إبحث عن موضوع

وصال الجزء التاسع

وصال9
ترك أمير الهاتف من يده ليسقط أرضا وركض مسرعا لأعلى ،وصل إلى الغرفة وفتح الباب بقوه ،نظر إلى وصال فلم يجد لا فرحه ولا الاء حتى وقعت عينيه علىهما في الحال مباشره أمامه في الشرفه والاء ممسكة بيد فرحه..
-.. انا بحبك يا فرحه!
=يا روحي والله وانا كمان يا الاء بحبك جداا تعالى حضن كبيـ..
-لاااااااااء اثبتي عندك منك ليها هضرب ف المليان
نظرت فرحه والاء إلى مصدر الصوت ليجدا أمير يهرول صوبهما حتي جذب فرحه من ذراعها والقاها خلفه ونظر إلى الاء بكل حنق وغضب ووجه كلامه إليها..
-انتي عايزه ايه ي بت انتي ايييه مش هتتهدي غير لما نكتب كتابكم أنتو استغفر الله بقي اسمعي كويس قوي يا الاء فرحه دي بتاعتي انا للأمير وبس ،مبتحبش غير أمير مش حد غيره فخدي بعضك وارجعي لبلاد بره عشان طلبك مش هنا يااا لولا
كانت الدموع تترقرق في عيني الاء حتى تركتهما وركضت للخارج ،نزعت فرحه يدها من أمير ووقفت قبالته تعقد يديها أمامها..
=انت ايييه اللي هببته ده! 
-كنتي عايزاكي اعمل ايه يعني استناها لما تسمي عيالكم سوا مثلا انتي اصلا مش فاهمه حاجه خال..
=انننت اللي مش فاهم حاجه خلاص وهببت الدنيا تماما
-يعني ايه! ؟
=البنت كانت بتشتكيلي أنها وحيده وإهمال والدها ليها ووالدتها سببولها عقده معندهاش صحاب معرفتش تندمج معاهم بره ومصدقت لقيتني واعتبرني أختها وصحبتها
-اااه وعشان كده زعلت لما اتكتب كتابك يا اختهاااا وصحبتهاا
=لا عشان كان المفروض أقولها انا باعتبار أني صحبتها ونخرج سوا نختار الفستان توقعت ده مني وملقتهوش ومع ذلك جت كتب الكتاب ووقفت جمبي ،كانت بتحكيلي بعتاب وعايزاني افهمها وأقدر مشاعرها باعتبار أني صاحبتها الوحيده وأنها اعتبريني أقرب حد ليها من وقت م رجعت من بره
-حد يقولي أن دي الكاميرا الخفية ولا حاجه!
=يا أمير مكنش لازم تتسرع ف الحكم كده ع الناس
-بس ااا واللي قالهولي عم مدبولي ورشاد صاحب عبد الرحمن ده ايه
=مش ده اللي كان بيطاردها دايما وعايزه يرتبط بيها!
-هي حكتلك عن ده كمان!
=اه دنا ضحكت ضحك ،راحت قولتله أنها ملهاش ف الرجال عشان يحل عنها وينتبه لدراسته لأنه كان في وقتها طالب لسه وهي نفسها مكنتش حاسه ناحيته بحاجه
- لا بقولك ايه متخليش ضميري يأرنبني
=ايه
-يأنبني
= مفيش فايده
-اللهم اغسيك يا شيطان الواحد مش عارف يجيب التفكير السو ده منين بس
=انا عارف بقى
-لا ريللي مدايق قوليلي حاجه تطلعني م المود ده قوليلي يا بيبي
=انت بتهزررر
-هتقوليلي يا بيبي وإلا اخلي الفرح بكره
= وصال وراك يا..  بيبي
-حبيبة قلللللبي جايلك
...
=مال صوتك في ايه!
-تعالي خدني مش عايزه اقعد هنا تاني يا علاء
=هتسافري!  دنا م صدقت م لقيتك انتي اتجننتي
- ايه ؟!
=انتي لحد الان مفهمتيش انتي مخك تخين كده ليه!
-انا مش فاهمه حاجه تقصد إيه!
=أقصد انك مش هتعتبي بره البلد دي تاني غير لما نسافر لشهر العسل
-.......
=انا بحبك يا عبيطه
-اووو ماي جاااد
=لا ثواني أجيب المأذون وجايلك نشوف الترجمة سوا
....
-انتي يا أستاذه
=نعم في ايه ؟
-انتي مجنونه رايحه تقفي مع عبد الصبور مدرس الدراسات عادي كده قدامي
=انا.. انا كنت بأخد جدول ال ..ثم انت ماااالك انت ايش حشر..
اقترب منها عبد الرحمن وعينيه يتطاير منها الشرر..
-لما تيجي تتكلمي معايا يا حنان احسنلك تتكلمي بأسلوب احسن من كده وإلا حياتك كلها هتبقي سواد ف سواد
=حياتي كلها!!
-ويلا قومي من هنا معندناش ستات تشتغل ع البيت يلااا
=انا مخلصتش حصص وبعدين..
-قولي للحجه عبد الرحمن رجع ف كلامه مفيش خطوبه هو فرح ع طول
=ماما!!!
-انتي لسه هتنحي يلا يا بت من هنا بقولك
....
-طيب يا جماعه انا جمعتكم انهارده عشان.. مش قاضي بكره اههههه
=امييييير
-احم بصو يا جماعه واضح أنكم وقعتوا وبرضو محدش سمي عليكم ،الأستاذ عبده عايز فرح قبل خطوبه وعلاء جايلي وفي ايده المأذون عايز يكتب الكتاب قبل م يخطب
جراااا ايييه كلكم اتجننتوا عايزين تتجوزوا حبكككت يعني
= خير البر عاجل يا أبو نسب
-متقوليييش أبو نسب اصلا لسه الاء موافقتش
=ملكش دعوه انت بس وافق وسيب الباقي عليا
-طب شوف ياض منك ليه عشان اجيبهالكو على بلطه كده محدش هيعمل حاجه غير لما اعمل انا فرحي حبكككمت كلكم حبيتو عايزين تتجوزوا لما أمير هيتجوز
=يا أمير
-هااااه بعد الفرح بتاعي او مفيش حاجه هتحصل امييين
نظر علاء وعبد الرحمن لبعضهما ثم جذا على اسنانهم وخضعا دون ارادتهم لإرادة أمير ثم اردفا القول..
-اميييين
-اميييين
....
يقول نجم : لا حيلة للعشاق حين اندلاع الشوق في الاعماق الا التملي بطيف عابر يهفو علي الروح فيعيد الحياة فيها او لقاء عاجل بعد سنين عجاف من ظمأ اللقاء يرويها "
علي اريكة صغيره في الركن الرابع من غرفتهما يجلسان جنبا الي جنب لا حائل بينهما كما قلوبهما نبض واحد في وريدين..
-طب ايه يعني!
=....
-بيقولك انهارده قال فرحنا قال
=...
- امم طيب هنقضيها صمت الحملان كده كتير
= انا جوعت
-اخيرا نطقتـ..ايه!!!
=اعملك اكل معايا ؟
-خدي هنا رايحه فين!
جذبها من معصمها فاختل توازنها لتسقط بكامل جسدها كادت ترتطم بالاريكة خلفها لولا يده التي حالت دون ذلك ،فكأن ذراعيه مستقرها ومستودعها كما عشقها في قلبه..
=امير
-...
=امييييير
-هاه
=نزلني
-لا انا مرتاح كده
=طبعا م انت مرتاح فوق وانا بس اللي هقع
-عندك حق يبقي نقع سوا
=امييييير!!!!!!
افلت يده وترك نفسه كما ترك ارادته خارجا واقبل اليها بكامل روحه وكل قلبه ليسقط فيها وتقع بوريده تجري مجري الدماء في الشرايين..
.......
-عبده
=هاه
-عايزه اروح لفرحه وحشتني
=مش لسه موديكي عندها الشهر اللي قبل اللي فات
-انت واخد بالك من كلامك طييب
=اه
-متأكد
=مبتهددش لا
-طيب يا روحي تحب اسيبلك البطانيه بتاعتك في اوضة الاطفال ولا الصالون!
= الساعه سبعه حلو معاكي!!
.....
=يخربيت دماغك والله
-هما الرجاله مبيجوش غير بكده والله
=ده حقيقي
-المهم طمنيني عليكي اخبار الجنين ايه ؟
=وصال محضراله سرير جمبها من دلوقت وكل يوم تصحي تقولي جه ولا لسه بتموتني ضحك والله رغم اني قايلالها لسه قدامه شهرين عشان يجي
-يا روحي اكيد م صدقت يجيلها اخ تلعب معاه
=او اخت مثلااا
-لولاااا جيتي امتي!!
=لسه حالا سبت علاء معاهم تحت وطلعتلكم جري
-برضو جري قولتلك اييه انا ع حوار الجري ده تلاقي البنوته داخت يا عيني جوه منك
=لا م هي اتعودت خلاص
-طب ايه يا جماعه ينفع نسيبهم كده متجمعين تحت وحدهم والشيطان شاطر يكلموا بنت كده ولا بنت كده
=ياا حناان ابوس ايدك سكتي بنات افكارك دول يودوا ف داهيه
-بقي كده طيب تعالو بس ننزل وشوفو
...
-وبس يا سيدي اقولها معرفهاش تقولي لا طالما عاملالك لايك تبقي عارفها وكلمه مني علي كلمه منها عملت للبنيه بلوك
=راجل يلا
-عيب عليك رغم انها كانت لهطة جشطه والله
=هي مين دي اللي لهطة جشطه يا عبددددده!
-حضررررم!!  اقرا المعوذتين بسرعاااا
=طب اتشاهد ع نفسك بقي يا روحي
ضحك الجميع بينما نظر امير الي فرحه ليجد علي ملامحها الاجهاد وكانها تجاخد لاخفاء التعب ،اقترب منها ومسح علي جبينها برفق.. -مالك يا فرحه انتي تعبانه ولا ايه ؟!
لم تجبه بل ازدادت انفاسها سرعة وكأنها تعدو حتي تعالت انفاسها فلاحظن الفتيات وهرولن اليها.. لتطلق صرخة تشق عنان السماء!!
الحقني يا امييييييير!!!
...
- هتكون كويسه والله اهدي كده مالك اومال
=باقي شهرين لسه ليه تتوجع من دلوقت
-يا امير بتحصل عادي احيانا الميه بتخلص حوالين الجنين وبنضطر نعمل قيصريه
=وهي ؟
-هتكون كويسه والله متقلقش
خرج الطبيب يحمل الرضيع بين كفيه فتهللت اسارير امير ومن حوله واقبل يهرول ناحية الطبيب..
مد الطبيب يده الي امير مناولا اياه الرضيع تناول امير الطفل ولكنه ما ان راي وجه الطبيب حتي اختفت ابتسامته..
وضع الطبيب يده علي كتف امير وخرج عن صمته اخيرا..
- البقيه في حياتك! 
يتبع

ليست هناك تعليقات