إبحث عن موضوع

رواية دموع الورد🌸الحلقة13🌸

الحلقه13
وصل مراد الفيلا مع اكرام واسر وشوشو وزينات وسميحة اول مادخل افتكر كل حياته إلا فاتت ده البيت الا شاف احلى زكريات طفولته ومراهقته وشبابه وحياته مع اخوه 
حس بيه اكرام حب يكسر صمته : نورت بيتك يامراد
مراد اكتفى بهز رأسه بس
اكرام : أنا طلبت منهم يجهزوا الاوضه إلا تحت علشان 
قبل مايكمل اكرام كلامه كان مراد بيقاطعو علشان بقيت عاجز
العجز مش فى الكرسى الا حضرتك قاعد عليه العجز بيبقى فى التفكير الكل التفت على الصوت وكانت فريدة اسمحلى يامراد بيه ولو حضرتك فاكر كده يبقى ممكن تتدخل اوضتك وتستسلم للحالة دي بس الإنسان لازم يبقى عنده اراده والا انا كده وجودى مالهوش لازمة
الكل بص لفريدة انها بتتكلم كده ازاي وخصوصا انها اول مرة تشوف مراد بس قبل اى حد ما يتكلم كانت شوشو قربت منها بغضب : انت ازاى تتكلمي كده انت نسيتى نفسك وبعدين ولو عايزة تمشى اتفضلى احنا مش بنتهدد وممكن نجيب غيرك ومش من هنا من برا انتي من ساعة ماجيتي وانتي بتعملى حركات كده غريبه ياريت تعرفى حدودك
مراد بحدة: عائشه انتي اتربيتي انك تكلمى حد بألاسلوب ده اتفضلى اطلعى على اوضتك ارتاحى علشان الفترة الافاتت كانت صعبه
عائشه جيت تتكلم لكن مراد بصلها بصه معناها مفيش كلام طلعت تجرى على اوضتها 
مراد : معلش ياسميحة اطلعى وراها 
سميحه : حاضر 
مراد بص لفريدة : متزعليش منها هى بتحبني وانتي بصراحه اتدخلتي واحنا لسه منعرفش بعض
قبل مافريدة ترد الا كانت عينيها اتملت بالدموع كان الدكتور هو الابيرد : انا الا طلبت من فريدة انها لازم تعمل كده لازم تساعد حضرتك وعلى تجاوز الأزمة وترفع من روحك المعنوية علشان ده هيساعدنى فى العلاج 
مراد : عموما متشكر واتمنى من الانسه فريدة متزعلش من شوشو
زينات اخدت طبطب على فريدة: مش هتزعل لان فريدة هتعتبرها اختها مش كده يافريدة
فريدة : اكيد طبعا عن اذنكم اتابع شغلى يلا يامراد بيه الدكتور يطمن على حضرتك وبعدين تاخد علاجك وترتاح 
ودخلت فريدة مع مراد والدكتور
أما عائشه فدخلت اوضتها وشر يتطاير من عينيها : بقى دادي بيدافع عنها وهى لسه مكملتش كام ساعة ليه وبعدين إصرار نانا زينات عليها ليه اكيد فى حاجة غلط وفضلت رايحة جاية فى الاوضه دخلت عليها سميحة وشافت الحالة الاهى فيها : ايه ياشوشو ده
شوشو بعصبيه: فى ايه يادادة انت جاى تكملى عليا كل ده علشان كلمت حتت ممرضه كده
سميحة صدمت من اسلوب شوشو : انا اسفه ياانسه عائشه انى دخلت 
شوشو وقد تدراكت خطائها: انا اسفه ياداده الظاهر انى فعلا اعصابى تعبانه بس برده الممرضه دي مش عجبانى دي مش بقالها كام ساعة وعملت مشكلة بيني وبين دادى وكمان انتى دى جايةتفرق بينا
سميحة طبطبت عليها: انا ازعل منك دى انتى بنتى وكمان مش عايزاكى تحكمى على حد من غير ماتعاشريه
شوشو: حتى انت كمان بدافعى عنها
سميحه: ياحبيبتى انا مش بدافع أنا بقولك متحكميش عليها إلا لم تعاشريها وبعدين سيبك من ده كله ادخلى خدى حمام وانا هنزل اجهز حاجة تاكليها
شوشو وهى بتبوس سميحه فى خدها: حاضر
---------------------------------------------------------------------------------------
أما فى اوضه مراد 
الدكتور بعد ماخلص كشف : لا احنا كده تمام بس ياريت يامراد بيه نلتزم بالتعليمات الا اتفقنا عليها 
مراد : حاضر بس هو فى امل
الدكتور : ان شاء الله انا زى ما فهمت حضرتك هنبدأ بالعلاج الطبيعى علشان نقوى الأعصاب وبعد كده نشوف ممكن ندخل جراحى ولا لا وعلى فكرة احتمال كبير اوى أن العصب يستجيب معنا ومنحتجش عمليه 
مراد: ياريت 
الدكتور : أن شاء الله عن اذنك
خرج الدكتور مع فريدة بره الاوضه 
---------------------------------------------------------------------------------------
أما فى خارج الاوضه 
كان يجلس زينات واكرام واسر اول ما خرج الدكتور سألوه ايه الاخبار 
الدكتور: الحمد لله الوضع احسن وكمان لو نفذ تعليمات هيتحسن اسرع واهم من كل ده نفسيته لازم تكون كويسه
اسر : ان شاء الله حضرتك متقلقش 
اكرام: طبعا احنا كلنا هنساعده علشان يرجع زى الاول 
الدكتور: ان شاء الله وانا متفائل بانسه فريدة 
فريدة: اكتفت بابتسامة صغيرة
زينات : بتاكد كلام الدكتور : طبعا فريدة شاطرة وهى الوحيدة الا ممكن تساعد مراد يرجع لحالته بسرعه
الدكتور : أن شاء الله بكره هنبدا اول جلسه علاج طبيعي انا اتفقت مع الدكتور وهيكون هنا بكرة عن اذنكم
اكرام :اتفضل 
فريدة : عن اذنكم هوصل الدكتور 
خرجت فريدة مع الدكتور 
اول ما خرجوا اكرام بص لزينات : اعذرونى يازينات هانم بس حضرتك متحمس اوى لبنت ده انت تعرفيها منين وبعدين احنا كنا قدرنا نجيب طقم تمريض من احسن مستشفى مش مصر لا فى العالم
زينات بتضحك على طريق اكرام 
اكرام : ممكن افهم حضرتك بتتضحكى ليه
زينات : عليك يااكرام علشان كل حاجة بتفكر فى الفلوس على فكرة فريدة هتقدم لمراد الحياه
اكرام: مش فاهم
زينات: مش مشكلة بعدين هتفهم
فى وقت دخلت فريدة 
زينات : تعالى يافريدة
فريدة بكسوف: انا هدخل اطمن على مراد بيه 
اكرام : طب لوصاحى عايز ادخل
فريدة: حاضر 
اسر بعد اذنكم ياجماعة انا همشى اروح الفندق ارتاح وراجع بالليل
زينات : فندق ايه يااسر انت تعقد معانا هنا لحد ماتقرر هتعمل ايه
اسر: مش هينفع علشان انا كلها يومين ولازم ارجع لندن علشان اتابع شغل مراد بيه وبابا وخصوصا المشروع الجديدة
زينات: بس يابنى 
سيب يانانا اصل ميقدريش يبعد عن هناك كان ذلك صوت شوشو الذى كانت تنزل من على السلم : اصل حياته هناك ميقدرش يبعد اكتر من كده
اسر وهو بينظر لها بحدة: فعلا يازينات هانم حياتى هناك عن اذنك 
زينات : ايه باشوشو فى ايه مالك
شوشو: ابدا يانانا مش عايزاكى تضغطى على البشمندس اكتر من كده علشان من متبوظيش حياته كفايه الا ضيعوا من وقته هنا 
كان فريدة تشاهد هذا الموقف وتقول فى سرها واضح أني هتعب اوى معاكى وكمان شكلك كده بتحبى اسر
زينات: خلاص البشمهندس اسر هتتغدى معانا وبعد الغدا نتكلم 
فريدة انسحبت بهدوء ورجعت تاني : اكرام بيه مراد بيه مستنى حضرتك
اكرام: تمام انا هدخل اشوف مراد
فريدة جاءت تمشى لكن صوت شوشو أوقفها: مش شغلك
! انك تفضلى جمب دادى مش تسبيه
فريدة بهدوء: ايو حضرتك بس اكرام بيه طلب منى أن يدخل يتكلم مع مراد بيه فهو حاليا عنده ومعتقدش وجودى مرغوب فيه
شوشو بحدة: هو ايه النظام الجديد ده وشاورت لصوابعها هو المفروض أن قبل ما ندخل لدادى نستأذن منك
زينات: ايه ياعائشه اسلوبك ده اه والمفروض نستأذن منها لان مراد من اللحظة دي مسئول منها 
اسر : بعد ازنك يازينات هانم ووجه كلامه لفريدة احنا اسفين بالنيابة عنها وانتب عارف عائشه لسه طفلة فى تصرفاتها 
فريدة حبيت تمشى لانها شافت الموقف متعقد فستأذنت منهم بحاجة تشوف اوضتها وترتب حاجتها 
شوشو بعصبيه : انا مش طفلة يابشمهندس انا كبيرة 
اسر : الكبير مش بيتصرف زي العيال عملت ليكى فريدة أيه علشان تتعاملي معها بألاسلوب ده انت ايه معندكش حاجة اسمها رحمة بس الا زيك هيعرف ايه عن الرحمة الاهى أساسا دينها اصلا متعرفش حاجة عنه 
جاءت شوشو ترد قاطعها ماانت اصلا لو تعرفى حاجة مكنتيش ارتبطتي ومكملش كمل كلامه مع زينات انا اسف يازينات هانم مش هقدر اتغدى معاكم عن اذنك
خرج اسر من الفيلا وهو حزين 
أما زينات لسه هتتكلم لقيت شوشو بتجرى على السلم واول ماوصلت لاخر السلم اغمى عليها
زينات: شوشوووو
جريت على السلم طلعت على صوتها سميحة وكمان فريدة شافو المنظر شالوها هما التلاته ودخلوها اوضتها
سميحة : ايه الاحصل مالها شوشو
زينات : معرفش حصل مشادة فى الكلام مع أسر وبعدها طلعت واغمى عليها 
فريدة: انا السبب
زينات : لا المهم دلوقتى انها تفوق
فريدة : انا هكلم الدكتور 
فعلا فريدة كلمت الدكتور وجاء وقال إن عائشه اتعرضت لضغط عصبى وياريت تحولوا تخرجوها لازم حد يفضل جمبها عن اذنكم
فريدة وصلت الدكتور ورجعت ليهم وطلبت منهم أنها هى هتفضل جمبها النهاردة
زينات: طب ومراد
فريدة : متقلقيش مراد بيه مش هيحس بحاجة وكمان اخر معاد دواء الساعة 10 وبعدها انا هكمل مع شوشو 
زينات: بس كده تعب عليكى 
فريدة: ولا تعب ولاحاجة 
---------------------------------------------------------------------------------------
أما عند مراد فى اوضته 
اكرام : عاملة ايه دلوقتى
مراد : هعمل ايه يعنى قاعد على الكرسى ده
اكرام : مراد لازم تتقبل وضعك علشان تعرف تتعامل وبعدين فترة وهتعدى 
مراد : يارب المهم دلوقتى متعرفش اخبار عاصم ايه
اكرام باسف: البقاء لله
مراد بحزن: امتى 
اكرام: من يومين 
مراد : لاحول ولاقوة الا بالله هنعمل ايه
اكرام : كل خير المهم دلوقتى صحتك ولم تسترد صحتك شويه نبقى نتكلم فى الشغل 
وهنا الباب خبطت ودخلت فريدة وهى شايلة صنيه الاكل : مراد انا جبت لحضرتك الاكل علشان معاد الدواء
حاولت فريدة تساعد مراد على الاكل واخدت الدواء وطلبت منه الراحة 
خرج اكرام يسأل على أسر عرف أن مشى علشان يجهز نفسه لسفر والكل اتغداء 
وبعد كده فريدة طلعت جمب شوشو وفضلت جمبها طول الليل لحد ما نهار طلع وكانت عينيها غمضه محستش غير لم داداة سميحة بتصحيها : اصحى يابنتى 
فريدة بنوم: صباح الخير ياداده
سميحة : صباح النور روحى ارتاحى شويه وانا هكمل مكانك
فريدة وهى بتبص فى ساعتها: لا راحة ايه يادوبك احضر الفطار لمراد بيه ومعاد دواء علشان يجهز لجلسه العلاج الطبيعى 
سميحه: بس كده انت هتتعبى
فريدة بابتسامة: متقلقيش عليا انا اخده على كده
خرجت فريدة وراحة على اوضتها غيرت هدومها وتوضات وصلت فرضها وقرأت وردها وبعدها جهزت الفطار لمراد وخبطت ودخلت عليه 
فريدة بابتسامة : صباح الخير يامراد بيه
مراد: صباح النور
فريدة: انا جهزت الفطار لحضرتك 
مراد : متشكر
فى نفس اللحظة الباب خبط ودخل اكرام: صباح الخير 
مراد: صباح النور
اكرام : ممكن ياانسه فريدة تسيبنى مع مراد شويه علشان اعرف اجهزه 
فريدة : حاضر 
خرجت فريدة واكرام اخد مراد على حمام وغير هدومه وفطر وبعد شويه دخلت فريدة اديت مراد الدواء واتفق مع اكرام على متابعة الشركة لحد مامراد يستعيد صحته 
وبعدها جاء دكتور العلاج الطبيعي وعمل الجلسه وعرف فريدة بعد التمارين الا هتعملها معه
خلصت الجلسه وطلبت من مراد الراحة وبعدها خرجت قابلت زينات 
زينات: اخبار مراد ايه
فريدة: الحمد لله الدكتور قال إن شاء الله الأعصاب تستجيب بسرعه
زينات : يارب شكرا على اللي عملتيه مع شوشو 
فريدة: عادى انا اعتبرتها اختى 
زينات : انا عارفة أن شوشو زودتها شويه بس اعزريها الا حصلها مش شويه 
فريدة: متقلقيش كله تمام
زينات : تعرف انى لازم ارجع الدار 
فريده: ارجعي واطمنى 
رجعت زينات الدار
وأسر رجع تانى لندن 
وعدى شهر والأمور مستقرة لم تخلو من المشاكل بين فريدة وشوشو 
أما مراد فكل يوم إعجابه بفريدة بيزيد عن اليوم إلا قبله وحالته بدأت تتحسن شويه 
أما اسر فحاول يغرق نفسه فى الشغل علشان ينسى شوشو ولم ينجح
واكرام حاول يوقف الشركة على رجله من تانى
أما عائشه مخرجتش من الفيلا نهايه طول الفترة الفاتت ودبلت فمراد فكر فى حاجة 
وطلب اكرام : خير
مراد: كنت عايزك تشترك فى النادى علشان شوشو
اكرام: حاضر كنت عايزك فى موضوع
مراد : خير
اكرام : الشركة محتاجاك
مراد: ازاى
فريدة: عندى الحل 
اكرام : ايه
فريدة : ------------
مراد بحدة: اعتقد ياانسه شغلك هنا هو التمريض وبس صح
فريدة باحراج: صح انا اسفه عن اذنك 
خرجت فريدة وهى تشعر بالاحراج
اكرام: مالهوش لازوم انك تحرجها كده هى مغلطتتش
مراد : من فضلك يااكرام سبنى دلوقتى
خرج اكرام من عند مراد شاف فريدة فى الجنينه وباين عليها الحزن فكر يروح يكلمها بس أتراجع علشان ميحرجهاش
---------------------------------------------------------------------------------------
اما فى مكان آخر 
يجلس الباشا ويدخل عليه هذا الشخص خلاص عرفت كل حاجة
الباشا: قول
الشخص: هو خرج من المستشفى وقاعد فى البيت وصاحبه اسمه اكرام هو إلا بيروح الشركة وبنته مش بتخرج بس انا عرفت هنعمل ايه
الباشا: ايه
الشخص:-----------
الباشا ضحك بشر
ياترى ايه الا هيحصل
هنعرف الحلقة الجايه

ليست هناك تعليقات