إبحث عن موضوع

رواية احبيت قاسي 💔الحلقة16💔

🍁   الحلقة    ١٦  🍁

🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁

ديمة  بتروح الجنينة وبتظبط حاجات خفيفة برة وفهد 
 واقف فى اوضة المكتب وبيشفها وبيبص عليها من شباك  المكتب

عبد العزيز بينزل من اوضته وبيشوف سعاد مديقة اوى
وبيتكلم معاها وبتنزل زينب بتجرى

زينب /بابا وصل

وزينب بتجرى على والدها وبتحضنو و عبد العزيز وسعاد بيقطعو حديثهم وبيروحو يستقبلو الضيووف

عبد العزيز / نورت بيتك يا اخويا

عبد الرحمن / منور بيك يا عبد العزيز

وفى رجالة من العيلة وحريم وبنات وسعاد بتستقبل الحريم وبتخدهم معاها والبنات بتروح مع زينب عند جودى واسامة واقف على السلم وبيبص على البنات و بينزل يسلم على الرجالة

وبيخرج فهد  من غرفة المكتب

عبد العزيز / فهد

وفهد بيبصلو وبيروح علية وعبد العزيز بيعرفو على الضيووف

عبدالرحمن / اهلا يا ابنى بقالى اكتر من ١٠ سنين مشفتكش

عبد العزيز / فهد هو الى ماسك كل شغلى ومشغوول

وبيتكلمو مع بعض و ديمة بتخلص كل شغلها وبتدخل علشان تغسل اديها

سعاد / ديمة

و فهد بيسمعها وبيبص عليها وديمة بتقف

سعاد / هاتى للضيووف عصيير بسرعة

وديمة  مديقة اوى من تصرف سعاد معاها اوى وبتتكسف وبتروح فعلا على المطبخ وعنيها تدمع وبتمسح دموعها وبتجيب عصيير للضيووف وبتخرج وبتقدمو لسعاد

سعاد / قدمى للضيووف الاول

وديمة مسكة نفسها بالعفيا

ام زينب / شكرا يا بنتى تعبناكى معانا

سعاد / تعبتوها اية دة شغلها ولازم تتمو باكمل وجة

و فهد بيسمعها ومدايق اوى ومتعصب ولسة ديمة بتاخد العصيير للرجالة فهد بيروح عليها وبياخد الصانية منها
وسعاد بتشوفو وبتتدايق اوى وعبد العزيز بيبص لفهد بعصبية و فهد بيقدم العصيير للرجالة بنفسو وديمة وقفة مش عرفة تعمل اية

و بتشوف سعاد بتبصلها اوى وديمة دمعها بتنزل وبتخرج بسرعة على برة وفهد  بيخرج وره وديمة وقفة بتعيط و فهد بيديها منديل وديمة بتبصلو اوى

  ديمة  / شكرا

فهد / انا بعتزر على الى حصل جوة

وديمة بتبصلو اوى دى اول مرة يعتزرلها على حاجة وفهد بيعتزرلها

فهد  / انتى تعبتى اوى روحى على بيتك ارتاحى شوية علشان فى الخطوبة تكونى جاهزة 

   ديمة  / اية بس انا شغلى ينتهى هنا

فهد / هتيجى

 ديمة    / لا 

و لسة بتتحرك وبتتكعبل وفهد بيلحقها و بتبصلو اوى

 فهد  / حصلك حاجة

ديمة مبتردش ولسة بتقف على رجليها و رجليها بتوجعها اوي

    ديمة   / اااة رجلى

و فهد  بيشلها بين دراعو

      / انت هتعمل اية

فهد / هشششش

و بيدخل بديمة القصر قدم الضيووف وشايلها بين دراعو
وسعاد والضيووف بيقفو ويبصو لفهد وفهد بيحط ديمة على اقرب كرسى و عبد العزيز متعصب اوى وبيبص لفهد

فهد  / بابا ديمة وقعت علي رجليها فانا اتطريت اشيلها واجبها هنا

وديمة بتهرب بعنيها من سعااد

سعااد / اصل هى لسة اهلها معرفهاش ازاى تمشى مظبووط

عبد العزيز /  عوزك فى  المكتب

فهد / لو سمحتو حد يساعدها

وولدت زينب بتروح على ديمة

ولدت زينب / رجلك حصلها اية يا بنتى

.
      **********************************


وعبد العزيز وفهد فى اوضة المكتب

عبد العزيز / لحد النهاردة انا عمرى ما قولتلك  تعمل اية ومتعملش اية بس انك تهينى قدم اعمامك بالطريقة دى

 فهد / بابا انا

عبد العزيز / انت كبير كفاية علشان تعرف الصح والخطا وبلاش تقلل احترامى اكتر من كدة قدم الضيووف علشان بنت

وفهد مدايق اوى

فهد   / انا اسف يا بابا بس انا

عبد العزيز / بعد الخطوبه بة النهاردة هعلن خطوبتك انت وزينب

  فهد  / بس انا

عبد العزيز / يا ابنى انت لازم تتجوز وتنسى الى فات كلو وتبدا من جديد حرام عليك حياتك دى

فهد متعصب ومش عارف يقول اية

 فهد / الى حضرتك عوزو هو الى هيكوون يا بابا لو حضرتك عوزنى اتجوز يبقي انت شايف صح وهنفذ الى حضرتك تقولو بعد ازنك

وفهد  بيخرج وديمة مش موجوودة ومش قادر يسال عليها
وبيخرج الجنينة وبيشوف اسامة خارج بالعربية ومعااة ديمة
و بتروح على البيت

.
      **********************************

سراج فى مكتبو ومدايق اوى علشان ريم وبيحاول يتصل بيها مبتردش وبيدايق اوى وبيخرج وبيروح على عربيتو

.
      **********************************

ديمة بتوصل البيت وسرحانة

اسامة /  انتى كويسة

وديمة بتبص حوليها بتشوف انها وصلت البيت

ديمة   / شكرا يا اسامة

و بتنزل وبتروح على البيت واسامة بيبص عليها انها مش طبيعية و بتطلع وبتشوف ولدتها قاعدة مع ابوها بيضحكو
وبتجرى عليهم وبتعيط وفايزة بتخدها فى حضنها

فايزة /  حببتى فى اية 

احمد / ديمة يا بنتى انتى كويسة

وديمة بتعيط اوى وبتشم امها اوى ومش بتتكلم واحمد قلقان عليها وديمة بتمسح دموعها

 ديمة / مفيش بس انا حسيت انى عوزة احضنكو وبس

فايزة بتبصلها

احمد /  انا بعرف امتى بنتى بتكون حزينة

وديمة بتبتسم

   ديمة / مفيش حاجة بس النهاردة تعبت شوية فى الشغل بس بصراحة الحفلة هتكون حلوة اوى انا عملت فيها حاجات جميلة انتى عرفة ياماما لمابنتك تحط دمغها فى حاجة ااااة انا تعبانة هروح ارتاح شوية

و بتروح على اوضتها واحمد وفايزة بيبصو لبعض اوى
وحاسين ان بنتهم فيها حاجة

.
      **********************************


سراج بيوصل البيت وبيدخل

سراج / ريم ريم

وبيدور عليها فى كل حتة وهى مش موجودة فى الشقة وبيتصل على الموبيل وبيسمع صوت الموبيل فى الاوضة وبيروح على الاوضة وبيشوف ورقة محطوطة تحت الموبيل بتاع ريم

ريم / سراج انا عند ماما خلينى ارتاح كام يوم اغير جو
بلييز متتعصبش بس انا نفسيتى تعبانة اوى وانت مش حاسس بياولا قادر تفهمنى خلينا نبعد كام يوم عن بعض وانا لما احس انى ارتحت هرجع البيت بنفسى بليييز متتصلش بيا ولا تيجى البيت بحبك رييم

وسراج بيقطع الورقة وبيرميها وبيتعصب اوى

.
      **********************************

ديمة فى اوضتها نايمة وبتحلم ان يوم فرحها وابوها داخل معاها قاعة كبيرة اوى وعرسها واقف مستنيها بعيد و بتقرب منو خطوة خطوة و بتوصل لعرسها ومبسوطة وعرسها دة بيبوس اديها وبيكون  فهد و بتفتح عنيها بسرعة

  ديمة / انا اية الى بيحصلى دة انا

فايزة بتدخل الاوضة على ديمة وبتروح عليها

فايزة / حببتى عملة اية دلوقتى

   ديمة  / ماما انا كويسة متقلقيش عليا

و بتبص فى الساعة

ديمة /  انا لازم اروح اجهز نفسى علشان حفلة الخطوبة لازم 
اكون موجوودة واشرف على كل التفصييل بنفسى

و لسة هتقف وبتشوف صندووق فى اوضتها على الارض

ديمة   / اية دة

فايزة / يبقي انا نسيت اقولك دة جالك النهاردة الصبح وكمان جاه معه دعوة ليا انا وابوكى علشان حفلة الخطوبة

 ديمة  / اية دعوة

فايزة / اة دعوة لحضور الخطوبة انا هروح علشان اجهز انا كمان

وديمة مستغربة اوى وبتبص للصندق وبتروح علية ومكتوب علية المرسل فهد  عبد العزيز الى ديمة احمد  وعنوان ديمة
و لسة هتفتح

ديمة / احسن يكون حاطط قنبلة فية اية الهبل بتاعى دة

و بتفتح الصندووق وبتحط اديها على شفايفها من الخضة
وبيكون فستان سوارية اسود والجزمة والشنطة بتاتو ومعاة وردة بيضة

وموبيل ديمة بيرن وبتروح علية وبيكون فهد
 

فهد / عجبك الهدية

   ديمة  / انا متعودتش اقبل هدية من حد غرييب

فهد  / يبقب عجبتك متتاخرييش احسن يحصل مشاكل فى الحفل المرة دى كمان وساعتها انتى الى هتندمى هستناكى

و بيقفل التلفون وديمة بتبص للتلفون ومش مصدقة
و بتسمع صوت سراج برة وصوتو عالى وبتخرج بسرعة

و بتشوف سراج مدايق اوى و قاعد وحاطط ايدو على دماغو

ديمة / سراج فى ايه

احمد / اهدى يا ابنى فيها ايه خليها ترتاح شوية انتو لسة متجوزيين جديد وياما هتمر عليكو صعوبات فى الحياة اصبر عليها شوية

فايزة / انت الى اخترت واتجوزتها غصب عنى

احمد / مش وقتو خالص الكلام دة

فايزة / فى وحدة متجوزة عقلة تسيب بتها وتروح بيت اهلها
علشان الحمل اتاخر شوية امال لما تقبلهم مشاكل فى حياتهم اكتر من كدة

احمد / فايزة خلاص انتى شايفة الولد عامل ازاى

وسراج بيقف

سراج / انا همشى

ديمة / هتروح فيين استنى خليك معانا لحد ما ريم ترتاح شوية

سراج /  انا مخنووق خلينى اروح

ديمة / وحياتى وحياتى خليك معايا انا محتجالك اليوميين دول

و بتحضنو اوى و سراج بيرفع وعنيها فى عيونو

سراج / انتى كويسة

ديمة بتحضنو اوى وبتسكت وسراج بيحضنها

احمد / خليك معانا يا ابنى يعنى هتعمل اية لوحدك هناك

فايزة / دة انت مبتعرفش تعمل كوبية شاى لنفسك حتى والهانم سابتك ومسالتش فيك حتى

واحمد بيبص لفايزة اوى

احمد / ديمة يلا جهزى نفسك علشان منتاخرش وانت كمان تعالة معانا غير جو

ديمة / اة وحياتى تعالة معانا

سراج / مدام انتى طلبتى منى حاجة اكيد مش هقدر ارفض طلبك ابدا

وديمة مبسوطة اوى وبتروح تجهز نفسها وبتطلع فستان من بتعها وبتبص على الفستان الى فى الصندوق

سراج / ممكن ادخل

ديمة / طبعا

وسراج بيدخل وبيبص لديمة اوى وبيقاعد على السرير

سراج / قوليلى فى اية مالك

 ديمة  / انا مفيش

سراج / ديمة

ديمة  / سراج اكيد فى الوقت المناسب انا هحكيلك بس انا دلوقتى مشاعرى متلغبطة

سراج / بس خليكى عارفة انى موجوود جمبك فى اى وقت

وديمة بتروح تبوسو من خدو

سراج / ها هتلبسى اية

و بتروح تورية الفساتين بتاعتها علشان يختار منها
وبيشوف الصندوق وبيروح علية وبيطلع الفستان منو

سراج / واااو تحفة ميين جبهولك

ديمة   / دة دة هو الفستان دة

وسراج بيقراء الى مكتوب على الصندوق

سراج / مش هو دة الى

ديمة   / علشان انا جهزت حفلة خطوبة اخته ويعنى

سراج / يعنى اية

ديمة  / هو بعتلى الهدية دى علشان اتبسط من التجهيزاات الى عملتها سيبك منه شوف انا عندى فساتين كتيير شوف دة

سراج / ديمة  متاكدة انك مش مخبية حاجة

ديمة  / انت بتحسسنى انى متهمة عندك لية قولتلك مجرد هدية وبس

سراج / اوكى يبقي تلبسية النهاردة 

وسراج بيروح يحطو على السرير قدم ديمة وبيبص لديمة اوى وبيخرج و بتقاعد جمب الفستان على السرير ومش عرفة هتعمل اية

بعد نصف ساعة

احمد وفايزة وسراج وقفيين فى الصالة مستنين ديمة

احمد / مش معقوول كدة هنتاخر

و بتخرج من اوضتها ولبسة الحاجات الى فهد جبهلها وطلعة زى القمر وربطة شعرها لفووق و سراج بيبصلها اوى وبيروح عليها

سراج / ممكن نتعرف

فايزة / جمييل اوى عليكى الفستان دة  انتى جبتية امتى

ديمة  / انا انا

سراج / هنتاخر اكتر كدة خلونا نمشى يلا

وبينزلو كلهم

فى قصر  فهد  الكل تقريبا وصل وجودى فى اوضتها ومعاها زينب والبنات

وردة ✍️

ليست هناك تعليقات