إبحث عن موضوع

قصة اشباح درعا 💀الجزء الثالث💀

💀 اشباح درعا 💀
(الجزء الثالث )

بعدها رجعت جرررري للغرفة لقيت ابو السعود قاعد و كان شكله لسه صاحي و اول ما شافني قال لي ( في ايه يا نصر ايه الصوت ده )
قلتله و انا باخد نفسي بالعافية ( دول دول دددد دول عفاريت ... بره عفاريت و ناس ميتة )
بص لي و ضحك كده ( انت الظاهر السفر اثر علي دماغك و بقيت بتخرف ، يا عم ما عفريت الا بني ادم و بعدين حد يصحي حد كده )
قولتله ( انا مصحتكش و مرضتش اصحيك اصلا )
قال لي ( يا عم متهزرش بقي مش انت من شوية ادتني بالقلم علي وشي )
قولتله ( قلم ايه و كف ايه انا مجتش ناحيتك اصلا انا لسه داخل حالا )
قال لي ( متهزرش بقي يا نصر اومال مين اللي ضربني ده )
قولتله( و انا اعرف منين ، بص المكان ده كله مش مريح احنا نفضل صاحيين لحد الصبح عشان انا حاسس لو نمنا هنتلبس او هيطلع لنا عفريت يموتنا )
قال لي ( عفريت يموتنا ايه ، الله يخربيت الافلام الاجنبي و برامج الجرافيك اللي بوظت دماغك ، بص انا كده كده مش هنام تاني خلاص انا طالما صحيت مش بعرف انام تاني ، احنا نفضل قاعدين لحد الصبح و كمان عشان لو طلعلك عفريت مايموتكش لوحدك 😂😂)
قلت له ( خليك انت هزر هزر لحد ما نتلبس ، انا كان مالي و مال السفرية دي بس يارب 😑)
فجأه سمعنا صوت خبط قوووي علي الباب .....
- قوم افتح انت يا ابو السعود انا مش هفتح انا .
- يا اخي انشف شوية بقي ، اه صحيح ما انت متدلع و مدخلتش الجيش قبل كده .
قالها ابو السعود و هو رايح يفتح الباب اللي اول ما فتحه وقف تنح كأنه اتخشب مكانه ، كان واقف قدام الباب و انا مش شايف مين اللي بره .
- ابو السعوود يا ابو السعود .... رد عليا مين اللي واقف يا ابو السعوو ...
فجأة لقيت ابو السعود لف وشه نحيتي و كانت عيونه بيضااا تماما و ملامحه كانت جامدة كأنه ميت من يجي كذا يوم ، انا بقيت عمال اقرا كل اللي انا فاكره من القرأن لدرجة انا بقيت بلخبط ف الايات و حسيت ان جسمي كله بيترعش و دقات قلبي بتعلي و تعلي ، بهدووء الموتي قرب ابو السعود وشه من وشي و طلع منه صوت تخين .
- لن ينتصروا بنووووووووووووووب .

- نصر .... نصر اصحي يا نصر انت بتخرف و انت نايم ، قوم يا نصر انت مش قادر تاخد نفسك.
- في ايه في اييييه ... ابعد عني انت اتلبست .
- اتلبست ايه يا عم انت كنت بتحلم بكابوس ولا ايه .
حاولت افووق كده و بالعافية فتحت عيوني و كان كل شئ حواليا طبيعي و ابو السعود كويس و عيونه مش بيضا و لا كأن كان في حاجة ، وقتها استوعبت ان انا كنت بحلم و ان كل اللي شوفته ده كان كابوس .

- معلش يا ابو السعود .... الظاهر ان انا فعلا كنت بحلم بكابوس .
- طب حمد الله ع السلامة يا عم ، يلا فوق كده و صحصح عشان الطيارة اللي هتوصلنا لدرعة وصلت .
- طيارة ! .... طيارة ايه هم مش قالوا اننا هنسافر بسيارة .
- لا لا اصل المسافة طويلة ده اللي فهمته من الظابط اللي جه يصحينا و كمان فهمت منه انها طيارة حربية مش طيارة مدنية لان الطيران المدني محظور .
- طيب تمام انا فوقت .
الشئ الغريب ان انا لما قومت لقيت جنبي الكاميرا و الكشاف اللي كانو معايا ف الكابوس !!!!!!!
جهزنا حاجتنا و خرجنا و ركبنا الطيارة الحربية اللي هتوصلنا لحد حدود درعا و من هناك هناخد سيارة تدخلنا لحد معسكر الجيش السوري النظامي ف درعا ، و اثناء ما انا ف الطيارة قولت اطلع الكاميرة و ابص علي الصور الاخيرة اللي صورتها و كانت المفاجأة ، في ٣ صور بتاريخ النهارده لكنهم بايظين يعني ظاهر قدامي ان في صور اتصورت لكن مش بتفتح !!!!!!!
وقتها حسيت ان في حاجة غريبة حصلت و ان اللي انا شوفته ده مكنش مجرد كابوس و خلاص .
وصلنا حدود درعا و هبطت الطيارة و نزلنا و كان معانا ٥ جنود المفروض انهم هيوصلونا لحد السيارة اللي المفروض هتدخلنا درعا ، و بما ان الطريق كان طويل شوية بدأت ادردش مع واحد من الجنود .
- احب اعرفك بنفسي ، انا محمد نصر مصور ب جورنال ال ....
- اييه ايييه بعرف .
- مالك يا عم كلامك ناشف معانا كده ليه .
- لانك ما عم بتشوف ياللي نحنا عم بنشوفه بكل ليلة .
- هتصدقني لو قولتلك ان انا شوفت امبارح ؟؟؟
- شو شفت .
- مش مهم شوفت ايه المهم انا عارف انتوا شوفتوا و بتشوفوا ايه و صدقني لما ارجع بلدي هنتكلم عن كل اللي بيحصل و انا هحكي عن كل حاجة .
- نحنا يا خيي ما بننام الليل من اليوم اللي اجت فيه جثث كتيبة القائد منذر ع المعسكر ، قبل ما ينقلوا الجثث ع المدافن بدمشق .
وقتها اتأكدت فعلا ان اللي شوفته ده مكانش كابوس و ان كل اللي شوفته مكنش كابوس لا الموضوع اكبر من كده بكتير .
- طب قولي يا ... انت شوفت ايه .
- كل ليلة بالمعسكر بنسمع اصواتهن و هي عم تصرخ و ما بتبلش الاصوات الا بطلوع الفجر ، و بليلة خرج زميل لينا ليشوف من وين عم تجي هالاصوات ، لكنه عاود بعد دقيقة و هو مذعور و عم يصرخ فينا " شفتهم شفتهم شفت جثث ياللي انقتلوا " .
- بصراحة الله يكون ف عونكم انتوا ازاي قادرين تستمروا كده .
- من شان الوطن تهون الروح يا خيي .
- معاك حق الله يقويكوا و ينصر الحق و تنتهي الحرب علي خير .
وصلنا للسيارة و ركبنا ، و ف خلال ما احنا ف الطريق شفت من ورا زجاج السيارة البيوت المهدومة بسبب القصف ، الشوارع كانت حزينة و البيوت تحسها بتبكي علي اهلها اللي هجروها او ماتوا جواها ، و بعد حوالي نصف ساعة وصلنا معسكر شبه اللي كنا فيه ف ريف دمشق لكن كان اصغر شوية استقبلنا الجنود خير استقبال و دخلونا لحد غرفتنا اللي كان فيها سرير لكن بدورين( يعني سريرين فوق بعض ) و كان فيها دولاب حديد زي اللي بيكونوا ف معسكرات الجيش .
و بعد دقايق دخل لنا قائد المعسكر اللي رحب بينا جدااا و قال لنا انه هيكون معانا بنفسه و احنا بنتكلم مع الاهالي و بنصور الخراب و الدمار اللي وصلت له المدينة بعد الحرب و قعد يتكلم عن مجازر داعش و عن مجازر جيش سوريا الحر ف حق المدنيين و بعدها قال لنا هسيبكوا ترتاحوا شوية و وقت ما تكونوا جاهزين بلغوا الجندي اللي واقف بره الغرفة اللي احنا فيها و هو هيقوم ب اللازم .
طلعنا هدومنا انا و ابو السعود و رصيناها ف الدولاب و جهزنا كل حاجة هنحتاجها زي الكاميرات بتاعتي و المسجل بتاع ابو السعود و قولنا لبعض اننا هنرتاح حوالي ساعتين و بعدها هنبلغ الجندي اننا جاهزين و فعلا نمت انا ع السرير اللي تحت و ابو السعود اختار السرير اللي فوق لانه نفسه يجربه 😂😂😂.
و اول ما عنيا راحت ف النوم صحيت علي صوت طيران و ضرب نار جاي من كل مكان حواليا ..... يتبع

بقلم
محمد_شعبان
العارف
اشباح_درعا

ليست هناك تعليقات