( مبروم علي مبروم ميلفش)  لااستطيع ممارسة حيل علم النفس معه ولا قرائه لغة جسده ولا عيناه لانه دائم الاختباء وراء نظارة شمسية ريبان اصلي.  ولكن الغريبه انني قراءة عليه للحظه الاهتمام بشئ بشده قبل ان يخبئ لغة جسده كما يختفي فأر الصحراء وسط الرمال فخلع النظاره وقال بجديه مصحوبه بنوع من الدعابه.  انت لسه ليك في افلام الرعب والعفاريت والسحر يا ياسر ولا بطلت.  فقلت له وانا عاقد حاجبي دليل علي الاستغراب فقال مستفسرا تعرف واحد ساحر اسمه ( ا. ح. ف)  -الشخصيه حقيقيه لذلك ذكرنا  احرف منه - فاحسست كأن احد وضع عقرب سام امامي فقلت له ايه اه طبعا مفيش حد ميعرفوش ده راجل مشهور في السحر جدا. فقاطعني قائلا حابب اقولك انه اتقتل انهرده لقيوا جثته في اوضته وقافلين الاوضه ومواقفين حرس لحد ما حد يروح وطبعا مش هلاقي حد غيرك يحقق في الجريمه ديه وابتسم ابتسامه تشبه ابتسامه دركيولا وهي تعني لي الكثير فوافقت وهممت بالرحيل مع سيف من المعمل الجنائي ومعه سحر للتصوير و اخذت سيارتي وذهبنا وعند وصولنا فوجئت بزحام شديد يشبه زحام فيلم العيد في السينمات.  ولكن لمحني العساكر فاوسعوا لنا مكان لنمر ودخلنا فوجدنا المنظر كالاتي فيلا فخمه الطراز وسيده ذات وجه شاحب وهي تقريبا الزوجه وعلي وجهها علامات الفزع كمن شاهد لتوه مجموعه ضخمه من الغيلان.  وبنت تقريبا في العشرينات او الثلاثينات من العمر تبكي بشده ولكن بدون صوت تقريبا هي الابنه وصورة هذا الشخص علي الحائط معلقه وهو كالاتي شخص نحيف يضع  نظارات طبية كبيره شبه اصلع تحمل ملامحه الطيبه ولكن عيناه تحمل المكر والقوه.  لم استطع التحدث مع البنت فحاولت التكلم مع الام فقالت وعيناها زائغه كمن لا تراني او في عالم اخر.  ( ا.  ح.  ف)  اللي قتلوه مش هتعرف تمسكهم  وهتتاكد بنفسك.  فاحسست برعشه في جسدي جعلت كل شعره في جسدي تقف كمشجعي كره القدم في الاستاد.  فتركتها ودخلت لغرفة القتيل.  التي كانت تحتوي علي اباجورتان فقط يشعروك برهبه غير عاديه حتي سحر كادت تبكي من الخوف ولكن قلت لها بشجاعه مصطنعه يابنتي متقلقيش يا ما عدي علينا انيل من كده.  ولكن لسان حالي يقول شكلها كده مش هتعدي علي خير.  كانت الصاعقه الكبري عندما وقعة عيناي علي الجثه وصفها كالاتي شخص نحيل جدا يكاد العظم يخرج من وجهه علي وجهه اشد علامات الفزع كمن شاهد الجحيم امام عيناه عيناه بيضاااء تماما لسانه خارج فمه يداه مرفوعه امام عيناه وبسبب تجمد الجثه ثبتت هذه اليد.  فسمعت من شخص يقف عرفت انه البواب واسمه عم نبيل طرح سؤالا كنت سالته لنفسي سابقا ( استغفر الله العظيم هو الراجل ده مش كان ليه في السحر والجن الله اما احفظنا ياتري ايه اللي شافو رعبه للدرجادي) .  بعد ذلك تفحصت الغرفة كانت كالاتي.  غرفه واسعه جدا تلف جدرانها مكتبه عملاقه مليئه بالكتب والمخطوطات علي السقف مرسوم نجمه سداسيه مكتوب داخلها بعده لغات والارضيه ايضا نفس الشئ والجدران وراء الكتب عليها وشوم ورسوم غريبه كانت مرسومه علي يد الضحيه والذي استوقفني ان الغرفه ليس بها اي نافذه تذكر والباب مصفح يفتح بمفتاح عرفت انه نسخه واحده فقط كانت مع الضحيه واثار العنف علي الباب جاءت من محاولة رجال الشرطه للدخول مما جعل الامور تزيد تعقيدا فسالت الزوجه عما حدث فقالت وهي لازالت شاحبه.  هو متعود بعد الفطار يخش محرابه يقرا دخل وقفل الباب ساعه اتنين تلاته مطلعش كان عنده خط تليفون خاص جوه كلمناه مردش قعدنا ننده ونخبط مردش لحد مسمعنا خبط ورزع وصرخه منه شقت ودانا صرخنا طلع البواب حاول يدخل مفيش فايده رحنا مكلمين الشرطه كسروا الباب وحضرتك جيت .  فذهبت الي نفس الغرفه ووجدت ثاني المفاجئات وهي صور مبعثره نتيجه لانقلاب المكتب الصور  كانت تحتوي على صور للممثلات وممثلين مشهورين مكتوب عليها بالدماء كلمات غريبه و ايضا بعض المناديل عليها دماء والاخري عليها ماده تبين من التحليل المبدئي انها سائل منوي. فقلت في دهشه من اكتشف ان الارض مثلثه الشكل وليست كرويه.  يا نهار اسود ده الراجل ده كان بلوي رفعنا البصمات  فلم نجد اي بصمات غيره فقط ووجدنا اثار اصابتنا بتجمد الدماء في عروقنا اثار مخالب لشئ ليس قطه ولكن لا نعلم و اكتملت دائره الرعب حين رفع الجثه والخروج بها من الشقه ظهور قط اسود من العدم ومتابعته لنا حتي دخوله سيارة الاسعاف وكما ظهر من العدم اختفي في العدم حين وصلت المكتب طلبت من سحر الاتيان بالصور فجاءة بها وقالت وهي تبلع ريق قد تحجر كمن شرب( شبه)  مش هتصدق اللي هتشوفه يا فندم فحصت الصور هي هي ولكن الغريب انه ظاهر في كل الصور ولم نره يقبع في ظلام الغرفه قط اسود علي عيناه حده غريبه وعرفت ان هذا الرجل  لم يمتلك قط فصعقني الامر كمن لدغ من عقرب وانتظرت في مكتبي حتي ياتي تقرير الفحص المبدئي للجثه ولكن اتت رنه الهاتف قاطعه حبل افكاري كطفل لزج يصمم ان ينادي علي اباه رغم نظر اباه له.  فاجبت وكان الاتصال من مسعد طبيب المشرحه وكانت في لهجته زعر شديد  وقال.  ياسر احنا عرفنا من النظره المبدئيه انه مات نتيجه لسكته قلبيه وديه بتيجي نتيجه لموقف ما صدمه فقلت له في تركيز اه تمام شرحتوا الجثه فقال لي وهو قد وصل رعبه الي الحافه ماهو ده اللي بكلمك عنه اول ما ابتدينا نشرح لقينا قط اسود خرج من ورا واحد من ادراج التلاجه قلنا يمكن دخل من اي حته راح دكتور كارم يهشه نط خربش كارم وجري علجثه وبعدها النور قطع والمولد بتاع الكهربا مرضيش يشتغل وسمعنا صوت بيقول لا تمسوا جثه سيدي وفجئه النور رجع طبعا كله جري برا الاوضه وحد تطوع ودخل الجثه التلاجه ولا لقينا القطه ولا حاجه وقررت المستشفي تطلع التقرير بانه موت نتيجه لسكته قلبيه ولا توجد اي شبهه جنائيه فاغلقت الخط وانا اشعر باحد ضربني بعصا علي مؤخره راسي فذهبت الي المدير وقصصت عليه كل شئ فقال وهو معتدل انا عارف الموضوع ده معفرت انا هقفل المحضر اللي اتعمل ضد مجهول فقاطعته وقلت شكله كده هيتقفل ضد عفريت.  تمت.
نلتقي ف قصه جديدة 
#الباحث_عن_المتاعب

ليست هناك تعليقات