إبحث عن موضوع

رواية صديقي كن حبيبي الحلقة الثالثة

🦋   الحلقة   ٣  🦋

🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋

 همسة / بس انا مش عوزة اسافر وكمان الكلية واصحابى

هالة / اكيد مش هنسيب والدك هناك لوحدو

همسة / بس انا

هالة / خدى اشربى الشوربة دى يلا

عزت / وكمان الشركة قدمتلى بيت وعربية علشان يسهل
علينا الحياة هناك

همسة مديقة اوى

هالة / عزت يلا تعالة خليها ترتاح شوية

هالة و عزت بيخرجو وبيسيبو همسة لوحدها و  بتعيط

رحمة فى اوضتها بتفكر فى همسة ومديقة اوى وبتسمع باب الشقة بيتفتح وبتخرج بسرعة وبتشوف سليم

سليم / اية مالك كانك شفتى عفريت

رحمة / انا كنت عند همسة انا وماما

سليم / والمجنونة دى عاملة اية دلوقتى

رحمة / سليم مش هنشوف همسة تانى

سليم بيبص لرحمة اوى وبيروح عليها

سليم / مش فاهم

رحمة بتحكى لسليم

سليم / ازاى يعنى وكمان دراستها مفضلش على الامتحانات غير شهر واحد

رحمة / لازم يسفرو يوم الخميس

سليم بيدايق اوى وبيروح على اوضته وبيقف فى البلكونة وبيبص على اوضة همسة وبيفكر و رحمة بتروح على سليم

رحمة / لازم نشوف حل مش معقول ان همسة تمشى وتسبنا كدة انت مشفتش حالتها كانت بتعيط اوى

سليم / ماما

رحمة / نعم

سليم / ماما الحل فى ماما فيها اية لو خلينا ماما تكلم طنط هالة تخلى همسة عندنا لحد ما تخلص امتحانات

رحمة / هى فكرة حلوة بس دى مؤقتة بس

سليم / يعنى مجرد وقت وبعد كدة نشوف حل تانى

رحمة / اوكى بس خايفة احسن عمو عزت يرفض

سليم / لية التشائم بس نتكلم مع ماما ونشوف هيحصل اية

رحمة / اوكى تصبح على خير

رحمة بتمشى و سليم بيفكر


      **********************************

فى الصباح

سليم و رحمة و كريمة والدتهم قاعدين مع والد همسة ووالدتهم

هالة / لا مستحيل اقدر اسافر و همسة بعيد عنى

كريمة / يا هالة انتى عرفة ان اني بعتبر همسة زي رحمة وزينب حرام انكو تضيعو عليها السنة هو فاضل شهر واحد وبعد كدة هتسافرلكو وهتكون عندى وهحطها فى عيونى

هالة بتبص لعزت و عزت مش موافق

هالة / متزعليش منى يا كريمة همسة بنتى الوحيدة ومقدرش ابعد عنها

عزت / احنا عشرة سنين بس مقدرش انا كمان اطمن على بنتى وهى بعيد عنى ابدا

سليم و رحمة بيبصو لبعض ومديقيين اوى و همسة وقفة بتسمع الكلام كلو وبتعيط

كريمة / احنا هنروح بس برضو فكرو كويس

كريمة و رحمة و سليم بيمشو و همسة بتروح على اوضتها
 و بتعيط  


      **********************************

فى الليل

هالة بتروح على اوضة همسة

هالة / انتى لسة مجهزتيش الشنطة

همسة / ماما وحياتى هو شهر واحد

هالة / همسة مش عوزة نقاش فى الموضوع دة ابدا

همسة بتعيط و هالة بتزعل عليها اوى وبتخرج و عزت واقف بيرتب الاوراق بتعتو

هالة / عزت انا خايفة احسن نكون بنظلم همسة معانا

عزت / انا بعت اورقها لاكتر من كلية هناك فى دبى وهيردو عليا النهاردة يعنى دراسة همسة مش هتتاثر باى حاجة

هالة / بس البنت زعلانة اوى

عزت / هى بس علشان هتبعد عن اصحابها وهناك كمان هتبنى صداقات

هالة بتروح تساعد عزت فى ترتيب الكتب بتعتو والاوراق


      **********************************

يوم السفر

همسة فى اوضتها جهزت نفسها وقاعدة جمب الشنطة بتاعتها
وبتدخل رحمة و اشرف عليها الاوضة و رحمة بتجرى على همسة وبتحضنها وبيعيطو

رحمة / هتكلمينى كل يوم كل ساعة انتى فاهمة 

سليم / انا مش عارف هرخم على مين دلوقتى انا يعنى

همسة / كفاية عليك الست رانيا

اشرف / انتو هتتخنقو دلوقتى

هالة بتدخل عليهم

هالة / همسة يلا والدك مستني تحت

سليم بيروح ياخد شنطة همسة

همسة / اية مستعجل اوى انى امشى

سليم / اة وكمان هعمل حفلة كبيرة

همسة / ابو شكلك

سليم و اشرف بينزلو و رحمة بتسند همسة وبينزلو على تحت
ووالدت سليم بتودع هالة و همسة نزلة بتعيط اوى و سليم  و اشرف و رحمة حوليها وبيتكلمو معاها و سليم مدايق اوى

سليم / يعنى دة بجد خلاص هتسبينا

همسة بتعيط و رحمة بتحضنها و كريمة بتروح لعزت وبتتكلم معاة تانى

سليم / اية رايك اخدك ونهرب

همسة / ياريت ينفع

همسة بتروح على عربية والدها

سليم / همسة استنى هتكلمينى كل يوم

همسة / مش انت هتكون مرتاح منى

سليم / يالله طب انا دلوقتى ميين الى هحكيلو همى

همسة / انا هرتاح منك

سليم / طب انا هلعب مع ميين دلوقتى واقولو يا كابتن ماجد

همسة / سمسم سم سم

سليم بيمسحلها دموعها و  همسة بتعيط

سليم / حابب اقولك انك اغلا صديقة عندى عمرى مش هنساكى ابدا

همسة / وانت كمان صديقى الصدوق

سليم / متاكد اننا هنتقابل تانى

همسة لسة هتركب العربية

عزت / استنى

همسة بتبص لوالدها

عزت / هو شهر واحد وهتكونى فى دبى بعد شهر

همسة / يعنى

عزت بيفتح دراعو و همسة بتجرى علية وبتحضنو وبتعيط

عزت / هتخلى بالك من نفسك انتى فاهمة 

همسة بتروح على والدتها وبتحضنها

هالة / وهتكلى كويس وخلى بالك من رجلك ومفيش لعب كورة

هالة بتعيط وهمسة بتحضنها

هالة / كريمة خلى بالك منها بنتى امانة عندك

كريمة / واغلا امانة كمان متخفيش

رحمة و سليم و اشرف بيجرو على همسة وفرحنين اوى
 و عزت و هالة بيركبو العربية وبيمشو والكل بيودعهم

سليم / همسة عوزك تنسى اى كلمة حلوة قولتهالك ماشى علشان هتبداء الحرب من تانى

كريمة / سليم لو دايقت همسة تانى انا الى هعقابك يلا يا همسة

رحمة فرحانة اوى

كريمة / هاتو الشنط انت وهو يلا اتحركو

همسة بتضحك على سليم وبتطلع مع كريمة و همسة وبتروح على اوضة رحمة

رحمة / انا مش مصدقة ان انا وانتى هنفضل فى اوضة وحدة لمدة شهر

همسة / بس بعد الشهر دة انا

رحمة / ممكن نستمتع بكل لحظة ومنفكرش باى حاجة تانى

وبيدخل سليم على الاوضة ومعاة شنطة همسة

سليم / نزل الشنطة وطلع الشنطة

همسة / دة لو كان عجبك يعنى

سليم / ولو مش عجبنى

همسة / اخبط راسك فى الحيطة عادى خالص

رحمة / انتو هتتخنقو من دلوقتى فين اشرف

سليم / قاعد برة

رحمة بتخرج  لاشرف وبيقاعدو مع بعض و سليم بيقرب على لهمسة وبيمد ايدو ليها بالسلام

همسة / اية هتعمل اية

سليم / هناخد هدنة سلام انا وانتى

همسة بتبصلو

همسة / ماشى وانا موافقة

سليم و همسة بيسلمو على بعض

سليم / اسيبك تفضى شنطتك بقي

سليم بيخرج و همسة مبسوطة اوى


      **********************************

 كريمة بتنادى على سليم

كريمة / سليم تعالة عوزاك

سليم بيروح لكريمة المطبخ

سليم / نعم

كريمة / انت كنت فين دلوقتى

سليم / كنت بتكلم مع همسة فى حاجة

كريمة / بص يا ابنى الاوضة الى فيها همسة ممنوع تدخلها لوحدك ماشى

سليم / مش فاهم

كريمة  / بص يا حبيبى همسة امانة عندنا وهى بنت وانت ولد يعنى

سليم فهم والدتو عوزة توصلو اية و سليم بيضحك

سليم / دى همسة يا ماما يعنى زي  رحمة بالظبط

سعاد / اسمع الى انا بقلهولك وخلاص ويتنفذ طبعا

سليم / حاضر يا مولاتى تحت امرك

سليم بيخرج وبيروح يقاعد مع اشرف و  رحمة


      **********************************

سليم / امتى هتتجوزو ونخلص منكو

اشرف / اول لما تخلص الامتحانات على خير هروح اشتغل مع بابا فى الشركة وساعتها نحدد ميعاد الفرح

همسة بتخرج من الاوضةو رحمة بتروح تساعدها تقاعد جمب رحمة

اشرف / والله مش مصدق ان عمى عزت وافق انك تفضلى هنا لحد الامتحانات

همسة / ولا انا مصدقة

سليم / سليم هيهرب سلام

همسة / انت رايح فين

سليم / نعم نعم دة انتى مبقلكيش ساعتان هنا وبتسالينى رايح فيين

همسة / تصدق هدنة السلام الى احنا عملناها هتنتهى دلوقتى

سليم / فعلا انتى مينفعش معاكى سلام ابدا

همسة / وانا بقول كدة فعلا

اشرف / سلام انا همشى قبل ما يبداو


      **********************************

فى الصباح

 همسة صاحية بدرى ووقفة فى البلكونة ومغمضة عنيها وفردة درعها

سليم / انتى اتجننتى

همسة بتبصلو اوى

همسة / اسكت يا جاهل

سليم / اة انتى بتلعبى يوجا

همسة / يعنى حاجة زى كدة تعالة اقف هنا ومتحولش تفكر فى اى حاجة افرد دراعك اتنفس بهدوء حاول تخرج كل الحاجات السلبية الى جواك ودخل كل حاجة إيجابية حوليك

سليم بيفتح عيونو وبيبص لهمسة وبيضحك

همسة / انا غلطانة انى بتكلم معاك اصلا

سليم بيضحك اوى و همسة بتدايق وبتروح على اوضتها

      **********************************

وزينب بتدخل من باب الشقة

سليم / حمدالله على السلامة يا دكتورة

زينب / رجلى ااة مش قدرة بقالى ١٢ ساعة وقفة على رجلى

سليم / انا مش عارف مين قالك تطلعى دكتورة

زينب / سليم سبنى فى حالى مش فاضية لكلامك دة انا هنام على نفسى

      **********************************

همسة بتصحى رحمة

همسة / رحمة يلا هنتاخر على المحاضرة

رحمة / يااالله بكرها المحاضرة بتاعت الدكتور نور دة دمو تقيل اوى

همسة / يلا بلاش دلع وكمان الدكتور نور عندو ضميير شوية فى الشرح يلا انا جاهزة 

رحمة / يا بنتى فيها اية لو حطيتى روج وشوية احمر كدة

همسة / لا مليش فى الحاجات دى يلا احسن همشى وهسيبك يلا

رحمة بتروح تغير هدومها و سليم بيخبط على الباب و همسة بتفتح

سليم / انا هروح الجامعة و اشرف هيجى يخدكو

همسة / استنى احنا جاهزين 

سليم / لااا خليكو براحتكو سلام

همسة / سليم سليم

سليم بيمشى وبيسبها و همسة مديقة

رحمة  / فى اية مالك

همسة / سليم مشى مرضيش يستنني وبيقول ان اشرف هيجى يخدنا

رحمة / اة لازم يعمل كدة الاستاذ ماشى يا سليم

همسة / فى اية

رحمة / بصى من البلكونة وانتى تعرفى

همسة بتروح على البلكونة وبتشوف سليم واقف مع رانيا وماسك اديها

 وردة ✍️

ليست هناك تعليقات