إبحث عن موضوع

رواية ادم و حواء الحلقه 63

🍎.    الحلقة      ٦٣    🍎

 

🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎

.
كريم / بس انا مش هسافر

زياد / يعنى اية مش هتساافر

كريم / انا مش عاوز اسيب هناا انا مبسوط هناا

زياد بعصبية / خلاص ماشى لو مش حابب تسافر برحتك انت حر خليك هناا لوحدك وانا هعتبر انى معنديش ابن اصلااا

شمس / حبيبى اهدى شوية

زياد بيبعد ايد شمس عنو بعصبية

زياد /متقوليش اهدى

وكريم بيخرج من الاوضة ومدايق اوى

ياسين قاعد فى الجنينة بيشرب عصير وجمبو الكلب بتاعو قاعد جمبو

ريهام / ياسين انت معندكش محاضرات النهاردة

ياسين / حاسس انى تعبان هخلى زميلى يجيبو المحاضرات

ريهام / انا مش فاهمة بس انت طالع لمين انت يا ابنى معندكش دم

ليا بتروح على ريهام وبتحضنها من ضهرهاا

ليا / مالك يا ريهام زعلانة لية

ريهام / يعنى مين الى هيقصف عمرى بدرى

ليا بتغمز لياسين بمعنى فى اية

ياسين / ماما متقلقيش عليا انا مظبط كل حاجة

ريهام بتدايق وبتمشى وبتسبهم و ليا بتقاعد جمب ياسين

ليا / اية عملت اية تانى
 
ياسين / مفيش يا سيتى علشان مرحتش الجامعة النهاردة

ليا / طب قولى هتشفلى الموضوع الى كلمتك عنو

ياسين / موضوع اية

ليا / مدرب الملاكمة

ياسين / ااة هشوف النهاردة بقولك اية البنت الى شفتها معااكى يوم عيدميلاد الواد  الى اسمو زين

ليا / بنت اية

ياسين / البنت الشقرة الطويلة

ليا / اااة دى ساندى

ياسين / سندى اسمهاا حلو عرفينى عليهاا

ليا / لااا انت بتفضحنى قدم زميلى

ياسين / لاا خلاص دى اخر مرة

ليا / تعالة معاايا هروح اكل ايس كريم

ياسين / لااا مش قادر روحى انتى

ليا / ساندى هتيجى كمان

ياسين بيقف بسرعة

ياسين / ثوانى اغير هدومي وجااى حالا

ليا / ماشى يا ياسين ماااشى

.
            **********************************


حسام فى الشركة رايح جااى فى الممر

 
هانى /اية هتفضل رايح جااى كدة كتيير

حسام / هانى خضتنى يا شيخ

هانى / اية عامل مصيبة وخايف تدخل لابووك

حسام / ريم جوة

هانى / يا دى ريم يا ابنى متكلمهاا باة بدل العزاب الى انت فية دة

حسام / كل لما بشفهاا لسانى بتربط ومبقدرش اتكلم ولا كلمة
 
هانى / لاا دة انت حلتك صعبة اوى

ريم بتخرج من المكتب وفى اديهاا اوراق كتيير وملفات 
 و حسام بيعمل نفسو بيتكلم مع هانى فى تصميم وشغل 
و بيبص لريم

حسام / ريم انتى ماشية

ريم / اة خلصت وجدو رجع المكتب يااة الوقت اتاخر 
لازم امشى

حسام / انا انا ممكن اوصلك

ريم / لا متتعبش نفسك انا هشوف تاكسى

حسام / لاا طبعا مينفعش خلينى اوصلك احسن

ريم / اوكى

حسام بياخد منها الملفات وبيشلهاا هو

ريم / شكرا

وريم بتمشى وهانى بيبتسم لحساام وحسام بيمشى مع ريم بسرعة

.
            **********************************


 

فى الصباح

زياد بيفتح عنية وبيبص لشمس وهى نايمة جمبو وبيرجع ينام فى حضنهاا وبيضمها اوى و شمس بتحس بية وبتحط خدها على صدرو وبتضمو اوى  و رودى بتدخل عليهم  فجاة

رودى /مااامى مااامى بااابى بااابى

زياد و شمس بيتخضو اوى

زياد / مش فى بااب يا بنتى انتى هتفضلى كدة لحد امتى

رودى بتضحك اوى وبتروح عليهم وبتبعد شمس عن زياد

رودى / وانتو مش كبرتو باة على الرومنسية دى

 
ورودى بتنام فى نصهم و زياد بيضحك هو و شمس

شمس / مين الى كبروو دول احنا لسة شبااب يلا يلااا روحى من هنااا

زياد بيضحك اوى و شمس بتبعد رودى وبتقرب على زياد 
 و زياد بيلف دراعو حولين شمس وبيضمهاا و رودى بتروح عليهم وبتضمهم هما الاتنين

رودى/ يااة نسيت عمتو لينا وصلت تحت وباين عليهاا مديقة اوى

شمس بتبص لزياد

شمس / اكيد عرفت بموضوع السفر

زياد / اكيد فتحت تحقيق مع فهد انا كنت عاوز اقولهاا بنفسى

ولينا بتدخل عليهم الاوضة

 
لينا / اااة وكمان نايمين لسة خليكو زى ما انتو

شمس بتروح تلبس الروب بتعهاا

شمس / اى حااجة عوزة تقوليها قوليها لاخوكى انا برة الموضوع دة

زياد / رودى روحى خليهم يجهزو عصير لمون لعمتك

رودى / حاضر

زياد بيبص للينا وبيشاورلهاا تقاعد جمبو

ليناا / عاوز تسافر وتسبنى

زياد بيمسح شعرو بايدو وبيتنهد

زياد / اولا كان لازم اسافر علشان المصنع الجديد ثانيا الى قاعدة هناك دى عاشت هنا معاياا السنين دى كلهاا من غير ما تتكلم ولا كلمة مش بتشوف  اهلهاا 

لينا بتعيط
 
لينا / طب كام يوم ولا شهر شهرين بس مش اعرف انك نقلت الادارة لسعود دة معنااة انك مش راجع هناا تانى

زياد / هو انا اقدر ابعد عنك كل شهر هجيب شمس والولاد وهنكون عندك

لينا / انا عارفة انك بتقولى كلمتين بس علشان تسكتنى وخلاص صح

شمس بتروح على ليناا

شمس / صدقينى انا كماان مبقتش اقدر ابعد عن هناا

لينا / هتسافرو امتى

زياد / الساعة ٥ لازم نكون فى المطار

لينا /ااااية النهاردة 

زياد بيبوس جبنهاا


            **********************************


ريهام و سهي بيجهزو السفرة و ياسين وليا بيتكلمو بصوت 
واطى وبيضحكو اوى

سهي / اية بتخططو لاية انتى وهو

ريهام / اكيد موصيبة كالعادة

ليا / المهم هتفطرونا امتى عندى جامعة كمان ساعة

محمود بينزل

محمود / صباح الخير اية الريحة الحلوة دى

ريهام / عملتلكو الفطير الى طلبتوهاا بس شلت لعلي منهاا

محمود / لية علي مش هناا

ريهام / خرج بدرى عندو اجتماع مهم النهاردة

وبيقاعدو على السفرة كلهم وبيفطرو مع بعض

محمود / ياسين

محمود بيحدف لياسين مفاتيح  و ياسين بيبص لمحمود اوى

ياسين / دة حقيقة

محمود / ابوك طلع عنيا لحد ما اقتنع يرجعلك الموتوسكل بتاعك انا اخت منو المفاتيح دى على ضمنتى

ياسين / يااالله

و بيجرى بسرعة برة الفيلا بيشوف الموتوسكل بتاعو واقف 
قدم البااب وبيدخل تاانى وبيروح على امو وبيحضنها اوى

ريهام / براحة يا مجنوون

ليا / ياسين يلا وصلنى على الجاامعة وحشنى اوى اركب علية

ياسين وليا بيخرجو مع بعض و ياسين بيبوس الموتوسيكل بتاعو وبيحضنو وليا بتضحك علية

.
            **********************************

فى السعودية زياد بياخد من رودى الشنطة بتاعتهاا

شمس / زياد

زياد بيبص ورى على شمس

شمس / كريم رافض انو يسافر معانا

زياد / هو حر بس ينسا ان لة اهل اصلااا يعتبرنى ميت بالنسبة لة

زياد بيروح على اوضته وبيشوف كريم واقف فى الاوضة

زياد /انت هناا بتعمل اية

كريم / كنت جاى علشان اقولك بنفسى انى مش هسافر

زياد / ماشى انا طبعا مش هجبرك على حااجة ابدا انت اعمل 
الى انت عوزو

زياد بيروح على الشنطة بتعتو الى فيها اوراق وبيخدهاا

كريم / بابا

زياد بيبصلو

كريم / الظاهر انك نسيت دة

زياد بيبصلو وبيشوف كريم فى ايدو ملف اخضر كبير 
 و زياد بيتصدم اوى

كريم / كنت مستني انك تقولنا امتى بالظبط ولا سايبها مفاجاة

زياد / امك واختك مش لازم يعرفو

كريم بيصرخ

كريم / لااااا

زياد بيروح على كريم وبيحط ايدو على خدو بقوة
 
زياد / هشششش مش لازم حد يعرف

كريم دموعو بتنزل

كريم / ازاى متقلناش على حاجة زى دى

زياد / مش عاوز اشوف نظرة الحزن فى عيونكو

وكريم بيحضن زياد اوى وبيعيط

 
كريم / انت مش هتسبناا ابدا خلينا نسافر برة نروح فرنسا 
فيها فيهاا مستشفيات متقدمة

زياد / كريم اهدى شوية انا هشرحلك كل حاجة بس مش دلوقتى

شمس بتدخل وكريم بيمسح دموعو بسرعة

شمس / لو بتتكلمو انا ممكن استني برة شوية

كريم بيخرج بسرعة من. غير مايقول حااجة.

شمس / كريم كريم

شمس بتقرب على زياد

زياد / كنت مفكرة انكو بتتكلمو مع بعض وسؤ التفاهم دة
 
زياد بيقرب شمس وبيحضنها

زياد / زياد ارجووك حاول تعمل حااجة لازم الخلاف دة ينتهى باة انا تعبت

زياد بيبسها من جبنهاا  و شمس بتبصلو اوى

شمس / زياد انت فيك اية فهمنى انا تعبت انت متغير من فترة وهادى اوى انا انا..

زياد / خلينا نمشى دلوقتى هنتاخر على الطيارة

شمس / بس انا متاكدة انك مخبى عنى حااجة ولما اعرفهاا

رودى بتدخل

رودى / بابى فهد وصل تحت

زياد / خلونا نروح يلااا

شمس بتبصلو اوى  و زياد بيسحبهاا من اديهاا بحنية وبيبوس اديها

زياد / حياتى مش عوزك تقلقى ابدا

شمس / حتى كلامك دة بيقلقنى

زياد بيقرب منها وبيبسها من خدها

زياد / حياتى روحى ممكن نروح باة هنتاخر ولا اخواتك مش وحشوكى

شمس / انا مقولتش لحد اننا رجعين مصر

زياد / لية

شمس / لاخر وقت عندى احساس انك مش هتسيب كريم لوحدو

زياد / هو الى اختار هو حر

زياد بياخد شمس من اديهاا وبيخرجو من الاوضة

 
شمس / زياد انا مش هكون مطمنة وكريم بعيد عنى

زياد / هيجى انا متاكد

شمس / بس هو عندى وممكن يعند معانا وميجيش

زياد / خلاص اختارى يا انا يا هو

شمس بتبصلو بغضب  ت زياد بيروح عليهاا بحنية وبيحضنها

 
شمس / انت ازاى تقارن بينك وبينو انتو الاتنين واحد بالنسبة ليا ولو سافرنا من غيرو هيكون نصي التانى هناا وانا هنااك ازاى بس

زياد / يعنى انتى عوزة اية انا مش هتنازل عن قرارى انتى قررى

زياد بينزل وبيسبها  و شمس بتبص على اوضة كريم ودموعها بتنزل وبتروح وري زياد وبتركب العربية وبتمسح دموعها  و فهد بيبص لشمس فى المرايا

شمس / فهد كريم اخوك امانة عندك

فهد / فى عيونى مش هسيبو ولا دقيقة متقلقيش

زياد بيبص لشمس و شمس بتلف وشها فى الاتجاة التانى

رودى / كريم مش هيودعنا على الاقل

فهد / خلونا نتحرك كدة هتتاخرو على الطيارة

زياد بيبص للبيت

زياد / توكل على الله

وفجاة كريم بيقف قدم العربية و شمس بتصرخ و بتنزل بسرعة من العربية

 
شمس / كريييييم

كريم عيونو على زياد و زياد بيبتسم اوى  و شمس بتنزل تحضنو اوى هى ورودى

رودى / كنا هنروح من غير ما تودعناا

كريم / واودعكو لية انا مسافر معاكو

شمس / مسافر معانا انت هتسافر معاانا

كريم / امال يعنى عوزانى اسيبك تسافرى من غيرى

شمس بتحضن كريم اوى

فهد / اسد اخويا اسد

وكريم بيبتسم لفهد وبيركبو العربية وبيتحركو

.
            **********************************

حسام قاعد فى البلكونة وابتسام بتروح علية وحسام مش حاسس بيها و ابتسام بتحط اديهاا على كتفو  و حسام بيبصلها

ابتسام / سرحان فى اية

سراج/ ولا حااجة بس فى تصميم شاغل تفكيرى شوية

ابتسام / تصميم بردو

حسام بيبتسم اوى لامو

ابتسام / ياريت تكون حلوة الى شغلة بالك

حسام /  انا رايح على اوضتي عندى شغل اخلصو مااشى

ابتسام / مش هسيبك مااشى غير لما اعرف هى ميين

وحسام بيضحك وبيروح على اوضته وابتسام بتبص علية وهو ماشى

ابتسام / ربنا يحميك وينولك الى فى بالك يا ابنى يا رب

حسام بيدخل اوضته وبيتنهد اوى وبيروح على المكتبة بتعتو وبيطلع كتاب منو وبيفتحو وبيطلع صورة ريم من الكتااب وبيبصلها اوى وبيبتسم وبيروح يقاعد على السرير وبيفكر فيهاا

.
            **********************************

.

ياسين بيلبس كفوف فى ايدو

ليا / ياسين انت هتعمل اية

ياسين / ليا ابعدى انا هورية ازااى يتحدانى

ليا / ياسين لو مرجعتش عن الى هتعملو دة انا هتصل بعمو وهقولو

ياسين / لياا ملكيش دعوة

ليا / لااا انت اخوياا ولازم اخاف عليك

ياسين / ليا لازم اكسب السباق دة علشان سامح دة يعرف مقامو

ليا / ياسين بطل غبااء لو حصل حاجة تانى والله العظيم عمو علي مستحيل يسمحلك انك تلمس اى موتوسكل تانى دة لو مكسرش رقبتك

سامح بيروح عليهم

سامح / هاا يا نونو خفت ولا اية

ليا / سامح الى بتعملوة دة جناان انا هبلغ مدير الجامعة

سامح / بقولك اية يا موزة عوزانى الغى السباق دة تيجى معايا وتحضنينى قدم الشلة بتعتى

ياسين بيهجم علية وبيمسكو من هدومه
 
ياسين / انت بتقول اية

ليا / ياسين ياسين خلاااص سيبو دة حقير سيبك منو خلينا نمشى

سامح / اية هتمشى يا نونو ولا اية

ياسين / انا هعرفك النونو دة هيعمل اية فيك بعد ما يحط راسك فى التراب يا بطل

ريم بتروح عليهم بسرعة

ريم / ياسين

ياسين بيحط ايدو على عيونو

ياسين / ريم الله يخليكى انا مش ناقص

سامح / خمس دقايق وهنبدا لو خايف انسحب

ياسين / انت لو خايف انسحب

سامح متعصب وبيروح بعيد عنهم

ريم / ممكن اعرف انت بتعمل اية هناا بالظبط

ياسين بيبص لليا اوى

ياسين / اكيد انتى الى قولتلهاا صح

ليا / عارفة انك مش هتسمع كلامى

ريم / ياسين تعالة معاياا

ياسين / لاا مستحيل امشى من هناا

ريم / اية ونسيت اخر حادثة ولاالجرح الى فى دماغك دة مش باين اوى

ياسين / انا مش عارف انتو عوزين منى اية سبونى انا حر باة

 
وحسام بيوصل  و ياسين بيبص لحسام

ياسين /  حتى حساام كماان

ياسين بيركب على الموتوسكل بتاعو وبيجهز نفسو وحسام 
واقف قدم الموتوسكل بتاع ياسين

حسام / انزل

ياسين / حساام ابعد من هناا

وحسام متعصب وبيروح على ياسين وبينزلو من على الموتوسكل بعنف

حسام / امشى قدمي.

ياسين بيبعد ايد حسام بقوة

ياسين / والله اهلى محطكوش حراس علياا انا حر اعمل الى انا عوزو

حساام / لاا انت مش حر واتفضل قدمي على العربية بسرعة

وحسام بياخده بقوة على العربية وليا وريم معاهم 
وفجاة بيشوفو الشرطة وصلت وكل الشباب بيجرى فى اتجااة

حسام / اركبو بسرعة

وكلهم بيركبو بسرعة وحسام بيحاول يهرب من الشرطة بسرعة

ليا / يااربى انا خايفة احسن يكونو شفوناا

حسام / علشان حضرتك كنا هنروح فى دهياا كلنا

ريم / خلاص مفيش حد ورنا

 
والكل بيهدى شوية  و ياسين قاعد مدايق اوى

ياسين / انا متاكد ان انت الى بلغت الشرطة صح

ريم / لا مش حسام انا الى بلغت كفااية باة اية الجنان الى انتو بتعملوة دة

وبيبصو بيشوفو الشرطة بتقف قدمهم فجاة

.
            **********************************


فى الليل

زياد و شمس والولاد وصلو مطار القااهرة وبيخرجو من المطاار وفى سايق بيجرى عليهم بسرعة

السايق / اهلاا اهلاا نورت مصر يا بش مهندس
 
زياد / شكرا

والسايق بياخد الشنط وبيحطها فى العربية  و رودى بتروح على زياد وبتتعلق فى دراعو

رودى / مصر حلوة اوى

شمس / انتى لسة شفتى حااجة

كريم واقف بيبص على ابوة اوى  ن شمس بتبص لكريم وبتشوف كريم بيبص لزياد اوى

السايق / اتفضلو اتفضلو

وبيركبو كلهم فى العربية وبيتحركو

رودى / باابى احنا هنروح فين دلوقتى

زياد / الى امكو تختارو

شمس بتبتسم اوى لزياد

شمس /خلينا نروح بيتنا

رودى / انتو ليكو بيت هناا فى مصر

كريم / انتى كنتى حكيتيلى عن البيت الى فى اصحابك

شمس / ريهام و سهي

زياد / بس كان لازم نديهم خبر الاول

شمس / لا خليهم مفااجاة احسن

.
            **********************************

ابتسام وسراج بيوصلو الفيلا عند سهي و ريهام
 
ابتساام / حسام حساام فيين

ابتسام / متقلقيش بابا اتصل وقال انهم خرجو وهيوصلهم على هناا

علي / بس اشوفو قدمي بس

هاني / انا مش فاهم وريم ملهاا بدة كلو

محمود / لزملهم عقااب

هاني / وعقاب كبير كماان

وجرز الباب بيرن والشغالة بتفتح الباب والكل بيروح على الباب بسرعة

شمس / مساء الخيير

والكل واقف مصدوم ومفيش حد بيتحرك ولا بيتكلم ولا كلمة  و زياد و شمس بيبصو لبعض اوى

زياد / الظاهر اننا جينا فى وقت مش مناسب

ابتسام / شمس

والكل بيجرى عليهم بسرعة وابتسام ز مريم بيحضنو شمس اوى وبيعيطو

 
ابتسام / لية مقولتلناش

شمس / علشان تكون مفاجااة

ريهام و سهي وقفين بعيد

سهي / اية ملناش نصيب احنا كمان

شمس بتروح عليهم وبتحضنهم اوى

سهي / زى ما انتى متغيرتيش

شمس وحشتونى اوى ابو شكلك و شمس بتمسح دموعهاا

رودى / مامي 

رودى وكريم وقفين مكانهم 

شمس / تعالو ادخلو

وابتسام و مريم بيحضنوهم اوى

ابسام / كريم انت كبرت اوى عن اخر صورة بعتهالى يا شمس
 
وبيضحكو والكل مبسوطين 

زياد / رودى كريم تعالو اعرفكو دى خالتكو ريهام ودى خالتكو سهي

رودى بتروح بتسلم عليهم

ريهام / بنتك حلوة اوى يا شمس

سهي / طلعة لامهاا

وكريم بيروح يتعرف على مريم وسراج و عليوسرااج 

والباب بيخبط وبيدخل حسام ووريم و ياسين ولياا 
 و علي بيتعصب وبيروح على علي و علي بيجرى بعيد بسرعة وبيلف حولين الكرسى و محمود بيروح على ليا وليا بتستخبي ورى  سهي و محمود بيمسكها من ودنهاا

ليا / ااة ماامى مااامى

علي / وحيات امك لوريك يا ياسين انا هكسر رقبك واباة ورينى هتركب الموتوسكل ده تاانى ازااى

هاني / وانتى يا هانم ازااى تدخلى فى الموضوع دة

ريم / بابا اكيد مش هسبهم

هاني / الظاهر ان الحرية كانت زيادة شوية صح

سراج / وانت ياا استاذ يا كبير يا عاقل كويس اوى حضرتك خريج سجون دلوقتى مبرووك

حسام / باابا محصلش حاجة كان سوء تفاهم بس وجدو احمد خرجناا بسهولة

كريم بيقرب على رودى

كريم / الظاهر هنتسلااا هناا اوى

ورودى بتضحك

شمس / بس خلاص خلونى اشفهم اتعرف عليهم

حسام / خالتو شمس

وحسام وريم بتروح عليها بسرعة وبيحضنوهاا اوى

ياسين / انتى الموزة الى فى الصورة فوق صح

علي / وكمان ليك عين تتكلم كمان

شمس والكل بيضحك

ريهام / انا كنت بحكى لياسين عنك على طول

سهي / ليا دى خالتك شمس

شمس بتحضن ليا اوى و ياسين بيشوف رودى قاعدة 
و  بيقرب من سهي 

ياسين / سهي الحلوة الى هناك دى مين

سهي بتضربو على دمااغو

ياسين / فى اية انا قولت حااجة

شمس / اعرفكو يا شباب دة كريم ابنى ورودى بنتى

وبيسلمو على بعض كلهم و ياسين بيمسك ايد رودى ورودى بتبصلو اوى باستغراب وبتبعد اديها بسرعة


            **********************************

فى الليل

 زياد فى الاوضة بيغير هدومه  و كريم بيخبط على الباب وبيدخل

كريم / مامااا ماماا

زياد بيبص لكريم وكريم بيبصلو اوى بحزن

كريم / انت كويس

زياد بيبتسم لكريم اوى وبيروح علية وكريم بيترمى فى حضنو

زياد / هعمل المستحيل علشنكو خليك متاكد من كدة

كريم / انا اسف انا اسف على كل دقيقة دايقتك فيهاا اسف على كل ثانية ضيعتهاا وانا بعيد عنك.  😢

وردة ✍️

ليست هناك تعليقات