إبحث عن موضوع

المزاجل👹الجزء 14 و الاخير

#المزاجل
#الحزء_الاخير

اعوذ بكلمات الله التامات
زايجود اول ما وصل بيت ياسمين ولقاها اختفت اتجن
فضل يندة عليها
وقلب عليها الكوكب كلة ملهاش اثر ...
عرف وقتها ان اكيد حور الشيطانة عملت فيها حاجة
فضل يصرخ ويندة عليها... ملهاش اثر
جالة حالة خوف واكتئاب شديدة وانهار تماما
حور كانت راحت فى مملكة المزاجل
المزاجل من ملوك العشيرة الكبار الى جوة مملكتة محدش يقدر يتابع افكار اى حد
زايجود حاول يراقب افكار حور بس طبعا فشل تماما عشان افكارها محمية جوة مملة المزاجل
قرر يايجود يلف كل الممالك ويشوف كل العشيرة من ملوكها لجنودها
بس رجع فكر انا لو عملت كدة هحتاج الاف السنين الارضية
العشيرة كبيرة
استحالة بالشكل دة اقدر انقذ ياسمين
.........
فى شقة قاسم
مامت قاسم : شيماء الصبح هناخد اخوكى ونقولة رايحين للدكتور عشان انا تعبانة
ونودية عند الشيخ يشوفة
عشان لو قلنالة اكيد هيرفض
شيماء :- ربنا يستر انا خايفة اوى
الصبح
مامت قاشم :- انا تعبانة حد يلحقنى
ودونى للدكتور
شيماء:- يا قاسم الحق ماما تعبانة  البس بسرعه نوديها للدكتور
جروا لبسوا ونزلوا وفى طريقهم للشيخ
قبل للشارع بتاع الشيخ بخطوات
قاسم قعد يصرخ ويطلع اصوات غريبة كلنا خفنا منة
ويقول لسواق التاكسى نزلنى هنااااااا نزلنى هنا بدل م اقتلك
وفعلا  لف ايدة حوالين رقبة السواق وكان هيقتلة
خاف السواق ووقف بسرعة

راح قاسم فتح باب التاكسى ونزل وفضل يجرى بسرعة رهييييييب
خافوا منة مامتة وشيماء جدا

طبعا هو سبقهم فى الوصول للبيت
اول دخل جرى على الطبخ وجاب سكينة وفضل يعور جسمة كلة بالسكينة
وجاب مقص وقص كل شعر راسة
ودخل اوضتة ضلمها خالص
ونزل تحت السرير
لما وصلت شيماء ومامتة
كانو جايبين معاهم الشيخ
قلبوا علية الشقة ملقهوش
بس الشيخ من اول ما دخل هو عارف مكانة ... بس مش راضى يتكلم
يمكن خايف ...
بس بالاخر اضطر يقول
الشيخ:-يا حجة ابنك نايم تحت السرير ...
بصولة باستغراب !
وفى صوت واحد... عرفت منين
الشيخ:-طيب اتاكدوا الاول هو موجود تحت السرير ولا لا
لقو ا الشيخ مبرق وراهم
بيتدوروا  لقوا قاسم وراهم بضهرهم
ملامحة لقت غريبة كانة اتغير ...
قالع التيشيرت وقاعد بالبنطالون الجينز لونةةكحلى غامق من غير حزام وكلنة هيقع منة متعلق ع عضمتين الحوض
ومن فوق مش لابس اى حاجة خالص
وشعرة محلوق ع الزيروو ومرسوم اوشام بادئة من اورتة او مقدمة راسة نازلة لحد ضهرة ونازلة على كتافة
مرسوم على كتفة رسمة زى وشم عبارة سيفين عكس بعض وبينهم كلمة حور
وجسمة ملين جروح ...
قاسم عينة كانت مركزة تماما فى عين الشيخ ...
الشيخ كان فى وضع غريب
بدأ يعرق
توقعوا وقتها انة هيبدا يقرا قران
وضع قاسم بقى محسوم ... اكيد ملبوس اللهم احفظنا
بس الشيخوفضل يعرق  بشكل جامد
وقال اهربوووووا
وفتح باب الشقة وجرى ....
خافت شيماء ومامت قاسم يقعدوا مع قاسم بالشقة
ونزلوا جرى عند جارتهم الى تحت .. وبداوا يحكولها
لقوا قاسم بيخبط بشكل مرعب  على شقة جارتهم
عشان يمنعهم يحكوا ...
وبالفعل بطلوا يحكوا بس خافوا يفتحولة الباب ...
.............فى ممللكة مورف
مورف:- شو  هالحلا
الى الجمال دة يا ياسمين ..
وقام من جمبها  ووقف قدام مراية عكست صورته
بدأت ياسمين تفوق وتفتح عنيها
لقت نفسها نايمة على سرير مفروش بالحرير
والسرير اصلا من دهب  وعريانة تماما
والمكان مليان اطباق من دهب مليانة جميع انوع الفواكهه
وفى ستاير كتير شكلها حرير نازلة على الحيطان
وباخر المكان بعيد جداااااا  باب كبير من دهب وجمبة مراية معكوس فيها صورة لشيطان ... ملامحة من كتر المسافة مش واضحالها
اول ما بصتله بلحظة بقى عندها
اتنفضت ياسمين من مكانها وقعدت ترجع بضهرها وتصرخ
انا فين ...انت مين
شاور مورف بالهوا بلحظة ياسمين بقت مسلسلة
بسلاسل فى اديها ورقبتها  ورجليها ..
قرب منها مورف ... بمنظرة المرعب وقالها شكلى هحارب حور ومش هسلمك ليها يا صغيرتى  ....واختفى
فضلت ياسمين تفرك بالسرير عشان تحاول تفك نفسها بس طبعا استحاااااالة ....
........      .......... .......
زايجود عمال يلف بين الممالك على حور او  ياسمين وبنفس الوقت بيفكر بحل سريع يوصل بية لحور
.............
قاسم فضل واقف ورا باب شقة جارتهم وهمة من جوة شايفين خيالة بالمستطيل الازاز الى بنص الباب
خايفين يخرجوا بس جارتهم دخلت جوة خالص واتصلت بوحدة قريبتها معاها رقم شيخ تانى مشهور جدااا بشطارتة بالمواضيع دى
واتصلت بية وحكيتلة وقال هيجى بسرعة يشوفة فى خلال نص ساعه.....
عدت ساعة ... اتنين ... 4 ساعات
رجعوا اتصلوا بالشيخ تانى عشان يستعجلوة
ردت مراتة
بلغتهم انة عمل حادث من 3ساعات ونص ... ومات ...
طبعا كانت صدمة للكل ومبقاش فى شك ان قاسم ملبوس واكيد هو الى عمل كدة
الدنيا ليلت ..ولازم شيماء ومامتها يسيبوا بيت جارتهم معدش ينفع يقعدوا اكتر من كدة وجوزها قرب يجى
فتحوا الباب لقوا قاسم قاعد ع السلم وعمال يعيط
واول ما شاف مامتة قام جرى عليها وحضنها وفضل يعيط
مامتة بالاول كانت خايفة منة
بس بلحظة قلب الام حول خوفها منة لخوف عليه
وشالوة كلهم وطلعوة فوق ...وحاولوا يفوقه
ولما فاق صحى مش فاكر اى حاجة ولا عارف الى حصل
واول كلمة قالها جعااااااان عاوز اكل جعاااااان
شيماء قامت حضرت العشا وجم قعدوا يتعشوا وهما خايفين منة
خلص عشى ودخل نام ...
بعد ساعة صح يصرخ ويهبد بالشقة والبيبان
ويقول جعاااااااااان جعاااااان  بس المرادى صوتة كان متغير مش صوت قاسم !
استغرب اوى اختة ومامتة دة لسة واكل معانا من اقل من ساعه واكل كتير كمان
قامت مامتة حضرتلة اكل تانى
واكل كتير اوى برضو
وقال داخل انام
صحى بعد شوية يندة ع مامتة ويعيط
بطنى وجعانى مش قادر اخد نفسى حاسس الاكل كتير اوووووى الحقونى
رت مامتة منت اكلت مرتين والمرتين كل مرة 4 ترغفة
قاسم:- مرتين !
مامته:-ايوة مرتين
قاسم:- بس انا مش فاكر غير مرة واحدة
مامتة :- ده الى حصل
جرى قاسم ع الحمام وحاول يرجع عشان ينزل الاكل عشان معدتة كانت تعبانة جدا
.........ياسمين فضلت تفكر فى زايجود وتحاول تنده علية عشان يجيى يساعدها
زايجود طول الوقت سامع صوت باسمين بتنظة علية وبتعيط
بس مش عارف الصوت جاى منين
هو حاسس بيها بس مش عارف يوصلها ....
حور كانت عند المزاجل عشان زايجود مايقدرش يراقب افكارها ويعرف مكان ياسمين ...
زايجود فقد الامل وراح على مملكتة ...
مكسور وفاقد الامل وفضل يفتكر ياسمين لما جت معاه  هنا كانت بتتنط وتجرى يمين وشمال وكلها حيوية وحياة
وقال لنفسة ...معقول ضاعت منى خلاص
ومش هشوفها تانى ....
انا ملحقتش افرح بيها .... وقام وقف وفضل يصرخ ويندة عليها بصوت عالى
ياسمييييين ارجعععععى ارجعييييلى يا ياسمين ارجوووكى ارجعيلى
............
بيت ياسمين كان فى حالة حداد على اختفاء ياسمين ...
ومامتها كانت فى حالة وحشة جدا واتنقلت العناية المركزة
وبابها طول الليل بيلف بالشوارع والاقسام ويسال عليها .....
..........
فى مملكة مورف
مورف:- قمرى وحشتينى
ياسمين:- ارجوك بلاش ارجوك
مورف:- لية بس يا قمرى  هو انا موحشتيكيش
ياسمين:- ارجوك رجعنى لاهلى ارجوك انا خايفة ارجوك خلينى اروح لماما وبابا ارجوك
مورف :- انسى بقى وانسيهم انتى خلاص بقيتى من املاكى ومافيش كلمة فوق كلمتى هنا
ياسمين:- يعنى اى انا مش هشوفهم تانى ؟
مورف:- للابد .... تعالى  بقى
ياسمين :- لاااااا
.............
قاسم طلع من الحمام جرى على اوضتة
فضل نايم على بطنة على الارض  وبيحك ضوافرة بالارض وبيقول كلام مش مفهوم ....
مامتة شيماء فضلوا واقفين بعيد وخايفين منة
شيماء جريت تشغل قران على موبايلها ...
اول ما سمعة جرى بسرعة على شيماء ومسك التليفون وعصرة فى ايدة نزلة متفتفت ع الارض ...
جريوا بسرعة نزلوا عند جارتهم الى تحت وسابوا قاسم بالشقة لوحدة
......
زايجود وصل لفكرة هيقدر بيها انه يخرج حور من عند المزاجل وبالطريقة دى هيقدر يقرا افكارها ويغرف مكان ياسمين
.................
قاسم :- مين ...مين هنا
سمع قاسم اصوات غريبة بالبيت
ومرة وحدة البيت اتملى دخان اسود مبقاش شايف حاجة
وبلحظة ظهر من وسط الدخان شيطان شكلة مرعب
قاسم فضل يجرى يمين وشمال مش عارف يروح فين
الشيطان دة شال قاسم وبلحظة بقى فوق اعلى برج بالعالم ....
ورفعة بدراعة ولسة هيرمية من فوق البرج ...
ظهرت حووووور
حور :-زايجود ارجوك سيب قاسم
زايجود :- انا مش هسيبك وهرجعلك
رمى زايجود قاسم تحت رجل حور  وطار واختفى
مجرد ما خرجت حور من مملكة المواجل قدر زايجود يقرى افكارها وعرف مكان ياسمين ...
قاسم على الارض بيترعش جامد
حور:- انا اسفة اسفة اسفة مكنتش متخيلة انة ممكن يعمل فيك كدة
قاسم:- حور ... انا فين ... مين جابنى هنا
انا تعبااااان
انا سقعان جدااااااا
قربت حور من قاسم وحضنتة جامد ..
فضل يرتعش جامد جامد
وهى تقولة انا اسفة اسفة صدقنى انا معرفتش قيمتك عندى غير دلوقتى
كنت مفكرة اقدر ارميك ورا ضهرى وانسى
بس مجرد ما حسيتك بخطر ... مقدرتش اسيبك ..انا بحبك يا قاسم ...
..........
وصل زايجود عند مورف ... وطلب مقابلتة ...
دخل زايجود لمورف
لقاة قاعد على كرسى زى كرسى عرش كدة
وتحت رجلية بنات من الانس  عرايا كتير مغيبين عن الوعى تماما
ومع الاسف من ضمنهم ياسمين ..
اول ماشافها زايجود حس بحسرة فظيعة وقهر وقبضة فى قلبة ...
مورف:- اهلا بالامير زايجود  منور مملكتى
زايجود هجم على مورف .. 
زايجود:-  عملت فيها اى يا حقييييير
ليييييية لييييييييييية يا مورف لية ...
مورف زق زايجود جامد وهجم علية وقاله ازاى تجرئ ع انك تتهجم على امير من امراء القبيلة فى مملكتة
انت عارف انا ممكن انهيك بلحظة ... انت عارف ان كل قوتك سبتها على باب المملكة...
زايجود:- ارجوك ...اطلب منى اى طلب بس سيبلى ياسمين..
انا اسف على الى عملتة .
مورف :- ياسمين مين بقى اسمها سولا... مافيش ياسمينات هنا
زايجود :-ارجوك  ....ياسمين ... ياسمين حامل فى ابنى
وابنى الى فى بطنها دة هيبقى امير ابن امير زيك ....
ومعتقدش قبيلتك هترضى  ان امير ياذاى امير
وياسمين حامل فى ابنى الامير ناروز
ونفس الى هينطبق عليا وعليك
عينطبق عليك وع الامير ناروز ابنى
مورف اتفاجئ بكلامة ...
مورف:- الانسية ...حامل منك
ازاى
زايجود :-معرفش ...مرة وانا قريب منها
سمعت صوت من جواها بيقول كلام تقديس الاله
حطيت ايدى ع بطنها ...
شوفت ناروز... ابنى
وهو نص انسى ونص جنى
مورف قرب من ياسمين وحط ايدة على بطنها ..
حس فعلا وشاف الامير ناروز ....
قام وقف ...
مورف:- يا حراص خدوا سولا ولبسوها لبس اميرة ووصلوها هى والامير زايجود لباب المملكة...
زايجود قدر يخدع مورف بموضوع الحمل ... مافيش حمل اصلا بس زايجود بيقدر يلعب بافكار الى قدامة

وادى ضهرة لزايجود واختفى
لماىالحراس  قربوا من ياسمين عشان يلبسوها
زايجود هجم عليهم وزقهم
وشال ياسمين ...
وطار على مملكتة ...
ولبسها احسن لبس واستناها تفوق
اول ما فتحت عنيها ...
جريت علية وحضنتة ....وقعدت تعيط
ياسمين:- زايجود الحقنى الحقنى انا خايفه...
وبعدين زقت زايجود وفضلت تبص يمين وشمال
وتسال  انا فين
انت عرفت مكانى ازاى!
اى الهدوم دى
دى مش هدومى ...
وقامت تجرى فضل زايجود يجرى وراها
ومسكها فضلت تضربة جامد وتصرخ وتقولة ابعد عنى ابعد عنى كلهم ملاعين ...كلكم زى بعض
انا بكرهك
سابها خلصت شحنة الغضب كلها الى جواها وبغدين قعدت على الارض تعيط ومش قادرة تاخد نفسها ...
زايجود:- عندك حق  كلنا ملاعين ... انا اسف ...
انا السبب ..فى كل الى بيحصلك ..
وحضنها وحط  ورجع حط ايدة على دماغها
نسيت ياسمين كل الى حصل فى مملكة مورف ..
ياسمين:-زايجود اى دة انت جبتنى تانى المكان الجميل دة
زايجود باصص فى الارض ومستحقر نفسة
انة بيلعب بيها وبافكارها وبيمحى الى ع مزاجة وبيسيب الى ع مزاجة ...
ياسمين :- مالك مش بتبصى لية
قرب منها زايجود وخدها ف حضنة
زايجود:- اوعدك مش همسك اى اذى من انهاردة وهتفضل ف امان طول عمرك
بلحظة كانت ياسمين ببيتها على سريرها ...
زايجود برضو مسح تفاصيل غيابها من دماغ اهلها عشان محدش يسالها كنتى فين !....
........
حور :- قاسم هرجعك بيتك بس هرجعلك تانى
فى حساب لازم ينتهى
.......
حور وقاسم اتقابلوا فى مكان غير ممالكم
حور:- ازاى تفكر تاذى قاسم
هجم عليها زايجود
زايجود:- انتى عاوزة منا اىى
مش قلتلى زمان انتهينا
ونهيتى علاقتنا ... بتعملى كدة ليييييييييية
ماتبعدى عنا
متقدريش تملكى كل حاجة
لازم تخسرى حاجة عشان تكسبى حاجة
وانتى اختارتى تحسرينى وتكسبى قاسم
وانا اختارت ياسمين
فاضل اى
لية عاوزة تعادينى
اوعى تفكرى ان للى حصل هيعدى بالساهل
واوعى تفكرى المزاجل هيحميكى
لو قربتى من ياسمين  تانى صدقينى   هاذيكى ...
واختفى
فضل زايجود مختفى سنة بحالها عن ياسمين ...
ياسمين كانت مضايقة وحزينة
وطول اليوم تعيط وتندة عليه يمكن يرجعلها تانى
.............
قاسم فضل وضعه غريب واهلهة معادوش مستغربين
بس خلال السنة اكتر من 10 شيوخ يطلبوهملة او يفكروا يروحلهم ويحصل للشيوخ حاجات غريبة
منهم الى يختفى
ومنهم الى يموت ...
مبقوش مستغربين الى حصل
بقوا فاهيمن الى فيها
ديما بقة يكلم نفسة ويذكر اسم حور والمزاجل ....
الاوشام الى على جسمة بقت تذيد
وظهر حت السيفين الى  دراعة الى تحتهم اسم حور
ظهر كلمة انت قدرى ...
انفصل تماما قاسم عنهم ومبقاش ياكل ولا يشرب مع اهلة ولا بقى حتى ينزل ........
حور كانت عايشة معاه بالاوضة
وهو استسلملها مع الاسف .. خلصت كل طاقتة على المقاومة
وبيوم وصحى اهلوا لقوة منتحر ...ومات قاسم
......... .  ... . . . . . .. .
ياسمين بقت تدبل يوم بعد يوم ..اتاكدت بعد اختفاء زايجود انها كانت بتحبة
كان بيتقدملها عرسان كتير وكانت بترفض من قبل ما تشوفهم
بس المرادى امها ضغط عليها انها تقابلة
استسلمت ياسمين وقالت مضطرة ولازم ابدا اعيش حياتى من جديد......
طلعت ياسمين تشوف العريس ...
من ضهرة شكلة هيبقى حلو
قربت واول ما بصيتلة    .
اى دة زايجود
قام غمزلة وابتسم وقالها انا كريم
وفكرها بالموقف لما قالها هتجوزك
وافقت طبعا ياسمين عليه
واتفق مع اهلها ع التفاصيل كانو عريس عادى
ومشى زايجود
وبالليل جة لياسمين الاوضة
جريت علية ياسمين وحضنتة جامد وفضلت تعيط وتقولة بقالك سنة مختفى ...
قالها تعالى معايا غمضى عينك
وخدها وراها  المملكة
وقالها شايفة انا7عملتك بيت زى بيوتكم ... هتااقى هنا كل الى نفسك فيه
بصت ياسمين لقت بتوجاز وتلاجة
ونجف وسجاد  ومايكرووويف ووووووووةةةة
قالها
زايجود :- دى من انهاردة مملكتك . 
انا غبت عنك سنة عشان كنت بقنع العشيرة بانى اضم انسية لينا بشكل رسمى
رفضوا كتير وبالاخر قبلوا بيكى وبحبنا ....
قرب منها وخضانها وباسها من راسها وقالها انتى من انهاردة ملكى وللابد

تمت بحمد الله

تاليف هويام شعيب

ليست هناك تعليقات