إبحث عن موضوع

المنزل المسكون 👻 الجزء الثاني و الاخير👻

الحلقة الثانية(والاخيرة)
المنزل المسكون
بعد نهايه اليوم العصيب رجعت بنتى من المدرسه وانا خلاص قررت أنى هاخد حاجتى وطياره من البيت بس جاتلى جارتنا وكأنها كانت عارفه الكلام ده هيحصل وقالتلى لسه بدرى يعنى احنا مش اتفقنا على انك متمشيش قالتلها انا شوفت الويل ف البيت ده ومش هقعد فيه دقيقه واحده قالتلى لا انتى هتقعدى والبيت ده بتاعك انتى دلوقتي مش بتاعه هو وانا هبات معاكى الليله دى وقعدت معايا وجه الليل وشغلنا قرٱن ف الشقه كلها وجينا نام وسمعنا اصوات غريبه صحينا من النوم على الاصوات دى لقينها جايه من الحمام لان دا المكان الوحيد اللي مش هينفع نشغل فيه قرٱن جارتى قالتلى متخافيش انا معاكى لحد ما النور قطع وكل ماجى اشغل تليفون او اى حاجة مش راضيه تشتغل وبدأوا يظهرا دول طلعوا كتير مش واحد حسيت بنفسهم حواليا وبيقولوا مش قلنالكم امشوا وهنرجع تانى انا فضلت اكلمهم طيب انت مين قالى انا صاحب البيت ده
انا :سعيييييد
صوته خوفنى قولتله حاضر من بكره هسيب البيت وامشى سكت الصوت ورجع النور ولقيت جارتنا بتقولى والنبى يا بنتى سبينى اروح انا ست كبيره ومش حمل الكلام ده قلتلها مش انتى اللى قلتى تيجى تقعدى معايا وده بيتك قالتلى انا ماشيه ومشيت ونمت للصبح وبعدين رحت لجارتنا استفسر منها عن اصل البيت ده قالتلى ده زمان كان لواحد اسمه سعيد وجت ناس خدته منه بالعافيه ومرضيش يطلع من البيت غير لما ولعوا فيه ومات جوا البيت محروق وقاعد روحوا بتطلع لحد دلوقتي قلتلها وصاحب البيت عارف قالتلى ايوه امال باعه ليه رخيص احنا وقاعدين بنتكلم لقيت بنتى كل شويه ماما عايزه اروح البيت لحد ما زهقت وقلتلها فى ايه عاجبك ف البيت قالتلى اصل كوثر ممكن تزعل لو اتاخرت عليها قلتلها مين كوثر دى قالتلى من ساعة ما جينا البيت وهيا بتجيلى وتلعب معايا بس فيه مره جات سوده اوى ومحروقه وكان فى واحد عمال يضرب فيها ومسكها بفيونكه وكان هيموتها وانا قلتله بلاش تموتها علشان خاطرى لحد ما جات كوثر ضربته واخدت الفيونكه واديتهالى علشان اشيلها قلتلها وشيلتيها فين قالتلى ف الدولاب روحت جرى واول ما وصلنا للبيت لقيت النور بتاع اوضه بنتى والع وبعدين طفى فانا قولت مين اللى فوق ردت بنتى وقالتلى دى اكيد كوثر زعلت منى دلوقتى طلعت وروحت الاوضه وفتحت الدولاب ولقيت فيه مشنقه جت بنتى قالتلى هى دي الفيونكه وقالتلى كوثر انها هتلبسهانى قريب انا اتصدمت لقيت بنتى بتزعق وتقولى اطلعى برا انا عايزه اقعد وحدى قلتلها طب ليه قالتلى علشان كوثر مش بتيجى غير لما اقعد وحدى اصلها بتخاف قلتلها من النهارده مفيش قعاد وحدك زعلت وفضلنا قاعدين سوا لحد مانا قومت رحت

الحمام وهى راحت تانى على اوضتها طلعت اجرى على صوت صراخها دخلت اوضتها لقيت وشها مليان دم وكله متعور غسلتلها وشها وقلتلها مين اللى عمل فيكى كده قالتلى دى كوثر علشان اتأخرت عليها فزعلت منى انا منعتها انا تقعد فى اوضتها وحدها نهائى وف الليل كنا قاعدين ف الصاله وبنشوف التلفزيون وبنتى قالتلى عايزه اشرب قومت علشان اجيب المياه من المطبخ وانا وراجعه النور قطع بنادى على بنتى بقولها اقعدى عندك انا جايه قالتلى لا اصل كوثر قاعده معايا انا قلتلها طب تعالى اجرى فضلت تصرخ قولتلها فى ايه قالتلى كوثر مسكانى ومش راضيه تسبنى غير لما تلبسنى الفيونكه انا اجرى وكل شويه الطرقه تطول تطول لحد ما لقيت التلفزيون نور وحده وانا اجرى وبرضه مش راضيه تخلص فالاخر قلت سيببها يا كوثر وانا اعملك اللى انتى عايزاه قلت الكلمه دى والنور جه رحت لقيت بنتى قاعده قلتلها انتى كويسه قالتلى يا ماما انتى وحشه علشان بتكرهى كوثر دى حتى كويسه بس هو الراجل اللى ببجى معاها ده اللى اسمه سعيد هو اللى بيضربها ببخليها بتبقى سوده انا اتصدمت اول ما سمعت اسم سعيد
المنزل المسكون( الاخيره)
بعد ذلك ذهبت لجارتى كى استفسر منها من هى كوثر فقلت لها أكان متزوج سعيد قالتلى ايوه قلتلها وكانت اسمها ايه قالتلى كوثر وولعت معاه ف البيت رجعت بيتى ونمت والليله دى محصلش اى حاجة غير الخلاط يشتغل واحد بيمشى ف الشقه حاجات خفيفة استغربت تانى يوم وسالت جارتنا عن اللى حصل قالتلى ده اسمه وقت السكون بياخدوا ليلتين هاديين وبعد كده بيجوا بس اقوى من الاول ممكن يوصل انهم يقتلوكى ملقتش غير حل واحد أنى اتصل على اخويا ايوه اخويا طبعا مستغربين أنى معايا اخ بس بعد ما مات جوزى انا رفضت أنى اعيش معاهم وقلت هعيش واحد المهم كلمته واول ما سمع صوتى جه وعرفته ايه الحكايه مقليش تعالى اقعدى معايا قالى انا هقعد معاكى واشوف قعد معايا وجينا بالليل قال انا داخل الحمام دخل مفيش خمس دقايق وسمعت صويت وصوته وهو بيقول خلاص ماشى هنفذ كل اللى قلت عليه وبعدين خرج جسمه تعبان نام فى اوضه وحده لحد الصبح وتانى يوم جه بيقولى تسلمى قلتله باستغراب على ايه قالى كوبايه الليمون اللى انتى عملتهالى امبارح فيها الشفا قلتله انا عملتلك عصير قالى ايوه وفضلتى قاعده معايا شويه وبعدين رحتى نمتى قلتله انا بقلك انا معملتش عصير بقيت مستغربه وبعدين هو قال انا نازل الشغل بعدين هرجعلك تانى مشى هو وانا وقاعده ولقيت الاصوات بدأت والنور قطع والبيت بيتهز واصوات ضحك و حسيت واحد مسكنى من ايدى الشمال و حسيت اجسام كتير حواليا وبعد كده اغمى عليا وصحيت ف مكان غريب وسمعت صوت سعيد بيقول انا مش قلتلك أمشى ولا يبقى مصيرك زى دول ببص لقيت ناس كتير ميته وقلتله طب احنا فين قالى تحت البيت (البضرون) قلتله خلاص ماشى اخر مره وبعدين لقيت نفسى رجعت تانى البيت فوق وجسمى بيترعش وحالتى حاله جه اخويا من الشغل وقررت أنى هبات هنا الليله دى

بعد ما خلاص قررت أنى هبات فى البيت انا واخويا جت جارتنا وقالت بلاش تباتو النهارده قلنا ليه ايه اللى هيحصل قالت هيكون مصيركم زى اللى تحت الارض قلتلها بدهشه وايه اللى عرفك انتى قالتلى كان كل مايجى واحد يسكن ويجى يقلى انهم قالوله لازم يمشى من البيت بعديها بيوم بيختفى وانا حذرتك قلتلها وتعرفى ايه تانى قالتلى ده من اقوى انواع الجن من فصيله الجن الملتهب انا قريت عنه وده مبيرحمش قلتلها ماشى بس عملت اللى ف دماغى بسبب أنى عايزه اقعد هنا ويمشوا هما بس المره دى تختلف لانها تعتبر ليله الحسم رحت جبت شيخ يقعد معانا الليله دى وفهمته على القصه والشيخ قالى انا جاى وهطلعه جه الشيخ وبدأ يقرى والبخور ملى البيت والنور يقطع ويجى واصوات مرعبه والبيت بيتهز لحد ما لقيت حاجه بتضرب فيا وف الشيخ واخويا حتى بنتى والشيخ من الضرب مش عارف يقرى وقف الشيخ قراءة والنور قطع والضرب زاد جه النور وملقناش الشيخ وسمعنا الصوت تانى بس المره دى صوت انتصار بيقول جبتوا الشيخ بس الشيخ هيكون مصيره زى اللى تحت الارض ومره واحده لقيت نفسى واخويا تحت الارض والشيخ متعلق ومسكوا قطعوا حتت والدم كتير وبعدين رجعنا البيت والصوت بيكلمنا وبيقول ده اول واحد قدامكم ساعة ولو ما مشتوش هيكون مصيركم زى الشيخ واختفى الصوت وانا برضو مصممه أنى اقعد لحد ما جه تانى بس الصوت متغير وقال برضوا لسه قاعدين وانا حاسه أن الصوت ده اعرفه فقلت طيب انت مين قال انا كبير الجن اول ما قال كده عرفته ده كساب قلتله كساب انت مش عرفنى ولا ايه سكت وبعدين قال بس المره دى غير اى مره احنا كتير قالى هرجعلك بعد شويه
اه صحيح انا نسيت اعرفكم بنفسى انا هناء محمد ٣٥ سنه انا من النوع المغامر وبدأت قصتى مع كساب وانا طرته من البيت اللى كان فيه قبل ده ولما عرفت ان البيت ده مسكون عرفته هو
نرجع للقصه رجع كساب وسعيد وجيش من الجن وانا كنت مجهزه نفسى مشيت اخويا واولادى علشان محدش يتموت جهزت نفسى بالبخور و(الكتاب العالى) ده كتاب فيه تعاويذ بعرف ازاى استخدمها بس المره دى غير اى مره لان المعركه الحاسمه بينى وبينهم رسمت الطلسم على الارض وبدأت اردد الواحه الواحه العجل العجل الساعة الساعة احضروا يا ملوك الجن احضروا بحق صمصائيل ورحيم ويصفيدش اريد اقوى جن فى نفس الوقت حضروا وكمان حضر المجنح وهما حضروا وبدأت المعركه وانا طبعا واقفه بقرا بعزز بجنود ف اول المعركه كنا مهزومين تقريبا بس اللى حصل نظمنا نفسنا وهجمنا وانتصارا بس حصل الغير متوقع هروب كساب قلت عادى جه اخويا ورجع البيت قلتله هعملك عصير دخلت المطبخ وطلعت بالعصير وبعدين لفيت ومسكت سكينه وجيت موته ايوه قتلته اللى هو كساب داخل متنكر ف اخويا بس اللى خلانى عرفته اول ما دخل مسألش عملتى ايه وداخل مطمن ورجع البيت عادى وطبعا بتسألوا الشيخ حرام انه مات الشيخ ظهر لانوا هما كان انذار ليا وبرضوا كان واحد متنكر من الجن فى الشيخ
تمت بحمد الله.....قولو رأيكم بصراحه

ليست هناك تعليقات