قصة كرسي الجن الجزء16
#كرسى_الجن
#الجزء_السادس_عشر
اعوذ بكلمات الله التامات
بعد شوية دخلت مامت هويام المطبخ ...
سمعت صوت دوشة من اوضة الليفنج
جريت تشوف فى اى
لقت ادهم ابنها قاعد على الكرسى الهزاز بتاعة وبيتفرج ع التلفزيون
زعقتلة وقالت وطى الزفت د ة وماتعملش دوشة
وسابتة وطلعت من الاوضة
ومرة وحدة حسة بقبضة فى قلبها ....
وجسمها كلة تلج مرة وخدة
اى دة
ازااااى
معقول ....
ادهم المفروض بالمدرسة
امال مين ..مين الى بالاوضة
بسم الله الرحمن الرحيم ...بسم الله الرحمن الرحيم
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
وبدات تتحرك نحية اوضة الليفنج وهى مرعوبة
ملقتش اى حد ب الاوضة
والتلفزيون مطفى وكل حاجة تمام ومافيش اى حاجة
فضلت واقفة تبص ووهى بترتعش وخايفة
معقول كان بيتهيئلها
قالت لنفسها اهدى اهدى اكيد تخيلات او قلة نوم احسنلى اشغل قران ع الراديو وادخل اخلص الى ورايا احسن
ادورت ولسة هتمشى
لقت حد بيندة من جوة الاوضة
ماما...ماما
وقفت اتشلت بمكانها
ماما ماما
فكرت تجرى
ولسة هتجرى لقت جرس الباب بيرن
جريت نحية الباب
وفتحتة لقت مامت سارة
مامت سارة :- فى اى يا ام ادهم وشك لونة مخطوف كدة لية
مامت هويام :- مافيش انا تمام
اتفضلى
ادخلى الصالون عقبال مولع ع الشاى واجى
دخلت ماما سارة
ودخلت ماما هويام اوضة النوم تطلع الراديو عشان تشغل القران
وفعلا وصلت الراديو بالكهربة عشان مكنش مشحون
وجابت محطة القران وسابتها وطلعت
دخلت المطبخ وولعت على شاى وقطعة كيك وطلعت
مامت سارة:- مالوش لزوم التعب دة
انا جاية اقعد معاكى حبة نفضفض شوية
مامت هويام:- مدول لزوم الفضفضة والرغى ع نتسلى
مامت سارة :- مضايقة اوى يا فاطمة
سارة مبتتكلمش ومبتاكلش ومبتخرجش من اوضتها
خايفة عليها تموت نفسها
ديما تقول كنتوا سبتوا الكلب ياكلنى ويموتنى
كنتوا سبتونى اموت بدل ماعيش برجل واحدة
اعصابى تعبت اوى يا فاطمة
والمفروض ابان تمام وكويسة واضحك واهزر ع نفسيتها
انا حاسة ان رجلى انا الى اتقطعت
مش هى .... معرفش اخر الايام السودة دى اى
مامت هويام:- هونى ع نفسك دة نصيب وقضاء وقدر اكيد ربنا هيعوضها ياذن الله
وفترة وهتعدى يا مديحة وان شاء الله نفسيتها تتحسن
ومرة واحدة سمعوا صوت فرقعة جامد باوضة النوم
جروا بسرعة يشوفوا ف اى
لقوا الراديو مفرقع ومطلع دخان جامد
وقفوا مخضوضين من المنظر ومستغربين ازاى دة حصل !
فصلوا الفيشة من الكهربة ولموا الراديو ونضفوا المكان وطلعوا قعدوا برة ويضربوا كف ع كف
مديحة :- البيت دة فى حاجة غلط
تعرفى ان سارة حكيتلى حلم حلمته كان نفس الى حصلها يوم م الكلب كل رجلها
تخيلى اصلااا نفس التفاصيل حصلت بالظبط
فاطمة :- قبل ما تطلعى وترنى الجرس
سمعت صوت دوشة بالاوضة دى وسمعت ادهم بيلعب وبيزعق بصوت عالى
دخلت عشا اسكته
ملقتهوش وافتكرت اصلا انه بالمدرسة
رجعت دخلت الاوضة تانى ملقتش حد
وسمعت حد بيقول ماما
والحمد لله انتى جيتى
فشغلت قران ففرقع الراديو
مديحة :- معلش كدة ثوانى
فاطمة :- ف اى
مدحية :- يعنى ادهم بالمدرسة !
فاطمة :- شوفتى الى بيحصلى ؟
مديحة :- استنى بس
امال مين الى طلع سلم عليا وباسنى وانتى بالمطبخ
ومين الى بيلعب جوة وعامل دوشة من ساعة ما طلعت !
فاطمة :- بسم الله الرحمن الرحيم
بتهزرى صح
مديحة :- اقسم بالله بتكلم جد
انا خفت
انا نازلة
فاطمة:- خدينى معاكى
فى الدرس
كريم :- مين قالك تحجزى القاعة
اسراء :- فى اى مش كان نفسك بالقاعة دى وكنت بتتحايل عليهم يلاقولك مكان
كريم قعد يصرخ
كريم:- كان لازم ترجعيلى ..كان لازم
انتى بتلغينى انا ماليش لازمة
اسراء :- مش كدة والله دنا قلت هعملهالك مفاجأة
كريم :- انتى بتدبسينى
واى الهدايا والترت والفضايح وشغل العيال دة
اسراء:- كريم ارجوك وطى صوتك الطلاب هيسمعوا
ارجوك ماتهزقنيش كدة قدامهم
وانهارت اسراء بالعياط
وبقى شكلها يقطع القلب
كريم حس بالذنب .. نحيتها
وانها ملهاش ذنب
قرب منها وخدها بحضنه
كريم:- انا اسف
اسراء:- انت كسرت قلبى ... كسرت نفسى ...وانهارت بالعياط
كريم اتهز اوى من جواه وحس بتشتت فظيع
مش هاين علية اسراء وبنفس الوقت مش عارف يعمل اى مع اسراء
بس حس انة ضعيف برضو نحيتها
اكيد فى مشاعر جواة
فضل يسال نفسة انا عاوز اى
انا عاوز مين
انا بحب مين
اسراء مابطلتش عياط من ساعتها
وهو حاضتها وبيطبط عليها
كريم :- خلاص اهدى
انا اسف
معلش منمتش كويس ومش عارف عملت اى
اسراء :- بطلت تحبنى !
كريم :- والله العظيم ابدا
انا بحبك وانتى غالية اوى عندى
اسراء:- بس لو كان كلامك صح مكونتش هونت عليك تعمل معايا كدة
كريم:- انا اسف
معرفش حصل ازاى
ارجوكى ماتزعليش
وانا هعملك كل الى انتى عوزاة
اسراء:- نفسى اتكسرت
صدقنى مبقتش عاوزة حاجة
ولا عوزاك ابعد عنى من فضلك
كريم :- اسراء ارجوكى ...
اسراء :- ابعد عنى من فضلك خلينى امشى
انا مش عاوزة اشوفك
كريم :- والله ما هيحصل
اسراء شدة نفسها من كريم وفتحت الباب وجاية تمشى
كانت هدير قاعدة بكرسى بوش القاعة الى هما فيها
مستنية معاد الحصة الى جاية
شد كريم اسراء وحضنها وقفل الباب جامد
بس مكنش شايف هدير اصلا
هدير قلبها وجعها
وخست بالوقت دة انها فعلا حبت كريم
وغيرانة
ومضايقة ونفسها تقوم تخبط وتشدة من اسراء وتطلع
ولكن فاقت لنفسها
وعرفت انها مجرد عك بحيات كريم
واسراء خطيبتة وهتبقى مراتة وهى الاصل
خلال حديث هدير مع نفسها كان كريم صالح اسراء تماما
ندهوا على اسراء عشان تبدا الحصة بتاعة الرياضة
فتحوا الباب وجت تطلع كريم مسكها من اديها
وطلع منديل من جيبه ومسح لها دموعها ووشها
وباسها من راسها
ومسك اديها وجاين يطلعوا م القاعة
لقى هدير بوشة
فضلت مبرقاله وبصاله وعنيها فى عينة
وهو واقف مكانة متنح وكانة اتخض
لمح الدموع بدات تملى عيون هدير بس ملامح وشها ثابته
وهدير متنحاله من غير ما تحس ع نفسها
بس مع اول دمعة من عنيها وقعت
فاقت هدير لنفسها
ومسحت دموعهها باديها ومامت جرت دخلت القاعة عشان حصة الرياضة هاتبدا
كريم خد باله منها
وحس بوجع جامد فى قلبه
ساب ايد اسراء واتحجج انها يادوب تدخل الحمام تظبط الميكب وتفوق ع تعرف تشتغل
ولما لقاها دخلت
راح عند قاعة الرياضة
ووشاور لهدير ببدماغه انها تيجى وراه
قامت هدير من غير تفكير ومشت وراه
نزل كريم نزلت وراة
كانت شقته بالدور الى تحت السنتر
دخل وشاورلها تجى
بدون تفكير راحت وراه
ودخل وقفل الباب
كان دماغها كانت مغيبة
كريم :- هدير انا تعبان مش عارف بعمل اى
هدير بصالة وبتفكر انا ازاى اجى هنا
دى شقتة
اى الى انا عملتة دة
كريم حس خوفها وتوترها
راح فتح الباب وواربة
كريم:- هدير حاولى تقولى حاجة
ساعدينى
مسحت هدير دموعها
وبرفعت حاجبها
وبكل الجبروت الى بالدنيا
هدير :- انت مفكر حالك اى
انت انانى مابتحبش حد غير نفسك
وراحت خبطاه باديها بصدره
ورجعت كملت
هدير :- انت لابتحبنى
ولا بتحبها
انت بتحب نفسك
اسراء الزوجة بقى والاستقرار
هدير الشقاوة والعمر الى راح
انا كنت هتقهر لو حسيتك ندمت ع علاقتك بيا
وحبيت ترجع عنها وتكمل بس مع خطيبتك
كلنا بنغلط
بس كنت هحس ان ف المقابل حصل حاجة كويسة لحد فينا
لكن انا دلوقتى حاسة بقرف
وانا حساك عاوزنا احنا ال2
ودة معناه انك محبتش حد فينا
كريم:- والله ابدا انتى فاهمة غلط
هدير:- لا فاهمة صح
وصح جداااااا
انت راجل امور وكل حاجة فيك تشد اى بنت ليك
وع فكرة نص البنات هنا بتحبك مراهقين بقى
بس انت مابتحبش حد
انت انانى
بدا صوت هدير يعلى وتزعق وهى بتهزق كريم
كريم :- كنتى عوزانى اعمل ايييييية
ازعقلها واكسر بخاطرها عشان ترضى
هدير :- منت كسرت بخاطرها وبخاطرى خلاص
من غير ما تزعق لحد
كريم :- اضطريت يا اسراء
هدير :- يا اسراء !
انا هدير يا كريم
هدير ... مش اسراء
كريم:- لاااااااااااا ماتفهميش كدة
اقسم بالله زلة لسان
هدير :- زلة لسان بس قال الحقيقة
الى مش راضى تعترف بيها
انا ع فكرة هنساك عادى
انت اصلا ولا حاجة بالنسبالى يا مستر
مجرد شخص دخل حياتى كم يوم
وهتتنسى
ومن بكرة مش هاجى هنا تانى
ولا هاجى اى يوم بعد كدة
حتى لو سقطت وضاعت عليا السنة
سنة تضيع من عمرى احسن ما ابقى زى اسراء ويضيع عمرى كلة
كريم:- هدير هدير ارحمينى حسى بيا
انا مش مجبر اقف وابررلك كنت قلت طظ تمشى منا بقيت كويس مع اسراء
هدير :- مهو انت انانى حتى ضميرك مش عاوز تيجى علية عاوز تطلع بالاخر الضحية
دنا صدقت ان اسراء مهملة
ومعندهاش مشاعر
بس الى عملته انهاردة
دى وحدة بتحبك وانت مل حياتها
انا هنساك بسهولة ع فكرة
كنت لسة حاجة سطحية بحياتى
بس شوف بقى
الى رسمت مستقبلها الجاى كلة معاك
هتعمل معاها اى !
وادته ضهرها وفتحت الباب وجاية تطلع
مسكها من وسطها وشالها ودخلها جوة وقفل الباب بالمفتاح
هدير خافت واترعب
هدير :- ارجوك ارجوك مشينى
كريم :- هتسمعينى غصب عنك
جت تزقة وتحاول تجرى
مسك اديها ال2 ولفهم ورا ضهرها
كريم :- قلتك هتسمعينى غصب عنك
بدات هدير دموعها تنزل وهى مبرقة لكريم بخوف
كريم :-انتى صغيرة يا هدير
خبرتك بالدنيا صغيرة اوووووى
انا لو كنت عاوز اضحك عليكم انتواةال2 كنت عملت كدة
ومكنش حد حس ولا عرف
لكن وحياة ربنا مكانت نيتى اصلا
ولا كان ع بالى احبك
انا معرفش حصل ازاى
لحد من فترة صغيرة كنت عاوز اسراء
بس لانى كنت مفكر انى بحبها
لما ظهرتى انتى
كل دة اتهز
من اول لحظةة
بقالى كتير مبحلمش غير بيكى
صورتك ديما قصادى
بتصابى وبعمل تصرفات عمرى ماعملتها وانا بسنك اصلا
معرفش ازاى
انا عاوزك انتى
مش عاوزها
بس مش قادر اكسهرها واكسر نفسها
والله العظيم مش اكتر من كدة
كنت ممكن اقول هدير مش مشكلة
وتمشى وخلاص
بس فعلا انا عاوزك انتى
ومحتاج وقت اعرف انهى فى علاقتى بيها
محتاجك جمبى
محتاجك جمبى اووووى يا هدير
لو حابة اطلع حالا قدام كل الناس اقولهم انا بحب هدير
وهتجوز هدير
ومش عاوز غير هدير هعمل كدة
لو هترضى عنى هعمل كدة
بس كدة هنكسرها يا هدير
وهى ماذتنيش ع ااذيها كدة
ولو كملت معاها وانا بحب غيرها هبقى باذيها برضو
هى اكيد هتقابل حد يحبها بجد ويشوفها اهم حد بحياتة
ومايشوفش غيرها
زى منا شايفك دلوقتى
هدير بتعيطى لية
هدير انا بحبك
ورحمة امى وابويا انا بحبك انتى
بس ادينى وقت
هنهى كل دة صدقينى
بطلى عياط عشان خاطرى
مش قادر اشوفك كدة
وبدات دموع كريم تنزل
قرب اكتر من هدير ...وكان هيضعف
فاق ع نفسها
ومسحلها دموعها
ارجوكى امشى دلوقتى
انا مش عارف هقدر اقاومك لحد امتى
ولينا كلام تانى
بس ممكن تقوليلى انك مصدقانى
عشان اعرف افكر واشوف حل ومعكش تانى
هزت راسها
مسك اديها وباسها
وطلع المفتاح من جيبة بسرعه وفتحلها الباب
وهو بيفتح الباب قالها اختفى بسرعة يا هدير
والا مش هطلعك من الشقة دى طول عمرك
ضحكتلة وهى مكسوفة وطلع تجرى
كانت اسراء بدات الحصة
غسلت وشها هدير ودخلت الحصة
بعد ما خلصت الحصة
اسراء بدات تحس بدوخة
اسراء :- كريم ارجوك روحنى شكل ضغطى واطى
ومشكت ايدة ع تسند علية
كريم اتكهرب وبص نحية هدير
لقها متنحة لاديهم
راح شد ادية من ايد اسراء
كريم :- طيب اسبقينى ع تحت همضى ع ورق واحصلك خدى مفاتيح العربية اهى
هدير بصتبه وبصت بالارض
وجت تمشى
كريم :- اممممم هبة ..اوف اقصد هدير اه هدير بصى عاوز اقولك ع حاجة بخصوص جدول
تعالى ورايا
هدير تنحت شوية وبعدين انتبهت ع نفسها
هدير:- حاضر يا مستر ورا حضرتك
كريم:- اشوفك الصبح قبل الحصص عاوز اقولك حاجة مهم جدا
هدير :- قول دلوقتى !
كريم :- ماينفعش لازم الصبح فى الفاضى عشان استفرد بيكى
هدير :- اى ف اى
كريم :- اسمعى الكلاممممممم
اه هكلمك بالليل بعد مخلص برايفت
فضيلى نفسك
اشحنى تليفونك
هدير :- حاضر
اه بقولك
كريم :- خير
هدير :-هو لازم توصلها !
كريم:- مع الاسف
هدير :- طيب
كريم :- زعلانة صح ؟
هدير :- لا خالص ولا يشغلنى
كريم :- طمنتنيى
طيب هطلعها تريح بشقتى بقى عشان اخلى بالى منها احسن
هدير :- والله
طيب تبقى تعملها
الا صحيح هى دخلت شقتك قبل كدة
كريم :- كتييييييير
هدير :- سلام
كريم :- يابنتى اهدى مش خطيبتى دخلت مع اهلها كذا مرة ع نشوف هنغير اى وهنعمل اى بالعفش
هدير :- طيب يلا همشى بفى
كريم :- هدير
هدير :- نعم
كريم :- بحبك ع فكرة
رفعت هدير حواجبها وابتسمت ابتسامة عريضة
هدير :- طيب
وجريت
............
معتز :- مبروك يا بطة
هويام:- على !
معتز:- فكيتى رجلك وبتتحركى براحتك اهو
هويام :- الحمد لله
معتز:- انا جعان
تاكلى
هويام:- هنتاخر
معتز :- ولو
انتى مع ابن عمك وانت مستاذن
تاكلى ؟
هويام :- جعانة الصراحة هموت م الجوع
معتز :- طيب تاكلى اى
هويام:- اممممممنم
بيتزا
معتز :- اشطة احنا قريبين من بيتزا هت اهو يلا بينا
وصلوا المحل
وطلبوا واثناء الاكل
معتز:- هويام
هويام:- امنمنممم
معتز:- كان ف حاجة بينك انتى وعبد الله
هويام:- لا طبعا
معتز :- طيب لية بيقرب منك
هويام:- معرفش ... ابقى اسالة
راح خبط ايدة ع الترابيزة
الناس كلها بصت عليهم
هويام :- ف اى ف اى
معتز :- ردى عدل
هويام :- سالتى كذا مرة قبل كدة وكل مرة اقولك لاااااااااا
معتز:- مهو مش هيقرب الا لما يحس انك مستعدة
هويام :- ممكن كلامك صح جدا
راح هبد ايدة تانى جامد وقتلها بصوت عالى
معتز:- ماتتنيلى تردى عدل
الناس كلها بصت عليهم
حست هويام باحراج فظيع وبدات عنيها تدمع
معتز :- لااا
اسف اسف اسف
مقصدش
نرفزتينى
خلاص عشان خاطرى
مش هكررهها
خلاص بالله عليكى
كملى اكلك ارجوكى
هويام :- خلاص ماليش نفس
خلص اكلك وروحنى
معتز:- هويام انا بغير
بغير عليكى
مقدرتش اسيطر ع انفعالى
خصوصا وانا واخد بالى من عبدلله وشابفة شايفك ازاى
عنية بتفصص جسمك بشكل مقرف
هويام:- مابيحصلش
انا فاهم غلط
وكمان ولو انت مالك يا معتز
معتز:- استغفر الله
هتنرفزنى تانى
بقولك بغير ...بغير عليكى
يبقى اى
هويام:- هيكون اى
سيطرة وحب تملك والكل عارف عنك كدة
معتز:- سيطرة
حب تملك
لا غلط
هويام وهى بتاكل بدون اهتمام
هويام :- اطلبلى بيبسى
راح معتز مسك اديها
حست هويام بقشعرة واتخضت وشدة اديها منه
رجع مسكها تانى
هويام :- ف اى الناس بتبص علينا
معتز :- تتجوزينى
هويام :- نعم !
معتز:- انا بحبك
تتجوزينى ؟
هويام :- انت بتتكلم جد !
معتز :- جدا
تتجوزينى
دى تالت مرة اقولك ع فكرة
هويام متنحة
والاكل فى بقها
وجت تبلعة من غير ماتمضغ
وشرقت وفضلت تحك ووشها احمر
جرى معتز جاب مابة وشربهالها وفضل يضغط ع ضهرها عشان الاكل ينزل
معتز:- اى دة
سوشتة الفستان مفتوحة طول الطريق يا هانم
الناس شايفين ضهرك كدة
وفضل يشد الطرحة من ورا ع يغطى السوستة ويزعق
وبعد ما هويام هدت
رجع قعد قصادها
معتز:- ها تتجوزينى بقى
بصيتلة هويام وفضلت تضحك ضحك هيستيرى
معتز بصوت عالى وبزعيق
اخلصى بقى
تتجوزيييييينى ولا اى زهقت ردى تتجوزينى ولا اى
كل الى بالمطعم بصو علية وفضلو يضحكوا
وهويام فصلت ضحك وهزت راسها
هويام :- خلاص ماشى ماشى موافقة
فضلت معتز يبص حوالية بعصبية ويزغر للناس ع يبطلو ضحك
وبالاخر قعد يضحك معاهم
........
محمد خبط ع شقة سعاد
سعاد :- اهلا
محمد:- مش هعرف اجيلك انهاردة
فى مشكلة مع فاطمة ومتصلة كتير م الصبح
لو بسيطة هعدى عليكى لما يناموا
سعاد :- طيب
.....
فاطمة :- محمد الحقنى حصل الصبح ........ . . . . .. . .
وحكتلة م قف ادهم والراديو
فضل يصوت محمد ويقول انتى مجنونة شكلك وهتقرفينى
مش كفاية نكدية
كمان مجنونة
جتك القرف
فضلت فاطمة تعيط ومحمد يزعق
حسبنت علية راح قام فضل يضرب فيها
سعاد قاعدة فى شقتها ماسكة عروسة قماش وعمالة تشكش فيها بالابرة
ومكشرة وضامة حواجبها ع بعض عمالة تشكشك العروسة
لحد ما سمعت شقة محمد الباب اتفتخ واتهبد
راحة غارسة الابرة بالعروسة
وفتحت بابها ومحمد نازل راحت شداه ومدخلاه الشقة وحضناه
سعاد:- يارحى متعصب لية اهدى خالص
دنا عملالم مفاجئة
بس استنى ثوانى
دخلت اوضتها ومكت خيط وربطتة 7 عقد ومع كل قعدة كانت بتقول كلمة غريبة
موغر ..موكلات توكول عائر سمائع نجمى سوحار
فاطمة
وراحت لفاه حوالين رقبة العروسة
ودخلت غيرة هدومها
وميكب
وطلعت لمحمد
محمد لما شافها كلت مخة كلة وعقلة راح
باللحظة دى النور قطع بشقة فاطمة
حاولت تدور ع شمع
كل الشقة اختلف ترتيبها
المطبخ بقى مكان الحمام وباب الشقة اختفى
وظهر بالارض بنت لابسة فستان اسود
شعرها اسود طويل
وبتزحف ع بطنها وشكلها مرعب
ورافعه راسها وصدرها باديها وبتزحف باتجاة فاطمة
فضل فاطمة ترجع بضهرها
لحد محست نفسها بقت بحضن راجل لفت تشوف مين دة لقتة محمد
فرحت وبتقولة كويس انك جيت الحق فى حاجات غريبة بالشقة الحقنى
ومرة وحده سمعت صوت مرعب طالع من محمد
يتبع
تاليف هويام شعبب
#الجزء_السادس_عشر
اعوذ بكلمات الله التامات
بعد شوية دخلت مامت هويام المطبخ ...
سمعت صوت دوشة من اوضة الليفنج
جريت تشوف فى اى
لقت ادهم ابنها قاعد على الكرسى الهزاز بتاعة وبيتفرج ع التلفزيون
زعقتلة وقالت وطى الزفت د ة وماتعملش دوشة
وسابتة وطلعت من الاوضة
ومرة وحدة حسة بقبضة فى قلبها ....
وجسمها كلة تلج مرة وخدة
اى دة
ازااااى
معقول ....
ادهم المفروض بالمدرسة
امال مين ..مين الى بالاوضة
بسم الله الرحمن الرحيم ...بسم الله الرحمن الرحيم
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
وبدات تتحرك نحية اوضة الليفنج وهى مرعوبة
ملقتش اى حد ب الاوضة
والتلفزيون مطفى وكل حاجة تمام ومافيش اى حاجة
فضلت واقفة تبص ووهى بترتعش وخايفة
معقول كان بيتهيئلها
قالت لنفسها اهدى اهدى اكيد تخيلات او قلة نوم احسنلى اشغل قران ع الراديو وادخل اخلص الى ورايا احسن
ادورت ولسة هتمشى
لقت حد بيندة من جوة الاوضة
ماما...ماما
وقفت اتشلت بمكانها
ماما ماما
فكرت تجرى
ولسة هتجرى لقت جرس الباب بيرن
جريت نحية الباب
وفتحتة لقت مامت سارة
مامت سارة :- فى اى يا ام ادهم وشك لونة مخطوف كدة لية
مامت هويام :- مافيش انا تمام
اتفضلى
ادخلى الصالون عقبال مولع ع الشاى واجى
دخلت ماما سارة
ودخلت ماما هويام اوضة النوم تطلع الراديو عشان تشغل القران
وفعلا وصلت الراديو بالكهربة عشان مكنش مشحون
وجابت محطة القران وسابتها وطلعت
دخلت المطبخ وولعت على شاى وقطعة كيك وطلعت
مامت سارة:- مالوش لزوم التعب دة
انا جاية اقعد معاكى حبة نفضفض شوية
مامت هويام:- مدول لزوم الفضفضة والرغى ع نتسلى
مامت سارة :- مضايقة اوى يا فاطمة
سارة مبتتكلمش ومبتاكلش ومبتخرجش من اوضتها
خايفة عليها تموت نفسها
ديما تقول كنتوا سبتوا الكلب ياكلنى ويموتنى
كنتوا سبتونى اموت بدل ماعيش برجل واحدة
اعصابى تعبت اوى يا فاطمة
والمفروض ابان تمام وكويسة واضحك واهزر ع نفسيتها
انا حاسة ان رجلى انا الى اتقطعت
مش هى .... معرفش اخر الايام السودة دى اى
مامت هويام:- هونى ع نفسك دة نصيب وقضاء وقدر اكيد ربنا هيعوضها ياذن الله
وفترة وهتعدى يا مديحة وان شاء الله نفسيتها تتحسن
ومرة واحدة سمعوا صوت فرقعة جامد باوضة النوم
جروا بسرعة يشوفوا ف اى
لقوا الراديو مفرقع ومطلع دخان جامد
وقفوا مخضوضين من المنظر ومستغربين ازاى دة حصل !
فصلوا الفيشة من الكهربة ولموا الراديو ونضفوا المكان وطلعوا قعدوا برة ويضربوا كف ع كف
مديحة :- البيت دة فى حاجة غلط
تعرفى ان سارة حكيتلى حلم حلمته كان نفس الى حصلها يوم م الكلب كل رجلها
تخيلى اصلااا نفس التفاصيل حصلت بالظبط
فاطمة :- قبل ما تطلعى وترنى الجرس
سمعت صوت دوشة بالاوضة دى وسمعت ادهم بيلعب وبيزعق بصوت عالى
دخلت عشا اسكته
ملقتهوش وافتكرت اصلا انه بالمدرسة
رجعت دخلت الاوضة تانى ملقتش حد
وسمعت حد بيقول ماما
والحمد لله انتى جيتى
فشغلت قران ففرقع الراديو
مديحة :- معلش كدة ثوانى
فاطمة :- ف اى
مدحية :- يعنى ادهم بالمدرسة !
فاطمة :- شوفتى الى بيحصلى ؟
مديحة :- استنى بس
امال مين الى طلع سلم عليا وباسنى وانتى بالمطبخ
ومين الى بيلعب جوة وعامل دوشة من ساعة ما طلعت !
فاطمة :- بسم الله الرحمن الرحيم
بتهزرى صح
مديحة :- اقسم بالله بتكلم جد
انا خفت
انا نازلة
فاطمة:- خدينى معاكى
فى الدرس
كريم :- مين قالك تحجزى القاعة
اسراء :- فى اى مش كان نفسك بالقاعة دى وكنت بتتحايل عليهم يلاقولك مكان
كريم قعد يصرخ
كريم:- كان لازم ترجعيلى ..كان لازم
انتى بتلغينى انا ماليش لازمة
اسراء :- مش كدة والله دنا قلت هعملهالك مفاجأة
كريم :- انتى بتدبسينى
واى الهدايا والترت والفضايح وشغل العيال دة
اسراء:- كريم ارجوك وطى صوتك الطلاب هيسمعوا
ارجوك ماتهزقنيش كدة قدامهم
وانهارت اسراء بالعياط
وبقى شكلها يقطع القلب
كريم حس بالذنب .. نحيتها
وانها ملهاش ذنب
قرب منها وخدها بحضنه
كريم:- انا اسف
اسراء:- انت كسرت قلبى ... كسرت نفسى ...وانهارت بالعياط
كريم اتهز اوى من جواه وحس بتشتت فظيع
مش هاين علية اسراء وبنفس الوقت مش عارف يعمل اى مع اسراء
بس حس انة ضعيف برضو نحيتها
اكيد فى مشاعر جواة
فضل يسال نفسة انا عاوز اى
انا عاوز مين
انا بحب مين
اسراء مابطلتش عياط من ساعتها
وهو حاضتها وبيطبط عليها
كريم :- خلاص اهدى
انا اسف
معلش منمتش كويس ومش عارف عملت اى
اسراء :- بطلت تحبنى !
كريم :- والله العظيم ابدا
انا بحبك وانتى غالية اوى عندى
اسراء:- بس لو كان كلامك صح مكونتش هونت عليك تعمل معايا كدة
كريم:- انا اسف
معرفش حصل ازاى
ارجوكى ماتزعليش
وانا هعملك كل الى انتى عوزاة
اسراء:- نفسى اتكسرت
صدقنى مبقتش عاوزة حاجة
ولا عوزاك ابعد عنى من فضلك
كريم :- اسراء ارجوكى ...
اسراء :- ابعد عنى من فضلك خلينى امشى
انا مش عاوزة اشوفك
كريم :- والله ما هيحصل
اسراء شدة نفسها من كريم وفتحت الباب وجاية تمشى
كانت هدير قاعدة بكرسى بوش القاعة الى هما فيها
مستنية معاد الحصة الى جاية
شد كريم اسراء وحضنها وقفل الباب جامد
بس مكنش شايف هدير اصلا
هدير قلبها وجعها
وخست بالوقت دة انها فعلا حبت كريم
وغيرانة
ومضايقة ونفسها تقوم تخبط وتشدة من اسراء وتطلع
ولكن فاقت لنفسها
وعرفت انها مجرد عك بحيات كريم
واسراء خطيبتة وهتبقى مراتة وهى الاصل
خلال حديث هدير مع نفسها كان كريم صالح اسراء تماما
ندهوا على اسراء عشان تبدا الحصة بتاعة الرياضة
فتحوا الباب وجت تطلع كريم مسكها من اديها
وطلع منديل من جيبه ومسح لها دموعها ووشها
وباسها من راسها
ومسك اديها وجاين يطلعوا م القاعة
لقى هدير بوشة
فضلت مبرقاله وبصاله وعنيها فى عينة
وهو واقف مكانة متنح وكانة اتخض
لمح الدموع بدات تملى عيون هدير بس ملامح وشها ثابته
وهدير متنحاله من غير ما تحس ع نفسها
بس مع اول دمعة من عنيها وقعت
فاقت هدير لنفسها
ومسحت دموعهها باديها ومامت جرت دخلت القاعة عشان حصة الرياضة هاتبدا
كريم خد باله منها
وحس بوجع جامد فى قلبه
ساب ايد اسراء واتحجج انها يادوب تدخل الحمام تظبط الميكب وتفوق ع تعرف تشتغل
ولما لقاها دخلت
راح عند قاعة الرياضة
ووشاور لهدير ببدماغه انها تيجى وراه
قامت هدير من غير تفكير ومشت وراه
نزل كريم نزلت وراة
كانت شقته بالدور الى تحت السنتر
دخل وشاورلها تجى
بدون تفكير راحت وراه
ودخل وقفل الباب
كان دماغها كانت مغيبة
كريم :- هدير انا تعبان مش عارف بعمل اى
هدير بصالة وبتفكر انا ازاى اجى هنا
دى شقتة
اى الى انا عملتة دة
كريم حس خوفها وتوترها
راح فتح الباب وواربة
كريم:- هدير حاولى تقولى حاجة
ساعدينى
مسحت هدير دموعها
وبرفعت حاجبها
وبكل الجبروت الى بالدنيا
هدير :- انت مفكر حالك اى
انت انانى مابتحبش حد غير نفسك
وراحت خبطاه باديها بصدره
ورجعت كملت
هدير :- انت لابتحبنى
ولا بتحبها
انت بتحب نفسك
اسراء الزوجة بقى والاستقرار
هدير الشقاوة والعمر الى راح
انا كنت هتقهر لو حسيتك ندمت ع علاقتك بيا
وحبيت ترجع عنها وتكمل بس مع خطيبتك
كلنا بنغلط
بس كنت هحس ان ف المقابل حصل حاجة كويسة لحد فينا
لكن انا دلوقتى حاسة بقرف
وانا حساك عاوزنا احنا ال2
ودة معناه انك محبتش حد فينا
كريم:- والله ابدا انتى فاهمة غلط
هدير:- لا فاهمة صح
وصح جداااااا
انت راجل امور وكل حاجة فيك تشد اى بنت ليك
وع فكرة نص البنات هنا بتحبك مراهقين بقى
بس انت مابتحبش حد
انت انانى
بدا صوت هدير يعلى وتزعق وهى بتهزق كريم
كريم :- كنتى عوزانى اعمل ايييييية
ازعقلها واكسر بخاطرها عشان ترضى
هدير :- منت كسرت بخاطرها وبخاطرى خلاص
من غير ما تزعق لحد
كريم :- اضطريت يا اسراء
هدير :- يا اسراء !
انا هدير يا كريم
هدير ... مش اسراء
كريم:- لاااااااااااا ماتفهميش كدة
اقسم بالله زلة لسان
هدير :- زلة لسان بس قال الحقيقة
الى مش راضى تعترف بيها
انا ع فكرة هنساك عادى
انت اصلا ولا حاجة بالنسبالى يا مستر
مجرد شخص دخل حياتى كم يوم
وهتتنسى
ومن بكرة مش هاجى هنا تانى
ولا هاجى اى يوم بعد كدة
حتى لو سقطت وضاعت عليا السنة
سنة تضيع من عمرى احسن ما ابقى زى اسراء ويضيع عمرى كلة
كريم:- هدير هدير ارحمينى حسى بيا
انا مش مجبر اقف وابررلك كنت قلت طظ تمشى منا بقيت كويس مع اسراء
هدير :- مهو انت انانى حتى ضميرك مش عاوز تيجى علية عاوز تطلع بالاخر الضحية
دنا صدقت ان اسراء مهملة
ومعندهاش مشاعر
بس الى عملته انهاردة
دى وحدة بتحبك وانت مل حياتها
انا هنساك بسهولة ع فكرة
كنت لسة حاجة سطحية بحياتى
بس شوف بقى
الى رسمت مستقبلها الجاى كلة معاك
هتعمل معاها اى !
وادته ضهرها وفتحت الباب وجاية تطلع
مسكها من وسطها وشالها ودخلها جوة وقفل الباب بالمفتاح
هدير خافت واترعب
هدير :- ارجوك ارجوك مشينى
كريم :- هتسمعينى غصب عنك
جت تزقة وتحاول تجرى
مسك اديها ال2 ولفهم ورا ضهرها
كريم :- قلتك هتسمعينى غصب عنك
بدات هدير دموعها تنزل وهى مبرقة لكريم بخوف
كريم :-انتى صغيرة يا هدير
خبرتك بالدنيا صغيرة اوووووى
انا لو كنت عاوز اضحك عليكم انتواةال2 كنت عملت كدة
ومكنش حد حس ولا عرف
لكن وحياة ربنا مكانت نيتى اصلا
ولا كان ع بالى احبك
انا معرفش حصل ازاى
لحد من فترة صغيرة كنت عاوز اسراء
بس لانى كنت مفكر انى بحبها
لما ظهرتى انتى
كل دة اتهز
من اول لحظةة
بقالى كتير مبحلمش غير بيكى
صورتك ديما قصادى
بتصابى وبعمل تصرفات عمرى ماعملتها وانا بسنك اصلا
معرفش ازاى
انا عاوزك انتى
مش عاوزها
بس مش قادر اكسهرها واكسر نفسها
والله العظيم مش اكتر من كدة
كنت ممكن اقول هدير مش مشكلة
وتمشى وخلاص
بس فعلا انا عاوزك انتى
ومحتاج وقت اعرف انهى فى علاقتى بيها
محتاجك جمبى
محتاجك جمبى اووووى يا هدير
لو حابة اطلع حالا قدام كل الناس اقولهم انا بحب هدير
وهتجوز هدير
ومش عاوز غير هدير هعمل كدة
لو هترضى عنى هعمل كدة
بس كدة هنكسرها يا هدير
وهى ماذتنيش ع ااذيها كدة
ولو كملت معاها وانا بحب غيرها هبقى باذيها برضو
هى اكيد هتقابل حد يحبها بجد ويشوفها اهم حد بحياتة
ومايشوفش غيرها
زى منا شايفك دلوقتى
هدير بتعيطى لية
هدير انا بحبك
ورحمة امى وابويا انا بحبك انتى
بس ادينى وقت
هنهى كل دة صدقينى
بطلى عياط عشان خاطرى
مش قادر اشوفك كدة
وبدات دموع كريم تنزل
قرب اكتر من هدير ...وكان هيضعف
فاق ع نفسها
ومسحلها دموعها
ارجوكى امشى دلوقتى
انا مش عارف هقدر اقاومك لحد امتى
ولينا كلام تانى
بس ممكن تقوليلى انك مصدقانى
عشان اعرف افكر واشوف حل ومعكش تانى
هزت راسها
مسك اديها وباسها
وطلع المفتاح من جيبة بسرعه وفتحلها الباب
وهو بيفتح الباب قالها اختفى بسرعة يا هدير
والا مش هطلعك من الشقة دى طول عمرك
ضحكتلة وهى مكسوفة وطلع تجرى
كانت اسراء بدات الحصة
غسلت وشها هدير ودخلت الحصة
بعد ما خلصت الحصة
اسراء بدات تحس بدوخة
اسراء :- كريم ارجوك روحنى شكل ضغطى واطى
ومشكت ايدة ع تسند علية
كريم اتكهرب وبص نحية هدير
لقها متنحة لاديهم
راح شد ادية من ايد اسراء
كريم :- طيب اسبقينى ع تحت همضى ع ورق واحصلك خدى مفاتيح العربية اهى
هدير بصتبه وبصت بالارض
وجت تمشى
كريم :- اممممم هبة ..اوف اقصد هدير اه هدير بصى عاوز اقولك ع حاجة بخصوص جدول
تعالى ورايا
هدير تنحت شوية وبعدين انتبهت ع نفسها
هدير:- حاضر يا مستر ورا حضرتك
كريم:- اشوفك الصبح قبل الحصص عاوز اقولك حاجة مهم جدا
هدير :- قول دلوقتى !
كريم :- ماينفعش لازم الصبح فى الفاضى عشان استفرد بيكى
هدير :- اى ف اى
كريم :- اسمعى الكلاممممممم
اه هكلمك بالليل بعد مخلص برايفت
فضيلى نفسك
اشحنى تليفونك
هدير :- حاضر
اه بقولك
كريم :- خير
هدير :-هو لازم توصلها !
كريم:- مع الاسف
هدير :- طيب
كريم :- زعلانة صح ؟
هدير :- لا خالص ولا يشغلنى
كريم :- طمنتنيى
طيب هطلعها تريح بشقتى بقى عشان اخلى بالى منها احسن
هدير :- والله
طيب تبقى تعملها
الا صحيح هى دخلت شقتك قبل كدة
كريم :- كتييييييير
هدير :- سلام
كريم :- يابنتى اهدى مش خطيبتى دخلت مع اهلها كذا مرة ع نشوف هنغير اى وهنعمل اى بالعفش
هدير :- طيب يلا همشى بفى
كريم :- هدير
هدير :- نعم
كريم :- بحبك ع فكرة
رفعت هدير حواجبها وابتسمت ابتسامة عريضة
هدير :- طيب
وجريت
............
معتز :- مبروك يا بطة
هويام:- على !
معتز:- فكيتى رجلك وبتتحركى براحتك اهو
هويام :- الحمد لله
معتز:- انا جعان
تاكلى
هويام:- هنتاخر
معتز :- ولو
انتى مع ابن عمك وانت مستاذن
تاكلى ؟
هويام :- جعانة الصراحة هموت م الجوع
معتز :- طيب تاكلى اى
هويام:- اممممممنم
بيتزا
معتز :- اشطة احنا قريبين من بيتزا هت اهو يلا بينا
وصلوا المحل
وطلبوا واثناء الاكل
معتز:- هويام
هويام:- امنمنممم
معتز:- كان ف حاجة بينك انتى وعبد الله
هويام:- لا طبعا
معتز :- طيب لية بيقرب منك
هويام:- معرفش ... ابقى اسالة
راح خبط ايدة ع الترابيزة
الناس كلها بصت عليهم
هويام :- ف اى ف اى
معتز :- ردى عدل
هويام :- سالتى كذا مرة قبل كدة وكل مرة اقولك لاااااااااا
معتز:- مهو مش هيقرب الا لما يحس انك مستعدة
هويام :- ممكن كلامك صح جدا
راح هبد ايدة تانى جامد وقتلها بصوت عالى
معتز:- ماتتنيلى تردى عدل
الناس كلها بصت عليهم
حست هويام باحراج فظيع وبدات عنيها تدمع
معتز :- لااا
اسف اسف اسف
مقصدش
نرفزتينى
خلاص عشان خاطرى
مش هكررهها
خلاص بالله عليكى
كملى اكلك ارجوكى
هويام :- خلاص ماليش نفس
خلص اكلك وروحنى
معتز:- هويام انا بغير
بغير عليكى
مقدرتش اسيطر ع انفعالى
خصوصا وانا واخد بالى من عبدلله وشابفة شايفك ازاى
عنية بتفصص جسمك بشكل مقرف
هويام:- مابيحصلش
انا فاهم غلط
وكمان ولو انت مالك يا معتز
معتز:- استغفر الله
هتنرفزنى تانى
بقولك بغير ...بغير عليكى
يبقى اى
هويام:- هيكون اى
سيطرة وحب تملك والكل عارف عنك كدة
معتز:- سيطرة
حب تملك
لا غلط
هويام وهى بتاكل بدون اهتمام
هويام :- اطلبلى بيبسى
راح معتز مسك اديها
حست هويام بقشعرة واتخضت وشدة اديها منه
رجع مسكها تانى
هويام :- ف اى الناس بتبص علينا
معتز :- تتجوزينى
هويام :- نعم !
معتز:- انا بحبك
تتجوزينى ؟
هويام :- انت بتتكلم جد !
معتز :- جدا
تتجوزينى
دى تالت مرة اقولك ع فكرة
هويام متنحة
والاكل فى بقها
وجت تبلعة من غير ماتمضغ
وشرقت وفضلت تحك ووشها احمر
جرى معتز جاب مابة وشربهالها وفضل يضغط ع ضهرها عشان الاكل ينزل
معتز:- اى دة
سوشتة الفستان مفتوحة طول الطريق يا هانم
الناس شايفين ضهرك كدة
وفضل يشد الطرحة من ورا ع يغطى السوستة ويزعق
وبعد ما هويام هدت
رجع قعد قصادها
معتز:- ها تتجوزينى بقى
بصيتلة هويام وفضلت تضحك ضحك هيستيرى
معتز بصوت عالى وبزعيق
اخلصى بقى
تتجوزيييييينى ولا اى زهقت ردى تتجوزينى ولا اى
كل الى بالمطعم بصو علية وفضلو يضحكوا
وهويام فصلت ضحك وهزت راسها
هويام :- خلاص ماشى ماشى موافقة
فضلت معتز يبص حوالية بعصبية ويزغر للناس ع يبطلو ضحك
وبالاخر قعد يضحك معاهم
........
محمد خبط ع شقة سعاد
سعاد :- اهلا
محمد:- مش هعرف اجيلك انهاردة
فى مشكلة مع فاطمة ومتصلة كتير م الصبح
لو بسيطة هعدى عليكى لما يناموا
سعاد :- طيب
.....
فاطمة :- محمد الحقنى حصل الصبح ........ . . . . .. . .
وحكتلة م قف ادهم والراديو
فضل يصوت محمد ويقول انتى مجنونة شكلك وهتقرفينى
مش كفاية نكدية
كمان مجنونة
جتك القرف
فضلت فاطمة تعيط ومحمد يزعق
حسبنت علية راح قام فضل يضرب فيها
سعاد قاعدة فى شقتها ماسكة عروسة قماش وعمالة تشكش فيها بالابرة
ومكشرة وضامة حواجبها ع بعض عمالة تشكشك العروسة
لحد ما سمعت شقة محمد الباب اتفتخ واتهبد
راحة غارسة الابرة بالعروسة
وفتحت بابها ومحمد نازل راحت شداه ومدخلاه الشقة وحضناه
سعاد:- يارحى متعصب لية اهدى خالص
دنا عملالم مفاجئة
بس استنى ثوانى
دخلت اوضتها ومكت خيط وربطتة 7 عقد ومع كل قعدة كانت بتقول كلمة غريبة
موغر ..موكلات توكول عائر سمائع نجمى سوحار
فاطمة
وراحت لفاه حوالين رقبة العروسة
ودخلت غيرة هدومها
وميكب
وطلعت لمحمد
محمد لما شافها كلت مخة كلة وعقلة راح
باللحظة دى النور قطع بشقة فاطمة
حاولت تدور ع شمع
كل الشقة اختلف ترتيبها
المطبخ بقى مكان الحمام وباب الشقة اختفى
وظهر بالارض بنت لابسة فستان اسود
شعرها اسود طويل
وبتزحف ع بطنها وشكلها مرعب
ورافعه راسها وصدرها باديها وبتزحف باتجاة فاطمة
فضل فاطمة ترجع بضهرها
لحد محست نفسها بقت بحضن راجل لفت تشوف مين دة لقتة محمد
فرحت وبتقولة كويس انك جيت الحق فى حاجات غريبة بالشقة الحقنى
ومرة وحده سمعت صوت مرعب طالع من محمد
يتبع
تاليف هويام شعبب
التعليقات على الموضوع