إبحث عن موضوع

البيت المسكون 👻 الجزء السادس و الاخير

#البيت_المسكون
#الجزء_السادس #الأخير
ديسمبر 1990 من 28 سنة ....
اتبعك يا مالك الزمان وابدى رضوخى بكل ما يملية علي مقامك العظيم يا قوى قوة الرعد اتبعك بكل ما يملية على عظمتك وابدى رضوخى التام لعظمة جلالتك يا مالك الكون يا بديع الزمان يا عظيم المقام ..اتبعك بكل حب واخلاص وامنحك روحى قربان تقرب ...
نجيب :- كرروا القرابين دى 7 مرات متتاليا وقبل كل مرة قولوا العزة الساعه الحق ..العزة الساعه الحق ...
بالمرة السادسة او الخامسة .. فضل سلمان يلخبط بالكلمات ومش عارف يكمل .تاليف هويام شعيب. واغمى علية ..
اتفجع محمود وبطل يقرا وجرى على سلمان يشوف ماله ... صرخ فية نجيب
نجيب:- ابعد عنة .. ابعد سيبة... سلمان وصل خلاص ... مش كل الناس لازم يقروا القرابين 7 مرات فى ناس بيوصلوا بالمرة التالته... وناس الرابعة ...وناس مبتعرفش توصل  ... بيترفضوا بيفضلو ديما خادم مش ملك
محمود :- يعنى انا اترفضت ؟
نجيب :- معرفش .. هنكرر تانى استنى بس نتمم حلقة الصله لسلمان...
وبدا نجيب يقول الكلمات دى ... اعحق الساعة حق
اعقل النهاية اقل لا تجدى البداية انها حق نهاية فكل حق ذو حق يحدق بين السماء والارض وليس الحق محق الساعة حق لمن تقرب لهم وعد......
فاق سلمان وقعد على الارض وربع رجلة وفضل يسقف بايدة فوق سقفتين يمين سقفتين شمال سقفاين تاليف هويام شعيب.. ويرفع راسة لفوق وينزلها لتحت ويرجع يكرر التسقيف ويرجع يرفع راسة لفوق وبعدين لتحت ويسقف .
وقف نجيب وقال استقاااااامة ... حضور حضور حضور ..
لحظتها سلمان نام على وشة على الارض وفضل يخربش بضوافرة فى الارض وفضل يزحف على الارض على بطنة لحد موصل لحيطة فضل يتسلقها بايدة وقف فضل يخربش فيها بضوافرة وبعدين قعد على الارض تانى وربع رجله وفضل يهز راسة لفوق ولتحت لفوق ولتحت ...ونزل دم من مناخيرة... ورجع اغمى عليه تانى ...
راح مسقف نجيب 7 سقفات فاق سلمان
سلمان :- دماااااغى اى الصداع دة ... هو فى اى .. انا قاعد هنا لية تاليف هويام شعيب
نجيب :- تمت مهمتك يا سلمان تقدر من دلوقتى تستخدم اى تعويذة او طلسم وتعمل الى انت عاوزة ... بقى معاك قوة لا تقهر ....
سلمان:- طيب فين الطلاسم بقى ..
نجيب :- لا مش بالساهل كدة مع كل طلب هتنفذة هديك طلسم ... همة 100 واحد وتقدر تدخلهم فى بعض وتطلع قوة جديدة ....
سلمان :- اتفقنا ...اى المطلوب دلوقتى.
نجيب تطلع برة ....وسيبنى مع محمود  وبكرة بعد الغروب بساعتين نتقابل هنا .
طلع سلمان وساب محمود مع نجيب..
نجيب :- يلا نعيد يا محمود
كرر نجيب ومحمود 7 مرات كل خطوة ولكن برضو كانوا بيفشلوا
لحد موصل لمرحلة الشمع الى بالاوضة خلص ..
لحظتها قال نجيب...
نجيب :- ملكش نصيب يا محمود  تاليف هويام شعيب... انت اترفضت
محمود:- ارجوك نجرب تانى هطلع اجيب شمع واجى
نجيب :- فرصتك خدتها. ودى علامة انك اترفضت .. مينفعش نكرر.... هنلفت نظر العالم الخفى ليك وهيعرفوا انك مرفوض ودة هيخليهم يتسلوا عليك ..
محمود:- ارجوك كرر تانى مرة واحدة كمان
نجيب :- خلصت الكلام .. خلصت الجلسة انت خادم .....
وساب نجيب محمود بالاوضة ومشى
محمود فضل يكرر مع نفسة ويكرر الطلاسم والقرابين والتعاويذ ..... مافيش امل
حس بوجود حاجة بتتحرك معاه بالاوضة .. خيالات بتمشى وتلف حوالية ..  بدأ يركز اكتر وفرح وفكر انة هينجح ..
مرة وحدة ظهرتله الخيالات دى .... بوضوح ...
سحر وماجدة ... وفضلوا يقربوا منة  اكتر واكتر
وهو يصرخ ويرجع بضهرة لورا لحدم لزق بالحيطة ..
قربوا منة الاتنين ... وقعدوا يلفوا راسهم يمين وشمال وقعدوا يضحكوا بصوت عااااالى ومرعب
وقالولة بصوت واحد... اللعنة ... الفشل .........اللعنة .... الخراب .... اللعنة ...  القهر ..
سلمان دخل عليه الاوضة
لقاه واقف لازق بالحيطة ومبرق وعمال يعيط بدون صوت كانة مقيد ..او مربوط ...
قرب منة سلمان ... اختفوا سحر وماجدة
فضل محمود يتهته .تاليف هويام شعيب. اش ... اش.. اشباح... سح سحر مجم. مجد ما ماجدة ...
سلمان :- يادى النيلا يادى النيلا يلا يا محمود نطلع من هنا وفوق احكيلى حصل اى ...
طلع محمود وسلمان من باب الاوضة ... راح الباب اتهبد فى ضهرهم ...
اتفجعوا وطلعوا يجروا
محمود:- الى بنعملة غلط ... انا خايف
سلمان :- اجمد يا جدع اى الجبن دة
محمود:- مش جبن كل حاجة غلط انا مش مطمن
سلمان:- مافيش حاجة غلط اهدى بس كدة هسهرك سهره عمرك انهاردة وهظبطلك اعصابك الى بايظة دى
وخرج سلمان ومحمود وسهروا برة ورجعوا بعد الشرروق
ناموا وصحوا متاخر ... وبعد شوية وصل نجيب
اخد محمود وسلمان ونزلوا اوضة التحضيرات ...
بدأ نجيب يفهم سلمان ومحمود دور كل واحد والفرق بين الملك والخادم والممنوعات والمحظورات فى الشغلانة دى .وبدا يطلب كل يوم منهم اجزاء  ميتين او دفن اعمال واسحار فى اماكن عميقة .. مقابل انة يقولهم سر وطلسم ..
بقى سلمان ومحمود كل يوم يروحوا يسهروا ويرجعو بستات واخر السهر يقتلوهم وياخدوا الاجزاء المطلوبة ويدفنوهم جمب  سحر وماجدة ...
ولما نجيب بقى يديهم اعمال بقوا يدفنوها جوة الميتين الى دفنينهم بالجنينة ...
كبرت اللعنة ..... وكل يوم تكبر اكتر ...
الطلبات تذيد ... القتل يذيد ... اللعنة تذيد .....
وصلوا لل100 طلسم ...
وقالهم نجيب دة وقت الفراق .تاليف هويام شعيب. متحاولوش توصلولى تانى ...كدة تمت المهمة
طبعا سلمان الملك  ومحمود الخادم ... الفكرة متقبلهاش محممود كمان سلمان مغرور وانتهازى ومستغل ..
قامت بينهم خناقة كبيرة  وكانت هتوصل ان واحد فيهم يقتل التانى .  بعد مكايد وخناقات كبيرة وصلوا لحل ...
ان دى النهاية ولازم يفترقوا ..  اختار سلمان ياخد كل الدهب والمجوهرات والفلوس الى بالفيلا ..  واختار محمود ياخد الفيلا . 
وافترقوا .....
قرر محمود يهد الفيلا ويبنى مكانها بيت كبير  ..
فبنى عمارة 7 ادوار ....
عدت الايام وقرر يتجوز سال على عروسة مناسبة  ولقى مامت سيف  اتجوزها وفضل على علاقة بنجيب بيحاول يلقط رزقة منة عشان يقدر يصرف على مراتة وابنة الى جاى بالطريق ...تاليف هويام شعيب
ولكن نجيب معجبهوش الوضع ... هيدفن اعملالة فين ..
فاجبر محمود على دفن الاعمال بشكل مستمر تحت البيت ..
فحفر محمود اوضة تحت البيت بمدخل سحرى محدش شعرف يوصله غيرة..
وبقى ياخد الاعمال والجثث من نجيب ويدفنها تحت فى القبر الصغير الى هو عاملة .. مقابل فلوس..

محمود مكنش شخص سهل وكان لئيم جدا استغل نجيب وعلاقاتة انة يستخرجلة اوراق رسمية تثبت انة دكتور وانة خريج كلية طب وورق ثانوية عامة  وطلب منة انة يعينة كمان فى الحكومة  فعجبت نجيب الفكرة عشان لما محمود هيشتغل فى المستشفى هيقدر يسرق الجثث ويجيبلة المطلوب بشكل اسهل....

كان محمود نفسة يجى يوم ويعيش بنى ادم طبيعى حياه طبيعية عادية خصوصا انة حب مامت سيف وكان قايلها لما اتقدم لها انة دكتور عشان هى برضو كانت خريجة حقوق 3 فمحبش يحس انه اقل منها .. غير لما عرف ان مراته حامل حب يقفل كل الابواب الى فاتت ويبدا يعيش حياه هادية نضيفة ويربى الطفل الى جاى فى الطريق فى سلام ..
ولكن .. الى حضر العفريت بقى يصرفه    ...
محمود فتح باب لعنة كبيرة ومش بس كدة دة كمان كان بيزودها كل فترة .... من غير ما يتخيل يوم نتيجة اللعنة دى هتكون اى .... عشان نجيب استغل كون محمود دكتور وبقى يطلب منة يسرق اجزاء من جثث الناس الى  بتموت فى المستشفى ...
ومش بس كدة دة لما كان بيحتاج اجزاء من الميتين ومكنش بيبقى فى حالات وفاة اليوم دة بيخلى محمود يقتل اى مريض وتتايد قضاء وقدر وبعدين يسرقة ..
دة غير ان انتشر جدا الفترة دى حالات اختفاء جثث المرضى ومحدش كان عارف اى السبب.
عشان كان بيحتاج نجسب جثث يدفن بيها الاعمال بتاعتة ....
حاول محمود كذا مرة مع نجيب انة يسيبة مرة باللطف ومرة بقى يطنشة ومرة بقى يهددة
ولكن نجيب هددة لو مكملش معاه هيفضحة قدام مراته واهلها وهيبلغ عن جريمة قتل سحر وماجدة... وهيقول انة مش دكتور وانة مزور وبيقتل المرضى وهو الى بيخفى جثثهم
استسلم محمود ... وكمل مع نجيب وبقى يتحجج انة بيدى  واخد وردية بالليل ويخرج كل يوم ينفذ كلام نجيب ويرجعة..
وبقى يتعلم السحر الاسود والاعمال السفليه من نجيب وكان بييجرب فى الناس عشان يثبت لنفسه انة ملك مش خادم وانة قادر ..تاليف هويام شعيب  من غير ميهتم الناس دى هتحس باية ولا هتتاذى ازاى ولا ذنبها اى
كان محمود بيرجع كل يوم البيت مهدود وقرفان ومش طايق حد .
دة غير ان فلوسة الحرام دخلت على بيته بالهم بقى ديما فى خراب ومشاكل وحاجات بتبوظ ومبقاش مرتاح مع مامت سيف وبعدوا جدا عن بعض بالرغم من انهم كانوا تحت سقف واحد عايشين ... محمود كان حاطت حواجز بينة وبين مراتة عشان متقربش منة وتحس بالى بيحصل ...عدت السنين وجة سيف وعلى وكبروا ومات نجيب ومسك مكانة ... سلمان ..
وبقى يجيب لمحمود الاوامر..
ديسمبر 2015.......
سيف نزل مكتبة يجرى خايف ومرعوب ومشتت ومش فاهم اى حاجة ولا بيحصل اى ...
محمود فوق مش عارف هيقول لسيف اى وهيفسرله الى سمعة ازاى ....
فكر محمود وملقاش حل غير انة يحكيلة بشكل عام ..وانة تاب خلاص من زمان...تاليف هويام شعيب
نزل محمود لسيف وخبط عليه .  سيف اتفجع خاف يكون سلمان نزلة مرضاش يرد ...
محمود :- افتح يا سيف سلمان مشى ماتقلقش
فتح سيف الباب وهو خايف من محمود ... مش عارف هيكون رد فعله اى
محمود:- سيف.. انت كبرت ودلوقتى اقدر احكى معاك وواثق انك هتفهمنى....
سيف انا زمان غلط غلطة ودخلت بموضوع السحر والاعمال غصب عنى نجيب اكيد عارفة  .كان بيهددنى لو مسمعتش كلامة هيقتلنى وسلمان اديك سمعت برضو بيهددنى وحاولت كتير اهرب منهم كانوا بيهددونى ومكتش ف ايدى غير انى اكمل غصب عنى يا بنى
وطبعا محكاش موضوع ماجدة وسحر .. اصله هيحكى يقول لابنة اى ...
وكمل وقاله انا قررت ابطل والله يابنى والى يحصل يحصل ...
سيف واقف مصدوم من الكلام ومش بينطق ...
محمود:- ارجوك يا سيف سامحنى وساعدنى انا والله عاوز ابطل وكذا مرة زمان حاولت ابطل ..
انا بقاوم نفسى يا سيف بقالى 28سنة قلبى واجعنى .. 28 سنة انت واخوك ومامتك بتشتكوا ومش مرتاحين 28 سنة بتشتكوا  من حاجات بتظهر وتختفى  واصوات غريبة وتقولوا بتشوفوا ناس والقطط الى بتظهر  انت عارف الحاجات دى كانت بتظهر ليه تاليف هويام شعيب..بتظهر كل م اجى ابطل .. يرجعوا يظهروا ليكوا وبهددونى بيكوا طيب فاكر الفترة الى قررنا ناجر الشقق الفاضية ؟
الفترة دى انا فعلا كنت عاوز ابطل واصرف عليك انت واخوك من الحلال .. خصوصا بعد مالموضوع هدى فترة قلت يبقوا خلاص نسيونى ..
واديك شايف الى حصل كل الناس رفضت تسكن وكل الناس بقت تقول كلام غريب وان فى سكان فوقهم وان ف اشباح وووووووو
اجبرونى ارجع اشتغل معاهم تانى يا سيف ...
كنت كل م ابطل يابنى يظهروا لحد منكم ... كنت مجرد م افكر مجرد تفكير ...تاليف هويام شعيب كان حد منكم بنفس اليوم يظهرلة حاجة مرعبة ..
28 سنة يابنى قلبى واجعنى انا والله ما بنام  ديما حاسس ان سريرى فية شوك ... ديما حاسس فى حاجة بتتحرك تحتى وانا نايم واقوم مفجوع ملاقيش حاجة ..
طيب انت فاكر انهم بيظهرولك انت واخواتك بس ؟
انت عارف انى كم مرة كان قلبى هيقف من الخضة بسببهم كل مرة كنت افكر ابطل كانوا يظهرولى بشكلهم الى مافيش بنى ادم يتخيلة ...
حتى الى بيتعاملوا معاهن بصفة مباشرة كان اخرهم يسمعوا صوتهم او يظهرولهم على شكل انسان او حيوةن  ..انا ديما كان يظهرلى حاجات مرعبة فظيعة كنت بحس انى هتعمى وعينى هتطلع لبرة  من صعوبة المنظر ..تاليف هويام شعيب. مرة يظهرلى شبح لونة اسود وطوييييييل وله ديل طويل ورفيع  وبعين واحدة .. ومرة يطلعلى شئ شبة الحصان بس بيمشى على رجلين بس لونة بنى غامق وله قرون خارمة السقف من طولها ... وكنت كل منام اشوف على الارض كان فى شى نايم على بطنة عل  الارض ورجليه رجل كلب... وايدة ب3 صوابع وضوافرة كبيرة ..... وغيرة وغيرة ... اقدر تستحمل انت كل دة
.
طيب انت عارف ان فى حد منهم متابعنى كل مروح مكان .. تخيل شئ اسود مرعب عنية مدورة وفاضية ..  مافيهاش حاجة وبقة مدور وبرضو مافيش حاجة جواة ... واقف وراك دلوقتى وباصصلى ... ديما معايا بكل مكان وغيرة وغيرة ....
تخيل انت قاعد بالحمام وعارف ان الشئ دة معاك ...
تخيل انت نايم لوحدك وعارف الشى دة موجود بمكان ما بالاوضة
تخيل انى سعات بشوفة بوش الناس بدل مشوف الناس عشان كدة كنت سعات بدى ردود افعال غريبة ..   عشان انا ببقى شايفة هو مش شايفكم انتم  ..
انا حياتى سودة يا سيف .. انا نفسى حد ينقذنى ..انا عارف انى غلط وبقال  28 سنة اسم ربنا متذكرش فى بيتى ولا على لسانى .تاليف هويام شعيب.. بس انا حاولت كذا مرة ... بس شكل ذنبى كان  اكبر من انى اقدر اتوب عنة ...
لو مكانى هتعمل اى يا سيف .  .
انا بنى ادم ضعيف ماليش قريب ولا صاحب اقدر اسند عليه واطلب النصيحة ... معرفتش اتصرف ازاى غير انى اكمل ...
بس انا خايف اووووى اقابل ربنا انا خسرت دنيتى واخرتى ... ياريت مخسركش انت كمان وعيط محمود  ......
سيف واقف يسمع محمود من غير مايدى اى اهتمام او رد فعل ....
لكن الى مكنش يعرفة محمود .... ان سيف مش موجود اصلااااااا
والى بيكلمة دة مش سيف ...مع الاسف
مش مكتوبة لمحمود انة يبطل ... ذنبة كان اكبر من انة يفلت منة من غير عقاب ....
الاوضة بقى فيها هوا جامد طير كل حاجة موجودة لالاوضة وبقت البراويز على الحيطة تترجج والعفش بتاع الشقة يتهز وبقى مش على الارض كان حد شايلة وعمال  يحركة   والنور بينور وقطع ينور ويقطع ....
سيف قعد يضحك بصوت عاااااالى وقرب من وش محمود وحط عينة وف عينة وقالة اخس علييييييك يا وحش
معقول معرفتش عيووووونى ....
اخس عليك يا محموووود ... وفضل يضحك بصوت عااااالى ويلف حوالين محمود ويسقف  ويهز راسة فوق وتحت فوق وتحت ويسقف...
وبعدين جة وقف قدام محمود وقاله هات عينك فى عينة كدة تانى افتكرتنى ولا لسة تاليف هويام شعيب.. وبدأ صوت سيف يتغير ويرفع شوية ويتقلب لصوت بنتين داخل فى بعض ...
ومرة وحدة سيف بقى شخصين بنفس ملامح سيف ...بس صوتهم صوت بنات بس مش بنى ادمين ... دة صوت شيطانة
فضل الشخصين دول يلفوا حوالين محمود  بسرعه بسرعهةبسرعه  لمدة دقيقة واثناء الدوران دة شكلهم اتحول ... وبقوا بهيئة  شيطان على شكل سحر وماجدة ... بنفس اللبس الى ادفنوا بيه لابسين فستان ابيض قصير متغرق دم وشعرهم منكوش وعنيهن مش موجودة مكانها سواد وبيطلع من بوقهم دخان اسود ....تاليف هويام شعيب
طلعوا من بقهم الدخان الاسود دة وفضلوا يلفوه حوالين محمود لحد م اتكتف تماما....
وبعدين وقفوا بوش محمود ..... وبقوا يتكلموا بصوت واحد بنفس الوقت ..
فاكرنا يا محمود ... معتقدش نسيتنا دحنا معاك على طول .... ليه لما كنت مفكرنا سيف حكيت كل حاجة ماعدا الى عملته فينا ....
احنا بقالنا 28سنة روحنا بتتعذب ومش هترتاح غير لما ننتقم منك ...
اتفرج يا محمود ... وشوف  هنعمل اى ......
فليبدا العبث...

اتملى بيت مروة وهند بزغاريط  كتير وصوتها عالى  كانها جرس بيعلن عن وصول اللعنة .. لعنة الانتقام ..
حدد سيف مع خال هند ومروة معاد تلبيس الشبكة اخر الاسبوع وخلال شهر يتجوزوا .....
مامت سيف مكانتش مصدقة معقول يا سيف هتتجوز معقول بالسهولة دى دنا كنت مفكراك هتعنز يخربيتك ..
سيف رد وقال صلى ع النبى يا حجة هو فى راجل بيعنز ...
وكمان مين قال انى مكونتش هتجوز .. انا كنت مستنى حاجة تخطفنى  وحدة احس انها هتملى عينى فعلا ومش هبص لغيرها .. مش اى واحدة والسلام ...
ودة حصل لما شوفت مروة تاليف هويام شعيب. معرفش حصلى اى انا فعلا اتخطفت ... وحسيت انى اعرفها من زمان ..
على قاطعهم .. يا سيدى يا سيدى ... يلا ع تعرف ان ذوق اخوك حلو يا خويا ومتقعدش تتريق بعد كدة ... فضلى هيفضل عليك لحد اخر العمر
وفضل التلاتة يهزروا ويضحكوا لحد مروحوا البيت ....
اول مروحوا دخلو جرى ع اوضة محمود ع يحكولة ان كمان سيف خطب وحكولة الاتفاق وفضلوا يغنوا ويرقصوا حوالية ... وهو لا حول له ولا قوة .. مرمى ع السرير قدامهم...
لبسوا الشبكة ببيت هند ومروة واتفقوا الفرح هيبقى على الضيق عشان ظروف محمود الصحية ...
محمود فى اوضته ...
مرة وحدة ظهر دخان اسود كتييييييير كتيييييير ملى الاوضة ...
وبدأ يقل ... يقل... يقل ...وظهر من وسط الدخان دة سحر وماجدة لابسين فساتين فرح ... مليانة دم .. وحطين على راسهم الطرح ومغطين وشهم ...
وراحو شالو الطرح من على وشهم ... سقفوا لفوق ولتحت ويمين وشمال ... وهزوا راسهم فوق وتحت فوق وتحت ...
وفضلو يلفوا حوالين سرير محمود ويزغرطوووووا بس الزغاريط كانت بصوت مرعب شبة الصويت ...
وبعدين اشتغلت موسيقى حزينة مرعبة وفضلو يرقصوا عليها ......
وراحوا بصوا لبعض .... وبصو لمحمود.... وقالولة مش تباركلنا ........
واختفواااااااااااااا
محمود قعد يتنفس بصوت عالى بصوت عالى وطبعا محدش لا هيحس بيه ولو حد حس بيه محدش هيقدر هيفهم ماله...
كل يوم كانوا يجوا لمحمود يزوروة ويكونوا لابسين فستان فرح ...
خلال شهر تجهيز على وسيف الفرح كانت سحر وماجدة كل يوم بيزوروا محمود
مرة فضلوا واقفين باصينله من غير ولا حركة
ومرة  واحدة برقوا وصرخوا بوشة واختفوا
ومرة فضلوا طول الليل يخنقوا فى رقبتة ويكتموا نفسه ويرجعوا يسيبوة ياخد نفسة ويرجعوا يخنقوة ويرجعوا يسيبوة...
ومرة مسكوا اله حادة وفضلوا يشكشكوا كل جسمة طول الليل واختفوا  ..تاليف هويام شعيب والصبح اختفى اثر الشكشكة دى
ومرة كان الجو تلج فضلوا يكبوا عليه ماية فيها تلج وهو يصرخ وهمة يضحكوا بصوت مرعب ...
ومرة ولعوا بسريرة وحس بالم الحرق حس انة بيتشوى ومش قادر يعمل حاجة ... والصبح برضوا اختفى كل دة....
قبل الفرح بيوم ..
سيف وعلى دخلوا ع محمود يوروة بدل الفرح وهمة فرحانين وفضلو يلفوا بيها بالاوضة ويتخيلوا انهم عرسان ...ووقفوا يتصوروا سيلفى مع بعض ومع محمود .
المرعب ان محمود بكل صور السيلفى شايف بالصور سحر ورا سيف وماجدة ورا محمود... فضل يتنفس ويتنهد بصوت عالى ويحرك راسة يمين وشمال وبدا يدمع من الرعب .... محدش فهمة ...
مشى سيف وعلى وسابوا محمود لواحدة بالاوضة
ظهرت سحر وماجدة ...
وكان محمود رجع بيه العمر 28 سنة والبيت رجع فيلا تانى...
وعادولة مشهد سلمان والاغتصاب والقتل والدفن ونجيب والاعمال وووووووو
عيشوة الليله بالظبط بكل تفاصيلها بكل احداثها عشان يفكروه اد اى ظلمهم وقهرهم ......
وقبل الفجر بدقايق...
انتهى المشهد ورجع سريرة ورجع مشلول تانى ... وقدامة سحر وماجدة بنفس واحد....
انهاردة يا ظالم هتدفع التمن....  اللعنة  واختفوا
محمود منمش طول الليل ولا نام لما اختفوا
هو مش فاهم هيعملوا اى وهيقصدوا اى انهاردة فرح سيف وعلى ... خايف ياذويهم ..
فضل يكرر طلاسم كتير فى سرة من الى حفظها واشتغل بيها زمان ..لعلى وعسى تظبط ويلاقى حد يتواصل معاهم ويوقف اللعنة...
ولكن كانوا حطولة فى اوضتة بكل ركن ورق عليه طلاسم  عشان ميحاولش يستدعى حد ....ولا يقدر يحضر حد ....
كل محاولاتة فشلت ........
طلع النهار وخرج العرسان يحضروا نفسهم للفرح بالليل..  ويتمموا على تفاصيل الفرح .. عشان محجزوش قاعه كان عند خال هند ومروة فيلا صغيرة قرروا  يزينوها ويعملوا فيها الفرح...
العجيب بالموضوع ان العروستين رفضوا يرواحوا كوافير واصروا يزبطوا نفسهم بالبيت . وادعوا انها بهرجة وتكاليف ع الفاضى ...
عدى اليوم بشكل طبيعى وهادى تاليف هويام شعيب. بالليل قبل معاد الفرح..
كان سيف وعلى برة بيجهزوا نفسهم ... ومكنش فى بالبيت غير محمود ومامت سيف بتجهز للفرح.
خبط الباب ...فتحت مامت سيف طلع سلمان
استغربت وقالت لنفسها مين عزم الراجل دة
هى طول عمرها مش بتحبة ومش بترتاحلة .
سلم عليها واستاذن منها ودخل لمحمود
سلمان:-
محمود فى مصيبة بتحصل ..انا مش فاهمها بس فى تحريك لارواح انا حاسس بيها بقاله فترة حوالينا .فى ارواح حد بيحركها وبيدبر بيها حاجة انا مش فاهم فى اى برغم كل الى وصلتله بس فى سد بينى وبينهم ..تاليف هويام شعيب مش قادر احدد فى اى
بس انا حلمت امبارح انى انا وانت ماشين بالليل فى مكانةضالمة جداااا وظهرلنا كلبين شكلهم مرعب فضلنا نجرى انا وانت لحد موقعنا بيير بس بالحلم قبل منقع انت كنت عمال تقولى دور على الصندوق الاسود دور ع الصندوق الاسود وكنت وانت بتجرى بتدور على الصندوق
ففهمت من الرساله ان انت كمان معايا بالخطر دة .. وان الحل جوة صندوق اسود تاليف هويام شعيب
فين الصندوق يا محمود ...
طبعا محمود لا حول له ولا قوة مشلول شلل رباعى  وعندة فقدان بالنطق
فضل يتحايل سلمان ع محمود ويطلب منة انة يهز راسة نحية الصندوق ..
او يحرك عينة برضوا مفهمش منة حاجة
قالة طيب هقوم ادور ولو بدور بمكان صح سيبنى اكمل
لو بدور بمكان غلط اتنفس بصوت عالى ....
فضل سلمان يدور يدور يدور الاخر
لقى الصندوق الاسود جابة وجة قعد جمب محمود
فتح الصندوق ملقاش غير ورقة بيضة قديمة
فتحها وهو فرحان وقال لمحمود لقيت المخرج
اول مطلع سلمان الورقة محمود اتفاجى جدا
عشان كان عارف ان جوة الصندوق خيوط وعروسة قديمة وشعر بنى ادمين واجزء من عضم صغيرة كان بيستخدمهم فى اعماله
وعمر مكان فى الورقة دى
قعد يتنهد بصوت عالى عشان يفهم سلمان ان ف حاجة غلط وانة ميفتحش الورقة ولا يقراها
سلمان طبعا مفهمش ...
فتح الورقة لقى طلاسم مكتوبة بالدم
ال مط كح من اه  يه ضك كت تباب غباثا خيتؤا حطوبت عثة يتي هيو حطة حطة ال س اع ه ال ل ع نة حق حق حق حق حق حق حق    ظهور تحريك حق ظهور حق تحريك حق      ....
واخر الطلاسم .تاليف هويام شعيب. مكتوب بعد عدد غير معروف من الاعوام ..  سوف ناتى اليكم  بمثل ما فعلتم بنا ...
سوف تتذوقون من نفس الكأس ..  نار قهر فراق حرقة ظلم .... خثة
اللعنة حق والساعه حق....
مجرد مخلص سلمان قراية الورقة ... سلمان طار بالهوا واتهبد بالحيطة الى بوش سرير محمود
وفضل يقطع جلد وشة بايدة و ويصرخ بصوت مرعب واتحول لشيطان مرعب اسود بعين  واحدة بضوافر طويله ورجل شبة  الكلب  ....  فضل يحك ضوافرة بالارض ويصرخ ويعوى شبة الكلاب كانة بيتالم ومش قادر يتحمل ..
ظهرت ماجدة وسحر  .... بيسقفوا لفوق ولتحت ويميت وشمال ويهزوا راسهم فوق وتحت ...
ركع الشيطان دة تحت رجليهم تاليف هويام شعيب.. وفضل يقول بصوت مش طبيعى وبنبرة مرعبة ارحمونى ..  مش قادر ... مش قادر ...
فضلة يلفوا حوالية ويضحكوا يضحكوا بصوت مرعب . صوت قوى بيهزر جدران الحيطة ...
وراحوا حطوا رجليهم فوق راسة وقالولة كنت رحمتنا من 28سنة ؟
وفضل يكررا طلاسم ... ال ح ق ال س اع ة و عد حق ال ل ع نة ح ق ال ح سا ب حق الله الله الله
حق .الم قهر حبس ا بد ى الله حق ال سا عة حق
اختفى سلمان الشيطان واتحول لتراب اسود
جمعوا التراب الاسود دة وقربوا من محمود ...
محمود فضل يعيط من الرعب لحد م عينة ورمت .. مش قادر يصرخ وشايف كل دة بيحصل فى سلمان وهو قادر ... مبالكم محمود العاجز ..
قربوا منة وفتحوا بقوا وحطوا جواه التراب الاسود دة .....
وسالووووووه ... اى رئيك طعم صاحبك حلو؟
نشوفك بالليل ...تاليف هويام شعيب
فضل  التراب خلى محمود يكح جامد وحس ان روحة بتطلع ... نار فى زورة وعلى لسانة وفى معدتة ...فضل يكح يكح وحس انة بيتخنق وهيموت ...
دخلت مامت سيف عليه لقيته مدمر خالص وبيتطلع بالروح قعدتة وحاولة تشربة ماية وتهدية قعد ساعه مش عارف ياخد نفسة لحد ما هدى ونام ...
باليل على وسيف لبسوة وجهزوة وحطوة على الكرسى المتحرك بتاعه وهو ونزلوا راحو مكان الفرح ........
وصلوا مكان الفرح ...
على وسيف ومامت سيف شايفين فيلا جميله مليانة بالانور والاشجار والزينة وصوت الموسيقى الجميل والاغانى الفريحية .... وناس كتير لابسة هدوم ملونة وجميلة وبتلمع وعمالين يسقفوا ويرقصوا وفرحانين
لكن بالحقيقة ... هما واقفين بمقابر
مقابر ضلمة... مافيش زينة ولاانوار ولا اشجار وصوت الاغانى والموسيقى  مش اغانى ولا موسيقى
دى اصوات صويت وعياط ناس...
والناس الى لابسة الوان ..تاليف هويام شعيب عبارة عن ناس لابسة اسود وعنيها مقفولة من كتبر العياط .. عمالين يصوتوا ويلطموا  وييعيطوا حوالين القبور ...
اول موصل محمود بصولة الناس الى لابسة اسود وفضلو يحدفوه بالحجارة ويلطموا ويصوتوا ...
...... وصلت العرايس الى اول مرة محمود كان يشوفهم فى حياته وعلى وشهم الطرح مخبية ملامحهم ... فساتينهم مليانة دم ...
راح سيف لعروستة مروة  وراح على لعروستة هند
..... على صوت الصويت والعياط ....
كشفت مروة عن وشها ...  طلعت سحر
كشفت هند عن وشها طلعت ماجدة...
طلب على وسيف من العرايس الى المفروض مشفهمش حماهم قبل كدة انهم يروحوا يسلموا على محمود ....
قربت سحر وماجدة من محمود ووطوا يبوسوة من خدوا الاتنين وفى نفس واحد ..تاليف هويام شعيب جة وقت الحساب
ورجعوا وقفوا جمب عرسانهم ....
فضل محمود يهز راسة يمين وشمال ومحدش واخد باله منه
راح سيف رقص مع سحر وعلى رقص مع ماجدة ....
محمود شايف عياله الاتنين بيرقصوا مع الاشباح وناس بتصوت وبتعيط على القبور ......
وبعد مخلصوا رقص...
وقفت سحر جمب ماجدة وبصوا لمحمود وضحكوله وسقفوا فوق تحت يمين شمال ....وهزوا راسهم فوق وتحت فوق وتحت ...
مسكت سحر ايد سيف  .. تاليف هويام شعيب
. مسكت ماجدة ايد على ... لحظتها على وسيف شافوا ملامح سحر وماجدة وانهم مش مع هند ومروة وشافوا كل الزينة والموسيقى والالوان اختفت ... شافوا ناس لابسة اسود وبتعيط وتلطم على القبور .... لحظتها اتفجعوا واترعبوا  وصرخوا يندهوا على محموووود
الحقنا يا بابا ومحمود شايف ولادة ادامة منهارين مفجوعين خايفين ومش قادر يعملهم حاجة
كان فى قبرين مفتوحين ...اخدت  سحر سيف ودخلت  جوة قبر واخدت ماجدة على  ودخلو جوة قبر ....واتقفل القبرين    ...
صرخ محمود ولاااااااااااااادى .....
تمت

بقلم : Houyam Shoaib

هناك تعليق واحد: