إبحث عن موضوع

رواية ادم و حواء الحلقه 67

🍎    الحلقة      ٦٧   🍎


 🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎

زياد / مينفعش الرجوع دلوقتى

شمس / لاا الله يخليك خلينا نروح من هناا انا خايفة

شمس بتعيط اوى و زياد بيحضنهاا بقوة وابتسام و مريم بيروحو على شمس وبيخدهاا من زياد والدكتور بياخد زياد على العملياات  و شمس بتحط اديها على قلبهاا وقلبهاا بيدق بسرعة

ريهام / شمس تعالى اقاعدي 

شمس مش قادرة تتكلم  و كريم بيروح عليها وبيبوس جبنهاا

كريم / امى تعالى

وكريم بياخد شمس فى حضنو وبيخليها تقاعد  و شمس عنيها على  العمليات ودموعهاا بتنزل  و رودى بتروح تقاعد جمب شمس وبتحط خدها على كتفها

ريم بتوصل المستشفى وبتشوف حسام قاعد فى جنينة المستشفى  و ريم بتروح على حسام

ريم / حسام فى حاجة حصلت

حسام / لسة فى  العمليات

ريم / اصل لما شفتك واقف كدة قلقت اوى انا هدخل

حسام / ريم لو سمحتى كنت عاوز اتكلم معاكى

ريم / تتكلم معايا فى اية اتكلم

حسام / ريم انا

مريم / ريم

ريم بتبص وره  بتشوف اية  وحدة صحبتهاا

ريم / اسفة حسام ثوانى

وحسام بيدايق اوى

وبتروح عليهاا وبتسلم عليهاا

اية / وحشتينى والله ومش بتسالى خالص 

ريم / بس مشغولة الكلية والمكتب معنديش وقت خالص

 
اية / ومين الى كان واقف معاكى دة

ريم / دة حسام ابن خالتى

مريم / بس وسيم اوى

ريم / اية

 
اية / خلاص انا عرفكي ملكيش فى الحاجات دى انا لما شفتكو مع بعض بحسبك اتخطبتى من ورايا

ريم / حسام زى اخوياا

اية / مدام زى اخوكى عرفينى علية

ريم /  انتى هناا بتعملى اية

اية / كنت بزور واحدة صحبتى تعبانة والله ربنا بعتنى لوسيم دة عرفينى علية بس الله يخليكى

ريم / اية انا مبحبش الحاجات دى بلييز

اية / خلاص يا ست الشيخة ريم المهم خلينى اشوفك سلام

و بتمشى  و ريم بترجع لحساام

ريم / اسفة حسام اتاخرت عليك

حسام / لاا عادى صحبتك

ريم / اة اية صحبتى من ايام المدرسة بس هى دخلت كلية اعلام

 
حسام بيبص لاية وهى بتركب العربية بتاعتهاا وبتبص لحسام اوى و ريم بتبص لحسام

ريم / على فكرة هى سالتنى عليك كانت فكرانى خطبتك

حسام بيبتسم اوى

حسام / بجد

ريم بتضحك

ريم / بس متقلقش قولتلها انك زى اخوياا بالظبط

حسام بيتصدم

ريم / انت كنت هتقولى حاجة

حسام/ لاا ابدا ولا حااجة بعد ازنك

وحسام بيمشى وبيسبهاا وريم بتستغرب اوى من تصرفو معاها

.
            **********************************

.

 

بعد ٤ ساعات فى العملياات والكل  مستني برة فى قلق 
بيخرج الدكتور سعد ومعاة الدكتور الاسبانى

شمس / دكتور زياد

الدكتور سعد / العملية كانت صعبة جدا بس الحمد لله هو كويس ومفيش اى خطر على حياتو

شمس اخيرا البسمة بتترسم على وشهاا وبتحضن رودى اوى

سعد / احنا نقلناة على  العناية

كريم /  العناية لية انت مش قولت ان بابا كويس

سعد / كريم والدك عامل عملية كبيرة ودى حااجة طبيعية جداا

محمود / بس هو بخيير

سعد / حمدالله على سلمتو بعد ازنكو

والكل مبسووط اوى

حسام قاعد بعيد وبيبص على ريم الى مش قادرة تحس بمشاعرو وريم مبسوطة اوى

ريم / حمدالله على سلامة عمو زياد ياخالتو

شمس بتمسح دموعها وبتحضن ريم اوى

هاني / اول ما زياد يخرج من هناا انا هعملو حفلة مخصوص علشانو

شمس / بس يخرج ويقف على رجلو من تانى بس

مريم / شمس حببتى انتى بقالك يومين هناا تعالى روحى على الفيلا ارتاحى شوية

شمس / لا انا مش هخرج من هناا غير زياد معاياا

حسام / باباا طلبونى فى الشركة لازم اروح

سراج / ماشى يا ابنى روح انت انا هفضل هناا شوية

ريم / حسام لو هتروح وصلنى فى طريقك لازم اروح الجامعة

حسام / اوكى هستني فى العربية

وحسام بيمشى وريم مستغربة اوى

ليا / ريم وقفة لية كدة

ريم / مش عارفة حاسة ان حسام مدايق منى فى حااجة

ليا / حسام يدايق منك لية

ريم / مش عارفة انا همشى سلام

ليا / مع السلامة

.
            **********************************


فى الليل

كريم قاعد فى الجنينة  و ليا معاها فنجان قهوة وبتروح على كريم

ليا / انا عملتلك قهوة دى اول مرة ادخل المطبخ واعمل حااجة

كريم / شكرا ليا لية بتتعبى نفسك

ليا / المفروض انك مبسوط ان عمو عمل العملية وكمان بخير

كريم / الحمد لله

ليا / بتفكر فى اية

كريم / بس الايام الى فاتت دى كانت صعبة فكرة انك تفقدى حد قريب منك اوى صعب

ليا بتمسك ايد كريم وكريم بيبصلهاا وبيبتسم اوى وكريم بيمسك ايد ليا وبيبصو لبعض

.
            **********************************

مريم قاعدة قدم التلفزيون وريم بتدخل الفيلاا

ريم / السلام عليكم

مريم / عليكم السلام ياروحى اتاخرتى لية

ريم / معلش ياحببتى انتى عارفة ان جدو مسافر ولازم افضل مكانو لحد ما يرجع

مريم / يلا تعالى خلينا نتعشا مع بعض

ريم / هصلى العشاء الاول

مريم بتبصلها وبتبتسم اوى و ريم بتبوس مريم من خدها وبتطلع على اوضتها وبتقف على السلم

ريم / اة مامى عمو زياد عامل اية دلوقتى

مريم/ لسة هتصل بخالتك واطمن علية

وريم بتروح على اوضتها

.
            **********************************

ياسين بيخرج من اوضته وبيروح على اوضة والدو وبيخبط على الباب

ريهام / ادخل

ياسين / بابا مش هناا

ريهام / هيفضل مع عمك زياد فى المستشفى

ياسين بيروح على ريهام  وبيقاعد جمبهاا

ريهام / عاوز اية

ياسين / مفتاح الموتوسيكل بتاعى والله هم ساعتين بس

ريهام / لو ابوك سمعك دلوقتى هيكسر دماغك

ياسين بيروح عليها وبيبوس خدها

ياسين  / ماما علشان خاطرى الله يخليكى هم ساعتين بس

ريهام / لاا مستحيل

ياسين / يعنى انا ابنكو الوحيد لية بتعملو معاياا كدة

ريهام / الكلام دة مش هينفع معايا يلا روح على اوضتك خلينى انام يلااا رووح

ياسين / انا عاوز فلوس

ريهام بتبصلو اوى

ريهام / لية وفين الفيزة بتعتك

ياسين / خلصت

ريهام / انت لحقت تخلصها دة من يوميين بس ابووك

ياسين بيروح عليها وبيبوس فى اديهاا

ياسين / زميلى مستني هنروح عيد ميلاد مايكل ولازم اجبلو هدية

ريهام /ماشى  دى اخر مرة هتاخد منى فلوس من غير ما ابوك يعرف

ريهام بتروح تاخد فلوس من شنطتها

ريهام / اتفضل

ياسين / شكرا يا احسن ام فى الدنياا

ياسين بيجرى على برة بسرعة وبيخبط فى رودى وهى ماشية

ياسين /اسف اسف حصلك حااجة

رودى / فى حد بيمشى بالطريقة دى

ياسين / بصراحة الواحد بعد ما بيشوف الجمال دة اكيد مفهوش حيل يمشى اصلا

رودى /  انا لحد دلوقتى مقولتش لكريم على الكلام الفاارغ دة بس لو زاد عن حدو انا

ياسين / هو انا قولت حاجة الواحد لما بيشوف وردة جميلة 
لازم يقول انها جميلة

رودى / مفيش فايدة فيك يعنى

ياسين / اية رايك تيجى معايا

رودى / اجى معااك انت

ياسين / صدقينى هتتبسطى جدا وكمان تغيرى جو شوية من الضغط الى انتى فية دة

رودى / لا شكرا

ياسين / هتندمى

رودى / لا اكيد مش هندم ابدا

ياسين / انتى الى خسراناا بس لو غيرتى رايك كلمينى سلام يا مووزة

رودى بتروح على اوضتها ومديقة اوى وبتتصل بشمس

رودى / مامى بابى عامل اية دلوقتى

شمس / حببتى هو بخير متقلقيش لسة الدكتور كان عندو وخرج طمنا

رودى / كنت حبة اكون معاكو

شمس / حببتى انتى كنتى هنا من الصبح يلا خدى شور وارتاحى شوية و بكرة الصبح كريم هيجيبك هناا ويكون بابا فاق ونتكلم معه كمان

.
            **********************************

.

كريم قاعد مع ليا فى الجنينة

كريم / انا مش عارف اشكرك ازاى انتى الوحيدة الى قدرتى تخرجين من الحزن الى كنت فية وادتينى امل

ليا / انا جمبك ومعاك فى اى وقت

كريم بيمسك اديها اوى وبيبوس اديها

.
            **********************************

ريم بتنزل لوالدتها و مريم بتجهز السفرة

ريم / مامى اساعدك فى اية

مريم / اقاعدي انتى يا حببتى انتى رجعة تعبانة

ريم بتروح تساعد مريم

ريم / بابى لسة مرجعش

مريم / عندو مقابلة فى التلفزيون والمفروض انو يكون وصل دلوقتى

ريم / خلينى اتصل بية

مريم / متتعبيش نفسك الموبيل مقفول

ريم / اكيد نسى يفتح الموبيل بعد المقابلة

مريم / افضلى انتى كدة دفعى عنو

ريم بتروح على مريم وبتبسها من خدهاا

ريم / ماما حببتى رووحى انتى

.
            **********************************

ابتسام بتخبط على اوضة حسام وحسام واقف فى البلكونة ومش سامع الباب وسرحان  و ابتسام بتدخل و بتروح على حسام

 
ابتسام / حسام بابا عوزك

حسام سرحان اوى ومش سمعها و ابتسام بتروح على حسام وبتلمس كتفو وحسام بيتخض

حسام / ماما

ابتسام / مالك ياحبيبى انت كويس

حسام / انا لا مفيش حاجة بس فى مشروع جديد شاغل بالى

ابتسام / وانت من امتى فى اى مشروع بيشغل بالك

حسام بيبص لامو اوى

ابتسام / تعالة ابوك عوزك فى المكتب 

حسام / حاضر

وابتسام بتخرج وبتسيبو لوحدو

.
            **********************************

فى الصباح

 شمس قاعدة قدم العناية المركزة هى و علي والممرضة بتخرج من الاوضة

 
شمس / لو سمحتى لو فى اى جديد فى حالتو

الممرضة /  الدكتور هو الى يقدر يقولك اى حاجة فى حالتو

والدكتور سعد بيروح عليهم

شمس / دكتور سعد هو انا اقدر اشوفو امتى

سعد /خلينى الاول اطمن علية واطمنك

وسعد بيدخل العناية

علي / شمس ارتاحى شوية انتى وقفة على رجلك من امباارح

شمس بتقاعد وبتتنهد بتعب  و كريم ورودى وليا بيوصلو المستشفى

كريم / ماما بابا عامل اية دلوقتى

شمس / مستنين الدكتور هو الى هيقولناا

ودكتور سعد بيخرج من  العناية

شمس / دكتور سعد زياد طمنى يا دكتور

سعد / حالتو مستقرة جدا متقلقوش

شمس / طب ممكن ادخل اشوفو لو سمحت

سعد / للاسف لاا

كريم / لية انت مش قولت ان حالتو اتحسنت

سعد / بقصد انكو ممكن تشفوة فى اوضته لما ينقلوة فيها

شمس والكل بيفرح اوى

.
            **********************************

ياسين بيوصل الفيلا و ريهام وقفة فى الجنينة مستنية
 
ريهام / كنت فين

ياسين / ما انا قولتلك يا ماما عيد ميلاد مايكل زميلى

ريهام / وعيد الميلاد بيفضل لحد دلوقتى

ياسين / لا بس هو يعنى الوقت اتاخر اوى واتطرينا انا وزميلى ننام عندو للصبح يعنى مفيش تاكسى ولا حااجة

 
ريهام / وانا المفروض اصدق الى انت بتقولو دة صح

ياسين / هو دة الى حصل لية مش مصدقانى بس يا ماما

ريهام بتبصلو بحزن

ريهام / دى اخر مرة تنام فيها برة البيت انت فااهم

ياسين / حاضر

ريهام بتمشى وبتسيو ومديقة اوى

ياسين / الحمد لله

.

            **********************************

بينقلو زياد على الاوضة و شمس وكريم ورودى بيدخلو لزياد  
 و الدكتور سعد عندو وماسك جفونو بايدو وبيبص فى عيون زياد

سعد / حمدالله على سلمتك

وسعد بيخرج من الاوضة  و زياد بيغمض عنية بتعب وبيفتحها تانى  و شمس دموعها بتنزل وبتقرب من زياد وبتلمس ايدو  و زياد بيفتح عنية وبيشوف شمس وبيبتسم اوى

زياد / شمس

شمس بتمسح دموعها وبتقرب منو اكتر

شمس / حمدالله على سلمتك ياحبيبى

شمس مبتقدرش تسيطر على نفسها وبتعيط اوى وكريم بيقرب من شمس وبيحضنهاا اوى و شمس بتحضن كريم 
 و زياد بيبص لشمس وكريم بغضب وبيحاول يتحرك وبيتالم اوى

 
شمس / زياد انت كويس اجيب الدكتور

زياد بيمسك ايد شمس بقوة

زياد / ميين دة

شمس بتبص لزياد اوى وكريم

زياد / انا بسالك مين الاستاذ دة اتكلمى وازااى يقرب منك بالطريقة دى

رودى / باابى انت بتقول اية

زياد بيبص لرودى باستغراب  و كريم بيقرب من زياد اوى وبيمسك ايدو

كريم / بابا انت كويس

زياد / باباا اية انتو مين

كريم بيقرب من زياد اوى وبيمسك ايدو

كريم / بابا انت كويس

زياد / بابا اية انتو مين

شمس بتحط اديها على خد زياد بحنية

شمس / حبيبى انت مش عارف دول مين

زياد بيبص لرودى وكريم باستغراب شديد
 
علي / زياد دة كريم ودى رودى

زياد / انا مش مجنون قولتلكو انا معرفهمش
 
علي بيخرج بسرعة من الاوضة وبيروح للدكتور  و رودى بتعيط

 
رودى / بابى

زياد بيبصلها اوى  و الدكتور بيدخل

كريم / دكتور اية الى حصل بالظبط

شمس / كريم اهدى يا حبيبى اهدى

زياد بيبص لشمس الى حطة اديهاا على صدر كريم

الدكتور / بش مهندس زياد انت فين

زياد / احنا فى مستشفى

الدكتور / اية الى حصل 

زياد بيحاول يفتكر

زياد / انا و شمس كنا رجعين المخيم وفى تلاتة هجمو علينا

زياد بيفتكر لما راح ورى شمس رحلة المعهد زياد راح معاها 
وفى ناس اتهجمو علية هو و شمس

زياد / وانا انا اخت شمس وحبستها في الاوضة وكانت خايفة 
وبعد كدة انا و شمس

زياد بيبص لشمس اوى

الدكتور / انا مش عوزك تضغط على نفسك متقلقش دة امر طبيعى يعنى العملية الى عملتها اكيد ليها تاثير وسببتلك فقدان ذاكرة جزئى لوقت مؤقت بس

زياد / انا مش فاهم حاجة عوزين تفهمونى ان احنا دلوقتى

 
كريم / احنا سنة ٢٠١٧ يابابااا

زياد بيبص لشمس

علي / رودى كريم تعالو معايا

رودى / بس ياعمى

علي / حببتى تعالى معايا بس

وكريم ورودى بيخرجو برة مع علي و زياد و شمس لوحدهم

 
زياد / شمس انا عارف ان مكنش ينفع يحصل الى حصل دة بينا بس انتى مراتى يعنى احنا

شمس بتبصلو اوى وبتبتسم وبتحضنو اوى و زياد بيحضنها

شمس / زياد حبيبى دة كان زمان يعنى من ٢٠ سنة انا وانت متجوزين وعندنا والد وبنت كريم ورودى الى كانو هناا وعلى فكرة زمنهم زعلنين كمان

زياد / انتى بتهزرى صح

شمس / حبيبى الى حصلك دة اثر العملية وزى ماسمعت هى فترة وكل حاجة هترجع زى الاول

زياد / عملية اية

شمس / كان ورم فى المخ بس دى مكنتش اول مرة

زياد / يعنى انا وانتى متجوزين من ٢٠ سنة

شمس بتهز رسها بنعم و زياد بيلمس خدها

زياد / بس انتى متغيرتيش ازااى

شمس / انت كنت على طول تقولى انى صغيرة

زياد / ومفعولك قوى

شمس بتضحك

شمس / المهم انك بخيير انا هنادى كريم ورودى بس لو سمحت حاول تحس بيهم الولاد كانو قلقنين عليك اوى 
المدة الى فاتت وصعب عليهم اكتر انك تفوق ومش فاكر حد فيهم

شمس بتروح تفتح الباب وكريم ورودى بيدخلو ز زياد بيبصلهم اوى

 زياد / انتو ولادى

رودى بتبص لشمس بتردد  و شمس بتبتسم لرودى وبتهز رسها علشان تطمنهاا ورودى بتروح زياد

رودى / بابى

رودى بتحضنو اوى و زياد بيبص لشمس اوى

زياد / بس هى مش شبهنى لية

رودى بتبص لشمس و شمس بتحضن رودى من ضهرهاا

شمس / بس بتشبهنى اناا شوية

زياد بيمسك شعر رودى

زياد / بيشبة شعر امى

رودى / انا مشفتش تيتة الله يرحمهاا بس انت كنت بتحكيلى عنهاا كتير

شمس بتبوس رودى  و زياد بيبص لكريم

كريم / انا بشبهك انت ودة ظااهر جدا كمان

زياد /حاسس انى بحلم بس مش اكتر

شمس / حبيبى كريم بيدرس فى كلية هندسة ورودى فى فنون جميلة

والممرضة بتدخل

الممرضة / لو سمحتو ممكن اغيرلو على الجرح

رودى بتبوس زياد من خدو

رودى / هنخرج برة

وكريم ورودى بيخرجو و شمس بتقف مع زياد والممرضة بتغيرلو على الجرح بتاعو وبتخرج

وبعد ما الممرضة بتخرج زياد بيتالم

شمس / في حاجة وجعك

زياد / ااة

شمس / هنادى الدكتور

زياد بيمسك ايد شمس وبيوقفهاا

زياد / ريحة فين خليكى معاياا

شمس / هنادى الدكتور

زياد / لاااا خليكى جمبى وبس

شمس بتقاعد جمبو

زياد / انا مش مصدق اننا كنا عايشين مع بعض فى بيت واحد وعدنا اولاد كمان انا لازم افتكر فى اسرع وقت

 
شمس / حياتى الدكتور قال انك مش لزم تضغط على نفسك

زياد / احكيلى على كل حاجة كنتى سعيدة معايا

شمس بتمسك ايدو بقوة وبتبوس كف ايدو

شمس / انا اسعد زوجة فى الكون كلو

الباب بيخبط وبيدخل فهد من الباب

فهد/ خالى حمدالله على سلمتك

زياد / خالى

شمس / حبيبى دة فهد ابن اختك

فهد / يعنى انت فعلا نسيت كل حااجة زى ما قالو

شمس / بس لوقت بسيط بس

وردة ✍️

ليست هناك تعليقات