إبحث عن موضوع

بطعم التوت (الجزء الخامس)

بطعم_التوت5
فرحه!!!!
كان سعيد هناك مجردا من قميصه مقيدا على أحد الكراسي وكانت فرحه أمامه تضع له مساحيق المكياج حيث لم يقتصر الأمر على وجهه فقط وإنما كان أعلاه يلمع من شعر رأسه حتى أصابع يديه وكانت فرحه تهز رأسها يمينا هزتان وكأنها تفك رقبتها ولكن بطريقه تدب الرعب لمن يراها وتغني...
'قد لمعت عيناااااه بالعزم انتفضت يمناااه في سكووون الليل ... "
-لييييييل يهجم عليكي مره واحده يا بعيددده بتعملللي ايييه ف الواااااد ، سعييييد
التفتت فرحه خلفها وما ان رأت فارس حتي بدأت تضحك بهيستيريه لدرجه أن سعيد أخذ يهتز على الكرسي برعب صائحا في فاارس...
-فااارس الحقني يا صحبي واسترني من عندك باي حاجه بسووورعااااا
هرع فارس الي سعيد يحرره من قيوده وجاء صوت فرحه من خلفه مائعا افعوانيا...
-ليييه كده يا سووووسووو احنا لسه مخلصناش السيشن ولا ايييه سعوووودتي!
-وقف سعيد خلف فارس يحتمي به محاوطا يداه على جزءه العلوي مضطربا...
-هي حصلت لسعودتي .. شرررفااااي!!!!
-سوسو وسعودتي ؟! ايييه اللي انتي هببتيه ده انتي ازاي تعملي كده اصلا انتي ايييه هبت منك خالص ..انتي بتبصي فييين بصيلي وانا بكلمك هنا
-الحق يا فارس دي بتغمزلي طلعت مجنونه يا عم أبوس ايدك رجعها مطرح م جاتت ابووووس اييييدك

نظر فارس بتمعن الي فرحه محدثا نفسه
ايعقل ان تكون مريضه عقليا وعمه يخفي عنه هذه الحقيقه ؟ لكن طوال هذه السنين لم يكن ليظهر عليها شيء كانت هادئه ومسالمه رقيقه ايضا اذا فما هذا بحق الله!
نفض عنه هذه الافكار وعاد الي المشهد مدققا في وجها ليلاحظ شيئا مختلفا..
-ايييه ده! ؟ ايييه اللي مهبباه ف وشك ده اجري امسحيه حالاااا انتي ناسيه ان في رجاله هنا ولا ايه
-هي فين الرجاله دي! ؟
- جحظت عيناه سعيد عندما سمع جملة فرحه الاخيره فهو يعلم انه علي اثرها ستقوم الحرب العالميه الثالثه لعلمه جيدا بطباع صديقه
-اطلللع..  برررره... دلوقت يا سعيد
-ياااا منجيي من المهااالك يااااا رب
-اضطربت فرحه من نبرة كلام فارس ونظراته التي كانت مثبتته عليها ، جذت علي اسنانها ودت لو ابتلعت لسانها قبل ان تتفوه بما قالته فهي الان تري شخصا اخر تماما غير فارس..تحولت قسمات وجهه.. ملامحه طمسها الغضب.. وعيناه يتطاير منها الشرر
افاقت علي صوت اغلاق الباب فقد خرج سعيد اسرع من الرياح ليتركها تلاقي مصيرها مع فارس...
-الله يرحمك يا فرحه والله..  كانت بنت لطيفه هيييه دونيا

ما ان اغلق الباب حتي بدأ فارس بالتحرك ناحيه فرحه بخطي بطيئه نازعا الجاكت الذي يرتديه مشمرا ساعده...

-انن.. اننت  انننت بتعملل ايه خل.. خلليييبك عندك لو سمحتتت متتحركش من مكانك انا اناا..
- مش انتي بتسألي فين الرجاله بسيطه يا ستي انا هوريكي فين الرجاله دول!!
- انا اناا مقصددش اللي انت فهمته انا انا كنت انا بس...
- انتي لسه هتبسبسيلي دلوقت قلبتي قطه بتنونو
تعااالي بقي عشان وقت قص ضوافرررك ياااا قطه

ما ان مد فارس يده تجاه فرحه حتي صاحت واغمضت كلتا عينيها بيديها لتجد احدي يديها انتزعها فارس ساحبا اياها ناحيه الحمام واقفا امام المراه التي تعلو الحوض وفاتحا الصنبور..
-المنظررر اللي انتي عاملاه ف وشك ده لو اتكرر تاني انا مش بس هغسلك وشك انا هحميكي المره الجايه زي القطط برضو..
-اننننت قلييييل ال...
-بقبقبقبقبقببغغغغغغغمم
-هاه بتقولي حاجه!
شهقت فرحه بعد ان غمس راسها في المياه لثواني واخرجها ثانيه لتأخذ نفسها...
-يااااا حي....
بقبقبقبقببقبغغغغغممم
همم مش سامع!
-بقولك....
-بقبقبقبقبغغغغممم
-بتقولي حاضر باين!
-حااااضرر حااااااضر والله خلاااص كفااايااا
- كده انتي بنتي عمي وكفاءه بس استني كده في حتتة روج فاضله لسه متمسحتش وريني كده
- شيييل اييدك ايااااك...
- يااااا بتتت ياااا بت بقي يا بت جرا ايه ف دماغك الشمال دي كنت همسحه بالمنديل ولا كنتي عايزاني امسحه بأيدي اه يا قليله الأدب!
- نظر فارس نظره خبيثه علي أثرها تلعمثت فرحه فهو لم يكن هكذا بالمره بل كان حتي عندما يأتي لزيارتهم ف المنزل لا يصافحها ويشيح بناظره غاضضا بصره عنها والان لا يترك مناسبه لا محاولا الاقتراب منها فما الذي حدث ؟! ايعقل كل هذه السنين يدعي الفضيله!
- هاتشوووو
- اهلاااا احلي دور برد ده ولا ايه!  اجري يلا غيري هدومك مش هودي مستشفيات انا
- م ممعييش هدوم انا عشان اغيرها مكنتش عامله حسابي اني هتخطف معللللللش
- صوتك ميعلاش وانتي بتكلميني والا اقسسم بالله بقبقبقبقبق تاني هه!
- ........
- تعالي جتني فكره اهو تقضي بيهم الليله ع بال م هدومك ينشفوا وخلاص مع انه خساره فيكي
- -------------
كان فارس منتظرا خارج الغرفه مع سعيد ليفتح الباب وتظهر منه رأس فرحه فقط دون بقيه جسدها حتي خرجت بهيئتها كامله علي استحياء وبتردد لينفجر سعيد ضحكا ويكتم فارس ضحكاته مطبقا شفتيه قدر استطاعته...
- مش ده القميص اللي كنت هموت عليه البسه ف فرح الوله حسام صاحبنا ومرضتش تسلفهوني بسهوله كده رايح تدهولها مكنش العشم يا صح..
- اخرررس اننت
- اخررس اننت

احم مش بطال ووالله "يخربيت حلاوة امك يا شيخه" و وواقفه عندك ليه ع اوضتك يلا ع بال م اجيبلك الاكل رجلك اخدت ع الصاله قوي انتي
-مش انت اللي قولتل....
-انتي هتراجعيني ف الكلام كمان م ده اللي ناااقص علي اوووضتك يلا
عادت فرحه الي غرفتها واغلقت باب الغرفه بعنف وهي تمتم
-طااااب هووووريييكي انااا علي ررزعة البااب كدده اصبررري
-م بالراحه عليها يا عم فارس مش شايف منظرها بقي عامل ازاي
-هي لسه شافت حاجه دنا بقول يااا هاادي، المهم عايزك دلوقت تطير علي عمي تاخد منه نسخه م العقد وتجيبهالي
-طيب طالما الدنيا ماشيه حلاوه والعقد تم اهو امتي بقي هتنفذ اللي قولتلي عليه!
-ياا سيدي مش دلوقت اخلص بس من المشوار اللي ف ايدب ده وافضالك والله ، طبر انت ومتتأخرش
--------
دلف فارس الي غرفة فرحه بهدوء ليجدها تقف في منتصف الغرفه تنشف شعرها المبلول
ابتسم في نفسه علي وقع المشهد حتي وضع الطعام علي الطاوله فالتفتت فرحه خلفها لتراه..
-ابيييه ده مش تخبط قبل م تدخل انت ايييه محدش علمك الاتيكيت ابدااا قبل كده
-نظر اليها فارس بتحدي مقتربا منها وهي تضع تعيد وضع حجابها علي رأسها ..
-اولا ده بيتي ادخل ف الاوضه اللي انا عايزها من غير م تخبط براحتي
ثانيا لا محدش علمني اتيكيت بس جاهز اتعلم جدا يعني ودلوقتي حالا
ابتلعت فرحه ريقها بصعوبه فهي لم تشعر بارتياح ابدا من كلام فارس او لهجته..
ف ففين الاكل ؟
-لو تقصدي الاكل بتاعك فهو ورايا اهو ولو تقصدي الاكل بتاعي انا فهوو قدامي اهو..
-نظرت له فرحه نظره بلهاء قبل ان تساله..
-تقصد ايه مش فاهمه!
اقصد اني مكنتش اعرف ان القميص بتاعي طلع حلو بالشكل ده ويا سلام لو الياقه بتاعته اتعدلت وريني ك...
-هااااااااااتشووووووووو
-يخربييييتك، في حد يعطس في وش حد كده!
-حد قالك اقف ف وشي كده!  واوعي وسع وسع جعانه مش هيبقي برد وجوع كمان أباااي
-اباااي ! ، اه اوي اوي اتفضل يا عم اسماعين
ابو ام انوثتك يا شيخه

شرعت فرحه بالاكل في نهم شديد وكان يراقبها فارس وهو يضحك في صمت...
-اييبه بتبصشلي كدشه لييي
-يخربييتك ابلعي ابلعي لتاكليني انا كمان

انهت فرحه طعامها لتقف متجهه الي دورق المياه بحوار السرير ولكن اثناء ذلك ت قفت فجأه ليختل توازنها وتهم بالسقوط لولا أن امسك بها فارس..
-يا نهار اسوود انتي سخنه كده ليه!
-هه!
- نامي طيب وانا هرن علي سعيد يعدي ع الصيدليه يجبلك دوا سخونيه ولا مضاد حيوي
- .....
-------
وصل سعيد ومعه العقد وكذلك الادويه لفرحه ما ان اعطاها لفارس حتي شره الثاني في عمل كمادات لفرحه بعد اعطائها الدواء
قضي ليلته بجوارها ساهرا عليها يتألم لأنينها ويتلوي وجعا علي مرضها...
استيقظت فرحه في منتصف الليل لتجد فارس بجوارها متكئا ورأسه للخلف ممسكا باحد الكمادات يخط في نوم عميق...
لاحت ابتسامه خاطفه علي شفاه فوحه ما ان رأته علي هذا الوضع لا تعلم لماذا ولكنها بادرت بتغطيته ووضع وساده خلف رأسه
استدارت فرحه لترتشف قليل من الماء حتي لفت نظرها ورقه مطويه بجوار الابريق ، ترددت في فتحها لكنها اخيرا فتحتها لتقرأها بعينيها حتي وصلت لاحد الاسطر
شهقت ووضعت يدها علي فمها عائده للوراء في فزع شديد .....
لا بد أن ما تراه الان حلما ؟!؟
يتبع

ليست هناك تعليقات