إبحث عن موضوع

رواية دموع الورد الحلقة17

ألحلقة17
وفى يوم نزلت شوشو من اوضتها واتصدمت لم شافت اسر تحت واول ماشافته حست أن قلبها هيوقف من الفرحة فضلت تبص عليه كأنها بتحفر ملامحه جوه قلبها خايفه تكون بتحلم 
وكذلك الحال عند اسر هو كمان وقف ادامها كأنه بيحفر ملامحها جواه ادايه كانت وحشاه كل تفاصليها كانت وحشاه هما الاتنين وقفوا قصاد بعض وسرحوا فى ملامح بعض وفاقوا على صوت مراد وهو بيقول مالكم ياولاد واقفين كده ليه مش هتسلموا على بعض 
اسر ابتسم ومد أيديه : ازيك ياشوشو 
شوشو بابتسامة : الحمد لله
مراد : واقفين ليه اقعدوا يلا 
قعد اسر وشوشو قصاد بعض فى صمت 
مراد : تعرفي ياشوشو أن اسر خلاص تقريبا صفه كل شغله بره وهيرجع يعيش فى مصر هنا
شوشو احست بفرحة كبيرة فحبيبها سوف يظل معها ولن يتركها ابدا 
اسر : مش بالظبط كده يامراد بيه لسه فى شوية أمور هناك لسه هتتظبط بس اغلب الاوقات هنا
شوشو وقفت مرة واحدة : عن اذنكم انا هطلع اغير علشان عندى ميعاد مع اصحابى فى النادى 
اسر استغرب من رد فعلها الغير متوقع فهو توقع فرحتها عندما تعلم أنه ينوي الرجوع نهائيا لمصر والاستقرار فيها
مراد : انتي مش هتتغدى معانا 
شوشو وهى تقبل خد والداها: معلش يادادى انا وعدت صحابى وقبل ماتمشى لفت لأسر حمد لله على سلامتك مرة تانية 
وطلعت على اوضتها اول ما دخلت رمت نفسها على السرير وانفجرت فى البكاء ليه ياقلبى كل ماتفرح يقسى قلبه عليك لدرجة دي مش قادر على بعدها علشان كده مش قادر يصفى شغله نهائيا بس نظرة الحب الا بشوفها فى عينيه معقولة مزيفة لا واحساسى أنه بيحبنى كمان مزيف يارب اعمل ايه وخبطت بيديها على قلبها انسى وطلعوا منك هو مش لينا ومسحت دموعها انا لازم انساه وعيش حياتى وقامت راحت ناحية الدولاب وطلعت هدومها وقررت تغير وتروح النادى 
وبعد شوية نزلت كانوا قاعدين كلهم راحت ناحية بابها: انا خارجة
مراد: طب كلمتى السواق
شوشو : لا انا خلاص عرفت الطريق واعرف اروح لوحدى عن اذنك
مراد : طب ماتتأخريش 
شوشو : حاضر 
خرجت شوشو تحت نظرات اسر فتحجج بأنه لابد من إجراء مكالمة تليفونيه هامة 
كانت شوشو وصلت إلى سيارتها قبل ماتفتح باب السيارة ووجدت من يمسكها من ذراعها ويشدها عليه اتفأجات شوشو بتصرف اسر : انت ازاى بتعمل كده
اسر : عملت ايه
شوشو وهى بتحاول تشد دراعها منه:, انت ازاى تمسكنى كده انت عايز منى ايه
اسر بعد ما ترك أيديها: مالك عائشه حاسس فيكي حاجة غريبة شوفت فى عينيكي نظرة حب وشوق وفجأة اتحولت لغضب كاد يقول هذه الكلمات وهو يقترب منها فلم يعد بينهم إلا سنتيمرات مماجعل قلب عائشة يدق وكاد أن يخرج من مكانه 
شوشو بتلعثم : على فكرة ماينفعش كده
اسر وقد لاحظ توترها فنظر لها بمكر :هو ايه الاماينفعش 
شوشو : الا انت بتعمل ده 
اسر : على فكرة أنا لسه معملتش حاجة وبس لوعايزانى اعمل انا مستعد قال كلمته ده وغمز بعينه 
شوشو وقد احمر وجها لفهمها مايقصده اسر فاستدرجته ليقترب منه أكثر وعندما اقترب اكتر منها تحت سهام حبوا ليها وشوقه ليها وفجأة صفعته صفعة قوية على وجهه وجريت من ادامه وركبت عربيته
وقبل ماتتحرك ده علشان تعرف انى مش زى الزبالة الا تعرفها انت ومشيت
أما اسر فقد اتفأجا ممافعلته تلك الحمقاء الصغيرة وضع يده على خده مكان الصفعة وتوعد ليها لكن ابتسم عندما افتكر الثوانى التى كان قريب منها ومدى اضطرابها من قربه وسأل نفسه تقصد ايه بالزبالة الا يعرفها
وعاود مرة أخرى الى الداخل وأقسم بداخله أن يفوز بيها لكن بعد إعادة ترويضها
أما شوشو فبعد مابعدة عن الفيلا وقفت تاخد نفسها فهى غير مستوعبه انها قامت بالفعل بضرب اسر اخذت تضحك على منظره وهو بيقرب منها فاكرني خلاص استسلمت وهيضحك عليا زى الزبالة الا بيعرفها بس ازاى وانا شوفت فى عينيه الصدق بس ازاى وانا سمعته وهو بيكلمها لا اكيد بيكذب عليا احسن انى عملت كده ودورت عربيتها وطلعت على النادى
--------------------------------------------------
أما فى الفيلا عند مراد
رجع اسر وهو مصدوم من تصرف شوشو
مراد: اخبار حسن ايه
اسر : الحمد لله ان شاء الله كلها شهرين ويرجع
مراد: كويس أصله وحشنى اوى 
وهنا دخلت فريدة الغداء جاهز
مراديلا يااسر 
-----------------------------------------------
أما فى النادى 
وصلت عائشة وجدت الشلة فى انتظارها القت عليهم التحية
رنا وهى تقوم باحتضانها : كنت فين يابنتى احنا قولنا انك رجعتي لندن تانى
شوشو : لا لسه
رانيا وهى بتزق رنا: اوعى كده خلينى اسلم عليها 
عمر وحازم : اهلا كده تهرب مننا علشان متعزمناش على خروجه
شوشو بضحك : لا متخافش ليكم عندى عزومة 
خالد بدون كلام قام مرة واحدة وشد شوشو من ايديه‍ا تحت نظرات الكل
شوشو وهى بتحاول تشد ايديها منه وفى الاخر نجحت : ممكن افهم انت ازاى تشدنى ادامهم كده
خالد: تعالى بس نعقد
شوشو: اتفضل 
قعدوا مع بعض 
شوشو : اداينا اقعدنا ممكن افهم ليه الاحصل وكمان الشلة تقول علينا ايه
خالد :, هفهمك أما بالنسبة هيقولوا ايه فهيقولوا واحدة وحبيبته عايزين يعقدوا لوحدهم
شوشو : حبيبته
خالد : اه حبيبته انتي عارفة اني معجب بيكى وكمان لم بعدتى اليومين الا فاتوا اتاكدت انى بحبك 
شوشو اتصدمت من تصريح خالد: انت فجأتنى وبعدين احنا لسه منعرفش بعض كويس علشان نصارح بعض بمشاعرنا 
خالد بحزن : افهم من كده أن فى حد شاغل قلبك
شوشو : مش قصدى 
خالد فرح: يعنى افهم من كده أن فى امل بس محتاجة وقت 
جاءت تعترض شوشو بس خالد لم يعطيها فرصة انا موافق خدي الوقت إلا يعجبك وانا مش مستعجل يلا علشان نروح نعقد معاهم
مشيت معه وهى غير مستوعبه فهى أعطيت له امل في شئ أمره منتهى فقلبها ملك شخص واحد وللاسف هذا الشخص غير أهل للثقه
------------------------------------------------------استمر الوضع كالاتى
خالد بيحاول بكل الطرق يقرب من شوشو
أما مراد وفريدة فحبهم لبعض بيزيد كل يوم اكتر من الاقبله أما حالته الصحيه فتم استعاد صحته وترك الكرسى وبدأ يتحرك بماشيه وطلب من فريدة عدم أخبار أحد بحالته فهو يريد يعملها مفاجأة ليهم يوم الحفلة وخصوصا بعد ماهاتف حسن له وأخبره بنجاح حالته فى تجميد الاورم وأنه قريب هيرجع مصر
أما اسر فنظم للعمل مع اكرام فى الشركة بعد ماحصل دمج بين شركة والداه وشركة مراد وكبروا الشركة
اما شوشو فكانت تتجنب روية اسر بعد موقف الجنينيه 
ظل الوضع هكذا قرابت الشهرين 
وبعد مرور شهرين وفى صباح يوم جديد ملئ بالمفأجات رن جرس فيلا مراد ففتحت نعمة الخدامة الباب فوجدت أمامها اسر 
اسر : صباح الخير
نعمة : صباح النور اتفضل يابشمهندس
دخل اسر ومعه والده ووالدته
خرج مراد بعد مابلغته نعمة بحضور اسر اتفأجا بوجود صديڨ دربه حسن 
اول ماشافوا حسن جرى عليه واخدوه بالحضن: وحشتنى اوى ياصحبى
مراد بدموع: انت اكتر ياحسن طمنى عليك
حسن : انا كويس المهم انت
مراد : انا كويس وبقيت كويس اكتر لم شوفتك
كانت فريدة تتابع الموقف وبداخلها سعأدة أن حبيبها اخيرا شافت السعادة فى عنينيه
حنان وهى تمسح دموعها: ممكن تدينى فرصة ياحسن اسلم على مراد ولا انت مش عايز تسلم عليا يامراد
مراد وهو بيزق نفسه : لا ازاى حمد لله على سلامتك ياحنان
حنان وهى تمد يديها له: الله يسلمك 
اسر متدخل فى الكلام: بابا اصر يجى من المطار على هنا كان عايز يشوف حضرتك الاول
حسن : طبعا كنت لازم اجى اشوفك الاول كفاية انى مقدرتش اكون جمبك بعد الحادثه بس الدكاترة منعونى
مراد : عارف ولو كنت نزلت كنت هزعل منك
حنان : صدقنى انا قولت كده 
حسن : ايه ياعم هو انتو مش هتفطروا
مراد بص ناحية فريدة : من فضلك خليهم يجه‍زوا فطار
فريدة بابتسامة : انا بنفسى هحضروا حمد لله على سلامتك يااستاذ حسن
حسن : الله يسلمك
دخلت فريدة المطبخ تحت نظرات مراد الا كلها حب وده لاحظه حسن وحنان واسر الا كان شك پس اتاكد
وبعد شوية فريدة طلبت منهم أنهم يخرجوا فى الجنينيه لأنها حضرت الفطار هناك وخرجت سميحة عند علمها بقدومهم للسلام عليه‍م والترحيب بيهم
مراد : طلب من سميحة انها تصحى شوشو علشان تفطر معاهم بس من غير ماتبلغه‍ا بحاجة
وفعلا نزلت شوشو مع سميحة على الجنينيه واتفاجات بضيوف بس كان النصيب الأكبر من المفأجاة من جهة حنان الا اول ماشافتها جريت عليها تاخدها فى حضنها لانها شافت سلوى لان عائشه نسخة من سلوى 
شوشو واقفة مكانها مش عارفة ليه الا بيحصل ده فجأة لقيت واحدة بتحضنها وبتعيط وبتتكلم كلام مش مفهوم 
حنان بدموع: معقول انا شايفة سلوى ادامى نفس الملامح معقول ده انت طبعا مش عارفة انا مين 
شوشو بصتلها بمعنى أه
حنان: انا ابقى خالتك
شوشو برقت من الصدمة : خخ خالتى ازاى
حنان تعالى اقعدى وانا افهمك
كان اسر لا يقل عن نفس صدمة شوشو
حنان : انا ياستى ابقى بنت خالت مامتك وكمان مامت اسر
شوشو : طب كنتى فين السنين ده كلها
حنان: ظروف بس اوعدك من النهاردة انى مش هسيبك 
شوشو مازالت مصدومة أنا عايزة اعرف كنت فين السنين ده كلها
مراد : انا كنت مانعهم عنك
الكل اتفأجا بكلام مراد 
شوشو : ليه
مراد: ليه ده علشان انا كنت شريك حسن وحصلت مشكلة بينا و
وطلبت من والدتك انها تقطع علاقتها بيهم مع انهم حاولوا كتير
حنان بصت لمراد بص معناها انك انسان عظيم
فطروا كلهم تحت جو من التوتر فالاول وبعدها الدنيا هديت 
حسن لاحظ نظرات ابنه لعائشه وفرح 
وشاف نظرات مراد لفريدة حس اخيرا صحبه عرف الحب
وبعد شوية استئذنو راحو على فيلتهم 
وشوشو انتهزت الفرصة راحت النادى
-------------------------------------------
أما فى فيلا حسن
اول مادخلوا اسر: انا عايز افهم ازاى مقولتوش ان اونكل مراد قريبك
حسن: كان فى مشاكل
اسر: عايز افهم الموضوع كله
حنان : اسر ياحبيبى مش وقته احنا محتاجين نرتاح
اسر: تمام
ساعدة حنان حسن وطلعوا اوضتهم
حنان : انا كل يوم بتأكد أني ظلمت مراد
حسن: قولتلك زمان
حنان: تفتكر هيسامحنى
حسن: ان شاء الله
-----------------------------------------
وبعد مرور أسبوعين 
كانت تقام الحفلة الا وعد مراد بيها وعزم كل العاملين فى الشركة وكانت مفاجأة للكل بخروج مراد متكأ على العصا بدون كرسى متحرك وطبعا بجانبه فريدة 
وكانت فرحة للكل وخصوصا شوشو الا اول ماشافته جريت عليه وحضنته 
أما فريدة انسحبت بهدوء لتترك فرصة تهنئة مراد بسلامته لتتفأجا بي
ياترى فريدة اتفاجئت بأيه؟؟
هنعرف الحلقة الجاية

ليست هناك تعليقات