إبحث عن موضوع

رواية ادم و حواء الحلقه 46

🍎   الحلقة     ٤٦  🍎

 

🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎

زياد / سعود مستني تحت سلاام

زياد بيخرج

شمس / موضوع اية الى انتى عوزانى فية

لينا / يعنى بكرة هيكون فى ضيوف كتير هناا وهتلاقى منهم 
الى هيرحب بيكى بشدة والى مش هيكون خابب وجودك هناا

شمس / لية مش هيكونو حبين وجودك

لينا / بصى شمس اهل بابا فى بينا خلافات من زمان وكمان زادت بعد قصة ليلى وعلى فكرة انا كمان فى منهم بيعملونى كويس وفى منهم مش حبين يشوفونى اصلااا يعنى كنت

 حبة اقولك انك متزعليش من اى رد فعل ابدا وكمان هيزيد لما يشوفو جماال مرات اخوياا فى بقي ضيفة مهمة جداا هى مرات عمى حافظ وام ليلى زياد بيعزهاا اوى اوى وهى كمان

 بتحبنا اوى زى ولادهاا بالضبط وكانت بتقف مع امى لما ابويا كان بيعملها مشاكل وانا متاكدة انها هتحبك وكمان بعد ما ليلى سفرت وسابتنا هى الى طلبت من زياد يطلقها ويتجوز ويشوف حياتو

شمس / انتى خوفتينى

ليلى / لا يا روحى متخفيش انا هكون معااكى ماشى
 
شمس بتبتسم للينا وفريدة بتعيط

لينا / يلا يا مرات خاالو خدى مكانك يلااا

شمس بتروح لفريدة وبتشلهاا

شمس / صغنونة اوى ياليناا

شمس بتاخد فريدة وبتروح تقاعد جمب ليناا ولينا بتاخد 
فريدة منهاا

شمس / شبهك اوى

لينا / يلا عوزة اشوف ولادك انتى و زياد

شمس بتبص للارض

لينا / حببتى زياد حكالى على الى حصل معاكى انتى لازم تنسى الى حصل ربنا اكيد لة حكمة فى كدة.

شمس / ان شااء الله خير

.
            **********************************

سهي فى اوضتها وحاسة بدوخة وتعبانة اوى 

 
ريهام / سهي سلوى جت وبتنظف تحت فى عندك حااجة عوزة تتنضف

سهي مسكة بطنها وبتجرى على الحماام بسرعة

ريهام / سهي فى اية مالك سهي

وبعد دقايق سهي بتخرج من الحمام و ريهام بتسندها وبتخدها على السرير

ريهام / مالك فى اية

سهي / باين كدة انى اخد برد فى معدتى

ريهام بتغطيها كويس

ريهام / هروح اعملك حااجة سخنة

وبتدخل سلوى

✳️ سلوى دى بتيجى كل يومين بتنظف الفيلاا  ✳️

سلوى / ست ريهام انا خلصت تحت فى حاجة تانى

ريهام / سلوى روحى اعملى لسهي حاجة سخنة

سهي بتجرى تانى على الحمام بسرعة وتعبانة اوى

سلوى / لتكون الست سهي حامل

ريهام / حامل

سهي بتخرج من الحمام و ريهام بتسندهاا وبتخدها تانى على السرير

سلوى / الف مبرووك يا ست سهي الف مبرووك

سهي / مبرووك على اية

ريهام / سلوى بتقول انك حامل

سهي بتبص لريهام

ريهام / سلوى روحى الصيدلية هاتى جهاز اختبار بسرعة
 

.
            **********************************

ابتسام فى مكتبها وسراج بيدخل المكتب

سراج / ابتسام انتى ازااى تخدى قرار زى دة من غير ما ترجعيلى

ابتسام / قرار اية

سراج / انتى لغيتى العقد مع شركة السياحة

ابتسام / اة انا 

سراج متعصب اوى

سراج / انتى نسيتى ان انا هناا الى باخد القرارات انا هنا المدير مش جوزك جوزك دة فى البيت مش هنااا دى اخر مرة 
تخدى قرار من غير ما ترجعيلى

ابتسام / كنت الاول ممكن تسالنى انا اخت القرار دة لية

سراج / مهما كانت الاسباب كان لازم ترجعيلى انا الاول

ابتسام / وطى صوتك وخلينا نتكلم بهدوء

سراج / انا هنا الى اقرر اوطى صوتى ولا لااا انتى موقوفة عن العمل لحد ما التحقيق يخلص 

ابتسام بتبص لسراج بغضب وبتاخد شنطتها ولسة بتخرج

سراج / ريحة فيين

ابتسام بتبصلو بحزن وغضب وبتخرج من المكتب وبتشوف الموظفين كلهم وقفين قدم المكتب وبيسمعو الى حصل 
 و سراج بيخرج من المكتب

سراج / يلا كل واحد يروح لمكتبو يلاااا

            **********************************


مريم و هاني بيرجعو الفيلاا

هاني / حببتى انا هطلب اكل من برة عوزة حاجة معينة
 
مريم / اة عوزة جمبرى

هاني / انتى مشبعتيش جمبرى فى المطعم هنااك مستغربين 
من كمية الجمبرى الى بتطلبيهاا

مريم / يعنى اعمل اية ابنك هو الى بيطلب

هاني / بتقصدى بنتى انا عاوز بنت مش والد

مريم / اة هروح لبتاع البيبى وهطلب بنت مش والد

هاني بيبسها من خدها

هاني / حببتى المهم انكو تكونو بصحة كويسة وبخيير

مريم / يلا انا جعاانة ومتنساش الجمبرى

هاني بيضحك وبيخرج 

.
            **********************************


ريهام / سهي هاا اية النتيجة

سلوى وقفة مع ريهام و مستنية

 
سهي بتخرج من الحمام ومسكة الجهاز فى اديهاا

ريهام / هااا

سهي / انا حامل

ريهام بتحضن سهي اوى وفرحاانة

ريهام / بصى انتى لازم ترتااحى ومتعمليش اى حااجة انتي فاهمة

ريهام مبسوطة اوى  و سلوى بتزغرت

سلوى / انا عوزة الحلاوة بااة

ريهام بتروح على شنطة سهي وبتطلع فلوس وبتديها لسلوى وسلوى بتزغرت

 
سهي / انا مش مصدقة انا حاامل

ريهام / الف مبرووك يا روحى

.
            **********************************

.

فى الليل

 سهي مستنية محمود علشان تقولو خبر الحمل و بيتصل بيه

 
سهي / محمود اتاخرت لية

محمود / سهي انا عند سارة فى المستشفى تعبت ونقلوها المستشفى

سهي/ وهى عاملة اية دلوقتى

محمود / مش عارف حااجة لسة

سهي بتقفل التليفون مع محمود وبتغير هدومها  و ريهام بتدخل

ريهام / انتى ريحة فين

سهي / سارة فى المستشفى لازم اروح محمود صوتو تعبان اوى

ريهام / طب اهدى متتوتريش ماشى

سهي / اوكى سلام

سهي بتخرج

.
            **********************************

شمس وقفة فى البلكونة و زياد شايل فهد وبيلعبو مع الخرفان  و شمس وقفة بتضحك اوى و زياد بيشاور لشمس تنزل شمس بتهز اكتفها بلاااا و زياد بياخد فهد وبيدخلو البيت

زياد / سالى ساالى خدى فهد علشان ياخد دوش و ينام

 
وفهد بيروح مع سالى و زياد بيطلع على الاوضة وبيشوف شمس سرحانة و بيروح يقاعد جمبهاا  و شمس بتبصلو وبتبتسم

 
زياد / سرحانة فى اية

شمس بتنام على كتفو

شمس / مش بتتمنى يكون عندك طفل

زياد بيبص لشمس وبيرفع عيونها فى عيونو

زياد / حببتى ربنا كريم سبيها على ربنا

شمس / يعنى هتدايق يعنى لو روحت لدكتور

زياد بيبسها من خدهاا

زياد/ حببتى مش عوزك تفكرى فى الحكاية دى دلوقتى وياسيتى اعتبرينى ابنك

شمس / لو كان الجنين عايش 

زياد/ شمس
 
و بتسكت وبتبصلو اوى و زياد بيخدها فى حضنو

            **********************************

سهي بتوصل المستشفى وبتشوف ام محمود و سلمي مع محمود وقفين قدم العمليات وفى ام سارة وابوها و محمود بيشوف سهي بيروح عليها بسرعة

محمود / سهي انتى اية الى خلاكى تيجى هناا

سهي / خفت اوى وكمان صوتك

محمود / متقلقيش ياروحى

ام سارة بتشوف سهي ز محمود وبتروح عليهم بسرعة

ام سارة / اية جااية علشان تشوفى بنتى وهى بتموت مش كفاية اختى جوزها منهاا

محمود / لو سمحتى يا طنط 

 ام سارة /بنتى بتموت وانتو شمتنين فيهاا

ام محمود بتروح عليهاى وبتخدهاا بعيد وبتحاول تهديهاا

سهي / محمود انا اسفة بس كنت قلقانة انا

محمود / هشش خلاص اهدى

الدكتور بيخرج  

 
الدكتور / الام بخير الحمد الله

ام سارة / الحمد الله بنتى بخيير

ام محمود / والطفل

الدكتور / للاسف كان لازم نختار بين الام والجنين ربنا يرزقهم خير

ومامت سارة بتعيط اوى وبتبص سهي الى وقفة مصدومة 
 و محمود واقف حزين اوى و سهي بتنسحب وبتمشى 
وام محمود و سلمي بيهدو ام ساارة و سهي بتخرج من المستشفى وبتقاعد فى الجنينة وبتحط اديها على بطنهاا وبتحس بالم

سهي. / اية يا حبيبى فاكر ان انا السبب انت كمان

محمود بيخرج بيدور على سهي وبيشفها قاعدة بعيد وبيروح عليهاا

محمود بيقاعد جمب سهي وبيلف دراعو حولينها وبيضمهاا

سهي / انا كنت بتمنلها كل خيير

سهي بتعيط  و محمود بيحضنهاا اوى

محمود / تصدقى على قد ما زعلت انها حامل على قد ان 
قلبى وجعنى علية اوى بس يمكن ربنا مش عوزها تتامل برجعنا لبعض اكتر من كدة

سهي / محمود خلينى ارووح

محمود / انا هوصلك

سهي / لا خليك معاها اكيد لما تعرف هتكون محتجاك جمبها

محمود بيمسك ايد سهي

محمود / انا مكانى جمبك انتى

محمود بياخد سهي وبيركبها العربية بتعتو وبيمشى بالعربية

سهي / محمود انت لازم ترحع سارة محتجاك تقف جمبهاا

محمود بيتعصب

محمود / انتى عوزة اية بالظبط عوزة اية الى عوزانى ارجعلها دى طلقتى ومفيش اى علاقة بينى وبينها والى كان بيربطنا خلاص انتهي

 
سهي بتقرب من محمود وبتحضن دراعو وبتنام على كتفو 
 و محمود بيهدى

.
            **********************************

فى الصبااح

 شمس بتصحى من النوم على صوت زغريت كتير وبتبص حوليهاا وبتروح تفتح الباب علشان تشوف فى اية وبتشوف ستات خرجين من أوضة لينا وبيبصو لشمس اوى  و شمس بتبص لنفسها وهى لبسة قميص النوم بنج قصير اوى
 و بتبتسم اوى وبتقفل الباب بسرعة وبتقف ورى الباب 
وبتحس بخوف وبتكلم نفسها

شمس / اية الى انا عملتو دة غبية غبية يا شمس

شمسزياد بتروح تاخد الموبيل وبتتصل بزياد و زياد  
مع الرجالة وبيشوف الموبيل وبيستاذن وبيخرج برة

زياد / صباح الخير يا حببتى

شمس/ زياد انت فيين

زياد / فى اية مالك انا مع الضيوف الرجاالة

والباب بيخبط

شمس / مين

ولينا بتدخل

لينا / ممكن ادخل

شمس بتشاور للينا تدخل

شمس / خلاص يا زياد مع السلامة

شمس بتقفل التليفون و زياد بيستغرب وبيروح للرجالة وبيقاعد معاهم

لينا / البنات برة ملهمش سيرة غير القمر الى خرج بقميص النوم

زياد / اوووف انا غبية مش عارفة ازااى خرجت كدة انا كنت نايمة وصحيت على اصوات وفتحت الباب من غير تفكيير

لينا / اهدى مالك محصلش حااجة يلاا الكل عاوز يسلمو عليكى ويتعرفو على مرات اخوياا القمر

شمس / وانا يعنى البس اية

لينا / اى حااجة حلوة عليكى يلا بسرعة هستنكي تحت

ولينا بتخرج وبتسبها و شمس بتروح على الدولاب وبتدور على لبس ليها وبتطلع اكتر من فستان

شمس / لا دة قصير اوى ودة طويل اخاف اتكعبل قدمهم ودة اسود لاا مش مناسب يااربى البس اية بس

.
            **********************************

زياد بيقف فجاة لما بيشوف عمو حافظ بيدخل القاعة ومعاة 
ولادو احمد وابراهيم  و زياد بيسلم على عمو وبيبوس كتفو
وبيسلم على اذولاد عمو وسعود بيروح عليهم وبيسلم عليهم

حافظ / مبرووك يا ابو فهد تتربا فى عزك يا ابنى

سعود / تسلم يا عمى حاافظ اتفضل اتفضلو يا شبااب
 
زياد بيقاعد جمب عمو ومبسوط اوى بية وعمو بيكلمو على الشغل وبيدخل والد زياد و زياد بيبصلو

حافظ / روح استقبل ابووك ورحب بية

زياد بيبص لعمو

زياد / كلامك على راسى يا عمى

زياد بيروح يستقبل ابوة وعبدالعزيز بيروح على أخوة وبيبوس راسو وبيقاعد جمبو


.
            **********************************


.

ريهام مع سهي فى المطبخ

ريهام / هاا قولتى لمحمود

سهي / لاا لسة عوزانى بعد الى حصل امبارح اقولو اية بس

ريهام / يعنى مش هتقوليلو

سهي / مستنية الوقت المناسب بس

ريهام / يلااا الغدااء انا جعاانة

محمود / عصفيير بطنى بتصوت يلاااا

ريهام و سهي بيضحكو وبيخرجو برة وبيقدمو الاكل على السفرة

علي / فين شوربة السى فوت بتعتى

ريهام / حاضر حااضر

ريهام بتروح المطبخ وبترجع بطاجن فى شوربة السى فوت وبحطها قدم على و علي بياكل منهاا

علي / الللله رووعة تسلم ايدك ياروحى

سهي بتشم الشوربة وبتقرف اوى من الريحة وبتجرى على الاوضة

 
محمود / سهي

ريهام / خليك انا هشفهاا

محمود / لاا

محمود بيطلع وره بسرعة و سهي فى الحماام

محمود / سهي سهي انتى بخيير

سهي مبتردش علية

محمود / سهي انا هدخل هاااا

سهي بتخرج ومسكة بطنهاا  و محمود بيسندها وبيخليها تقاعد على السرير

محمود / حببتى انا هطلب الدكتور

سهي / لا انا بخيير

محمود / ازااى بخير انتى وشك اصفر اوى انا هطلب الدكتور

سهي / محمود انا حامل

محمود بيقف مكانو وبيبص لسهي اوى

سهي / انا عارفة ان دة مش وقتو

محمود / انتى حاامل

سهي / اة جبت اختبار وعرفت انى حامل

محمود بيمسكها من درعها وبيوقفهاا وبيحضنهاا اوى

محمود / يا حياتى ولية مقولتيش

سهي / يعنى الظروف الى حصلت خلتنى مقدرش اقولك
 
محمود / يعنى انتى هتجبيلى بنت شبهك انتى

سهي بتبتسم

سهي / لا والد وبيكون شبهك انت

محمود / والد او بنت اى حااجة

محمود فرحان اوى وبيحضن سهي اوى

بعد شوية سهي و محمود بينزلو تحت

علي / انتى بخيير 

سهي بتبتسم وبتهز رسها بنعم

محمود / سهي حاامل 

والكل مبسوط اوى

            **********************************

شمس بتخرج من اوضتها وبتنزل على السلم وخايفة اوى 
 و سالى بتشفها

ساالى / ماشاء الله مدام مااشااء الله

شمس / سالى فى ناس كتير جوة

سالى / كتيير كتيير يا مداام اتفضلى الكل مستنيكي
 
شمس بتبلع ريقهاا بخوف وبتتقدم وبتدخل

شمس / السلام عليكم

والكل عيونو بتروح على شمس والكل بيتفحصهاا من فوق لتحت  و شمس لبسة فستان ابيض طويل شفاف من تحت الركبة ومترز ولفة شعرها كلو على جمب واحد وحطة ميكاب هادى بارز ملامحها الطفولية الجميلة و شمس بتلف بعنيها فى المكان وقلبها بيدق بقوة والكل بيسكت ومفيش حد بيتكلم ولا فى اى رد فعل   و شمس بتبص لليناا

 
ليناا / اخييرا قمر البيت نور عليينا ياهلاا ياهلاا
 
لينا بتدى فريدة لسالى وبتروح على شمس بسرعة

شمس/ لينا  هما بيبصولى لية كدة

لينا  / اية الى انتى عملاة فى نفسك دة

شمس/ فى اية وحشة

لينا /  ماشاءالله عليكى هخلى زياد يقرا عليكى النهاردة من عيونهم

شمس بتبتسم ولينا بتخدها على كل واحدة و بتسلم عليها وبتعرفها عليها

لينا / شمس دى مرات عمى حافظ  ربنا يحفظها لينا يارب

شمس بتمد اديها تسلم عليها  و مرات حافظ بتسلم على شمس وبتبصلهاا اوى

ام ابراهيم / تعالى اقاعدي جمبى هنااا انتى مرات الغاالى

شمس بتقاعد جمبهاا و لينا بترجع تقاعد مكانها مع اصحابها وبنات عمهاا وعنيهاا على شمس باستمرار

ام ابراهيم بتحط اديها على ضهر شمس وبتتحسس

ام ابراهيم /  فايزة الله يرحمها مكنتش بتاكلك ولا اية

شمس بتبتسم من غير ما تتكلم  و لينا بتبص لشمس الى باين عليها التوتر  و ام ابراهيم بتمسك شعر شمس وبتشدو

شمس / ااة

ام ابراهيم / معلش اصل بنات مصر كل يوم والتانى بيحطو شعر شكل

شمس / لاااا دة شعرى اناا

ام ابراهيم/ ماشاء الله زى الحرير انا كنت اعرف امك الله يرحمها

شمس بتفتكر امهاا بس بتحاول تمسك دموعهاا

ام ابراهيم / انتى عندك بنتين كمان اخواتك صح

شمس / اة مريم وابتسام

ام ابراهيم / ماشاء الله ماشااء الله

كريمة بنت ام ابراهيم واخت ليلى بتبص لامهاا اوى بحزن
 و سالى بتدخل القااعة

سالى / يا حريم اتغطو

والحريم بتتغطى و شمس مش جيبة معاها عباية ولا حجااب 
 و شمس بتبص للينا  ولينا بتهز رسهاا بمعنى متخفيش

وبيدخل حافظ عم زياد ولينا ومعاه زياد ومعاهم ابوهم عبدالعزيز و لينا بتقف فى مكانها وعمهاا بيروح عليها وبيبسها من جبنهاا وبيبوس فريدة وبيلبس لينا عقد دهب حولين رقبتهاا

لينا / تسلم يا عمى

عبدالعزيز بيروح على لينا بنتو وبيلبسها اسورة دهب

لينا / تسلم يا بابا ربنا مايحرمنى منك

وبيحط خرزة زرقة لفريدة و  بيبص لشمس

زياد / مين دى

زياد / دى شمس مراتى

عبدالعزيز مكنش يعرف ان زياد اتجوز وبيغضب وبيخرج

حافظ / انت مدتش خبر لابوك

زياد / اتفضل يا عمى

زياد وحافظ بيروحو على شمس وام ابراهيم بتخبط شمس علشان تقف  و شمس لترتبك اوى وبتبص لام ابراهيم

زياد / عمى اعرفك على شمس مراتى وبتكون بنت خالتى فايزة

حافظ بيبوس شمس من جبنهاا وبيطلع روزمة فلوس من جيبو وبيمدها لشمس و زياد بيشاور لشمس تخدهاا 
 و شمس بتاخدها

 
ام ابراهيم / ايدك اليمين يابنت

شمس بتمد اديها اليمين بسرعة وبتاخد منو الفلوس

حافظ / يازين ما اخترت يا ابنى

زياد بيبص لشمس وبيبتسم اوى و كريمة اخت ليلى بتقف وبتخرج من القااعة والكل بياخد بالو منهاا و زياد بيبصلها 
 و حافظ بيخرج من القاعة والحريم بتشيل الغطاء من على وشهاا وبيرجعو يتكلمو مع بعض من تانى

شمس / بعد ازنكو

شمس بتخرج برة القاعة وبتاخد نفسها و كريمة بتروح عليهاا

كريمة / انتى عمرك ما هتحسى بالراحة ابدا ولاانتى ولا جوزك

وردة ✍️

ليست هناك تعليقات