إبحث عن موضوع

رواية مكيدة زواج (الحلقة الثانية عشر)💜

الحلقة الثانية عشر
مكيدة_زواج
بقلم سلمى_محمد

روكا بدموع مكتومه أبتدت تحكى ... بدايه من عيد ميلاد شاهى واختتمت كلامها بحبسها فى عنبر المجانين
شاهى دارت ابتسامتها بصعوبة وحاولت التكلم بجدية : حقك وهخليكى تعرفى تاخديه
وهى بتتكلم روكا رأت دخول قاسم من باب الكافيه ...فأخفضت رأسها للاسفل وبنبرة خافته قالت : أهو قاسم لسه داخل وراح ناحية البار
شاهى : يامحاسن الصدف ...مفيش أحلى من كده جه بنفسه فى ملعبنا ...هااا ياحمادة فكرت هنعمل فى البيه أيه
أحمد هز رأسه : فكرت وكمان هنفذ خطة متخرش المياه ...هتخليه عبرة لمن أعتبر ...محتاجة جرئة وقلب جامد
روكا بقلق : مش عايزه أذيه ياحمادة
أحمد بابتسامة : هو أحنا بتوع كده
روكا: ناوي تعمل ايه بالظبط... انا مش عايزه أذيه.. كل اللي عايزاه أرد له اللي عمله معايا بس
شاهي غمزت بعينيها : روكا باين عليها وقعت ولا حد سمى عليها
روكا بنبرة حالمة : وقعت من زمان
شاهي: سمعت ياأحمد أنا كان قلبي حاسس إن في حاجة غير أنها مش طايقاه
روكا : اه مش طايقاه وعايزه امسك في خناقه وفي نفس الوقت خايفه عليه
أحمد بعبوس : وحالتك دي اسمها ايه بالظبط
شاهي بابتسامة : انا اقولك ياحمادة اسمها هوس الحب
كوكتيل حب وكره...كوكتيل مشاعر متناقضة... ريح روكا وقولها هتعمل ايه
أحمد : زي ماخلاكي تقعدي في عنبر المجانين.... هخليه هو كمان يشرف في الحبس شوية وهو وحظه هيقعد هناك أد أيه
روكا باستفسار: هتعمل ايه بالظبط وضح كلامك
أحمد : الموضوع بسيط اوي... هبلغ عنه أنه بيتعاطي ممنوعات... و الممنوعات دي شايلها في عربيته
روكا بفزع :ممنوعات ايه يخربيتك... كده يتسجن فيها كام سنة
أحمد : متتخضيش أوى ...أنا مش هحط ممنوعات ...أنا هحط ليه حبوب شبه الممنوعات ولما أبلغ عنه هيمسكوه ولما الحبوب هتروح لمعمل تحليل الطب الشرعى ولما يكشفو عليها يكتشفو أنها حبوب عادية ومش مخدرات ولا حاجة ...هااا ايه رأيك ياروكا نمشى فى الخطة دى
شاهى : طبعاا ياحمادة
حمادة : هكلم واحد أعرفه خبير...هيعرف يفتح لينا العربية بتاعته
شاهى : يلا مستنى أيه
روكا لم تكن منتبهه لكلامهم ...عيونها كانت مسلطة على قاسم وحركاته المضطربة

دخل قاسم الكافيه ومشى تجاه البار وهو لايرى أمامه من شدة ألمه ...جلس على الكرسى أمام البار ...عيونه كانت زائغه بداخلها وجع ليس له نهاية...أه منك يازمن ...حرمتنى حتى من الاحلام ...أصبحت الوحدة والعذاب رفيقى فى الحياة ...الافراح أصبحت بينى وبينها حجاب ...الى متى ياقلبى ..ستظل تنزف ..الى متى الالم سيظل موجود ...الى متى سأكتم أحزانى ...لأن البوح بها من المحرمات...تلمع عيناه بالدموع  قائلا للجرسون وهو شارد الذهن وغافل عما حوله: هات اى حاجة أشربها
النادل بابتسامة : هعملك وصفة مخصوص هتنسيك الوجع والاحزان ...الوصفة دى مش بعملها لاى حد ...وصفتى مسميها كاس السعادة ...يقوم النادل بصب اكثر من شراب مع بعض ثم قام بمزجهم ووضعهم فى كأس والابتسامة على وجهه وضع الكأس على الطاولة : أتفضل كاس السعادة
قاسم بشرود  مسك الكأس فى يده وشربه دفعة واحدة غافل أنه أرتكب فعلا من المحرمات ولأول مرة فى حياته يمس الخمر شفتاه...أخذ يسترجع ذكرياته مع سهى...كل همسه كل كلمه حب قالها  ...أستغرق قاسم فى هذيانه وتخيل سهى جالسه بجواره تبتسم له ضاحكة ...بحبك
تكلم قاسم بدون وعى واسترسل فى الكلام : مش أكتر منى
روكا رأت قاسم يتكلم مع نفسه ...قامت من مكانها لتذهب أليه
شاهى : قايمه رايحة فين
احمد : أيه ياروكا قومتى ليه...مش تقولى رأيك الاول فى خطتى
روكا بقلق : قاسم مش عارفة ماله ...الجرسون أداله كاس شربه ومن وقتها وأنا شايفاه بيكلم نفسه ....أنا رايحة أطمن عليه
شاهى بضيق : طب والخطة
روكا : خلاص أنا لغيتها ومش عايزه أرد له اللى عمله والمسامح كريم ...هسيبكم وهروح له ....تقترب روكا وتقترب منه مرتبكة من حدة مشاعرها ...خائفة أن يقوم بطردها
روكا ترسم بصعوبة أبتسامة على وجهها: مع أنى زعلانة منك أوى على الموقف اللى عملته فيا فى المستشفى ...بس سماح أنا نسيت ومش زعلانة ...أيه رأيك نبتدى من جديد وعلى صفحة بيضا وننسى اللى فات ....هاااا أيه رأيك نبتدى من الاول ...أنا روكا وتمد يدها لتسلم عليه
يمسك قاسم كف يدها ويضغط على أطراف أصابعها بشده وأخذ يهذى فى الكلام : بحبك
روكا بلجلجة: بتحبنى أنا أناااا ...تضحك بسعادة بيحبنى قاااسم بيحبنى
قاسم : أنتى مش متخيلة بحبك أد أيه ياسهى
تنزع روكا كفها بعنف...عندما نطق بكلمة الحب لأخرى غيرها ...نظرت له مرتبكة مصدومة ...سهى ...تضحك بألم ...بيحب سهى
قاسم : أنا فكرت كتير فى كلامك ياسهى وأنك نفسنا نتجوز قبل ماأخلص الكليه وأنا موافق ...تعالى نتجوز
روكا بألم : عايز تتجوز
قاسم : تعالى نحقق حلمنا ونتجوز دلوقتى أحنا أستنينا كتير
روكا لمعت فجأة ذكرى سهى وماحدث وزواج والده منها وسفره للخارج بعد موتها ...فهى لم يهدأ لها بال فى وقتها حتى عرفت السبب وراء سفره...روكا بدموع مكتومة : أنا ماشية وتركته ...وهو لم يبدى أى رد فعل وأخذ يتحدث مع نفسه مكررا ...تتجوزينى
وهى تبتعد سمعته يردد مع نفسه ...تتجوزينى واقتربت من شاهى وأحمد والدموع تغشى عينيها
احمد بقلق : مالك ياروكا
شاهى بشماته : باين عليه هزقك
روكا بنبرة متألمة : لا ...باين عليه مش فى وعيه خالص واعترف بحبه لسهى وافتكرنى هى وقالى تتجوزينى ياسهى ...الدموع نزلت على وجنتيها ...طلع  بيحب لسه سهى وصرخت بالم ...بيحب شبح واحدة ميته ...سهى ميته من سنين ولسه بيحبها
احمد : مش فى وعيه وانتى قولتى أخد كاس ...يبقى سمير عملها وأداه كاس السعادة
روكا بحزن : يطلع أيه كاس السعادة اللى بتقول عليه
أحمد بابتسامة : كاس واحد بيخليكى تفصلى عن العالم واللى فيه يخربيتك ياسمير
طرأت على بال شاهى فكرة مجنونه : بت ياروكا أنتى بتحبى قاسم ولا لأ
روكا : بحبه أوى كمان وهو ولا حاسس بيا
شاهى بمكر : وأنتى فى كلامك عنه قولتى أنه راجل شهم
روكا : أيوه فوق ماتتخيلى ومحترم اوى
شاهى بابتسامة ماكرة : أنا جه فى عقلى فكرة مجنونة أوى ومحتاجاكى تكونى جريئة وقلبك جامد ....لو نفذتى اللى بقولك عليه قاسم هيبقى ليكى ومن نصيبك
روكا بحيرة : أزاى
شاهى : أنا هقولك أزاى ...هو مش قالك تتجوزينى
روكا : هو مش فى وعيه وقال لسهى مش ليا
شاهى : هو قالك تتجوزينى ولا مش قال
روكا : قال بس مش ليا
شاهى : متفرقش المهم انه هو اللى طلب بنفسه وقالك تتجوزينى
روكا : أه
شاهى : يبقى تمسحى دموعك وتروحى تقوليله موافقة وانا هخلي أحمد يجيب المأذون اللى تبع الفندق ويعقد القران ويعلى الجواب
أحمد : المأذون مش هيرضى لما يشوف العريس مش فى وعيه
شاهى زغرته بحدة : أتصرف ياحمادة ...المهم أنه هيعرف يمضى
روكا بذعر : أنتى أتجننتى ..وبابا ده ممكن يجراله حاجة فيها لو عملت كده من وراه 
شاهى تحاول بث سمومها : خليكى جريئة ومش تضيعى فرصة عمرك من أيدك مش هتتكرر تانى والعصفور دلوقتى فى أيدك دخليه القفص قبل ما يطير ومتعرفيش تمسكيه تانى ...الفرصة جاتلك على طبق من فضة
روكا : مقدرش ياشاهى ...مقدرش أعمل كده
شاهى : مش اول مرة تعملى مصيبة وعلطول حسن بيسامحك ...مجتش من المرة دى ..
روكا برعب: دى مش أى مصيبة دى كارثة
شاهى بمكر وابتسامة خبيثة : هيزعل شوية منك وبعد كده هيسامحك ...أنتى شكيتى ليا انه عايزك تتجوزى خالد أبن أخوه غصب ...عايزه تتجوزى خالد ولا تتجوزى قاسم ...عايزه مين فيهم
روكا بحزن : بحب قاسم
شاهى : يبقى تسمعى كلامى وتروحى تقوليله موافقة ...ثم وجهت كلامها ل أحمد ...يلا ياأحمد جيب المأذون بسرعة
أحمد : مابلاش ياشاهى
شاهى بنبرة حادة ونظرت له بغضب : بلاش تزعلنى وأسمع كلامى ...عشان أفضل كيوت وحلوة معاك
أحمد : حاضر يا شاهى ويمشى مسرعا
شاهى : أنتى واقفه ليه ماتتحركى وتروحى له قبل مايمشى
روكا : خايفة أوى ...خايفة
شاهى : أتشجعى وجمدى قلبك ...ومش لازم حسن يعرف حاجة ...المهم أنك تتجوزيه دلوقتى وتستغلى الوضع اللى هو فيه وهو مش هيسيبك ويهرب وأكيد هيفضل معاكى عشان راجل
روكا : أيوه قاسم شهم أوى
شاهى : روحى له وقولى موافقة
روكا : هروح ...  بس قبل ماامشى هتصل بهنا الاول تكلم بابا وتقنعه أنى هبات معاها وقامت بالاتصال بهنا ...الو ياهنا عايزه منك خدمة
هنا : أنتى كويسة الاول
روكا : أها انا كويسة ....بليززز ياهنا أتصلى ببابا واقنعيه أبات معاكى النهاردة ...أصلى هبات عند شاهى النهاردة هى اتحايلت عليا ومعرفتش أرفض وأتدبست ...أنتى عارفة بابا مش بيحب شاهى ...بليزززز ياهنا أتصلى ببابا
هنا بضيق : حاضر هتصل بيه وهقنعه ودى هتبقى أخر مرة أدارى عليكى فى حاجة زى دى تانى
روكا : تسلميلى ياهنونه ياحبيبتى ...سلام بقى ...أنا رايحه لقاسم  ومشت باتجاه قاسم
شاهى ضحكت بشماته : ده أنتى طلعتى عبيطة
روكا عند قاسم
روكا بتوتر : أنا موافقة أتجوزك
قاسم مسك أيدها وبابتسامة قال : يبقى يلا بينا نروح عند أقرب مأذون ونتجوز يا حبيبتى
روكا : فى مأذون هنا
قاسم  مازال فى عالمه الخاص من اللاوعى: يبقى نروحله
روكا بلجلجة : هو ممكن ييجى هنا
قاسم بكلمات متكسرة : يبقى يبجى هنا
قاسم أستمر فى بث كلمات الشوق لروكا وبعد فترة حضر المأذون بعد أقناع من أحمد وأخذ المأذون مبلغ معتبر من المال لكى يكمل عقد القران ...والشهود على العقد كانو أحمد وسمير ...وشاهى نظرت الى روكا بشماته وأنتصار
أحمد : مبروك ياروكا
شاهى بابتسامة كلها نفاق : مبروك ياروكا
سمير : أتفضل ياعريس الكاس ده منى هدية بمناسبة الجواز
يأخذه قاسم بدون تردد ويشربه على مرة واحدة ...يلا بينا ياسهى
روكا أستولى عليها الذعر ونظرت لكلا من شاهى وأحمد لأنقاذها
شاهى بابتسامة : مبروك هنسيبك بقى مع عريسك وتمسك أيد أحمد ....هنمشى بقى ومبروووك ياروكا
روكا يخرج صوتها مذعور : شاهى ..أحمد هتسيبونى لوحدى
شاهى : طبعا يا حبيبتى مش قاسم بقى جوزك ...هبقى اباركلك بكره فى الفون سلام ياعروسة
وتقوم بجذب أحمد وتمشى خارجة باتجاه باب الكافيه
أحمد بضيق : ليه عملتى كده ...حرام عليكى روكا كانت بتستنجد بينا....أنا مش عارف طوعتك أزاى فى اللى قولتى عليه
شاهى زفرت بغضب : أنت عارف طوعتنى ليه عشان المصالح المشتركة بين بابى وباباك وأنك متقدرش تزعلنى ...عشان لو زعلتنى هروح اشتكى لبابى اللى هيروح يكلم باباك ...اللى هيكلمك ويمنع عنك المصروف ...عرفت ليه طاوعتنى...وأجابتى على سؤالك ليه بعمل كده عشان أبقى الاحسن منها
أحمد سكت وحدث نفسه ...ده أنتى طلعتى حية
قاسم مشى بحركات مضطربة وأمسك كف روكا بقبضة من حديد وبنبرة هامسة .: أنا أستنيت اليوم ده زمان اوى وأخيرا أتحقق
مذعورة صامتة لم تقدر على الكلام ...عندما أدركت مصيبتها وهول ما فعلت فى حق نفسها وحق والديها...صوتها أختنق فى حلقها ...والدموع أحتبست خلف رموشها
قاسم بابتسامة وعيناه تلمع بالدموع : دموع الفرحة ...أنا كمان عايز أعيط من فرحتى كان يتكلم ويجذبها لتمشى بجواره ...حتى وصلا الى باب غرفته
روكا برعب : أنا عايزه أروح سيبنى أمشى ...أنا روكا مش سهى
قاسم بهذيان : أنا عارف انتى نفسك أشيلك وأدخل بيكى أوضتنا ...يقوم بحملها بين ذراعيه
روكا بفزع : نزلنى أنا عايزه أروح
قاسم لم يسمع نهائى توسلها ...فهو الان فى عالمه الخاص الذى يجمعه بسهى حبيبته ...يفتح الباب بالمفتاح ويدخل بها وهو لازال يحملها ثم يغلق الباب بقدمه
قاسم : بحبك ...بحبك
روكا وهى ترتعد من شدة الخوف : أنا روكا ..مش سهى أسمعنى أرجوك
قاسم قام بأنزالها ...وأول ما قدميها لمست أرضية الغرفة ...أحتضنها ونظر لها نظرات عاشق ولهان يريد الارتواء من وجه محبوبته

يوسف حاول النوم وتقلب فى الفراش عدة مرات لكن النوم عصى على الاقتراب ...الا بعد سماع صوتها
تليفون هنا رن وكانت نايمه ...مسكت التليفون وهى تتأفف بضيق : حبكت دلوقتى ده أنا كنت لسه هنام
يوسف : مساء الخير
هنا بنعاس : مساء النور
يوسف : صوتك باين عليه النوم
هنا : أصلى كنت لسه هنام وتليفونك جه فى وقت مناسب أوى
يوسف بابتسامة : قصدك فى وقت غير مناسب وكمان شخصية غلسة
هنا برفض : أنا مقولتش كده ده أنت حتى دمك خفيف
يوسف تزين الابتسامة وجهه :هو أنتى شايفانى دمى خفيف ...على كده أمى دعيالى من قلبها
هنا بخجل : مقولتليش كنت بتتصل ليه
يوسف : عايزه الصراحة ولا بنت عمها
هنا : عايزه الصراحة
يوسف : بصراحة معرفتش أنام الا لما أسمع صوتك ..قولت مبدهاش قوم أتصل بيها عشان تعرف تنام
هنا بضحك : مجنون
يوسف أصطنع الزعل : أقفل وبلاش اتكلم
هنا : بهزر معاك ...أنت ماصدقت ...أنا مبسوطة اوى أنك أتصلت
يوسف : وأنا كمان مبسوط لما سمعت صوتك ودلوقتى هعرف أنام ...تصبحى على خير
هنا بابتهاج : وأنت من أهل الخير وبعد ماقفلت حطت أيدها على قلبها المتسارع دقاته وقالت لنفسها ...هو قلبى بيدق جامد ليه ...هو ممكن أكون حبيته
وعلى الجهة الاخرى ..حدث يوسف نفسه ...معقولة أكون حبيتها ....سامحينى يامادلين وأخرج صورتها من  محفظته ونظر لها واعتذر...سامحينى أنا عارف أنك بعد ماموتى وعدت نفسى مبصش ولا قلبي يدق لحد غيرك ...بس قلبى حب ودق غصب عنى ومن غير تخطيط منى ...قام بتقبيل الصورة ووضعها داخل المحفظة

وفى المستشفى عند سهى ...أجتمع عندها كل الاحبة واكتملت القعدة بدخول عزة الى الغرفة وأول مادخلت امتلأت الغرفة  بزغاريد عزة ...تحت النظرات المذهولة من فاطمة وفارس
عزة بدموع مكتومة : لولولولولى ...مبروك عليكى يابنتى أخيرااا مات وأرتاحنا منه ...قربت من سهى وأحتضنتها بشدة
سهى بألم : براحة ياماما ...أنتى عرفتى منين ...لسه محدش يعرف ونظرت لفارس وابتسمت
عزة بابتسامة : قاسم أتصل وبلغنى بالخبر ...ده أنا بليت الشربات ووزعته على الجيران وكل اللى فى الشارع
سهى : ماما يافارس ...ماما ياطنط فاطمة
فاطمة بذهول : ماما مين ...مش أنتى أمك متوفية
سهى : لا ماما عايشة وحكايتى محتاجة شرح طويل
كريمة : أزيك ياعزة
يحيى : عاملة ايه ياحاجة عزة
عزة بابتسامة : أول مرة من سنين مخافش وأنا بشوف بنتى ...الدنيا مش سيعانى من الفرحة
فاطمة : حد يقولى أيه الحكاية عشان مش فاهمة حاجة وحسه نفسى عايشة جوا مسلسل هندى
كريمة : أنا هقولك على كل حاجة ...تحكى كريمة حكاية سهى وهروبها من ظلم فريد وتقمصها لشخصية منال المتوفاة أبنه أخو يحيى فى حادثة هى وأسرتها
فارس بابتسامة : دلوقتى سهى حرة ياماما واللى كان مانعها توافق عليا انها كانت متجوزة ...سهى وافقت ياماما أنها تتجوزنى أخيرااا حلمى هيتحقق
فاطمة هزت رأسها برفض : عيد كلامك تانى ...وحركت يدها فى الهواء ...يمكن اكون سمعت غلط
فارس ابتسامته أختفت : هتجوز سهى
فاطمة بانفعال: هتتجوز اللى كانت هربانه من جوزها وبقت أرملة ....مفيش جواز ...الجوازة دى مستحيل تتم
فارس برجاء : سهى مظلومة واللى حصل معاها غصب عنها ...أرجوكى ياماما بلاش تقولى لأ
فاطمة بغصب : لأاااااا يافارس مش موافقة على الجوازة دى ...ولو تمت الجوازة دى غصب عنى ولا أنت أبنى ولأ أعرفك وأنسى أن ليك أم ....تهب من مكانها غاضبة وتخرج من الغرفة وهى تكاد تنفجر من الغضب

ليست هناك تعليقات