إبحث عن موضوع

رواية اشواك الحب❤الحلقة 19

الحلقة 19

حور بتصرخ وحسام بيسمع صرخة حور و ادم بيلمس خدهاا بحنية

ادم / ريحة فيين قولتلك انتى مكانك جمبى انا

و حور بتحاول تفك ايدو الى ضاغط عليهاا بقوة لدرجة انهاا مش قدرة تاخد نفسهاا

حور/ اااة انت بتعمل اية سبنى

وحساام بيشفهم وبيبعد عنهم بسرعة وهو بيتالم اوى
و ادم بيسيب حور

ادم / خليكى فكرة انك مرات ادم العزيز

وبتدخل عربية سودة كبيرة قدم ادم

ادم / عندى شغل روحى خدى لياا ولو عرفت انك خرجتى من الاوضة

و حور بتبصلو بغضب وبتدخل على البيت بسرعة
و ادم بيبص للشاب الى نزل من العربية

شريف / باشا كل حااجة جاهزة لزم نتحرك دلوقتى

و ادم بيشاور لشريف يركب العربية و ادم بيركب جمبو وبيتحركو

***********************.             

شيماء بتوصل لبيت مجدى وبترن الجرز ومفيش حد بيفتح
وبتحااول اكتر من مرة تتصل على الموبيل اكتر من مرة وبتقلق اوى ولسة هترجع وتمشى وبتسمع الباب بيتفتح

مجدى / شيماء

و مجدى مش قادر يقف على رجلو من التعب و شيماء بتجرى علية

شيماء / مجدى انت كويس

مجدى / انا اسف انى خليتك تيجى عندى فى وقت زى دة بس معرفتش اتصل بمين انتى اول حد جة فى باالى

و شيماء بتخلية يقاعد على الكنبة

شيماء / انت كويس

و شيماء بتحط اديهاا على جبينو

مجدى / انت سخن اوى لزم اطلب الدكتور

مجدى / لا يا شيماء استنى انتى لزم تمشى انا غلطان انتى اتصلت بيكى

شيماء / ممكن تريح نفسك انت

مجدى / شيماء انا واحد عايش لوحدو انا خايف عليكى

و شيماء بتبصلو وبتبتسم اوى و مجدى بيمسك ايد شيماء

مجدى / انتى غلياا علياا اوى

و شيماء بتلمس خدو بحنية وبتسيبو وبتروح على المطبخ
وبتجيب مياة وبتعملو كمدات

شيماء / فين الادوية

و مجدى بيشاورلهاا على الاوضة و شيماء بتدخل اوضة مجدى وبتكون متبهدلة اوى والهدوم فى كل حتى وبتدور على الادوية

***********************.             

حور نايمة هى وليا فى وبتبص على الساعة و ادم اتاخر اوى
والفجر بياذن وبتخرج البلكونة و ليا بتصحى تعيط وحور بتجرى عليهاا وبتحضنهاا

حور / حببتى متخفيش انا جمبك

ليا / بااابى بااابى

حور / باباا زمانو جااى هو عندو شغل مهم

ليا / لاا بابى هيروح ومش هيرجع

و حور بتحضنهاا اوى وليا بتعيط اوى و حور بتحاول تهدى ليا علشان تنام

***********************.             

فى الصباح

مجدى بيفتح عنية وبيشيل الفوطة من على جبينو
وبيبص حولية وبيسمع خربشة فى الاوضة وبيروح على عليها

مجدى / شيماء انتى

و شيماء بتروح علية وبتشوف حررتو
شيماء / انت كويس

مجدى / انا مش عارف اقولك اية

شيماء / انت ارتااح

و مجدى بيمسك ايدهاا و شيماء بتبصلو و مجدى بيبص للاوضة نضيفة وجميلة

مجدى / انتى الى عملتى دة

شيماء / انت ازااى تقاعد فى مكان زى دة مفيش حد بينضف الشقة

مجدى / كان فى وحدة بتيجى تنضف الشقة بس هى تعبت ومجتش بقلها اسبوعيين

شيماء / هروح اجهزلك فطاار

و مجدى فجاة بيحضنها

مجدى / شكراا شكرا يا شيماء

و شيماء بتبعدو عنهاا وبتتوتر اوى وبتهرب من قدمه وبتروح على المطبخ بسرعة وقلبها بيدق بقوة

شيماء / لا يا شيماء فوقى يا شيماء هتندمى

وبتعملو عصير برتقاال ولسة هتتحرك وبتشوف مجدى قدمها وبتتخض والكوبية بتقع من اديهاا وبتبهدل هدومها

مجدى / انا اسف انا خضيتك اناا

شيماء / انا لزم امشى

مجدى / هتمشى ازاى كدة طب روحى نضفى هدومك وخدى اى حااجة من عندى لحد ما تنضفى هدومك

بس شيماء بتتردد وبتهز رسها بنعم وبتروح على اوضة مجدى و مجدى قاعد قدم الاوضة على كرسى وبيشوف خيلهاا من وره الباب وهى بتغير هدومه وبيتوتر اوى وبيشرب كوبية ميااة وبيدخل لشيماء الاوضة و شيماء بتصرخ

شيماء / مجدى اخرج برة

و مجدى بيبصلهاا اوى وهى وبتنضف الفستان بتعهاا

شيماء / مجدى اخرج برة لو سمحت

و مجدى فقد السيطرة على نفسو وعلى مشعروو وغريزة التملك سيطرت علية وبيروح عليهاا و شيماء بتصرخ
وبتحااول تبعدو عنهاا بقوة وبتبعد عنو بسرعة وبتلبس فستنهاا ولسة بتجرى وبيمسكهاا من اديهاا

شيماء / مجدى لااا ارجووك مجدى لااا ارجووك

مجدى / شيماء انا بحبك

و شيماء بتبصلو اوى و مجدى بيبسهاا من شفايفهاا بطريقة خلتهاا متقدرش تسيطر على نفسهاا

شيماء / مجدى لاا

مجدى / خليناا نتجوز انا وانتى

شيماء / نتجوز

مجدى / اة نتجوز ودلوقتى فوراا

و مجدى بيروح على الدولاب وبيطلع ورقتين

مجدى / شوفى دى ورقة جواز يلاا تعالى امضى هناا

شيماء / اية دة انت

مجدى / اة يا شيماء خليناا نتجوز انا وانتى انا بحبك من اول يوم شفتك فية وانا اتعلقت بيكى

شيماء / بس مش كدة مستحيل انى

مجدى / دة لمدة معينة بس لحد ما اظبط حياتى ونتجوز رسمى

و مجدى بيحضنهاا اوى
مجدى / امضى يا شيماء وهخليكى اسعد وحدة

شيماء / لاا انا خايفة

مجدى / شيماء احنا بنحب بعض لية لاا وهتكون معاكى ورقة تضمنى فيها حقك دة لمدة صغيرة بس شهرين وبعد كدة نتجوز رسمى

و شيماء بتبص لمجدى بخوف وتردد

شيماء / انا خايفة

مجدى / انتى مش بتحبينى

شيماء / بس

مجدى / بتحبينى

و شيماء بتهز رسهاا بنعم

مجدى / انا كان ممكن اخد الى انا عوزو منك باى طريقة بس انا عوزك زوجة وحبيبة وام ولاادى صدقينى يا حببتى

و شيماء بتوافق وبتمضى على الورقتين

مجدى / دى ورقتك انتى ودى ورقتى اناا مبرووك يا زوجتى الحبيبة

شيماء / مجدى انا

ليث / هششش مفيش كلام تانى

و بيقرب منهاا وبيبسها من شفايفهاا وبيشلها فى حضنو
وبيخدها على اوضته

***********************.             

ليا نايمة وحضنة حور  و حور بتحس بصوت غريب
وبتفتح عنيهاا بسرعة وبتبص على لياا وبتشفهاا نايمة وبتسمع الصوت من الحمام

و بتتخض لما بتشوف فى اثار دم على مقبض الباب وبتخاف اوى وبتفتح الباب بالبطئ وبتشوف ادم واقف قدم المرايا فى الحماام وبيحاول يقلع قميصو وفى اثار دم على قميصو

حور / انت

و ادم بيبصلهاا اوى بغضب

ادم / روحى من هناا

و حور بترجع خطوة وبترجع تتقدم خطوة تانى وبتروح علية بسرعة

حور / انت مجرووح

ادم / مش عاوز مساعدة منك رووحى

و حور بتتجاهل كلامو وبتسعد يقلع القميص بتاعو وبتشوف جرح فى كتفو

حور / انت بتنزف

ادم / والله انا واخد بالى فعلاا انى بنزف

و حور بتبصلو بغضب وبتروح تجيب الشنطة بتاعتهاا وبتخلية يقاعد على حرف البانيو وبتطهرلو الجرح

حور / انت لزم تروح مستشفى مين الى عمل فيك كدة

ادم / والله متمثليش انك مهتمة اوى انا متاكد انك بتتمنى تخلصى منى النهاردة قبل بكرة

و حور بتضغط على الجرح باديهاا علشان يوجعو

حور / والله انا مش زيك ابدا ولا عمرى هكون زيك عمرى ما اتمنيت الموت لاى حد مهما كان لو حتى عدوى

و حور بتوقف النزيف

حور/ لازم اديك بنج علشان اخيط الجرح

ادم / مش عااوز بنج

و حور بتبصلو اوى باستغرااب وبتبدا فعلاا تخيطلو الجرح وكانت منتظرة انو حتى يحس بالالم بس قطرات العرق على جبينو

بعد نص ساعة و حور بتربطلو الجرح بالشاش كويس و ادم بيقف ومش قادر يحرك دراعو وبياخد فوطة وبيبلها ميااة وبيحاول يمسح جسمو من العرق والتراب

و حور بتمسك ايدو و ادم بيبصلهاا وبيتمسحلو جسمو بلطف
وبيحس بلمسات اديهاا على صدرو وبيبص فى عيونهاا اوى

و ليا بتعيط و حور بتخرج بسرعة لليا وبتحضنهاا و ادم بيخرج وبيبصلهم

ليا / باابى

وليا بتشوف ادم بتجرى علية وبتحضنو من خصرو

ليا / انت متعور

حور / لا ياروحى بس كان بابا بيلعب من غيرناا ووقع ودراعو بيوجعو و ليا بتمسك دراع ادم وبتبوس مكان الجرح

ليا / كدة هيخف بسرعة

و حور بتبتسم اوى و ادم بيضم ليا اوى

ادم / يلاا روحى نامى يلاا ياحببتى

وليا بتجرى بتروح تنام تانى و ادم بيروح يطلع البيجامة بتعتو و حور بتروح تساعدو

ادم / انتى بتعملى اية

حور / هساعدك

ادم / وانا مطلبتش مساعدة منك انتى فاهمة

حور / وطى صوتك ليا نايمة

و ادم بيجز على سنانو بغضب

ادم / ابعدى عنى دلوقتى

حور / والله انا كمان مش مهتمية انى اساعدك اوى بس اعمل اية انا ملاك رحمة ومطرة انى اساعدك وانت مريض

و ادم بيلبس نفسو ولسة حور هتقرب علية

ادم / اوعى تقربى منى انتى فاهمة

حور / خلااص انت حر تصبح على خير

و حور بتروح تحضن لياا اوى وبتنام وبتعطية ضهرهاا
بعد دقايق بتحس بية بينام جمبهاا فى الاتجاة التانى و حور بترفع عيونها وبتشوفو وبتنام تانى وبتبص للياا وهى نايمة قد اية بريئة وبيسمعو صوت سعاد قدم الاوضة

سعاد / طب قولى يا ابنى بس قولى هتروح فيين

حور / دة صوت ماما سعاد

و ادم بيقف بسرعة وبيفتح الباب وبيشوف سعاد وقفة
وحسام معاة الشنطة بتعتو

سعاد / ادم حسام عاوز يمشى مش عارفة

و حور بتخرج من وره ادم وبتروح على سعاد بسرعة

ادم / ماما سعاد اهدى شوية

وحسام بيبص لحور وبيرجع بيبص لادم ونظرتو كلها الم ووجع

ادم / رايح فين

حسام / اى مكان بعيد عن هناا انا مخنوق ومحتاج ابعد

ادم بيبص لحور

ادم / ادخلى عند ليا

و حور وقفة وبتبص لادم

حور / بس ماما سعااد

ادم / قولتلك ادخلى جوة يلااااا

والكل بيتخض من صرختو و حور بتدخل الاوضة بسرعة وبتعيط

حسام / انت ازاى بتكلمهاا كدة

ادم / نعم

و حسام بيغمض عيونو وبيحاول يهدى شوية

حسام / ادم سبنى اروح من هناا وكلنا هنرتااح

ادم / مفيش حد هيخرج من هنااا انت فااهم

و سعاد بتطبطب على كتف حسام بحنية

سعاد / يلاا يا حبيبى اسمع الكلام يا ربنا يهديك

و حسام بيرجع على اوضتها و سعاد بتقرب على ادم وبتمسك دراعو ادم بيتالم

سعاد / دراعك فى اية يا حبيبى انت

ادم / امى دة جرح بسيط متقلقيش انتى يلاا روح نامى

سعاد / الى عملتو فى حور دلوقتى انا مش رضية عنو ابداا ماشى

ادم /ماشى يا امى روحى انتى ارتااحى

وسعاد بتروح على اوضتها و ادم بيدخل الاوضة و حور بتشوفو بتمسح دموعهاا ولسة هتروح على السرير وادم بيمسكهاا من درعهاا

ادم / تانى مرة متخرجيش بالشكل دة انتى فاهمة

و حور بتبصلو بغضب ودموعهاا نزلة

ادم / انتى فاهمة

و ادم بيحس بدوخة وبيسند على اقرب كرسى

حور / انت لازم تروح المستشفى

ادم / خليكى فى حاالك انتى متتدخليش فى شؤانى

حور / يا عالم مين الى ضربك بالرصاصة دى وعملتلو انت اية بغضبك وغرورك

و ادم بيبصلهاا اوى

ادم / انتى اية عرفك ان دى رصاصة

حور / والله انا مش ببيع ورق منديل انا دكتورة على فكرة ومن نظرة وحدة اقدر احدد سبب الجرح اية

ادم / على اساس بتفهمى اوى

حور / يمكن اكون غبية علشان قدرت تكسرنى بس اقدر اقولك ان انا عندى قلب

و ادم بيبصلهاا اوى وبيتسم و حور بتروح تجيب مياة وحباية من شنطة الادوية بتعتهاا

حور / خد الادوية دى هتحس براحة

ادم / اية بالسرعة دى عوزة تموتينى

حور / لاا مش هموتك دى مضاد حيوى ومسكن للالام

و حور بتسيبو وبتروح تناام و ادم بياخد الادوية

***********************.             

فى الصباح

مجدى بيحضن شيماء اوى

مجدى / خليكى معايا النهاردة

شيماء / مجدى انت عارف مقدرش خلينى امشى

مجدى / فى وحدة تكشر كدة فى وش حبيبها يوم الصباحية

شيماء / انا خايفة يا مجدى انت وعدتنى هم شهريين

مجدى / اة طبعاا يا حياتى بس انتى خليكى متطمنة

شيماء / انا مش هقدر اروح الشركة تاانى لازم افضل مع ريم
مينفعش اسبها لوحدهاا تانى

مجدى / برحتك يا حبيبتى الى انتى عوزة الى يريحك ياروحى والمرتب هيفضل زى ما هوو انا دلوقتى جوزك وانتى مسؤالة منى

شرين / انا لازم امشى

مجدى / هستناكى النهاردة باليل

و شيماء بتبتسم وبتخرج ومجدى بيوقفهاا على البااب وبيبسها من شفايفهاا

شيماء / مجدى حد يشفناا

مجدى / متنسيش انتى مراتى

شيماء / حاضر

و شيماء بتمشى ومجدى بيبص عليهاا لحد ما بتبعد و بيدخل اوضة النوم وبيطلع ورقتين الجواز العرفى وبيضحك اوى

***********************.             

ادم بيفتح عنية على ضحكة حور ولياا وبيبصلهم وبيشفهم
هم الاتنين عملين شعرهم ضفاير كتيير وبيضحكوو اوى
و ادم بيبص لحور و حور بتبصلو

حور / صحناك

ليا / باابى شوف حور عملتلى اية فى شعرى

و ادم بيبتسم لليا اوى وبيبسها من خدهاا

ادم / روحى قولى لفاطمة تعملى القهوة

وليا بتجرى على برة بسرعة و حور بتجيب الشنطة بتاعتهاا وبتروح على ادم

ادم / هتعملى اية

حور / لازم تغير على الجرح

ادم / لاااا

حور / خلااص برحتك بعد ازنك

و ادم بيمسكهاا وبيخليها تقاعد تاانى

حور/ ااةايدى

ادم / ريحة فيين

حور / هروح اشوف ماما سعااد

ادم / وهتخرجى كدة

و حور بتبص على نفسهاا ولبسة جيب شورت لفوق الركبة وبلوزة من غير اكمام

حور / فيهاا اية

او دم بيقرب منهاا و حور بتحاول تبعد وبيتركز فوقهاا

حور / هتعمل اية

ادم / ممنوع تلبسى كدة برة الاوضة اللبس دة تلبسية لجوزك وبس

و حور بتهز رسهاا بنعم علشان يبعد عنهاا
ادم / قصة الشعر دى بشعة جدا

و ادم بيبعد عنهاا حور بتبعد بسرعة

ادم/ جهزى نفسك هاخد شور وننزل انا وانتى

حور / بس ممنوع تعرض الجرح للمياة

ادم / قولتلك خليكى فى حاالك انتى لسانك دة مش عاوز يسكت انا ممكن اسكتو بطرقتى

و حور بتشاور على شفايفهاا انها مش هتتكلم و ادم بيروح على الحمام و حور بتروح تشوف نفسهاا فى المريا

حور / ابو شكلك مغروور حقييير

وبتغير هدومه بسرعة قبل ما ادم يخرج من الحمام

***********************.              

سعاد بتدخل الاوضة لحسام وحسام قاعد على السرير
و سعاد بتقاعد جمبو

سعاد / اية يا حبيبى مش هتقولى انت فيك اية

حسام / يعنى عوزة تفهمينى انك مش عارفة

و سعاد بتطبطب على كتفو وحسام بيبصلها بحزن

سعاد / بعد ما سفرت انا فتحت الموضوع مع حور ولما عرفت منهاا انها بتعتبرك صديق و مش ممكن تفكر فيك غير كدة

و حسام بيبصلهاا اوى بغضب

سعاد / ولما اخوك كلمنى علشنهاا انا رفضت وقلتلو ان مستحيل وطبعاا رفضت اقولو اية السبب بس انت عارف اخوك عندى قد ولما كلمنى وقالى انو كلم حور وهى موفقة وانهم هيكتبو الكتاب

حساام / مش عاوز اعارف حاجة

سعاد / الى عوزة افهمهولك ان حور مرات اخووك دلوقتى

و حساام بيبص لسعاد اوى وبيخرج من الاوضة

سعاد / حسام يا ابنى استنى حسااام

مروة / ماما سعاد حسام مالو فى اية

سعاد /مفيش حاجة يا بنتى روحى شوفى ولادك صحيو ولاا لسة

***********************.             

ادم بيخرج من الحمام وبيسمع حور

حور / ااة اى اااى

ادم / فى اية

و حور بتتخض وبتبصلو اوى

ادم / فى اية اتكلمى

حور / لاا مفيش

و ادم بيبصلهاا بغضب

ادم / اتكلمى

حور / بس سوستة الفستان مش عوزة تتقفل

و ادم بيرمى الفوطة من ايدو وبيروح عليهاا و حور بتبصلو بصدمة و ادم بيلفهاا و حور بتشهق ولما بتحس بلمسة ايدو و بتحاول تبعد و ادم بيمسك اكتفهاا وبيثبتهاا

ادم / هشش اثبتى

و حور بتثبت ودقات قلبهاا مسموعة و ادم بيقفل السوستة

ادم / خلاص

و حور بتبصلو باحراج اوى وبتبعد عنو بسرعة و ادم بيروح يسرح شعرو وبيبص فى المرايا عليهاا وقفة فى مكنهاا ومش بتتحرك وضمة شفايفهاا و ادم بيبصلهاا

ادم / يلاا خلينا ننزل

و حور بتهز رسهاا بنعم وبتمشى قدمه

ادم / على فكرة اللون الابيض عليكى توحفة

و حور بتبص عل فستنهاا

حور / بس دة بنج مش ابيض

و ادم بيقرب منهاا وبيغمزلهاا وبيبتسم اوى وحور بتشهق وبتحط اديهاا على شفايفهاا و ادم بيخرج

حور / حقير

ليست هناك تعليقات