إبحث عن موضوع

وصال الجزء الثامن

وصال8
=امضي يا عروسه
-هاه
نظر اليها امير برعب يجتاح عينيه..
=لا بقولك ايه المشهد ده انا شوفته قبل كده تيجي العروسه تمضي فيدخل واحد ويقول..
لم ينهي امير جملته حتي جاءهم الصوت من خلفهم جميعا
-استني يا عم الشيييخ !!!!
نظر الجميع باتجاه الباب نحو مصدر الصوت ليجدوه يكتم ابتسامته ويحاول التظاهر بالجديه ،اقترب لينضم إليهم وتكلم مصطنعا العتاب بالغضب..
-بقي يرضيك يا عم الشيخ يكتبوا الكتاب من غيري كده أومال مين هيشهد ع ال.. أمير انت بتعمله ايييه يا مجنون ؟!!!
لم يكمل علاء حديثه حتى وجد أمير يهم بنزع حزامه وهو يهرول ناحيته ليجوبا الشقة ركضا خلف بعضهم ..
-خلاااص يا امييير والله دنا حبيت أعملك جو ساسبينس واكشن كده واحلي اليوم
=خلاص!!  دنا هعمل منك زبادي خلااااط ،دنا هشويك واحلي بعنيك دانا.. أوعى كده وسسسع كده
امسك عبد الرحمن بأمير وسط ضحكات الجميع حتى توقفا الاثنين يلتقطا أنفسهم بصعوبه..
-استهدي بالله يا أمير يابني وتعالى نكمل المراسم بارك الله فيك وعفا الله عن مزاح أخيك في الله علاء
= يا عم الشيخ ده..
-م خلااص بقي يا أمير بهزر معاك الله ،شكلك قطعت الخلف مش كده
=قطعت الخلف ايه فشررر دنا تكه وكنت هقطع النفس مش الخلف
ضحك الجميع بينما كانت فرحه تتسم بالهدوء علي غرار غالبيتهم ، التفت اليها بكامل جسده ليجدها تمد يديها ناحيته بكلا القلم والعقد ، حالة من السكون ،نظر الجميه اليها في اندهاش..  خطت توقيعها قبل اثناء كل هذا ،لم تنتظر اكتمال المشهد او ظهور هوية المتكلم حتي تجاهلت كل هذا ووقعت وكأن لا شيء سيحدث فرقا ،هذا حبيبها امامها اصبح بكامل ارادتها زوجها علي سنة الله ورسوله ولتضرب السماء الارض قد كان ما كان..
-انتي..  انتي مضيتي حتي قبل م..
=مش مضطره ،طلع علاء او غيره كده كده همضي
ابتسمت لكنه لم يبادلها الابتسامه ،اقترب منها وامسك العقد والقلم ووضعهما جانبا ،ارتسمت علي ملامحها علامات الاندهاش همت بالتحدث حتي تفاجئت به ..
جذبها من يدها الي ذراعيه شبك كفيه خلفها واغلق عليها بكامل روحه قبل جسده ،دفن رأسه بها تنهد حتي وصلت تنهيدته جوف قلبها استكان بين ذراعيها وكانه ظفر اخيرا بالنصر بعد حروب ضاريه
،مسحت علي راسه وهمست له.. -مبروك يا اميري
رفع رأسه ونظر مباشرة لعينيها = فرحتي
-طب يا جماعه نستاذن احنا بقي و..
=تكون عملت معروف والله
-امييير عيب كده ،لا يا استاذ علاء طبعا البيت بيتكم لسه بدري
=بس انا بنام بدري يا ستي الله
-امييييير
=خلاص يا انسه فرحه ده شويه وهيرش ميه علينا
اقترب علاء منه وهمس له..= مكننش اعرف انك واقع كده
جذبه امير من ياقته وبادله الهمس -انا موقعتش غير عشان اطير بيها لفوق زي السهم تمام يرجع لورا عشان يندفع لقدام ..عقبال وقعتك
ابتسم علاء ونظر لأحدهم.. - تقريبا وقعت واللي كان كان
....
-طب ايه!
=ايه بتبصلي كده ليه ؟
-كلهم مشيو وطنط بره بتحضر العشا المفروض وسايبانا لوحدنا وانا بناام بدري ف ايه بقي
=ايه بقي ايه
-مش حرانه!
=نعم
-اقصد يعني الطرحه دي مش محرراكي الجو كاتم خالص فبقول يعني لو تفكيها و. .
= انت ازااااي ت..
-لالااالاااا انتي تنسي خالص الشويتين دول انتي نسيتي انك مراني دلوقت يعني انا اعمل فيكي اللي  عاوزه في الوقت اللي عاوزه ومن غير م تعترضي كمان
ابتلعت ريقها بصعوبه وحاولت التظاهر بالثبات ،غيرت من نبرة صوتها قليلا ووجهت كلامها إليه..
=واعترض ليه ،في حد يقول لجوزه حبيبه لاء
-هاه ، قوليها كده تاني
=جوزي
-التانيه التانيه
=حبيبي
-يااا منجي من المهااالك يا رب
ابتسمت علي طريقته في الحديث لطالما عرف كيف يرسم الابتسامات علي ثغرها،كيف يحميها من اي حزن يصيب قلبها الصغير ، كيف يحاوط روحها بكلتا ذراعيه فينغمس فيها وتنخرط به..
-بقيت اتكسف اطلب من ربنا حاجه تانيه بعد م لقيتك وكرمني بيكي يا فرحه.. 
اقترب منها وامسك يدها اغمض عينيه وقبلها وبيدها الاخري نزعت عنها حجابها وهي تكتم انفاسها لينسدل شعر كالموج القاتم في جوف الليل علي جبهته ،رفع رأسه فاصابه الجمود من فرط الجمال..
- ياا..  الله!  ... فرحه انا..
= انا كمان بحبك يا امير! 
بحبك من اول م جيت اقع من ع السلم وايدك سحبتني عشان مقعش ،من اول م قولت للمديره ترفدني عشان المدرسه مش مدياني حقي وحابب اشتغل عندك اريحلي واقنعتها بكده.. اه عرفت متستغربش
حبيتك وحبيت حبك ليا وعرفت ان اللي بينا اكبر من الحب لانه مش كفايه في اي علاقه.. انما لقيت معاك الامان وده الاهم.. وجودك جمبي في كل حته واي موقف حتي لو غايب عني ،طيفك محاوطني من كل حته ،حبيت تفاصيلك واولهم وصال وكانها حته مني ،حبيت عيوبك قبل مميزاتك ..حبيت عصبيتك زعيقك كرمشة جبينك لما تزعل وشكل عنيك لما تضحك..
وكان حبي ليك بيني وبين نفسي وعمري م فكرت اعصي ربنا واظهرهولك في غير اوانه.. كان حبي ليك عباره عن دعاء ،سر بيني وبي السما لحد م ربنا اراد وبقيت حلالي!
امسكت بيده ونظرت في عينيه بتمعن واردفت القول..
وده وعد مني هفضل اشيلك جوه قلبي قبل عيني واصونك في غيابك قبل حضورك وان يوم زعلتني هفتكرلك الحلو ونرجع نتصالح بسرعه ،ووصال هعاملها زي بنتي مش عشان هي بنتك عشان انا نفسي بحبها !
=دنا اللي بحبك ، غرقت فيكي وبتنفس كويس
جذبها والقاها بين اذرعه ،التصق القلبان وطال حديثهما ..
"يقول نجم :
قد يعجز اللسان عن ابلاغ ما يحويه القلب للقلب ولكن عناق واحد يكفي لخلق لغه ثالثه تكفي لوصل الروح بالروح "
......
-الاسبوع الجاااااي!!  يابني دانت لسه كاتب الكتاب امبارح حالا حددت معاد الفرح
= وبقولك اهو عشان تلحق تحجز البدله من دلوقت انا مش ضامن ممكن قبلها كمان
-امييييير مش مرتاحلك
=الله هو انت مشوفتش الشيخ يونس في حطبة الجمعه اللي فاتت بيقول عجلوا بالزواج
-صداع من كتر الايمان
=يا عبد الرحمن يا صديقي ايش حال م مجرب وعارف
-هييح عقبال م البعيده تلين ،الا صحيح اخبار الاء ايه بعد كتب الكتاب ؟
=م بتنزلش من اوضتها
-الجرح عميك عمييييك يعني
=اعمق مما تتصور
السلاااااام عليكم..
نظر الاثنان خلفهما ليجدا علاء ،نظر كلاهما للاخر باستغراب ثم ردا السلام..
-ابن حلال كويس انك جيت عشان اعزمك رسمي اهو عشان متعملش حبة الدراما بتوعك زي المره اللي فاتت
=لا ياا شيخ اطلاقا دنا كنت بهزر معاك يا ابو نسب يا عزيزي
-بس هزارك مكنش.. نعم !! انت قولت ايه ؟
=يا عزيزي
-لا اللي قبلها
=اهاهااها م انا جايلك انهارده بخصوص كده مين عارف مش يمكن نعمل فرح جماعي
- جاي تناسبني انا ؟ لا سوري وصال لسه صغيره وناوي اكملها تعليمها
=لا طبعا مش وصال خالص
- اومال مين تاني ،ام علي!!  لا سوري برضو ام علي عندها وفاء للمرحوم ومش ناويه تتجوز بعده
=ام علي مين بس اللي اتقدملها يا امير مالك م تصحصح اومال
-اومال مين تاني هنا صالح للجواز مفيش غير دول
=لا طبعا في
-لا مفي...
استدرك امير اخيرا ما يرمي إليه علاء حتي نظر لعبد الرحمن وانفرط عقده ضحكا معه عبد الرحمن حتي وقف علاء وسط كلاهما لا يفهم شيئا
=ايه يا جماعه ايه اللي يضحك ف الموضوع فهموني
اعتدل امير وتظاهر بالجديه قدر استطاعته ،وضع كفه علي كتف علاء وتكلم معه..
-علاء يا ابني انت جاي تطلب ايد الاء بنتنا ولا انا فهمت غلط
=لا صح كده فيها ايه دي ؟
نظر امير لعبد الرحمن مجددا وعاود النظر لعلاء.. -ده لما يبيض الديك نيهاهاهااههاااههه
=انتو شاربين حاجه يا جماعه  ؟ يا سيدي لو مش موافق قول..
-ميييين اناااا مش موافق!  طب وعهد الله لو هي وافقت اعملك الفرح ع حسابي وبكررره اجيبلكم المأذون بس هي توافق وانت وشطارتك بقي انا واثق فيك يا بطل
=متشكر جدا انا كنت عارف انك راجل جدع ع فكره وباذن الله هيبقي احلي نسب
-قوي قوي
=عن اذنكو بقي عشان عندي كام حاجه مهمه لازم اعملها قبل الجواز
-الثقه حلوه مفيش كلام
رحل علاء لتقابله فرحه في الممر القت التحيه وتابعت السير ،ما ان دخلت حتي وجدت كل من امير وعبد الرحمن في حالة هيستريا من الضحك  ..
=خير يا جماعه
انتفض امير واقفا علي اثر صوتها..
-انتي هنا من امتي ؟
=لسه واصله حالا
-الحمدلله
=ايه كمية الضحك دي م تضحكوني معاكم
اصل يا فرحه مشوفتيييش اللي حصل الدكتور علاء ..
-اااا عبد الرحمن يقصد يقول انه الدكتور علاء كان.. كان بيقولنا نكته قبل م يمشي
=ايه هي ؟
-هاه... كان بيقول اا.. اه مره ترزي كان ماشي في حته مقطوعه قام خيطها نيهاهاهاههههه
'صوت صفير صرصور الحقل '
=طب انا هطلع لوصال اشوف شغلي
-احم طب اتفضلي يا استاذه ع المكتب في حجات مهمه لازم نتناقش فيها.. بخصوص.. اا بخصوص وصال اه
=ماشي اتفضل قدامي
...
-الصدف مصممه تجمعنا برضو
توقفت الاء عن الركض ونظرت خلفها ليتوقف علاء ايضا
=انت تاني!  هو حضرتك بتلعب رياضه كمان ؟
-علشانك امشيها بلاد
=نعم
-اغنيه لشاديه ولا اكمنك عايشه بره فمعندكيش خلفيه حضاريه عن بلدك الاصلي
=عندي بس مش الخلفيه اللي هي يعني عشان طول الوقت في غربه وكده
-ولا يهمك باذن الله مش هتضطري تتغربي تاني
=بمعني ؟
-يطوول الشرح بقي قدامنا عمر بحاله يا لوله.. تسمحيلي اقولك لولا!
...
- سلمتي عليا ؟
=نسيت معلش
مدت يدها اليه لتصافحه نظر اليها ثم زم شفتيه..
-السلام مش كده ،السلام بيكون كده..
جذبها اليها فاخفضت راسها تحت ذراعيه وتملصت منه ..
رفعت حاجبيها بامتعاض.. =احنا هنا في الشغل هاه
-شوف برضو ترفعلي حواجبها تاني دانتي لو قاصده تخليني اعمل حاجه غلط مش هنندم عليها مش هتعملي كده
ضحكت فرحه ووضعت يدها علي فمها ،سكتت قليلا حتي اقتربت منه وبصوت خافت تحدثت..
=طب عن اذنك بقي عشان اتاخرت علي وصال فوق
اشوفك اخر اليوم يا .. اميري!
ذهبت فرحه واغلقت الباب خلفها وتركته هائما علي وجهه ،جلس علي اقرب مقعد متنهدا..
-ربنا ولا تحملنا ما لا طاااقة لنا به
...
-روحي انا ،تأخرت عليكي معلش
= بقيتي ماماا مش مس
-مين قالك كده ؟
=بابا قالي كده ،ينفع اقولك ماما بدل مس
-ينفع ونص كمان ،حضن كبير لبنتي حبيبتي
عانقتها وصال بيديها الصغيرتين ابتسمت فرحه ومسحت علي شعرها وقبلتها وتمنت من الله بداخلها ان يمنحها القوه لتكن اهلا لتلك المسؤليه
-اممم طيب يعني حضن لوصال ولوله لا ينفع كده!!
=الاء انتي هنا؟ سالت عليكي ام علي قالتلي انك بره بتلعبي رياضه ،تعالي تعالي واحشاني والله
-وانتي كمان جدااا يعني بس انا زعلانه منك جدا يعني برضو
-ليه كده ؟
=تعالي في البالكون دقيقتين كده كده محتاجه اقولك ع حاجه كده
- لعله خير تعالي
..
-يا ام عللللللي
=ايوه ايوه
-الشاحن بتاعي فين ؟
=الست الاء كانت بتشحن موبايلها عليه الصبح في الصالون
-ماشي ،اه ناوليني قزازه مية اطلعها لفرحه فوق
=حاضر
ذهب أمير ووجد بالفعل هاتف الاء عليه ما ان ازاح القابس عنه حتى أضاءت الشاشه على محادثة بينها وبين أحد أصدقائها لم يهمه الأمر لكن عينه وقعت صدفة على اسم فرحه لم يستطع كبح جمام فضوله وأخذ يقلب في المحادثه ..
...
كانت تتحدث الاء والدموع تنهمر من عينيها وعلي وجه فرحه ملامح الدهشة والجمود لا تنطق بكلمه حتى فجأه أمسكت يديها الاء بعدما ازاحت العبرات من علي وجنتيها ،نظرت إليها وبصوت متهدج قالت لها..
....
-اخذ يقرأ ويقرأ وتزداد عينيه اتساعا ،لقد كانت تشكو من ضيق صدرها لتلك المشاعر التي اكنها لفرحه وكانت تنتظر من فرحه ان تبادلها إياها حتى وصلت للقشة التي قسمت ظهرها وهي كتب كتابها علي أمير ولكن فاض الكيل ونوت ان تعترف بحبها لفرحه اليوم وتخبرها بما يحتاج صدرها حتى وإن لم تبادلها المشاعر يكفي أنها قد ازاحت هذا الحمل من علي قلبها الصغير..
-قلبك الصغير ياللي تنشكي اااه هيجيلي السكر بدري بدررري منها البت دي ،ياااام عللللي
-الميه يابني
=فين الاء ؟؟
-لسه حالا طالعه من شويه لفرحه هانم
=ايييه!!
ترك أمير الهاتف من يده ليسقط أرضا وركض مسرعا لأعلى ،وصل إلى الغرفة وفتح الباب بقوه ،نظر إلى وصال فلم يجد لا فرحه ولا الاء حتى وقعت عينيه عليهما في الحال مباشره أمامه في الشرفه والاء ممسكة بيد فرحه..
-.. انا بحبك يا فرحه!
يتبع

ليست هناك تعليقات