إبحث عن موضوع

رواية صديقي كن حبيبي الحلقة الرابعه

🦋  الحلقة   ٤  🦋


🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋

همسة / سليم سليم

سليم بيمشى وبيسبها و همسة مديقة

رحمة  / فى اية مالك

همسة / سليم مشى مرضيش يستنني وبيقول ان اشرف هيجى يخدنا

رحمة / اة لازم يعمل كدة الاستاذ ماشى يا سليم

همسة / فى اية

رحمة / بصى من البلكونة وانتى تعرفى

همسة بتروح على البلكونة وبتشوف سليم واقف مع رانيا وماسك اديها و همسة بتدايق و رحمة بتروح عليها

رحمة / اشرف وصل ولا لسة

همسة / انا مش عارفة هى عجباة على اية شوفى عاملة اية فى وشها كانها دهنة وشها كلو بويا

رحمة / مهو دلوقتى دة الى بيعجب الشباب

رحمة بتبص على همسة وبتستغرب من نظرة عيونها لسليم  و رانيا

رحمة / همسة انتى كويسة

همسة / اة فى اية انا مفييش حاجة عادى خليها تنفعو

رحمة / وانتى متعصبة لية اوى كدة

همسة / يعنى يسبنا ويمشى علشان واحدة لسة عرفها من يوميين

رحمة / دة باين علية حب من النظرة الاولى

همسة بترتبك اوى وبتدايق و اشرف بيرن على موبيل رحمة

رحمة / همسة يلا اشرف وصل

همسة قاعدة وسرحانة اوى و رحمة بتروح عليها وبتمسك اديها

رحمة / همسة انتى كويسة

همسة / مش عارفة 

رحمة بتبص لهمسة اوى

رحمة / همسة انتى

همسة / مش عارفة 

رحمة بتحضن همسة اوى

رحمة / انا ازاى ماخدتش بالى ازاى بس يا همسة انتى عارفة انا بحبك قد اية وانتى تعرفى سليم اكتر منى انا يعنى بقصد انو بيعتبرك الصديقة الى بيقدر يحكلها كل حاجة من غير ما يتردد

اشرف بيرن لرحمة تانى

رحمة / همسة انتى لازم تطلعى الموضوع دة من دماغك انا خايفة عليكى يلا خلينا نروح لازم نركز علشان الامتحانات

همسة / رحمة انا فى حاجة هاعملها انتى روحى وانا هاجى وراكى يلا

رحمة / همسة

همسة / روحى يالا انا كويسة يلا روحى بقي اشرف مستني تحت


      **********************************

رحمة و اشرف فى الجامعة قاعدين

رحمة / مش عارفة همسة اتاخرت لية كدة دى كمان محضرتش المحاضرة

اشرف / يمكن وراها حاجة مهمة عادى فيها اية

رحمة قلقانة على همسة و سليم و رانيا بيروحو عليهم 

سليم / هى فيين همسة مش شيفها من الصبح

رحمة / سليم ملكش دعوة بهمسة وخف عليها شوية من رخمتك

سليم / ممكن تخليكى فى حالك انتى

وفجاة بيشوفو رانيا بتضحك اوى وبتشاور بعيد والكل بيبص بيشوفو همسة جاية من بعيد ولبسة فستان وحطة ميكاب بشكل عشوائى والوان كتيير و سليم واقف مصدوم  و همسة بتروح عليهم

همسة / اية رايكو

سليم / تحفة ههههههههة

رحمة / همسة تعالى معايا

سليم بيمسك ايد همسة وبيلفها وبيضحك عليها وبيطلع فلوس من جيبو

سليم / همسة ونبى عاوز كيلو الوان هههههههة

همسة بتبص لسليم اوى وبتعيط وبتجرى بعيد وبتشوف شباب حوليها بيضحكو عليها اوى

رحمة / انت بجد غبى ومبتفهمش

سليم بيضحك اوى ومش قادر يوقف ضحك

رحمة / سليم كفاية بقي

سليم / خلاص بس اية الى هى عاملة فى نفسها دة ههههة

رحمة بتضرب سليم فى صدرو وبتروح فى اتجاة الى همسة جريت فية

رانيا / سليم باين ان همسة زعلت اوى

سليم / همسة تزعل لا مستحيل تعالى نشفها

سليم و رانيا بيروحو ورى همسة وبيدورو عليها و رحمة بتنادى على سليم

 سليم / هى فيين

رحمة /  هناك اهى مش عوزة تكلم حد سليم لو سمحت ملكش دعوة بهمسة

سليم بيروح لهمسة هو و رانيا و همسة بتشفهم بتبعد بسرعة وبتعيط  و سليم بيدايق لما بيشفها بتعيط اوى

سليم / رانيا خلينا لوحدنا لو سمحتى

سليم بيقرب من همسة براحة

سليم  /انا غبى وحمار ومبفهمش وكل حاجة اسف

همسة مخبية وشها باديها وبتعيط و سليم بيقرب عليها وبيحضنها

سليم / اسف

همسة / انا بكرهك

سليم / متقدريش تكرهينى وكمان انتى مش محتاجة دة كلو
علشان تكونى حلوة انتى مميزة عن كل البنات دى كفاية قلبك الى مش عند حد غيرك

سليم بيطلع منديل وبيمسحلها الميكاب كلو

سليم / انتى كدة احلا انتى مش محتاجة اى حاجة علشان تكونى حلوة

همسة بتبتسم و سليم بيبصلها اوى

سليم / ممكن تكتبيلى عنوان المحار الى عملك الميكاب دة

همسة / انت رخم اوى

سليم / وانتى ارخم

همسة بتجرى علية وبيضربو فى بعض وبيضحكو اوى
 و رحمة وقفة مع رانيا

رانيا / حلو اوى الصداقة الى بين سليم و همسة

رحمة / اة فعلا

      **********************************

بعد اسبوع

 سليم و همسة و رحمة و رانيا و اشرف قاعدين بيزكرو
 و همسة بتشوف سليم عيونو على رانيا وماسك اديها
 و همسة بتحاول تشغل نفسها فى المزاكرة

رحمة / انا خايفة الايام بتجرى بسرعة فاضل اسبوع بس على الامتحانات انا خايفة اوى لازم اخرج بتقدير

اشرف / بتقدير او من غير تقدير انتى كدة كدة هتدخلى القفص. 

رحمة بتتكسف اوى

رانيا / انتو خلاص حددتو الميعاد ولا لسة

اشرف / هيكون بعد الامتحانات على طول

رحمة / لا لسة شوية فى حاجات نقصانى كتير

رانيا / متقلقيش انا اعرف ناس كتيير يجبلك كل الى انتى عوزاة لحد عندك متقلقيش

رحمة / شكرا يا رانيا والله مش عارفة من غيرك كنت عملت اية وكمان لازم الحق همسة قبل ماتسافر ولا انتى مش عوزة تحضرى فرحى

همسة / هو انا اقدر برضو مش هتحرك من هنا غير لما اشوفك عروسة وكمان استازنت بابا وهيخلينى شهر كمان

رحمة بتحضن همسة

رحمة / ربنا يخليكى ليا يا روحى


      **********************************

بعد يومين

سليم بينادى على همسة والوقت متاخر 

سليم / اجهزى انتى و رحمة بسرعة يلا

رحمة بتخرج من اوضتها

رحمة / فى اية هنروح فيين

سليم / يلا بسرعة اجهزو وانا اتصلت باشرف هيجى يخدكو انا لازم امشى دلوقتى

رحمة / وانت رايح فيين سليم استنى

همسة / هو مالو فى اية

رحمة / مش عارفة يلا نجهز ونشوف هنروح فيين

همسة و رحمة بيجهزو و همسة قلبها بيدق بسرعة وبتحس بخوف

همسة / لا انا مش هخرج روحى انتى

رحمة / لا هنروح هنشوف المجنون دة هيعمل اية يلا اجهزى

وبعد شوية اشرف بيوصل وبيخدهم. 

رحمة / ها يا رئيس العصابة سليم بيخطط لاية

اشرف / انا زى زيكو مش عارف اتصل بيا وقالى اجى اخدك انتى و همسة وهو هيبعتلى العنوان فى رسالة

وفعلا سليم بيبعت لاشرف العنوان وبيتحركو و همسة قاعدة وقلقانة اوى

رحمة / اشرف يعنى بجد انت مش عارف سليم بيعمل اية دلوقتى

اشرف / رحمة دقيقتين ونوصل اهدى شوية بقي

رحمة بتبص لهمسة فى المرايا وبتشوف همسة باين عليها القلق

رحمة / يارب ميكنش الى فى بالى ياارب

اشرف بيضحك على رحمة

اشرف / همسة مالك قاعدة هادية يعنى دة غير العادة

همسة / لا اصلى كنت نايمة ودماغى مصدعة شوية

وبيوصلو على كافية والانوار مطفية وبيدخلو

اشرف / سليم سليم رانيا. 

رحمة / هى رانيا هنا اشرف فى اية

اشرف / اهدى بقي

همسة بتبص فى اتجاة رحمة وبتقف مكانها وقلبها بيدق بسرعة وفجاة همسة بتسمع خطوات حد ورها والنور بينور
و بتشوف رانيا ورها و رانيا لبسة فستان سوارية وطلعة جميلة اوى

وفى زمايلهم من الجامعة موجوديبن والمكان متزين بالورد والبلاليين و همسة مش فاهمة فى اية بس رحمة باين عليها فاهمة  و سليم بيطلع من ورى الناس وبيروح على رانيا وبيمسك اديها وبيبس اديها وبينزل على ركبو فجاة
وبيطلع دبلة من جيبو

سليم / تقبلى تكونى شريكتى وشريكة كل عمرى

رحمة عنيها على همسة الى وقفة مكانها مصدومة و همسة دموعها بتنزل من غير استازان و رحمة بتبص لاشرف

رحمة / انت كنت عارف

اشرف / امال هتكون مفاجاة ازاى

رانيا/ موفقة طبعا

سليم بيلبس الدبلة لرانيا وبيحضنها وبيلف بيها وفرحنين اوى والكل بيجرى عليهم وبيبركلهم و رحمة بتدور على همسة و همسة اختفت ومش موجودة خالص

رحمة بتخرج برة الكافية بتشوف همسة ركبة تاكسة وبتمشى

رحمة وقفة قدم الكافية وبتبص على التاكسى الى فية همسة ومش عارفة تعمل اية

اشرف / رحمة روحتى فيين الكل بيسال عليكو جوة فيين همسة

رحمة مبتردش علية وبتعيط و اشرف بيروح عليها بسرعة

اشرف / رحمة فى اية يا حببتى انتى كويسة

رحمة / مفيش حاجة بس مخنوقة شوية

اشرف / انا مش شايف همسة هى فيين

رحمة / همسة بتتوجع اوى

اشرف / رحمة انا مش فاهم حاجة منك همسة حصلها حاجة فى اية

رحمة مش عارفة تتكلم

اشرف / طب اهدى خلينا ندخل

رحمة / اشرف لو سمحت خلينى لوحدى شوية

اشرف مش فاهم حاجة ومدايق اوى و رحمة بتتصل بهمسة  و همسة فى البيت وبتجهز شنطتها ومنهارة من العياط

اشرف / رحمة انتى دلوقتى هتحكيلى فى اية

رحمة بتحكى لاشرف على كل حاجة 

      **********************************

بعد شوية  همسة بتاخد شنطتها وبتنزل بيكون التاكسى مستنيها تحت

همسة / لو سمحت على المطار

رحمة بتتصل بهمسة تانى

همسة / رحمة

رحمة / همسة انتى فيين خلينا نتكلم شوية

همسة / انا مسافرة دلوقتى

رحمة / ازاى يعنى همسة علشان خاطرى خلينا نتكلم شوية

همسة / انا مش عارفة هقدر ارجع تانى ولا لا

همسة بتعيط اوى و بتقفل التلفون خالص  

      **********************************

.
رحمة بتحاول تكلمها والتليفون مقفول

 
رحمة / اشرف همسة هتسافر

سليم بيسمع رحمة

سليم / همسة هتسافر دلوقتى يعنى ازاى

رحمة / همسة دلوقتى ريحة على المطار خلونا نلحقها

وكلهم بيجرو على عربية اشرف و رانيا بتخرج من الكافية

رانيا / سليم سليم

سليم بيبص لرانيا وبيبص لاشرف و رحمة وبيركب العربية بسرعة وبيتحركو وطول الطريق سليم متعصب اوى

      **********************************

همسة بتوصل المطار وبتتكلم فى التليفون 

همسة / بابا انا فى المطار انا كويسة صدقنى انا كويسة

عزت / همسة يا بنتى طمنينى فى اية طب

همسة / بابا انا جاية مقدرش اعيش بعيد عنكو ابدا

همسة بتقفل التليفون تانى وبتقاعد فى المطار مستنية معاد الطيارة بتعها


      **********************************

وبعد شوية

سليم و اشرف و رحمة بيوصلو المطار و سليم بيروح على الاستعلام 

سليم /لو سمحت طيارة دبى طلعت

الاستعلام / باقى ربع ساعة

رحمة بتشوف همسة قاعدة بتعيط بعيد

رحمة / سليم همسة هناك

وكلهم بيجرو عليها و رحمة بتحضنها اوى

رحمة / كنتى عوزة تروحى وتسبينى. 

همسة / لازم اروح

اشرف / مفيش حاجة اسمها لازم اروح يلا خلينا نرجع ونتكلم براحتنا

همسة / لو سمحتو لازم اسافر بسرعة من هنا

سليم واقف بعيد وبيبص لهمسة اوى ومبيتكلمش و همسة بتبصلو ودموعها بتنزل

اشرف / رحمة همسة وخدة القرار يبقي  نودعها

رحمة بتحضن همسة اوى

رحمة / اسفة

همسة/ اكيد لازم نرجع ونشوف بعض

اشرف بياخد رحمة وبيمشو بيروحو على العربية و همسة بتبص لسليم الى مش بيتكلم بس عيونو بتقول كلام كتير
وحركة جسمو والعصبية بتقول كلام اكتر

همسة / مش هتقولي حاجة

سليم / هتروحى

همسة / لازم اروح

سليم / ماشى برحتك مع السلامة

سليم بيخبى دموعو وبيمشى وبيسبها ولسة بيمشى بيسمع ان ركاب طيارة دبى لازم يتحركو دلوقتى و همسة بتاخد شنطتها ولسة هتتحرك سليم بيجرى عليها وبيمسكها
من اديها

سليم / لا استنى همسة طب انا هعمل اية دلوقتى

همسة / ودعنى

سليم / خليكى معايا

همسة / لية

سليم / مش عارف بس خليكى معايا مقدرش اعيش من غيرك

همسة / بس انا لازم اروح من هنا

سليم / طب والامتحانات

همسة / لازم اسافر

همسة بتتحرك و سليم بيوقفها

سليم / لا استنى

همسة / خلاص لازم اروح من هنا

سليم / وانا هعمل اية

همسة / رانيا معاك

همسة بتمسك ايد سليم وبتبعدها عنها

همسة / هتفضل صديقى  ومش هنساك

سليم دموعو بتنزل و بيتعصب اوى

سليم / عوزة تروحى يلا روحى ومش هتفرقى كتير يعنى عادى يلا سافرى ابعدى يلا وهلقى مليوون وحدة غيرك تكون صدقتى 

همسة دموعها بتنزل لما بتشوف دموع سليم و بتاخد شنطتها وبتمشى بسرعة قبل ما تتراجع تانى و سليم بيبتسملها من بعيد وبيودعها و همسة بتودعو من بعيد وبتتحرك وبتدخل اوضة التفتيش و سليم بيختفى عن نظرها

وردة ✍️

ليست هناك تعليقات