إبحث عن موضوع

رواية بداية حياتي معاك ❤الحلقه الاولي❤

بداية حياتي معاك

مقدمه
إلي كل قلب دق بابه الحب وأقتنع أنه لا يوجد طريق
أبشر 😉
سيجمعك الله بمن أحببت
"وهو على جمعهم إذا يشاء قدير "
يا من يأست من الحياه وظننت أن الله نساك
أبشر
فالله يسمع دقات قلبك وهمسات عقلك
فلا تيأس فاليأس خيانه

الفصل الأول :
في فيلا راقية و بالتحديد في محافظة  دمياط في مكان راقي و ده معناه ان مستواهم المادي عالي

تدخل الأم (نجوي )عند لينا تصحيها
نجوي : لولو يا لولا اصحى يا حبيبت مامى
لينا و هى تستيقظ من النوم و باست امها
 لينا : مامى حبيبتى أنا صحيت اهو ..... هو بابى تحت وﻻ راح الشركة
 نجوي : تحت يا لولا مستنيكى هو و آدم عشان نفطر كلنا قبل ما تروحو الجامعة انتي و آدم
لينا بنشاط :10 دقايق يا مامى البس و هبقى تحت
نجوي : ماشى يا روح قلب مامى
 قامت لينا بنشاط و اتوضت و لبست اسدال الصﻻة و صلت
بعد 5 دقائق
انتهت لينا من صﻻتهأ و بدلت مﻻبسها و نزلت

لينا :بنت جميله ملامحها هادئة و بريئه بيضاء شعرها عسلي فاتح و عيونها عسلي في اولي كلية تجارة انجلش بتحب الغناء و صوتها حلو
 الام (نجوى): طيبة و حنينة جدا بتحب لينا و آدم اخو لينا الكبير و ست بيت
 الاب (يوسف الحسيني ):مهندس يمتلك شركة ناجحة راجل ذكي و حنين بيفهم الشخص اللي قدامه بيثق في لينا و آدم اكتر من نفسه و بيحبهم
ادم: 222 سنة في اخر سنة من كلية الهندسة خاطب يمني و بيحبها جدا و هي زميلته في الجامعة
______________
 لينا قربت من باباها و حضنته و باسته من راسه: بابى حبيبى عامل ايه ...؟
يوسف (الاب ) : تمام يا روح قلب بابى اقعدى افطرى يﻻ
لينا :صباح الخير يا دومي
ادم:لا مينفعش الصباح ده كدا
لينا ضحكت و قربت من أخوها و باسته من خده
لينا :تمام كدا يا باشا
ادم :تمام يا حبيبتي
نجوي :طب وانا ماليش في جو العشق ده بقا
 لينا بتضحك:ده انتي نبع الحنان حتي عيب عليكي انتي عارفة انا بحبك قد ايه
نجوي :يلا يا بكاشة
ادم :حبيبتي تحبي اوصلك انهاردة
لينا :لا يا آدم عم مصطفي هيوصلني
 ادم :انا مش فاهم يا بابا انت جايبلها عربية ليه و هي اصلا مبتعرفش تسوق
 لينا طلعتله لسانها :ملكش دعوة يا رخم و بعدين بابا حبيبي و مش بيتاخر عليا في حاجة
 نجوي:بس بقا كلو دلوقتي عشان متتاخروش عن الجامعة بتاعتكو
ادم :يا ماما دي فاشلة اصلا في تجارة
لينا قاطعته :انجلش .... تجارة انجلش مصاريفها  12000 في السنة ها ... ركز كدا و ما تقرنهاش بعربي نهائي
ادم بيضحك:يا شيخة اتنيلي محسساني أنها هندسة
لينا :يعني عشان ربنا كرمك و دخلت هندسة هتغيظني
يوسف :بس بقا كملو خناق بعدين
_____________
في مكان تاني بالتحديد في محافظة القاهرة مدينة  6 أكتوبر
في فيلا عمر فؤاد الطوخي
 عمر :شاب وسيم عيونه عسلي و شعره بني بشرته لونها قمحي 26 عام متخرج من كلية الطب البشري قسم جراحة بيشتغل في مستشفى خاصة هو صاحبها
 أميرة :والدة عمر بتحب أولادها جدا و ست بيت و حنينة عليهم
 حبيبة :اخت عمر بنت جميلة شعرها اسود عيونها بني بتحب الناس و متواضعة في اخر سنة من كلية الهندسة
هاجر :في 22 ثانوي بنت مغرورة و غير حبيبة نهائي في الطبع
فؤاد الطوخي :والد عمر متوفي

أميرة و حبيبة و هاجر وعمر بيفطرو علي السفرة
أميرة :عامل ايه يا دكتور في شغلك
عمر:الحمدلله يا ماما
هاجر :ماما عايزة 1000 جنيه اجيب طقم جديد
 حبيبة :انتي مش لسة جايبة معايا طقمين من الاسبوع اللي فات لما عمر اخدنا المول
هاجر : وانتي مالك اصلا كنت طلبت منك حاجة
اميرة :عيب تكلمي اختك الأكبر منك كدا
 هاجر:يا ماما انتي مش شايفها بتكلمني ازاي كل ما اطلب منك حاجة تقفلي كدا
 عمر قاطعها :خلاص يا هاجر خدي الفلوس دي و هاتي اللي انتي عايزاه
حبيبة :ولله يا عمر حنيتك دي اللي مخلياها تتدلع
 عمر :خليها تفرح يا بيبا يلا انا خارج عشان متاخرش على المستشفي
أميرة :كمل اكلك يا حبيبي
 عمر باس راس مامته :لا يا ست الكل انا شبعت يلا عايزة حاجة
أميرة :عايزة سلامتك يا حبيبي خلي بالك من نفسك
هاجر بتطلع لسانها لحبيبة و بتعد الفلوس :100 ..  200 كدا 500
حبيبة :بت يا جوجو ما تديني حاجة منهم
هاجر :لا مش كنت من شوية متدلعة
حبيبة :رخمة ولله
_________
عند لينا
 ادم :طيب يا ماما انا خارج دلوقتي عشان عندي سكشن كمان ساعة يدوب الحق اوصل
نجوي :ماشي يا حبيبي خلي بالك من نفسك
يوسف :وانا لازم امشي دلوقتي يلا عايزين حاجة
نجوي & لينا :عايزين سلامتك
خرج يوسف و آدم
 نجوي :لولو يا حبيبتي متنسيش تشتري هدية عشان عيد ميلاد تقي بنت خالتك
 لينا :حاضر يا ماما هخلص محاضراتي و هشتري الهدية هي كدا كدة اصلا هتمشي بدري انهاردة و باين مش هتحضر اخر محاضرة
نجوي :طيب هتروحي الكوافير او اجيبلك ميكب ارتيست
 لينا :لا ي ماما هعمل ميك اب بسيط كده ماليش انا في الحاجات الملونه دي
 نجوي بتضحك :ماشي بس اوعى تنسي تشتري الهدية اتفقنا

لينا :اتفقنا ي مامتي امشي انا بقا
نجوي : سلام
لينا :سلام ي حبيبتي
__________
(في الجامعه) كلية تجارة انجلش
لينا تنتظر صديقتها من الطفوله (تقي ) و بنت خالتها
لينا بعصبية :انا بعد كده مش هستناكي علي فكره
تقي :ايه يا لولا بس سوري بجد اخر مرة
 لينا :اخر ايه دي المره المليون دي عادتك ولا تشتريها يلا بقي هنتاخر
____________
( في المساء )
نجوي : لينا انتي فين يابنتي
لينا : انا في اوضتي يا مامي
( طلعت لينا من اوضتها تشوف مامتها عاوزة ايه )
نجوي : انتي فين انا بقالي ربع ساعة بنادي عليكي
لينا : كنت بصلي يا مامي .. معلش متزعليش
نجوي:ماشي يا حبيبتي
لينا : ها يا مامتي عامله ايه ؟
نجوي :الحمد لله تمام
لينا :قصدي عاملة ايه علي الغدا بقا؟
 نجوي بتضحك: همك على بطنك كدا دايما .. المهم .. البسي واتشيكي كدا عشان منتأخرش علي العيد ميلاد بتاع تقي
لينا : حاضر يا مامي

( راحت لينا لبست واتشيكت واتمكيجت ميكب خفيف .. ودخلت عليها مامتها بعد ما جهزت )

نجوي: بسم الله ماشاء الله ياحبيبتي .. هتاكلي الجو من البت تقي
 لينا : مش كدا يا مامي .. ماهو القرد في عين امه بقى يلا بخريني بقى لأحسن اتحسد

في اللحظة دي دخل آدم عندهم
 آدم :تتحسدي مين يما لا بقولك ايه يا نوجا متخليهاش تاخد مقلب في نفسها
 لينا :شايفة يا ماما دايما يضايقني و يرخم عليا و بعدين انا قمر يابني بس انت اللي اعمي مش بتشوف
نجوي :بيهزر معاكي يا لولو انتي عارفة آدم
لينا :هزاره رخم زيه
 آدم مسك ايديها و بيلفها ليه :وااااو لا تصدقي غيرت رأيي قمر يا قلبي
لينا :مش كنت من شوية اخدة مقلب في نفسي
 آدم : لولا انك اختي و اني خاطب يمني كنت خطبتك انتي
لينا :وانا اصلا مكنتش هرضي بيك
آدم رفع حاجبيه:انتي تطولي اصلا
 لينا بصت لادم و هي اقصر منه بكتير و وقفت علي كرسي التسريحة بتاعهتا
 لينا :أيوة اطول اطول منك كمان بص انا بقيت أطول منك اهو
 آدم ضحك شالها علي ايديه :حتي وانتي راكبة علي الكرسي مش طايلاني يا اوزعة
لينا:نزلني يا آدم
ادم :لا اتاسفي
لينا :يا ماما خليه ينزلني
نجوي :نزلها يا آدم
آدم :حاضر يا نوجا نزلتها اهو
نجوي : ياربي نفسي اخلص من جنانك ده يا ساتر
 ادم : والنبي انا اللي عاملك حس في البيت واول ما اتجوز هتعقدي تعيطي وتقولي البيت فضي عليا وحركات الحموات دي
لينا :ده احنا هنكسر وراك زير يابني
آدم :ما بلاش انتي يا اوزعة
__________
( في بيت خالة لينا .. طنط رحمة مامت تقي)
خالة لينا عندها تقي فقط

دخلت لينا ومامتها وسلمت على خالتها و لينا استاذنت و دخلت على اوضة تقي

تقي : اتاخرتي كدا ليه ياجزمه
 لينا : يخربيت لسانك اللي عاوز القطع ده .. الدنيا زحمه يابنتي و آدم فضل يرخم عليا شوية و بس
 تقي : اه الطبيعي بتاع ادم .. بس ايه الحلاوه دي يابت .. يخربيتك هتغطي عليا انهاردة .. شكلي هقلعك وألبس هدومك واحبسك في الاوضة زي سندريلا
لينا بتضحك: مجنونه وتعمليها وربنا
_______
 بدأ العيد ميلاد و تقي قطعت التورتة و دخل شخص و قال
....:كل سنة وانتي طيبة يا توتا
تقي بابتسامة :وانت طيب يا سليم

( سليم :28 سنة شاب وسيم و عيونه زرقة و شعره بني فاتح متخرج من كلية صيدلة و عنده شركة ادوية ناجحة بيحب لينا من وهي صغيره والعيله كلها عارفه كدا .. وعاوز يخطبها لكن لينا بتعتبره أخوها)

سليم بص ل لينا : ازيك يا لينا
لينا : اهلا يا ابن خالي .. انا تمام الحمدلله وانت عامل ايه
سليم : ها ؟ اه انا تمام
 نجوي :ايه يا سليم مش هتسلم عليا انا و عمتك رحمة ولا ايه
سليم :ها ... ازيك يا عمتي عامله ايه واحشاني
نجوي :يا بكاش لسة فاكر
سليم :ازيك يا عمتو رحمة
رحمة :اهلا يا دكتور عامل ايه
 سليم :الحمدلله تمام.. وانتي عامله ايه في دراستك يا لينا ؟
لينا : الحمدلله بخير
سليم : بس ايه الحلاوه دي يا لينا .. طالعه ملاك بجد
 لينا بكسوف :انت اللي عينيك حلوه ف شايف كل حاجه حلوه .. و بعدين دي تقي اللي قمر اصلا انهاردة و منورة الحفلة
سليم : دا انتي اللي منورة والله يا لينا
نجوي : يا واد اعملنا اعتبار ايه مش شايف كبار قاعدين
سليم :سوري يا عمتو بس دي حقيقة ولا ايه يا توتا
تقي :اه طبعا
 نجوي :طب احنا لازم نمشي بقا عشان لينا عندها كلية الصبح و كمان انا بنام بدري
سليم : مع السلامه يا لينا  .. خلينا نشوفك يا عمتو بتوحشيني اوي والله
نجوي : يا واد يا بكاش انا اللي بوحشك برضو
سليم : خلاص بقى يا عمتو متدقيش
_________
الساعة 12 بالليل لينا سهرانة بتذاكر و تقي اتصلت بيها
لينا : الو
تقي : أيوة يا عم شوفتي المز انهاردة
لينا : ماتتلمي بقى  متبقيش انتي وامي عليا في يوم واحد وبعدين ايه مز دي شايفاني بحبه مثلا
 تقي :صحيح يا لينا انتي ليه مش بتدي فرصة ل سليم مع انه بيحبك و كلنا عارفين و مستني انك توافقي و دايما بتتحججي بانك عايزة تكملي دراسة الأول مع ان سليم شاب أي بنت في الدنيا تتمناه
  لينا :بصي يا توتا سليم بالنسبة لي مجرد اخ و ابن خالي و بعتبره زي آدم بالظبط عمري ما شوفته حبيب او كدا و بعدين انا ماليش في الجو ده و مش بفكر دلوقتي في الحب و الارتباط
 تقي بتضحك : ماشي ياختي انا هخلع انا عشان انام مش قادره اليوم ارهقني اوي
لينا : ماشي.. تصبحي على خير
تقي : وانتي من اهله
_______
الفجر اذن
الله أكبر ... الله أكبر
 آدم قام من النوم اتوضي و هو نازل يصلي تحت قرر يدخل ل لينا
آدم دخل اوضتها و بدأ يصحيها
آدم :لينا ... لولي
لينا بصوت نعسان :أيوة يا آدم
آدم :قومي
لينا :يا آدم عايزة انام
آدم بدأ يزغزغها عشان تصحي و لينا صحيت
لينا بنرفزة:أنت غبي ازاي تصحيني كدا
آدم :يلا قومي عشان نصلي الفجر
لينا :هصليه الصبح كدا كدا
آدم :لا انا عايزك تصليه دلوقتي
لينا :يا آدم اوعي كدا عايزة انام
آدم :لينا يلا بقا
لينا نامت تاني
آدم :كدا طيب استعني ع الشقا بالله
 و آدم شالها علي ايديه و دخلها الحمام غسلها وشها عشان تفوق
لينا :يا آدم عايزة انام و النبي
آدم :55 دقايق و الاقي متوضية ولابسة السدال عشان نصلي مستنيكي
لينا ابتسمت و بدأت تتوضي و خرجت لبست  الاسدال و ندهت علي آدم و دخل و فرشت المصلية و صلي الفجر معاها و بعد ما صلو قرأت مع آدم سورة ياسين و قعد علي سريرها
لينا بابتسامة :علي فكرة انت احسن اخ في الدنيا
 آدم باس رأسها :وانتي احلي بنوتة في الدنيا هتصلي الفجر في ميعاده بعد كدا معايا ماشي
لينا :طبعا
________
 وفي الصباح خرجت هاجر مع إحدى أصحابها لشراء الملابس وقبل ما تدخل المحل
هاجر :الحقوووووووني ....عااااااا
يا ترى حصل إيه 😳
 يتبع ........

ليست هناك تعليقات