إبحث عن موضوع

رواية اشواك الحب❤الحلقة 15

الحلقة 15

شيماء وقفة فى البلكونة وقلقانة اوى و مجدى بيتصل بيه

شيماء / استاذ مجدى انا اسفة انى معرفتش اجى الشغل
بس فى ظروف عندناا

مجدى / هشش برااحة برراحة انتى كويسة

شيماء/ اة انا بخيير

مجدى/ فى حد من عيلتك حصلو حااجة

و شيماء بتفتكر مكالمة حور لما قالتلها ان عادل الشرطة مسكتوو

مجدى / شيماء

شيماء / لاا لاا احنا بخيير بس فى شوية مشاكل بس عائلية

مجدى / لو محتاجة اى حااجة كلمينى انا مش هضغط عليكى باين انك مش حبة تتكلمى دلوقتى

شيماء / شكرا

مجدى / واعتبرى انك فى اجازة لحد ما تحسى انك بخير وتقدرى تكملى

و شيماء بتبتسم اوى

شيماء / انا مش عارفة اشكر حضرتك ازااى على كل حااجة

مجدى / مش وقتو الكلام دة يلاا خلى بالك من نفسك

***********************.             

حور بتفتح عنيهاا وبتشوف ادم قدمها و بتتفزع

الظابط / حمدالله على السلاامة

حور / عادل فيين

ادم / متقلقيش انا امرتهم ينقلوة زنزانة تانية

الضابط / بعد اذن حضرتك

و ادم بيهز راسو والظابط بيخرج من الاوضة

ادم / انتى كويسة

حور / عادل

ادم / قولتلك متقلقيش دة بس كان فى متحرش كدة حاول معااة والظاهر ان اخوكى زيك مبيستحملش

وحور بتمسكو من هدومه

حور / انت بتعمل لية فياا كدة انت عاوز اية منى

ادم / هشش وطى صوتك ميصحش

حور/ اخويا هيخرج من هناا انا هعمل المستحيل

و ادم بيبتسم ابتسامة خفيفة بسخاافة و حور بتخرج بسرعة من المكتب

***********************.             

سلمى بتدخل الاوضة للامهاا

سعاد / فى اية يا بنتى مالك مختفية ليه

و سلمى بتروح على امهاا وبتترمى فى حضنهاا

سعاد / فى اية يا بنتى اتكلمى يا روحى

سلمى / مفيش حااجة بس انا بس تعبانة شوية

سعاد / لااا انا حاسة انك متغيرة ومش من دلوقتى من فترة
وانتى متغيرة يا حببتى قوليلى فى اية

و سلمى بتمسك دموعهاا

سلمى / مفيش حااجة بس معدتى تعبانى شوية بس محتجاكى تحضنينى

سعاد بتضم سلمى اوى

***********************.             

دينا بتقدم الهداياا لوالدت مروان

ليلي/ جميلة اوى يا ديناا ميرسى يا رووحى بس ملهوش لازمة والله انا مش مقتنعة بالعادات دى اصلاا

ام مروان / يعنى هى جابت اية يعنى يا ميلة بختك ياابنى

و دينا بتبص لمروان بحزن

خالت مروان /  كلو بثوابو باة يا يا اختى خليناا نروح

ودينا بتخرج على الجنينة بسرعة وبتنهار من العياط
ومروان بيروح عليهاا

مروان / ديناا

دينا / مروان لو سمحت سبنى لوحدى لو سمحت

مروان / اسيبك لوحدك ازاى دينا انا اسف دينا ارجووكى متعيطيش

ودينا بتصرخ فى مرواان

دينا/ مرواااان سبنى لوحدى

ومروان بيبصلهاا بحزن ودينا بتبصلو وبتترمى فى حضنو
و مروان بيضمهاا اوى

دينا / لية طول الوقت يحسسونى انى يتيمة وقليلة اوى فى نظرهم

و مروان بيضمهاا اكتر

مروان / بحبك اوى يا ديناا لو اطول اخبيكى جوا صدرى

و حور وقفة وبتسمع كل حااجة بين مروان وديناا ودموعهاا بتنزل و مروان بيشوف حور

مروان / حور

ودينا بتمسح دموعهاا بسرعة و حور كمان بتمسح دموعهاا
ودينا بتجرى عليهاا

ديناا / حور انتى هنا من امتى فين شيماء و عادل وريم

و حور بتحضنهاا اوى

دينا / حور فى اية مالك حور

حور / انتى بس وحشتينى اوى

مروان / خلونا ندخل جوة يلاا تعالو

حور / لاا اا لازم امشى بس جيت اطمن على ديناا بس

دينا / حور فى اية انتى مخبية حااجة عنى

حور/ يعنى هخبى اية عنك ولا حااجة بس لما صحيت ملقتش ريحة البطاطس المحمرة بتعتك

ودينا بتحضنها وبتبكى اوى

مرواان / اووف اية دى كلهاا دمووع

و حور بتمسح دموع ديناا

حور / لاا مفيش دموع تانى ابدا انا متاكدة ان طول ما مروان جمبك مش هشوف دموعك تانى

وحور بتبص لمروان ومروان بيبتسم لحور

حور / يااة اتاخرت على المستشفى سلاام

دينا / حور حور

و حور بتجرى بسرعة بعييد

دينا / مروان حور فيهاا حااجة

مروان / انا الى فيا مليوون حااجة حسى بياا باة

و دينا بتبصلو وبتضحك اوى ومروان بيقرب عليهاا

مروان / يعنى ممكن اخد حااجة كدة تحت الحساب

و مروان بيقرب عليها

دينا / مرواان احنا فى الجنينة مروواان

ليلي / احم احم

مرواان / كانت نقصاكى انتى كماان

ومروان بيتعصب وبيمشى

ليلي / مالو دة فى اية

و دينا بتبص لمروان بحزن

خالت مروان بتروح على دينا وليلي

خالت مروان / يعنى هيكون فى اية ابن اختى باين علية مش مبسووط يلاا يا ليلي خلينا نرووح يا بنتى

و دينا بتنزل عيونهاا للارض بخجل وحزن

ليلي / ماما روحى انتى مع السواق انا عندى مشوار مع مى

وخالت مروان بتمشى ولسة دينا هتتحرك

ليلي / دينا اية رايك نتكلم شوية مع بعض

و دينا بتهز رسها بنعم وبيروحو يقاعدو فى الجنينة

ليلي / دينا انا بحب مروان زى اخويا بالظبط وبفهمه كويس
من نظرة عيونو

و دينا ضمة اديهاا على صدرهاا و دموعها بتنزل

ليلي / مروان عملك حااجة ديقتك

و دينا بتهز رسها بلااا

ليلي / لو تحبى تتكلمى انا ممكن اساعدك وهيكون دة سر بيناا

دينا / انا بس متوترة شوية مش عارفة انا

ليلي / انتى يعنى ومروان

و دينا بتهز رسهاا بلااا

ليلي / لية انتى مش بتحبى مروان زى ما هو بيحبك

دينا / واكتر من كدة بكتير بس مش عارفة لية بستسلم لخوفى بالطريقة دى انا مش ضعيفة كدة بس يعنى

ليلي / كل بنت بيحصلهاا دة عادى يعنى مش مشكلة

دينا / بس مروان زعلاان منى والله مش قصدى انى ازعلو انا بحبو اوى بس يعنى

ليلى / وكمان مروان مش قادر يستحمل الجماال دة كلو اكيد ههههههة

و دينا بتتكسف اوى وبتخبى وشهاا

ليلي / تعالى معااياا يلاا

وليلي بتاخد ديناا على اوضتها بسرعة و بتدور فى هدوم دينا وبتطلعلها قميص نوم

دينا / اية دة لاا

و ليلي بتضحك اوى وبتحضن دينااا
ليليا / يلاا خلية يتجنن

دينا بتضرب ليلي فى كتفهااا وبيضحكو اوى هم الاتنين

***********************.             

و مروان قاعد مع مى

مى / يعنى اية مش هتكلم بابا علشان اسافر

مروان / يعنى اية تسفرى لوحدك

مى / الجامعة كلهاا هيكونو معايااا

مروان / لااااا يعنى لاا

مى / وانت بتزعق لية دلوقتى لياا بررااحة اوووف

و مروان متعصب اوى

ام مروان / فى اية يا ابنى المفرووض انك مبسووط مش مكشر كدة انا قولتلك الجوازة دى

مروان / امى ابوس ايدك كفاية اوووف

ليلي / مرواان

و مروان بيبص لليلي

ليلي / دينا عوزاك فى اوضتكم

مروان / ماشى

ليلي / مروان يلااا اطلع

مروان / اووف ماشى يا ليلي شوية وجااى

ام مروان / سبية قاعد مع امو شوية هى عوزة اية منو

و ليلي بتروح على مروان وبتقرصو من دراعو
مروان / ااااة انتى مجنونة

ليلي / روح اوضتك بسرعة بدل ما انا الى اطلع جنانى عليك

مروان / اية العيلة دى

ومروان بيطلع على الاوضة ومدايق اوى

وبيدخل ودينا مش فى الاوضة وبيقاعد على السرير بكسل وبيغمض عنية

و دينا بتخرج من الحمام وبتبص على مروان
و بتقرب علية

دينا / مرواان

مروان مغمض عيونو / نعم

دينا / بحبك

مروان بيفتح عنية وبيبصلهاا

دينا / بقولك بحبك

مروان بيبص لديناا لبسة قميص نوم ابيض طويل شوفون وبفتحة طويلة من الجمب

مروان / انتى حقيقة يعنى

دينا / اووف مرووان

ومروان بيشدهاا من اديهاا بقوة ودينا بتقع علية وبيمسكهاا
بقوة و ديناا وشهاا بيحمر اوى من الخجل

دينا / اسفة كان نفسى اول ليلة لينا تكون مختلفة بس انا

و مروان بيلمس خدهاا بحنية

مروان / بس فى عقااب للى عملتية فياا

ودينا بتخبى عيونهاا فى حضنو ومروان بيحضنهاا اوى

***********************.             

ادم فى الاسطبل وبياكل شمس بايدو

حور / انا موفقة

و ادم بيحاول يستوعب اية الى سمعو وبيبص وره وبيشوف حور وقفة

حور/ انا موفقة

ادم / جاهزى نفسك النهاردة فرحناا يا عرووسة روحى على بيتك انا بعتلك كل حااجة على البيت وباليل هكون عندك ببدلت العريس

و حور بتخرج من الاسطبل ومش قاردة تقف على رجليهاا ابدا

و ادم بيبص عليهاا وهى ماشية وحور بتبص ورها

حور / عادل

ادم / متخفيش انا عمرى ما رجعت فى كلامى  روحى على البيت هتلاقى اخوكى هنااك

و حور بتبصلو اوى

ادم / انتى اكيد متاكدة انى ممكن ارجعو تاانى مش هتاخر عليكى النهاردة عارف انى اكيد هوحشك السواق هيوصلك

و حور بترجع بضهرهاا خطوتين لوره بخووف من عيونو

السائق / اتفضى انا هوصلك

حور / لاا انا هروح لوحدى

ادم / اركبى هيوصلك

و حور بترجع تبص لادم وبتركب العربية ودموعهاا بتنزل
وبتسند رسهاا على ازاز العربية و ادم بيبصلهاا اوى
وبيشاور للسائق يتحرك

***********************.             

سلمى بتدخل المكتب بتاع ادم و محمود قاعد ومعاة اوراق

سلمى / محمود

محمود / انتى اية الى جابك هناا

سلمى / هنعمل اية

محمود / روحى دلوقتى مش وقتو الكلام

سلمى / امال وقتو امتى لما بطنى تكبر

و محمود بيحط ايدو على دماغو ومش عارف يفكر
محمود / انا حااسس ان دماغى اتشلت مش قادر افكر

و ادم بيدخل المكتب وبيبص لمحمود ولسلمى بستغراب

سلمى / ادم عوزة اتكلم معاك

محمود / سلمى انتى

ادم / فى اية اتكلمو

سلمى / مفيش حاجة بس الموضوع الى ماما كلمتنى فية
انا مش عوزة

ادم / محمود اخرج انت

سلمى / ادم مش عوزة اتجوز دلوقتى

و محمود بيبص لسلمى اوى وهو خاارج

ادم / ادينى مبرر واحد يخليكى ترفضى

سلمى / انا مش عوزة اسيب ماماا وارووح بس

ادم / لااا لاااا سلمى متختبريش صبرى انتى فاهمة هديكى
وقت تفكرى بس مش كتيير فهمااانى

و سلمى بتتفزة من غضبو
سلمى / حاضر

ادم / اخرجى يلاااا

و سلمى بتخرج من المكتب بسرعة وبتهرب من قدمه
و محمود واقف

محمود / سلمى سلمى استنى

و سلمى بتبصلو بغضب وبتطلع على اوضتها و محمود بيغضب اوى وبيخرج وبيروح على اوضته

***********************.             

حور بترجع البيت

شيماء / حور كنتى فيين قلقتينى عليكى اوى

حور / عادل فيين

شيماء / من وقت مارجع حابس نفسو فى الاوضة ومبيتكلمش خالص

و حور بترمى شنطتهاا ولسة هتتحرك بتشوف صندوق احمر
و حور بتبصلو اوى

شيماء / اة الصندوق دة وصل النهاردة وعلية اسمك

و حور بتبص شيماء
حور / فتحتية

شيماء / لاا هو فى اية الصندوق دة

و حور بتغمض عنيها وبتتنهد اوى

حور / هشوف عادل وهرجع نتكلم مع بعض قولى لريم تخرج نتكلم

و حور بتروح على اوضة عادل

حور / عادل عادل افتح يا عادل

و عادل مش بيرد عليهاا و حور بتفتكر نسخة مفتايح كانت دينا بتحتفظ بيهاا فى الاوضة وبتروح تاخد المفتايح وبتفتح الباب وبتدخل اوضة عادل وكلهاا ضلمة و حور بتنور الاوضة وبتشوف عادل جمب السرير على الارض
وضامم رجلو فى حضنو بقوة

و حور بتقرب منو وبتلمس شعرو بحنية و عادل بيصرخ وبيدفعهاا بقوة بعيد و حور بتصرخ و عادل بيبص لحور

عادل / حور

وبيجرى عليهاا وبيترمى فى حضنهاا وبينهار من العياط
و حور بتحضنو اوى وبتعيط

عادل / حور انا اسف حور

حور / هشششش هششش خلااص يا روحى

عادل / خبينى يا حور حور متسبنيش

و حور بتعيط اوى وبتضم عادل اوى و بتبعدو عنهاا

حور / عادل انت لازم تتماسك بسرعة لازم تقف على رجلك من جديد مش لازم تستسلم

عادل / اسف انا

حور / ازااى نهون عليك تعمل كدة ازااى وامنية باباا ملهاش اى وجود عندك

و عادل بيمسك ايد حور وبيبسهاا
حور/ انت خرجت ازااى

عادل / من ساعتين اخدونى وقابلت العميد ادم وقالى انك اتفقتى معاة على كل حااجة وانهم هيسحبو الملف بتاعى وانى هخرج واخدنى ووصلنى لحد البيت هناا ومشى

حور / قالك اى حااجة تانى

عادل / ااة

و حور بتبص لعادل اوى

عادل / قال انكو هتتجوزو النهاردة

و حور بتحاول تسيطر على نفسهاا وبتحضن عادل اوى

عادل / حقيقى هتتجوزية

و حور بتهز رسها بنعم
حور / بس دلوقتى انت لازم ترتاح انا لازم اتكلم مع شيماء وريم واقولهم على الموضوع دة انت ارتااح علشان اكيد فى كلام بينا تانى

وعادل بيهز راسو بحزن

حور بتخرج لريم وشيماء

و حور بتروح على الصندوق وبتخدو وبتحطو قدم ريم وشيماء

ريم / حور انتى بخير

و حور بتحاول ترسم بسمة على وشهاا
حور / فى خبر حلو

شيماء / خبر حلو فى كل الاحداث الغريبة دى ازااى

حور / انا هتجوز النهاردة

و شيماء وريم بيبصو لبعض
شيماء / انا مش فاهمة حاجة

حور / زى ما سمعتى كدة انا هتجوز النهاردة و بتفتح الصندوق وبيكون فية فستان الفرح

شيماء / ازااى يعنى من غير اى مقدمات من غير اى خطوبة وكمان هو مين وبيشتغل اية وعرفتية امتى

حور / شيماء بلااش اسالة كتيير هو اسمو ادم العميد ادم
انا كنت المدة الى فاتت دى كنت بشرف على حالة والدتو
واتعرفناا عن طريق والدتو وعرض عليا الجواز وانا وافقت

شيماء / يعنى كدة من غير ما نعرف ولية السرعة دى

ريم / هتسبينى انتى كمان

و حور بتروح على ريم بسرعة
حور/ لاا يا حببتى انا كل يوم هكون هناا انا اتفقت معاة على كدة انى كل يوم هاجى اتطمن عليكو

ريم / انتى مبسوطة

و حور بتبتسم اوى لريم
حور / اة مبسوطة يا روحى مبسوطة اوى

و ريم بتبص لحور اوى

شيماء / يعنى احنا نقول مبرووك وخلاااص صح

حور / شيماء

شيماء / انا فى اوضتى

و شيماء بتدخل اوضتها ومديقة اوى
و حور دموعها بتنزل وريم بتمسك ايد حور وبتطبطب عليهاا

***********************.             

فى الليل

مرواان / ممكن تهدى شوية

دينا / يعنى اية اهدى ازاى يعنى حور هتتجوز النهاردة كدة اكيد فى حاجة غلط وكمان لما جت النهاردة كان شكلها غريب
دة بياكدلى ان فى حااجة مخبياهاا عننا

و مروان بيقرب عليهاا وبيمسحلهاا دموعها وبيحضنها اوى
دينا / ميين دة الى هتتجوزو

مروان / خلينا نروح ونعرف كل حااجة يلاا تعالى

ودينا بتاخد شنطتهاا وبتخرج مع مرواان

***********************.             

حور معاهاا ريم فى الاوضة

ريم / حور انتى كويسة

حور / يا روحى متقلقيش عليا

شيماء / متقلقيش عليهاا يا ريم هى بتعرف بتعمل اية كويس

حور / شيماء ارجووكى كفااية باة

وبيسمعو صوت دينا

دينا / حور حور

و دينا بتدخل الاوضة بسرعة

دينا / حور فهمينى فى اية بالظبط

حور / يعنى انا مش عارفة لية كلكو كدة بتهجمونى بالطريقة دى انا هتجوز النهاردة وكمان مبسوطة

مروان / حور اهدى شوية طب هو ميين ولية بالسرعة دى

حور / هو شخص كويس جدا هو بيكون العميد ادم هو ابن مدام سعاد الى كنت بحكلكو عنهاا

دينا / الظاهر انك مش عارفة عنو غير الكلمتين دول

وجرز الباب بيرن
شيماء / يلاا يا عروسة العريس وصل

و شيماء بتروح تفتح الباب وبيكون ادم ومعاة محمود ومعاهم المازون

و شيماء بترجع لحور الاوضة

شيماء/ اكيد حد فيهم العريس طبعا اصل انا للاسف مش عارفة عريس اختى

حور/ كفاية كفااية

دينا / حور انتى مخبية اية عننا قوللنا يا حببتى

مروان / هو مهددك بحاجة او

حور / اووف اووف مفيش حاجة من الى فى دمغكو دى ابدا ممكن يا مروان تروح للضيوف بلااش يقاعدو لوحدهم كتير

شيماء / اية مش هتلبسى الفستان

حور / شيماء ارجوكى ارحمينى ارجووكى

و شيماء بتروح على حور وبتحضنهاا اوى و حور بتعيط

شيماء / اسف اسفة خلااص بس انا خايفة عليكى اوى يا حور

حور / اوعدينى انك تخلى بالك من ريم و عادل فى غياابى

و شيماء بتهز رسهاا بنعم و مروان بيدخل عليهم

مروان / دينا هاتى عصير للضيوف

ودينا بتخرج وبتروح على المطبخ و حور بتمسح عيونهاا وبتتنهد وبتخرج و ورها شيماء

و ريم بتقف على باب الاوضة وبتخاف تخرج لما بتشوف
ادم و محمود وبتفضل تتفرج من بعيد

ادم اول ما بيشوف حور بيقف هو و محمود و حور مبتحولش ان عنيها تيجى فى عيونو وباين خوفها من رعشة اديه

ليست هناك تعليقات