إبحث عن موضوع

رواية صديقي كن حبيبي الحلقة الثامنه

🦋   الحلقة   ٨   🦋

 

🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋

سليم / ريم مشفتيش همسة

ريم / لا خالص انا كنت فى الورشة ولسة وصلة حالا

سليم بيجرى زى المجنون بيدور عليها وكل الشركة بتدور عليها و سليم بيشفها نايمة على السلم وبيبصلها اوى

سليم / ريم خلاص قوللهم اننا لقناها

سليم بيروح عليها وبيشلها فى حضنو وبياخد شنطتها

مصعب / سليم البنت تعبت خدها على البيت وانت كمان ارتاح فى اجتماع مهم بكرة الصبح

سليم بيخدها على العربية وبيروحو على البيت

وبياخد همسة على الشقة وبيدخل بينيمها على السرير
وبيقف يتفرج عليها وهى نايمة  و همسة بتفتح عنيها وبتبص لسليم

همسة / مامى عوزة مامى

سليم / هششش يلا نامى انا هنا جمبك

همسة بتغمض عنيها وبتنام تانى و سليم بينام جمبها


      **********************************

همسة سهرانة ومش عارفة تنام و هالة بتدخل لهمسة الاوضة

هالة / انتى لسة صاحية اكيد مش جيلك نوم زى صح

همسة بتحضن والدتها وبتنام على رجليها

هالة / كل حاجة فى البيت دة بتفكرنى بابوكى الله يرحمو همسة انا اخدت قرار انا مش هخرج من هنا 

همسة بتبص لولدتها اوى

همسة / ماما انا مش فاهمة 

هالة / انا عوزة اكمل الايام الى بقيالى فى الدنيا دى وانا فى بلدى وعلى سريرى

همسة / ماما انتى عارفة انى مستحيل اعيش هنا يعنى عوزة تسبينى لوحدى

هالة / ولية نسافر تانى خلينا هنا رب هنا هو رب هناك

همسة / مستحيل انا حياتى كلها هناك فى دبى وانا رتبت حياتى على كدة وكمان شغلى و عمرو

هالة / همسة دة قرارى الاخير

هالة بتخرج وبتسيب همسة و همسة مديقة اوى ومخنوقة وبتخرج البلكونة وبتشوف شقة سليم النور منور فيها وبتتوتر اوى وبتدخل تانى الاوضة وبتقفل البلكونة

وفى نفس الوقت سليم بيلمح حركة فى البلكونة بتاعت همسة ولما بيقرب علشان يشوف مظبوط بتكون همسة دخلت وقفلت البلكونة


      **********************************

فى الصباح

سليم بيوصل همسة على المدرسة وبيروح الشركة


      **********************************

همسة نايمة و هالة بتصحيها

هالة / همسة اصحى يلا عمرو برة مستنيكي

همسة / حاضر ياماما خلينى انام شوية كمان

هالة بتبتسم وبتخرج لعمرو وبترجع همسة تانى

هالة / همسة عمرو بيقول ماشى وبيقول ان فى اجتماع مهم النهاردة 

همسة بتصحى وبتتخض و بتبص فى الساعة

همسة / ازاى يا ماما تسبينى لحد دلوقتى

هالة /عمرو بيقولك الاجتماع فى الفندق لازم تكونى موجودة

همسة بتجرى يمين وشمال علشان مخرجتش هدوم من الشنطة


      **********************************

عمرو فى الفندق وبيقبلو موظف الفندق

الموظف / بش مهندس فى اتنين منتظرين حضرتك

عمرو بيظبط هدومه وبيروح عليهم

عمرو / اهلا وسهلا

مصعب / اهلا بيك ان شاء الله التعاون بينا يستمر

عمرو بيبص لسليم وبيسلم علية

سليم / المفروض ان حضرتك الى حددت الميعاد دة واحنا هنا من ربع ساعة وكمان انا مش شايف المصمم المفروض انو يكون موجود

عمرو / انا بعتزر على التاخير بس مكنتش اعرف ان مصر زحمة اوى كدة

مصعب بيبص لسليم اوى

مصعب / لا عادى ولا يهمك

عمرو مبتسم اوى

عمرو / بصراحة انا كنت فاكر انى هشوف اتنين عوجيز

مصعب / انا كمان كنت فاكر انى هقابل شخصية جد كدة يعنى

عمرو / انا قبل اى مشروع ادخلو احاول اقوى العلاقة بينا قبل الشغل

الجرسون بيجى يسالهم يشربو اية

سليم. / وبيطلبو قهوة كلهم

سليم / ممكن ندخل فى الشغل

عمرو /انا جهزت عقد ولو فى اى بنود محتاجيين اغيرها معنديش مانع

سليم بياخد العقد وبيقراء العقد

عمرو / انا شفت عينات القماش وبصراحة عجبنى جدا

سليم  بيقرا العقد وبيدى العقد لمصعب بيقرا

سليم / واحنا هنوفر كل المستلزمات من القماش بس ياريت المصمم يكون موجود علشان يختار ونقدر نحدد ونبدا الشغل

عمرو بيبص فى الساعة وبيشوف همسة دخلة من باب الفندف وبيشورلها

عمرو / المصممة وصلت ودلوقتى ممكن نكمل

همسة بتروح على عمرو

همسة/ اسفة على التاخير

سليم كان بيبص على العقد تانى وبيسمع صوتها وبيرفع عنيه وبيشوف همسة و همسة لسة بتسلم على مصعب ولسة بتبص لسليم وبتتصدم وبتقف مكانها وسليم بيسلم عليها

سليم / همسة

عمرو بيبصلهم اوى

همسة / انتو تعرفو بعض قبل كدة

همسة / كنا جيران من زمان انا و سليم

عمرو / اتفضلى يا حببتى

همسة بتقاعد جمب عمرو وبتبص لسليم اوى

سليم / انتى المصممة

مؤيد / همسة بتكون خطبتى والمصممة لكل التصاميم للشركة وان شاء الله هيكون الشغل بينكو مفهوش اى مشاكل

همسة بتبص اوى لسليم و سليم بيبصلها و عمرو بيجيلو تليفون

عمرو / بعد ازنكو تليفون مهم

مصعب بيبص لسليم

مصعب / سليم العقد دة فى بنود لازم نتكلم فيها

سليم مبيردش على مصعب وبيبص لهمسة و سليم مستغرب همسة اوى وبيبص على شعرها ولبسها

مصعب / بعد ازنكو ثوانى

همسة مش عارفة تتكلم مش عارفة تقول اية و بتكتفى بابتسامة صغيرة

سليم / اتغيرتى اوى

همسة / كان لازم اتغير مفيش حد بيفضل واقف مكانو

سليم / رجعتى امتى

همسة / دى تانى ليلة ليا هنا فى مصر

سليم / انا النهاردة الصبح شفت حركة بس قولت مش معقول لو كنتو رجعتو كان احنا اول حد يعرف عمى عزت وطنط هالة عملين اية

همسة / بابا اتوفى من سنتين

سليم / ومعندناش خبر للدرجة دى بعدنا عن بعد

عمرو بيرجع وبيقاعد هو ومصعب

مصعب / يبقي فى اجتماع بكرة فى الشركة عندنا ونكون قرينا العقد والانسة همسة تشوف كل القماش

عمرو / خلاص اتفقنا بعد ازنكو عندى اجتماع مهم لازم امشى

عمرو بيبص لهمسة

عمرو / حببتى اوصلك معايا

همسة بتسلم على مصعب و سليم

همسة / اتشرفت بالشغل مع شركتكو طبعا

مصعب / واحنا كمان

همسة بتمشى هى و عمرو و سليم بيبص عليها وهى ماشية

مصعب / حلوة اوى

سليم / نعم

مصعب / بقصد انتو كنتو جيران من زمان

سليم / ومكناش بنسيب بعض ولا دقيقة كان زمان

مصعب / يلا هتروح الشركة

سليم / يلا فى شغل كتير


      **********************************

سليم بيروح مع مصعب على الشركة ومدرسة همسة بتتصل بسليم وبتبلغو ان همسة مستنية ومفيش حد جه يخدها
 و سليم بيتعصب اوى وبيكلم رحمة و رحمة مبتردش علية

سليم / مصعب انا لازم امشى لو فى اى ورق تانى بكرة اشوفو

مصعب / خلاص مفيش حاجة تانى روح انت وانا هروح خط الانتاج

سليم بيروح لهمسة المدرسة وبيشوف رحمة هناك وباين عليها مديقة اوى

سليم / رحمة مش معقول الى انتو بتعملوة انتى و اشرف دى بنتكو ولازم يكون فى اهتمام شوية مش كدة

رحمة بتعيط

همسة / متزعقش لمامى

سليم بينزل لمستوى همسة

سليم / معلش يا حببتى روحى انتى على العربية وانا وماما جيين يلا روحى اجرى

سليم بيبص لرحمة اوى

سليم / اسف مكنش قصدى انى اعلى صوتى عليكى

رحمة / اشرف من امبارح مرجعش البيت ومبيردش على التليفون كمان اشرف خلاص عاوز يسبنى

سليم بيروح عليها وبيحضنها

سليم / مجاش هو انتى روحيلو الشركة. 

رحمة / مش عارفة 

سليم / لازم تعملى اى حاجة علشان تتكلمى معاة يلا هوصلك للشركة

رحمة / معايا العربية

سليم بيمسحلها دموعها وبيوصلها للعربية

سليم / لو حبة تخلى همسة معايا خليها ما انا لازم اتعود على كدة

رحمة / لا خليها معايا مش عارفة يمكن وجدها يخلية هادى

سليم / وكلمينى علشان اطمن عليكى

ولسة سليم هيمشى وبيرجع لرحمة

سليم / انا معاكى فى اى حاجة ماشى خليكى عارفة ان اخوكى ورى ضهرك وكمان اشرف بيحبك بس انتى حولى تفكرى شوية فى اى حاجة

رحمة بتحضن سليم و سليم بيروح على همسة وبيودعهم
وبيروح يركب عربيتو وبيمشى


      **********************************

همسة بترجع وبتكون جايبة حاجات من السوبر مركت

همسة / مامااااا انا جبتلك كل حاجة الطماطم والجبنة وكمان البطاطسة ماما انتى فيين

ولسة همسة بتبص بتشوف سليم قاعد مع هالة

هالة / اية رايك فى المفاجاة دى

سليم / انا و همسة اتقبلنا

همسة / ماما هدخل الحاجات دى المطبخ

هالة / هاتى انا ادخلها وانتى اقاعدي اتكلمو مع بعض زى زمان

سليم بيبص لهمسة و همسة بتروح تقاعد قدمه

سليم / حاسس انك وحدة غريبة عنى معرفتهاش ولا اتربيت معاها انا كنت فكرت انى لو شفتك فى يوم من الايام هجرى عليكى واحضنك زى زمان بس دلوقتى مش عارف

وردة  ✍️

ليست هناك تعليقات