إبحث عن موضوع

رواية احببت طباخة💠الحلقة الثالثه💠

الحلقة 3 (أحببت طباخة )
في منزل شهد
وصلت شهد منزلها و اتصدمت لما سمعت مامتها و باباها و هما في اوضتهم بيتكلمو و هي كانت داخلة اوضتها
امل: طب هتعمل ايه يا عبدلله مقدرش اقول لشهد تحول من الجامعة دي هي نفسها فيها من زمان
عبدلله :انتي عارفة دي مصاريفها في السنة 12000 جنيه عشان انجلش ده غير مصاريفها هي و غير أنها لسة محتاجة تجيب لبس و حاجات عشان الجامعة هنجيب ده كلو منين
امل:بس انا مقدرش اقول لشهد كدا دي يا حبة عيني فرحانة أنها هتكون مع شيماء و كمان بعد ما دفعت مصاريف التيرم الأول سيبها علي ربنا يا عبده
عبدلله :يا امل كل حاجة غليت و الأسعار بقت نار دلوقتي و لسة لما يتقدملها عريس هنجهزها و اختها الصغيرة دي كمان يعني مشوار طويل
امل :طيب يا عبده انا هحاول اتكلم معاها و ربك يسهلها اما اقوم احضر الغدا عشان تاكل لقمة قبل ما تنام
عبدلله :متزعليش يا امل بس كل حاجة زادت الضعف الغلط مني مكنتش عامل حساب كل ده
امل :ازعل ايه بس يا عبده انا خايفة علي شهد ع اه هتحول عربي لكن برضو هتكون متضايقة و زعلانة و مش داخلة الحاجة اللي حباها
هقوم اعملك غدا عشان تلاقيك جعان

في نفس اللحظة شهد دخلت اوضتها بسرعة و قعدت علي السرير تفكر في اللي قالوه و جاتلها فكرة هنعرفها بعدين
_________
في شركة شاهر سليم والد زياد
زياد كان عنده شغل كتير جدا و مشغول
دخل والده شاهر مكتبه و لاحظ علامات الإرهاق و التعب علي وجه زياد و قعد قدامه
شاهر :انت كويس يا حبيبي مالك شكلك مرهق كدا ليه
زياد:متقلقش يا بابا عشان كان عندي شغل كتير انهاردة تعبت شوية
شاهر :طب قوم روح دلوقتي الفيلا ارتاح
زياد :لا  ساعة و اخلص كل اللي ورايا عشان في تصميمات لسة مخلصتش و بعد كدا هروح
شاهر :ماشي يا حبيبي ربنا يعينك سلمت التصميمات بتاعة الشركة اللي كانو طالبين شغلهم بدري
زياد:انا كلمت مكتب رئيس مجلس الإدارة و قالولي انه اجازة انهاردة و هكلمه بكرة
___________
في منزل إبراهيم كان لسة راجع من شغله
ابراهيم:ازيك يا ماما
والدته (حنان  ):تمام يا هيما كويس انك جيت دلوقتي نص ساعة و الغدا يكون جاهز
ابراهيم:ماشي يا ماما هدخل اغير هدومي و اصلي الظهر لحد ما تجهزي الغدا
حنان :عينيا يا حبيبي علي ما تصلي يكون الاكل علي السفرة
_____
اما شهد كانت فاتحة اللاب توب و بتعمل سيرش علي جروب الوظائف
و للاسف مفيش وظيفة مناسبة لانها لسة في سنة اولي جامعة و مفيش لغة ولا شهادة يعتبر و كل الوظائف الخالية مطلوب منهم لغة و خريج كلية
شهد لنفسها و دموعها علي خدها:اعمل ايه يارب مقدرش احول من الجامعة دي انا لازم اشتغل لازم عشان ماما و بابا و عشان نفسي كمان انا فعلا محسبتش ان ده هيكون تقيل يارب الاقي وظيفة مناسبة
في اللحظة دي اختها الصغيرة ملك خبطت الباب
شهد وهي بتمسح دموعها :ادخل
ملك(اختها الصغيرة ):شهد انتي جيتي امتي دي ماما  فاكراكي برة لسة
شهد سرحانة و مش منتبهة ولا مركزة مع ملك
ملك :يا شهد بكلمك
شهد انتبهت لكلام ملك :ها ... بتقولي ايه يا ملك
ملك :بقولك ماما فاكراكي برة عشان بتقول تاكلي دلوقتي يا ملك ولا لما شهد تيجي من برة
شهد :اه انا نسيت اقولها اني جييت
ملك خرجت برة في الصالة و كلمت مامتها : ماماااا شهد هنا
مامتها دخلت :دودو حبيبتي انتي جيتي امتي
شهد :لسة من شوية يا ماما
امل(مامتها ): طيب يلا يا قلبي غيري هدومك و صلي الظهر عشان تاكلي انتي و ملك
شهد :حاضر يا ماما
ملك :غيريلي يا شهد عشان مش بعرف و فكي رباط الكوتشي مش عارفة افكه
شهد ابتسمت:حاضر يا لوكة
_______
في الأستوديو عند مازن
البرنامج خلص و خلص تصوير و كان بيجهز للحلقة الجاية هو و رانيا و المساعديين
مازن:كدا تمام يا رانيا انا عايزة كل حاجة بكرة تكون زي اللي حصل انهاردة كدا
رانيا:تمام يا مستر مازن اللي تشوفه حضرتك هيكون جاهز
مازن : تمام جدا يلا نتغدي بقا و نكمل كل اللي ناقص
رانيا: تمام يا مستر مازن ثواني  هطلب الاكل و ارجع لحضرتك
في اللحظة دي تليفون رانيا رن
رانيا :الو يا ماما
مامتها :.....
رانيا ب خوف:ايه خالد ماله طب انا جاية جاية حالا يا ماما..... سلام
رانيا و هي بتعيط بصت ل مازن :انا اسفة جدا يا مستر مازن لازم امشي دلوقتي
مازن :اخوكي مالو اهدي طيب في ايه حصل
رانيا :.......
استووووب
تفتكره خالد حصله ايه

ليست هناك تعليقات