إبحث عن موضوع

بطعم التوت (الجزء السادس و الاخير)

بطعم_التوت6
شهقت فرحه وعادت إلى الوراء بفزع...
تراجعت حتى اصطدمت بصينية الطعام لتقع كل الأطباق محدثة ضجه كبيره قام فارس على إثرها مفزوعا ليجد فرحه تقف بمنتصف الغرفه والدموع تنساب على وجنتيها في صمت شديد ممسكة بالورقة...
- فرحه!!  ، اننتي..  انتييي.. انا هفهمك كل حاجه والله بس اهدي وحاولي تستوعب...
- تفهمني ايييه ؟! ها تفهمني اييه تفهمني انك واحد كداب وممثل ممتاز مش كده
جاي تخطفني وعاملين تمثيليه عشان أحبك وقولت ماشي  إنما توصل بيك للدرجه انك تقنع بابا يكتب كتابنا واستغليت التوكيلات اللي معاه في غيابي..  إذا كان الحب نفسه مش بالعافيه جاااي تخلي الجواز عافيه!
انت ميين عشان تقرر تربط مصيري بيك وتسلب مني رفاهية الاختيار هاا فاكر نفسك ميين ؟
انت ولا حاجه ساامع ولا حاجه والعقد ده ملهوش أي ستين لزمه لأنك كده كده هتطلقني يا فارس سامع يعني هتطلقني!!
- بس انا..  انا عملت كل ده علشانك يا فرحه انا مش عايز حاجه في الدنيا غيرك من وإحنا صغيرين موعتش غير على حبك انتي..  مكنتش اعرف يعني ايه فرحه وازاي افرح غير لما كان اسمك يتقال قدامي ،يمكن مكنش ليا في اللف و الدوران ومش صايع ولا داير بس يكفيني أني مش شايف من بنات حوا غيرك ، حتى لو مكنتيش شايفاني فأنا كنت مش شايف ولا حابب أشوف غيرك
كنت رابط روحي بروحك حتى لو كان ده كان بس ف أحلامي .. انتي ليه مش راضيه تشوفيني!
- لأني مبحبكش مبحبكككش
- وانا...  بحبك!
مبقاش ينفع خلاص ودلوقت خرجني من هنا تمثليتك الحمضانه دي انتهت انت والاراجوز اللي عامله صاحبك ده بره...
- الاراجوز اللي بتتكلمي عنه ده يا فرحه هانم مش هيخلي حد يتحرك من هنا غير لما ياخد اللي هو عايزه..

جاء صوت سعيد من خلف فرحه وفارس على غير عادته حادا وقويا يعتريه نبرة التهديد حتى نظر  الاثنان له ليتفاجيء بسعيد واقفا  امام باب الغرفه موجهها مسدسا صوب فارس تعلو على وجهه نظرات التحدي..  والوعيد!

- انت اتجننت يا سعيد اييه اللي ماسكه ف ايدك ده!
-  ودي تمثليه جديده كمان متفقين عليها ؟
تقدري تقولي مشهد زياده حطيته من عندي..
- نزل اللي ف ايدك ده يا سعيد عشان متندمش ع اللي بتعمله ده ؟
- لا معلش يا صاحبي مش كل مره هقولك حاضر ونعم اضمن حقي الأول مش تبدأوها زي م عايزين وتنهوها وقت م تحبوا وانا المرمطون اللي مأجرينه..
- انا مش فاهمه حاجه انت بتقول اييه ؟
- أفهمك يا ست البنات ، ابن عمك الفارس الهمام اتفق معايا  تساعده في خطته عشان خاطر عيون سعادتك تتفضلي وتمنى عليه بحبك واقصاها تحسي بحبه ليكي ومقابل كده اتفق يكتبلي نص املاكه لو نجحت الخطه ودلوقت حضرتك بوظتي كل حاجه وزي م انتي شايفه مش ذنبي أنكم عيله مجانين وبالف حال كل يوم!

-انت اكيد لسعت خااالص بقولك نزل المسدس ده اللي ف ايدك حالاااا
-مبقتش انت اللي تدي الأوامر هنا يا فارس خلاص محدش هيتحرك من هنا غير لما تكتبي تنازل بخط ايدددك عل.....
-دي هبت منك خااالص بقوولك..
-لو قربت خطوه تاني يا فارس مش هيحصل كويس ومبهددش انا بنفز ع طول فمتختبرنيش احسنلك

اقترب فارس من سعيد كي يشتبك به محاولا انتزاع المسدس منه لكن سعيد قبل ان يخطو فارس خطوته الاخيره كان بالفعل قد اطلق النار ليقع فارس غارقا في دمائه لتعلو صرخات فرحه تهز ارجاء المنزل ...
-فااااااااااررررررررسسسس!!!!!!
صاحت فرحه لتركض باتجاه فارس محتضنة رأسه تحدثه بهستيريه بأن يستيقظ وان كل هذا لا بد ان يكون حلما..
-فووووق يا فارس فوق والنبي متسيبنيش والله خلاص هسمع كلامك واعمل اللي تقولي عليه بس فوق والنبي
يا فارس متسيبنيش والنببببي اصحييي ياا فااارس...

كان سعيد في تلك الاثناء يركض باتجاه الباب هربا فهو لم يحسب حساب هذه اللحظه كان يهدد فقط لولا تهور ذلك الفارس الذي اضطره لأن يطلق النار...
في تلك الاثناء كانت فرحه تنتحب بكاء بهيستيريه فوق فارس حتي انتفضت واقفه لتبحث عن حقيبتها التي تحوي أشيائها وضمنهم هاتفها
كانت يداها ترتعشان وهي تطلب ابيها لتقص عليه ما حدث وتستنجد به ليأتي مسرعا...
-----------
بعد مرور اسبوع ،،،
- دخل نبيل إلي غرفة فارس والتي كانت مكتظه باجهزة التنفس وقياس النبض ليجد فرحه علي الكرسي المجاور له ممسكة بمصحفها تقرأ له القرءان عله يشفي سريعا...
- يا بنتي قومي روحي ريحي نفسك شويه واقريله قرءان ف البيت هو كده كده في غيبوبه مش هيحس بينا خالص وتعاليله بكره...
- يا بابا لو سمحت سيبني براحتي استحاله اسيبه وهو ف الحاله دي والدكتور قال انه عدي مرحلة الخطر واحتمال يفوق ف اي وقت وعايزه لما يفوق يلاقيني جمبه
- وهتفرق ف ايه يا فرحه ؟ انا مش فاهمك بصراحه انتي مش مضطره تعملي ده كله ولا احساسك بالذنب..
- لا يا بابا ، انا بعمل كده عشان فارس مش بس ابن عمي عشان فارس كماان.. جوزي!
- ياااه يا فرحه لسه اللي فاكره دنا قولت يا بنتي للمحامي يجهز ورق الطلاق  عشان عارفك...
- لا ي بابا مش كل قرارات حياتي تاخدها نيابه عني المره دي القرار ده انا اللي اخدته وبارادتي كمان.. 
- انا مش هتطلق من فارس!!
زي م تحبي يا بنتي ربنا يعلم انا كل اللي بعمله وعملته ده كان عشان مصلحتك انتي وبس ، يا ريت فارس كان معانا دلوقت عشان يسمع ده كله اكيد كان هيفرق معاه
-هيفوق يا بابا هيفوق وهيعرف كل حاجه ربنا كريم..
---------------
جن الليل والناس نيام الا عيناها كانت رأسها تتكئ علي كتفه تنظر إليه وتتذكر كل الاحداث الماضيه بينهما وتبتسم بينما عيناها مانت تؤاذرها بالدموع....

هما بيقولوا انك في دنيا تانيه خالص ومش حاسس بينا بس انا عارفه انك سامعني كويس..
انا عارفه انك عملت كتير علشاني وعارفه انك لا لافف ولا داير وانا الاولي والاخيره في قلبك بس كان لازم تعذرني وتديني وقتي مكنش ينفع كمان تاخد علي كلامي وانا متعصبه انت عارف كويس اني بق ع الفاضي مش انت زمان واحنا بنلعب لما كنت تقفشني مستخبيه ورا شجرة التوت اقعد اصرخ واتنطط واقول مش محسوبه وانت تقول عليا شعنونه ، طب بذمتك حد ياخد ع الشعنونه دي ؟
الشعنونه كانت طفله مش شايفه كويس كبرت فجأه لما حست انك هتروح منها ، اوعي يا فارس بالله اوعي تعملها وتسيب شعنونتك لوحدها..
انا يمكن مكنتش شايفاك فعلا بس ده لانك جوايا في قلبي مش قدام عنيا .. ومكنتش راضيه اصدق ب كده
فوق الله يخليك يا فارس فوق لفرحتك حبيبتك و.. مراتك....!
-انتي قولتي ايه! ؟
كان فارس يجاهد ليأخذ انفاسه يخرج صوته مضطربا متعبا عيناه موجهتان اليها بصعوبه...
ازاحت فرحه الدموع من عينيها لتتأكد ان ما سمعته كان من فارس ، ما ان رأته ينظر اليها حتي دق قلبها كالطبول وكاد ان يقفز خارج صدرها...
- ف.. فاارس فااارس انت كويس انت صحيت انا انا كنت متأكده والله كنت عارفه انك هتقوملي كنت عارفه انك مش هتسيبني..
-لا بقولك ايه متاخدنيش ف الكلام وارجعي فلتش باك كده عيدي اخر كلمه قولتيها..
-كنت بقولك فوق يا فارس..
-ااااه بقي هتقعد تناهت فيا من تاااني كالعاده لا انا ارجع للغيبوبه احسن يا عم ع الاقل كان فيها شويه احلام عنننب احسن م الواقع بتاعك ده
-لالالا ترجع فين دنا م صدقت خلاص بقي
-اهاا سامعك!
-احم بقول يعني.. م..  مراتك!
- اهاا وايه كمان ؟
- وانك جوزي
- ايه ده بجد مكنتش اعرف تصدقي معلومه جديده دي لا ومختلفه كمان
- اها شوفت بقي
- بتتت بتتتتت بقولك ايه اتعدلي كده بدل م اعدلك بمعرفتي
- نعععععهععم ليه ان شاء الله شايفني مقلوبه ولا ايـ..
-  انبوبة الاكسجين بسرعااا
-  اييه في ايه مالك مااالك ؟!
-  النفس مش قااادر اخد نفسي عمووووووت
-  طب..  طب اعمل ايه اعمل ايه قولي!!!
-  تنفس صناعي!
-  نعععععم!!!
-  نعمالله عليكي بقولك عموووت لسه بتناقشيني
-  ازاااااي اعمل ايه!
-  متعمليش انتي انا هتنفس بنفسي بس تعالي كده قربي قبل م اقطع التفس خااالص
-  فااارس الله
-  فرحه الله

-  فاااااااارررررررسسس اننت صحيت يا حبيبي حمدالله ع سلااامتك

ما ان اقتربت فارس  من فرحه حتي دلفت والدة فرحه للغرفه لتتفاجيء باستيقاظ فارس وعودته من الغيبوبه...
-يحررررق الللي جابووووكي يا شيخه
-ايه
-بقولك الله يسلمك يا حماتي العزيزه
-حماتك ! مسسسم قولي يا طنط يا حبيبي بلاش حماتي دي عشان بتكبرني ، قال حماتي قال
-حنش يلمك يا شيخخه  ، حاضرر يااا طااانطط
-اا هللا ي ماما اتفضلي اقعدي استريحي م المشوار
- لاا تستريح فين احنا خارجين اصلا مفيش داعي ورانا الف حاجه نعملها
- يلا فيين انت اتجننت تخرج ايه وانت لسه فايق وتعبان وحاجات ايه دي كمان تتأجل ع بال م تخف
- لاااااا اهو دي اللي متتأجلش ابدااا ع جثتي انا خفيت خلاص  ، قومي بينا نمشي
- -------

علي احد شواطيء الإسكندرية كانت فرحه تمشي بجوار فارس ممسكة بيديه يتبادلان الحديث والضحكات وتشاركهما امواج البحر ذهابا وايابا لتسترق السمع..
- كده ينفع يعني اللي عملته ده تلاقيها زعلت
- اه ينفع يا ستي ده كويس اصلا اني خليتك تاخدي الفون معانا عشان تكلمك قال تيجي تتفسح معانا قال ، مييين ياخواتي بتطلع مع بنتها شهر العسل عشان تكون معاها م كفاياا ربنا معاها يا ستي اللااااه
- ههههههههه والله عيب عليك اللي بعمله ده يعني... اييه ده فاارس الحق الحق ده سع...
- اهدي ابوووس ايدك انا جاي بس اباركلكم وهمشي بسلام إن بيييس
- اطلب البولييييس يا فارس بسرعه يجي ياخده قبل م يهرب بسرعه يا فارس بسرررعه
- احم اهدي يا فرحه سعيد كلمني قبلها واعتذرلي وانا يعني سامحته م هو صاحبي يعني ف الآخر ولا اييه
- سااامحته ؟! هو ضربك بالقلللم هشان تسامحه ده ضرربك بالنااار يا فارس انت هتجنني
- يا حياتي المسامح كريم بقي خلي قلبك ابيض كفايه انه بسببه احنا سوا دلوقتي
- خلاص يا فرحه بقي قلبك ابيض افتكريلي أي حاجه حلوه ليا واااادي يا ستي راااس فاارس ابوسها
- اقترب سعيد من فارس ليحتضنه ويقبل رأسه فهمس له فارس
- شكرا يا صحب علي كل حاجه ومتنساش تخفي المسدس والقميص عشان لو عرفت هتعمل مننافراخ بانيه
- اي خدمه يا صحب واعتبره حصل من دلوقت

-حبيبي يا سعووودتشي
-حبيبي افااارس ، هه بقي اسيبكم انا بقي تكملوا سوسوه ع البحر واجري انا اشوفلي اي سمكه تعبرني
-ابتسمت فرحه لكنها سرعان ما اخفت الابتسامه لتتصنع الجديه وتكمل سيرا بجوار فارس..

-فرحتي!
-هاه
-م تيجي نطلع اوضتنا احكيلك ع الحلم اللي حلمته ف الغيبوبه لاحسن هموووت واحكيهولك من اول م فوقت

-فاااارس الله !
-فرحه الله !

تمت
راندا_رزق
رأيك_يهمني
التعليق_بيفرح

ليست هناك تعليقات