إبحث عن موضوع

رواية صديقي كن حبيبي الحلقة١٤

🦋   الحلقة    ١٤   🦋


🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋

.      
سليم بيفتح الشقة وبيرجع يشيل همسة من على الارض 
 و همسة بترجع تنام فى حضنو و سليم بيدخلها وبينيمها على السرير بهدوء وبيغطيها و همسة بتفتح عنيها

همسة / متسبنيش انا انا

سليم / هششش انا جمبك ومش هسيبك ابدا يلا غمضى عنيكى

همسة / مش عوزة حد يعرف انى هنا

سليم / حاضر متفكريش فى اى حاجة دلوقتى يلا غمضى عنيكى

همسة بتغمض عنيها بس دموعها نزليين و سليم بيمسح دموعها وبيبص عليها وهى نايمة وبيفضل جمبها

فى الصباح

سليم فى المطبخ بيجهز الفطار لهمسة وبيسمع عياط همسة وبيجرى بسرعة على الاوضة وبيشوف همسة قاعدة على الارض وبتعيط و سليم بيقاعد قدمها وبيحضنها اوى

سليم / اهدى يا همسة

همسة/ انا مش همسة انا انا حد تانى معرفهوش

سليم مش فاهم حاجة

سليم / طب خلاص بس بلاش دموع على فكرة بيكون شكلك وحش اوى وانتى بتبعيطى

همسة بتعيط اوى

سليم / طب خلاص متزعليش انتى بتكونى حلوة فى كل الحالات

همسة بتبصلو اوى و سليم بيمسحلها دموعها

سليم / اولا لازم نطمن طنط هالة عليكى

همسة / لاااا

سليم / والدتك زمنها قلقانة اوى عليكى

همسة / لااا لااا مش عوزة اشوف حد كل حاجة كدبة حتى انا كدبة كل حاجة

سليم / همسة فى اية

همسة بتحكيلو على الى حصل و سليم مش مصدق و همسة بتعيط

سليم / اكيد انتى فهمتى الموضوع غلط اكيد فى سوء تفاهم خلينا تروح لطنط هالة وتفهمى بالظبط

همسة / افهم اية تانى افهم ان حياتى مش حياتى

همسة بتخرج من الاوضة

سليم  / ريحة فيين

همسة / سليم لو سمحت خلينى برحتى عوزة اكون لوحدى شوية

سليم / طب هتروحى فيين بس

همسة / مش عارفة مش عارفة 

همسة بتخرج وبتخرج من العمارة و سليم وره وبينادى عليها
 و هاشم بيشوف همسة وبيروح عليها وبيمسكها من اديها
 و همسة بتبصلو اوى

همسة / ابعد عنى

سليم بيبعد هاشم بالقوة

سليم / ابعد عنها

هاشم / متدخلش انت همسة تعالى معايا

سليم بيهجم على هاشم وبيضربو فى بعض هم الاتنين
 و همسة بتحاول تبعدهم عن بعض و عمرو بيوصل وبيجرى على همسة بسرعة

عمرو / همسة حببتى انتى كويسة

همسة بتعيط و عمرو بيشوف سليم بيتخانق مع هاشم وبيجرى عليهم وبيحاول يبعدهم عن بعض

عمرو / اهدو بقي اية الى انتو بتعملوة دة فى اية

سليم / بيحاول يتحرش بهمسة

عمرو بيضرب هاشم بالبكس و همسة بتروح عليهم وبتقف فى النص

همسة / كفاية كفاية انتو اية

عمرو / حببتى الحيوان دة ازاكى

همسة / دة بيكون اخويا

سليم بيبص لهاشم اوى

سليم / يعنى انت

هاشم / همسة لازم نتكلم مع بعض شوية

همسة / مش عوزة اتكلم مع حد لو سمحتو خلونى لوحدى شوية

همسة بتمشى والتلاتة ورها و همسة بتقف وبتبصلهم اوى

همسة / عوزة اكون لوحدى

سليم بيوقف و عمرو و هاشم وبيخلى همسة تمشى

سليم/ خلوها لوحدها هتكون احسن اكيد

عمرو بيسبهم وبيروح على والدت همسة


      **********************************

سليم / اسف مكنتش اعرفك انا بيتى هنا ممكن نشرب مع بعض فنجان قهوة

هاشم بيوافق وبيروح مع سليم على شقتو

هاشم / انت تعرف همسة من زمان

سليم / احنا متربيين تقريبا مع بعض

هاشم / يعنى همسة كانت عندك امبارح

سليم بيهز راسو بنعم

سليم / كانت حالتها وحشة جدا وكان الياس والغضب مسيطريين عليها

هاشم / فعلا باين انكو قريبين من بعض اوى

سليم / نعم

هاشم / بقصد ان القلب لما بيتجرح بيروح لاقرب مداوى لية

سليم بيبص لهاشم اوى

هاشم / انا اتشرفت بمعرفتك ممكن اطلب منك طلب

سليم / احنا لسة متعرفيين ببعض دلوقتى وكمان هتطلب طلب

هاشم و سليم بيضحكو

سليم / طبعا اطلب

هاشم / دة الكارت بتاعى لوحصل اى حاجة ممكن تبلغنى

سليم/ اة طبعا

سليم بيبص فى الكارت الى معاة

سليم / انا بقول شفتك فيين قبل كدة انت هاشم طبعا غنى عن التعريف الاغانى بتعتك وصورك مليا السوق

هاشم /بعد التشوه الى انت عملتهولى فى وشى دة مفيش اى حد هيبص فى وشى تانى

وبيضحكو هم الاتنين

هاشم / ياريت لو همسة ظهرت تانى او فى اى حاجة فى اى وقت كلمنى

هاشم بيمشى

      **********************************

فى الليل

 سليم مدايق اوى وماسك فى ايدو الموبيل وبيحاول يكلم همسة بس همسة مبتردش والباب بيخبط و سليم بيروح يشوف الى على الباب بتكون همسة

سليم / مبترديش على التلفون لية قلقتينى عليكى

همسة / مكنتش عرفة اروح فيين

سليم / لية مش عارفة طريق الشقة يلا ادخلى محضرلك مفاجاة

سليم بيدخل وبيروح على المطبخ و همسة بتروح وره
وبيكون واقف بيجهز عشاء

سليم / النهاردة هتشربى احلا شوربة فى حياتك

همسة وقفة ومبتتكلمش و سليم بياخد الاكل وبيحطو على السفرة و همسة وقفة مكانها  و سليم بيروح يمسك اديها وبيخليها تقاعد 

همسة / سليم انا مش عوزة اكل انا لازم امشى

همسة بتقف وبتمشى و سليم بيمسكها من اديها

سليم / هتروحى فيين

همسة / سليم احنا فى مجتمع شرقى والكل هيسال انا هنا بصفتى اية

سليم بيبص لهمسة اوى

سليم / انتى صدقتى الوحيدة

همسة / سليم خلينى اروح لو سمحت

سليم / انا مش هغصب عليكى طب اية رايك انا هروح انام عند رحمة اليوميين دول و

همسة / لا

سليم / همسة انا مستحيل اسيبك تروحى والا انتى مش عجبك الشوربة بتعتى

 همسة بتضحك

سليم / ايوة كدة اضحكى

وبيروحو يتعشو مع بعض و همسة سرحانة وهى قاعدة ومش بتاكل وفجاة همسة بتعيط اوى و سليم بيروح عليها وبيمسك اديها 

همسة / يعنى انا بنت ميين يعنى انا ميين انا هتجنن

سليم بيطلع الكارت بتاع هاشم

سليم / بيتهيقلى ان دة هيجوبك على كل حاجة

همسة بتمسك الكارت باديها

سليم / انا هسيبك انتى محتاجة ترتاحى شوية لو احتجتى اى حاجة اى حاجة مهما كانت كلمينى فى اى وقت موبيلى تحت امرك فى اى وقت

همسة / شكرا يا سليم انا

سليم / اية الدراما دى كلها خلاص تصبحى على خيير

سليم بيخرج وبيروح عند رحمة و همسة بتروح على اوضة سليم وبتبص على البلكونه بتاعت اوضتها وبتشوف والدتها
فى الاوضة ومسكة صورة همسة وبتعيط و همسة دموعها بتنزل


      **********************************

فى الصباح

 همسة سهرانة طول الليل بتفكر ومش عرفة تنام وبتمسك الموبيل بتعها وبتشوف اتصالات من عمرو كتيير اوى
و بتدايق اوى وبتمسك دمغها


      **********************************

عمرو عند والدت همسة

هالة / انا مش عارفة اشكرك ازاى يا ابنى انت و سليم مسبتنيش ولا لحظة

عمرو / سليم

هالة / تحب تشرب حاجة

عمرو / شكرا يا ماما انا همشى دلوقتى عندى اجتماع مهم النهاردة  ولو احتجتى اى حاجة كلمينى

هالة / ربنا يحميك يا ابنى مع السلامة

عمرو بيمشى وبيقف قدم عربيتو وبيفكر فى همسة وبيتفاجا لما بيشوف همسة خرجة من بيت سليم و همسة بتبصلو اوى  و عمرو بيبصلها و همسة مش عارفة تعمل اية ولا تقول اية وبتروح لعمرو

همسة / عمرو انا

عمرو / انا كنت فاكر ان انا اول حد لما تقعى تلجاى لية بس للاسف

همسة / عمرو انا تعبانة و

عمرو / كنت حابب اكون واقف جمبك واخفف من همك بس انتى اخترتى الى قلبك بيحبو

همسة / عمرو انت مش عارف بتقول اية انت غلطان

عمرو / لا يا همسة مش غلطان انا فضلت الخمس سنيين الى احاول انى اقرب منك واحميكى واحافظ عليكى وكنت بحاول احقق كل حاجة انتى بتتمنيها بس مقدرتش سليم من غير ما يعمل اى حاجة اول ما احتجتى لحد جمبك جريتى لحضنو من غير تفكير

همسة / سليم مجرد صديق طفولة

عمرو / هى دى الكلمة الى بتضحكى على نفسك بيها دة انتى لما بتشوفية من غير اى حاجة عنيكى بتقول كتيير ومبتقدريش حتى تبعدى نظرك عنو انتى مش حاسة بنفسك

همسة مش عارفة تتكلم

همسة / انا بجد بجد مش عارفة اقول اية

عمرو / متقوليش حاجة بس لو احتجتى حاجة انا موجود

عمرو بيبص فى الساعة

عمرو / عندى اجتماع دلوقتى لازم امشى

عمرو بيركب عربيتو وبيمشى و همسة بتعيط  اوى و رحمة بتنزل من التاكسى وبتشوف همسة وبتروح عليها و همسة اول ما بتشفها بتترمى فى حضنها و رحمة بتروح بهمسة على التاكسى وبتشاور للتاكسى انو يتحرك و رحمة بتحاول تهدى همسة وبتخدها على مكان هادى كفترية على النيل

رحمة / انتى كويسة

همسة / مش عارفة 

رحمة / سليم حكالى على الى حصل انا عوزاكى تعرفى اننا انا و سليم جمبك ومش هنسيبك ابدا

همسة / انا مش عارفة من غيركو كنت عملت اية

رحمة / انتى اختى وصاحبة عمرى ودة حقك عليا يا همسة

همسة / بس انا دلوقتى مش همسة انا حد تانى معرفهوش

رحمة /مهما كنتى ميين انا معرفش اى حد غير همسة يعنى كابتن ماجد زى ما بيقول سليم

همسة بتبتسم اوى

رحمة / ايوة كدة اضحكى بقي

وموبيل همسة بيرن وبترد على التليفون 

رحمة/ لا شكرا انا الى هجيب همسة من المدرسة النهاردة 
اشرف لو سمحت انا مش عوزة حاجة من حياة البنت تتغير ومتتدخلش فى اى حاجة تخصنى

رحمة بتقفل التليفون ومديقة اوى

همسة / انتى كويسة

رحمة / قررت انا و اشرف ننفصل المهم سيبك منى انا

همسة/ رحمة انتى بتقولى اية

رحمة / مش حبة اتكلم فى الموضوع

همسة / سليم يعرف بالموضوع دة

رحمة / لا مش عارفة اقولو ازاى

همسة / بس همسة وانتى كمان حامل لازم تفكرو فى كل حاجة قبل ما تقررو حاجة مهمة زى دى

رحمة / فكرت كتيير مفيش اى حل غير دة

همسة / بس انتو كنتو بتحبو بعض اوى

رحمة / كنا بنحب بعض والحب دة خلاص راح

همسة/ بس الحب عمرو ما بيروح ابدا

رحمة بتبص فى الساعة

رحمة / همسة اسفة لازم امشى لازم اروح لهمسة المدرسة دلوقتى

همسة / اوكى خلى بالك من نفسك

رحمة بتمشى و همسة بتطلع الكارت بتاع هاشم ومديقة اوى
ومش عارفة تعمل اية

      **********************************

فى الليل

 همسة وافقة قدم فيلا كبيرة وبتبص عليها من بعيد وخايفة تخطي خطوة ولسة هتتحرك فى عربية بتيجى من بعيد
وبترجعها خطوتيين و همسة بتعيط وبتقاعد على الرصيف 
وبتطلع الموبيل وبتتصل بسليم

سليم فى اجتماع مهم وبيشوف رقم همسة بيتلغبط قدم العملاء

مصعب / سليم كمل كلامك فى اية

سليم / اسف بعد ازنكو تليفون مهم

سليم بيخرج بسرعة ومصعب بيدايق اوى وبيكمل بدل سليم
 و سليم بيكلم همسة تانى

همسة /سليم

سليم / همسة فى اية همسة كلمينى

همسة / انا خايفة اوى ممكن

همسة بتعيط و سليم من غير تفكير بيجرى على العربية بتعتو بسرعة

سليم / همسة بس قوليلى انتى فيين

سليم بيشغل العربية وبيمشى

وردة ✍️

ليست هناك تعليقات