إبحث عن موضوع

رواية حب الي النهاية الحلقة الثامنه

🌟   الحلقة  ٨   🌟

🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟

.  

جويرية/ دى شنطتى 

محمد بيخبط على الباب و نوال بتفتح 

جويرية / ماما انا 

نوال / انا اتصلت باعمامك وقولتلهم انك هتسفرى عندهم
 
جويرية / اية مش فاهمة 

نوال / انا معرفتش اربى صح روحى لاعمامك 

جويرية / ماما انتى اكيد بتهزرى صح 

نوال / لا مش بهزر  هتسفرى الصعيد عند اعمامك وهناك 
هتعيشى 

جويرية/ لا مستحيل تعملى فيا كدة يا امى انا مش هسافر 

نوال / دى فرصتك انى اسمحك لو انتى مهتمية انى اسمحك فعلا هناك فى القرية عند اعمامك محتاجين دكاترة وهناك
 هتكون الوظيفة مستنيكي وانتى الى في ايدك القرار 

نوال بتقفل الباب و جويرية بتخبط على الباب بعنف 

جويرية / مااماا مامااااا

محمد واقف مصدووم 

محمد / والله والدتك اختارت العقاب مظبوط 

جويرية / انت شمتان فيا صح 

محمد / انتى غلتطى ولازم تتحملى 

جويرية بتقاعد على السلم وبتعيط و مؤيد بيفتح الباب 

مؤيد / محمد 

جويرية بتجرى على مؤيد بسرعة عوزة تدخل 

مؤيد / جويرية ممنوع تدخلى والدتك هى الى امرت بكدة وبتقولك يا محمد لازم توصل جويرية عند اعمامها فى الصعيد قبل الفجر 

محمد / انا وانا مالى 

مؤيد / دة العنوان بالظبط 

ومؤيد بيقفل الباب بسرعة و محمد بيبص لجويرية اوى 

محمد / من اليوم الى شفتك فية وحاسس ان المصايب بتجرى ورى 

جويرية / ازااى امى تعمل فيا كدة ازاااى

محمد / اتفضلى معايا خلينى اوصلك واخلص منك 

جويرية / ومين قالك انى عوزاك توصلنى انا مش هتحرك من هناا ابدا انا متاكدة انى هصعب عليها وهتفتحلى الباب 

محمد / خلاص انتى حرة هروح انا انام فى الفندق النهاردة 

جويرية / انت رايح فين 

محمد / اكيد اى مكان متكونيش فية 

جويرية / المفروض انك راجل ازااى تسبنى وانا بالحالة دى ولوحدى 

محمد / لا ياشيخة انتى مجنونة صح 

جويرية بتعيط اوى و محمد بيبصلها وبيقاعد جمبها 

محمد / انا شايف انك لازم تستسلمى لكلام والدتك وتسافرى كام يوم عند عمك واعتبرى انك بتغيرى جو 

جويرية/ انت عارف يعنى اية الصعيد 

محمد / محصليش الشرف 

جويرية /  لية ياربى لية بيحصلى دة كلو 

محمد / طب لما توصلى لقرار كلمينى 

جويرية / استنى انا لازم اتحمل العقاب وهسافر
 
محمد بياخد شنطة جويرية وبينزل و جويرية وره وبيركبو عربية محمد و محمد بيفتح برنامج الموقع فى العربية 

جويرية / انت هتقف كتير 

جويرية / والله شايف انك مستعجلة انك تروحى عند اعمامك 

جويرية / اة فعلا مستعجلة اوى انى اروح عندهم وانا اخر مرة شفتهم كان عندى ٥ سنين 

محمد / اهو خلاص الموقع اشتغل وهوصلك بالسلامة وياريت منشفش بعض تانى يااريت 

جويرية / يكون احسن يمكن النحس يبعد عنى شوية 

جويرية و محمد بيمشو بالعربية


      ********************************** 

منة و وائل فى الشقة مع نوال

وائل/ بس يا طنط الى بتعملية دة كتير على جويرية 

نوال / لااا وانت وهى ليكو عقاب كمان علشان كنتو عرفين طول الوقت دة كلو ومخبين عنى 

منة / كنا بس خايفين عليكى 

نوال / ازااى تسمحلها انها تضيع مستقبلها الى كنت برسمهلها طول السنين دى كلهاا انا كنت بحلم بالدكتورة جويرية 

منة / طب خلاص انتى ارتاحى شوية الوقت اتاخر ولازم تخدى الادوية 

مؤيد بيخرج من المطبخ ومعاة كوبية مياة والادوية بتاعت نوال 

مؤيد / ماما نوال معاد الادوية بتعتك 

نوال / تسلم ايدك يا ابنى 

وائل بيبص لمنة اوى


      ********************************** 

 محمد فى الطريق و جويرية نايمة فى العربية و محمد بيقف بالعربية و جويرية بتفتح عنيها 

جويرية/ وصلنا 

محمد / دى رابع مرة ارجع لنفس المكان برنامج الموقع دة بيخرف بقي

جويرية / يعنى احنا تايهين  كدة 

محمد / هنتطر اننا نستني للصبح يطلع ونشوف هنعمل اية 

جويرية / مبتعرفش تعمل اى حاجة صح ابدا احنا فى الصحرة دلوقتى ولو طلع علينا حاجة دلوقتى يعنى 

محمد بيبص لجويرية اوى 

محمد / تعرفى تسكتى شوية 

جويرية بتسمع صوت من حوليها وبتخاف اوى وبتقفل ازاز العربية بخوف 

جويرية و محمد بينامو فى العربية على الطريق و بعد سااعات محمد بيفتح عنية على صوت عربيات و بينزل من العربية ورقبتو بتوجعو اوى وبيحاول يوقف اى حد على الطريق يسال على العنوان وبيسال عن العنوان وبيرجع العربية ويشغلها و جويرية بتفتح عنيها 

جويرية / عرفت العنوان 

محمد/ لا بس فى قرية قريبة هنروح ومن هناك ممكن حد يدلنا على العنوان

جويرية / هوووف هووف 

محمد / والله لو مش عجبك ممكن تنزلى وتخدى اى مواصلة غيرى 

جويرية بتبصلو اوى بعصبية ومبتتكلمش و محمد بيشغل العربية وبيمشى وبيبص على جويرية من المرايا وبيروحو على القرية 

محمد/ خليكى هنا وانا هسال على العنوان وهرجع 

محمد بيروح على اتنين بيزرعو فى الارض وبيقف يتكلم معاهم وبيرجع العربية و جويرية مش موجودة فى العربية 
وبيدور عليها بسرعة بقلق وبيشفها من بعيد بتجرى ورى

 خروف صغير وبتضحك اوى وبيقاعد على العربية بيتفرج عليها ومبتسم اوى و جويرية بتمسك الخروف الصغير وبتحضنو اوى ومبسوطة وبتروح تحطو جمب امو وبتبص 
لمحمد اوى وبترجع العربية
 
جويرية / عرفت العنوان 

محمد / اول مرة اشوفك بتضحكى 

جويرية بتتكسف وبتهرب بعنيها 

جويرية / الجو هنا حلو اوى 

محمد / عن راى انتى هتتقالمى مع اعمامك الجو هنا هينسبك جدا 

جويرية / لا ياشيخ 

محمد / مفيش حد هنا يعرف قرية اسمها قرية ابو العز
 
جويرية / هنعمل اية 

محمد / قررى حضرتك 

جويرية / انا جعانة 

وفى واحد بيروح عليهم وهم وقفين 

الشخص / انتو مش من هنا 

محمد / احنا بندور على قرية ابو العز لو حد يقدر يدلنا عليها 

الشخص / انا مسمعتش عنها بس ممكن جدى يعرف 

محمد / خلينا نروح نسالو 

الشخص / بس هو نزل للصيد وهيرجع العصرية 

جويرية / هنعمل اية دلوقتى 

الشخص / ممكن تيجو ترتاحو عندى شوية لحد ما يرجع 

محمد بيبص لجويرية 

الشخص / تعالو اتفضلو الدار هنا اهى قريبة اتفضلو
 
محمد بياخد جويرية وبيروح معاة 

جويرية / احنا منعرفهوش يمكن هيخطفنا ويقتلنا ويقطعنا حتت 

محمد / تعرفى تسكتى شوية 

وبيروحو معاة على البيت بتاعو 

الشخص / دى فاطمة مراتى اتفضلو دوول ضيوف 

فاطمة / اهلا اهلا اتفضلو 

وبيدخلو بيت بسيط اوى بس فية طاقة وسعادة ملهاش مثيل 

محمد / احنا اسفين للزعاج 

سعد / فاطمة جهزى الفطار للضيوف 

فاطمة / حاضر 

وفاطمة بتروح بسرعة 

سعد / متقلقوش جدى عارف كل شبر فى البلد واكيد هيدلكو على العنوان 

فاطمة بترجع ومعاها فطار لجويرية و محمد عبارة عن بيض وجبنة وعيش

سعد /هى حاجة بسيطة 

محمد / لا بالعكس احنا بس تعبناكو معانا 

فاطمة / انتو باين عليكو متجوزين جداد صح انتو ليقين على بعض اوى. 

محمد بيبص لجويرية 

سعد / معلش اصل فاطمة مبتعرفش تسكت ابدا 

فاطمة / هو انا قولت حاجة

سعد بياخد فاطمة وبيسيب جويرية و محمد

جويرية / انت لية مقولتلهمش اننا مش متجوزين 

محمد / وانتى متكلمتيش لية 

جويرية / عوزنى اشرحلهم صلة القرابة الى بينا ازااى يعنى 

محمد / يبقي تاكلى وانتى ساكتة 

جويرية / يووة مش عوزة اكل 

جويرية بتخرج برة وبتقعد قدم الدار ومديقة اوى و محمد بيبص عليها من بعيد و بعد شوية محمد بيخرج لجويرية وبيقاعد جمبها و جويرية بتبص فى الاتجاة التانى 

محمد / ممكن تكون دى اخر مرة اشوفك فيها 

جويرية / يكون احسن والله. 

محمد / انا غلطان علشان شفتك مديقة وجيت اتكلم معاكى 

جويرية / انا كل لما بشوفك بتعصب 

محمد / لا بجد وانا يعنى الى هموت علشان اشوفك 

فاطمة بتروح عليهم 

فاطمة / اهدو يا جماعة فى اية 

محمد و جويرية مبيردوش ومديقين اوى 

فاطمة / هو كدة فى اول الجواز بيكون فى شوية مشاكل بس بعد كدة خلاص هتكونو فهمتو بعض كويس 

جويرية / دة مش جوزى ماشى. 

فاطمة / لا ميصحش كدة مش من اول مشكلة دة انا وسعد ياما اتخانقنا فى اول جوزنا مع انو خطفنى من اهلى واتجوزنى غصب عنهم. 

جويرية / الله يعنى انتو كان فى بينكو قصة حب
 
محمد بيبص لجويرية اوى و فاطمة بتتكسف وبتضحك وبتخبى وشها

فاطمة / تعالى معايا وانا احكيلك فى الطريق 

جويرية بتروح مع فاطمة 

محمد / استنو ريحين فيين 

سعد بيخرج من البيت 

سعد / متقلقش عليها هيروحو يجيبو فاكهة من الجنينة الى هناك دى 

محمد بيبص على جويرية وهى ماشية مع فاطمة 

سعد / انتو ريحين علشان شهر العسل زى ما بيقولو 

محمد / لا جويرية ليها اعممها هناك وهى ريحة كام يوم عندهم. 

سعد / اشرب الشااى اتفضل 

بعد شوية محمد رايح جااى قدم البيت وقلقان فاطمة
  و جويرية اتاخرو اوى 

سعد / متقلقش زمنهم جيين 

محمد / لا اتاخرو اوى خلينا نروح نشفهم احسن 

سعد / تعالة معايا 

محمد وسعد بيروحو على جنينة الفاكهة وبيدورو عليهم 
وبيشوفو فاطمة بتقطف فرولة 

محمد / فين جويرية 

فاطمة / كانت هنا جمبى ممكن تكون راحت عند شجر التفاح هناك 

سعد / وازاى تسبيها لوحدها 

محمد بيجرى فى اتجاة الى فاطمة بتشاور علية وسعد وفاطمة وره

سعد / متخفش الجنينة امان 

محمد / جويرية جويرية. 

جويرية / انا هنااا 

وبيبصو بيشوفو جويرية طلعة على شجرة التفاح 

محمد / انتى بتعملى اية عندك 

جويرية / بجيب تفااح 

محمد بعصبية 

محمد / انزلى حاالا 

جويرية / متتعصبش عليا مش هنزل 

محمد / انزلى من عندك 

جويرية / لا مش هنزل يعنى هتعمل اية
 
ولسة جويرية بتتحرك ورجليها بتتزحلق وبتصرخ و محمد بيجرى عليها وبيلحقها بسرعة جويرية بتقع على محمد 
 و سعد وفاطمة بيجرو عليهم و فاطمة بتبتسم وبتخبى وشها من الكسوف لما بتشوف جويرية فى حضن محمد على الارض 

سعد / حصلكو حاجة 

محمد بيقف وبيبص لجويرية اوى 

محمد / فيكى حاجة 

جويرية / لاااا 

محمد / كان مهم اوى يعنى انك تعندى افردى كان حصلك حاجة 

جويرية / انت الى خلتنى افقد تركيزى ووقعت 

سعد / خلونا نرجع زمان جدى رجع من الصيد 

جويرية لسة هتتحرك ورجليها بتوجعها

جويرية / ااة ااة رجلى 

محمد بيروح عليها بسرعة وفاطمة بتشوف رجليها 

فاطمة / متقلقيش دى بس من الخبطة 

سعد / خلينا نروح على الدار 

جويرية مش عرفة تمشى وفجاة رد فعل من محمد بيشيل جويرية بين دراعو و جويرية بتبصلو اوى وهو بيبصلها 

فاطمة / خلينا نروح احطلك عليها كمدات مياة سخنة 

وبيمشو و محمد شايل جويرية
 
جويرية / اوعة توقعنى تانى 

محمد / لو مسكتيش هرميكى فى الترعة دى 

جويرية / انت رخم اوى على فكرة 

وبيروحو على البيت

فاطمة / دخلها هنا في الاوضة
 
محمد بينيم جويرية على السرير وفاطمة بتجيب كمادات مياة سخنة 

فاطمة /خد اعملها الكمادات لحد ما اروح اعملكو حاجة سخنة تشربها 

جويرية بتاخد الكمادات من محمد
 
جويرية / لا انا هعملها بنفسى 

محمد بيخرج من الاوضة وببيسبها 

محمد / الجو ليل ولسة جدك موصلش 

سعد / على حسب تسهيل ربنا البحر ملوش موعييد
 
وبيشوف جد سعد بيوصل البيت 

سعد / محمد تعالة هو دة جدى اتفضل اقاعد 

محمد / احنا كنا عوزين نسالك على قرية اسمها قرية ابو العز 

الجد / قرية ابو العز  قرية ابو العز يااة بس دى بعيدة يا ابنى
 
محمد / لو حضرتك تدلنا على الطريق لازم نروح هناك 

الجد / بس دى على الجبل 

سعد / دى بعيدة فعلا 

الجد / خليك هنا للصبح واول ما النهار يطلع هبعت معاكو سعد هو يعرف الجبل كويس مش هتقدر توصل لوحدك 

سعد / يبقي الصبح نتوكل على الله 

محمد / من راى اننا نمشى دلوقتى احسن 

محمد بيروح على الاوضة الى فيها جويرية وفاطمة بتخرج من الاوضة

فاطمة / نامت من التعب 

محمد بيبص على جويرية وهى نايمة 

سعد / يبقي بكرة الصبح نطلع على الجبل باذن الله 

فاطمة / دى جلبية من عند سعد علشان ترتاح فيها 

محمد / لا ملوش لازوم 

سعد / متقلقش فاطمة بتغسل كويس جدا 

محمد / مش قصدى شكرا 

محمد بياخد الجلبية وبيغير هدومه وبيخرج يقاعد مع سعد وجدو قدم الدار وبيشربو شااى وبيتكلمو مع بعض 

سعد / يلا روح نام مع مراتك علشان نصلى الفجر ونمشى 

محمد مش عارف يقول اية 

محمد / انا ممكن انام هنا اصلا مش جيلى نوم 

سعد / برحتك تصبح على خير 

محمد بيقاعد قدم الدار وبيروح فى النوم

      **********************************


 جويرية بتفتح عنيها وبتتخض 

جويرية/ محمد  محمد اكيد مشى وسبنى هنا انا الى غلطانة انا الى اتعصبت علية 

جويرية بتعيط بخوف  وبتخرج من الاوضة
 
جويرية / محمد محمد 

فاطمة بتجرى عليها 

فاطمة / فى اية مالك 

جويرية / محمد مشى وسبنى لوحدى انا انا الى زعلتو 

محمد / جويرية 

جويرية بتبص وره وبتشوف محمد واقف وبتجرى علية وبتحضنو وبتعيط
 
فاطمة وسعد بيبصلهم اوى 

محمد / جويرية 

جويرية بتبعد عن محمد بسرعة وبتمسح دموعها 

جويرية / كنت بحسبك مشيت وسبتنى 

محمد / انا متعوتش اسيب اى حاجة ناقصة ابدا 

الفجر بياذن 

سعد / خلونا نصلى الفجر فى الجامع ونتكل على الله

وسعد بيخرج 

محمد / جهزى نفسك علشان نمشى 

جويرية بتهز رسها بنعم و محمد بيمشى ورى سعد وبيروحو على الجامع و فاطمة بتبص لجويرية اوى وبتبتسم 
 
فاطمة / تعالى نجهز الفطار لحد ما يرجعو 

جويرية وفاطمة بيروحو يجهزو فطار لمحمد وسعد و جويرية لاول مرة بتخبز عيش ومبسوطة اوى وفاطمة بتعلم جويرية 

بعد شوية سعد و محمد بيرجعو و محمد بيشوف جويرية 
لبسة طرحة على رسها من عند فاطمة وبتضحك هى وفاطمة
 
سعد / فاطمة 

جويرية بتبص وره بتشوف محمد بيبصلها 

فاطمة / يلا افطرو قبل ما تروحو 

وبيقاعدو كلهم على الفطار 

فاطمة / جويرية ادى جوزك العيش الى انتى خبزتية 

جويرية / لا هو محرووق 

سعد / لو تعرفو انا فضلت اكل عيش محروق من ايد فاطمة قد اية مش هتصدقو
 
وفاطمة وسعد بيضحكو اوى وبيبصو لبعض 

محمد / خلينى اشوفو انا 

جويرية بتدى محمد رغيف عيش محروق ومعوج اوى 

جويرية/ سيبو متكلش منو 

محمد بياكل منو 

محمد / بس حلو 

جويرية بتبتسم اوى 

جويرية/ مدام حلو خد كل دة كمان انا الى عملاة بايدى 

محمد / مش للدرجة دى يعنى كدة هنروح على المستشفى 

والكل بيضحك  وبيشربو الشاى 

جويرية / محمد عوزة الشنطة من العربية اغير هدومي لو سمحت 

محمد بيجيب الشنطة لجويرية و جويرية بتروح مع فاطمة 

فاطمة / الله لبسك دة حلو اوى 

جويرية / يلا اختارى الى انتى تحبية منو 

فاطمة / لا ميصحش مبروكين عليكى يا حببتى 

جويرية / انا حبة اسبلك حاجة ذكرى ليا علشان تفتكرينى لما اروح 

فاطمة بتحضن جويرية اوى و بعد شوية جويرية بتخرج لمحمد و محمد وسعد وقفين جمب العربية و محمد بيشفها بيروح عليها بياخد منها الشنطة وبيركبو العربية وبيوصلو على القرية وسعد معاهم وبيسالو على بيت عيلة ابو العز والناس يدلوهم علية 

.
      **********************************

محمد / سعد انا مش عارف اشكرك ازاى 

سعد /ولا شكر ولا حاجة بس توعدونى انى هشفكو تانى 

محمد / اكيد هنتقابل 

سعد / سلام يا مرات اخويا 

جويرية بتبص لمحمد اوى وفى واحد معة سلاح وضخم بيروح عليهم 

شخص / انتو ميين وعوزيين ميين 

سعد / دول جماعة بيسالو على عيلة اسمها ابو العز يابلديات
 
الشخص دة بيبص لمحمد و جويرية اوى و جويرية بتخاف منو وبتمسك فى محمد
 
الشخص / انتو عوزين مين بالظبط 

جويرية / عمى عمى منصوور 

الشخص / منصور بية واقولو مين 

سعد / قولو الاستاذ محمد ومراتو المدام جويرية 

جويرية / لااا اااة اةة 

سعد / انا لازم اروح علشان ارجع قبل الليل 

محمد و جويرية بيودعو سعد وبيمشى 


      ********************************** 

والحارس بيدخل بيت كبير بساحة كبيرة وبيخرج بعد شوية
 
الحارس /منصور بية بيقولكو اتفضلو 

جويرية مسكة فى دراع محمد بخوف 

جويرية / انا خايفة خلينا نمشى
 
محمد / هشششش 

وبيدخلو عند عم جويرية منصوور ومعاة تلاتة رجالة 
 و منصور بيبص لجويرية اوى و محمد 

جويرية / انا جويرية علي ابو العز

منصور بيروح على جويرية و جويرية خايفة منو وبيحضنها فجاة 

منصور / اهلا ببنت اخويااا اهلييين وسهليين 

جويرية بتبتسم اوى وفى واحد ورى منصور بيتكلم 

شاهين / اهلا يا بنت عمى ميين دة الى معاكى 

جويرية / دة محمد
 
منصور / يعنى صح الى سمعناة انتى اتجوزتى فعلا 

محمد / فى سوء تفاهم هو فى الحقيقة 

منصور / ازاى امك تعمل كدة وهى عارفة ان انتى و شاهين ابن عمك مكتبين لبعض

جويرية / نعم 

شاهين / اة ابوى وعمى علي قراء فتحتنا واحنا صغيريين
 
محمد بيبص لجويرية 

جويرية / بس دة كان زمان دى عادات وانتهت خلاص 

منصور بصوت عالى 

منصور / العادات عندنا عمرها مابتنتهى ابدا يعنى انتى اتجوزتى 

محمد / لااا

جويرية / اااة انا و محمد اتجوزناا 

وردة  ✍️

ليست هناك تعليقات