إبحث عن موضوع

رواية حب بعد عذاب الحلقة ١٨

(حب بعد عذاب) 
الحلقه الثامنة عشر

فتح حمزه عينيه عندما وجد الصمت احتل المكان ووجد الجميع ينظر له بابتسامه و

منصور بابتسامه: انا عن نفسي معنديش مانع بس الراي راي العروسه

امير باستفزاز: بس انا عندي مانع

نظر له الجميع بدهشه وقال محمد بتساؤل: مش موافق ليه يا امير
نطق حمزه اولا وقال باستفزاز اكبر: سيبك منو كفايه عمي منصور وافق سيبك منو هو بقا رايه مش مهم

نظر امير له بحاجب مرفوع وقال: والله وريني هتعملها ازاي يافالح

كاد حمزه ان يتحدث فقاطعهم مصطفي بغضب مصطنع: كفايه انت وهو مش ناقصين مناقره هنا كمان

حمزه بتساؤل: ها ياعمي افرح ولا ازعل

نظر منصور الي شروق التي تخفض راسها خجلا و

منصور بابتسامه: ها يا شوشو ايه رايك

احنت شروق راسها خجلا وقالت: اللي تشوفه حضرتك يابابا

قام حمزه وهو يهلل بسعاده واحتضن كريم وامير و

حمزه بسعاده: اخيرااا ااه خلاص ياجدعااان

ضحك عليه الجميع بشده و

رباب بضحك شديد: الواد اتجنن

توقفو جميعا عن الضحك وقال محمد: حيث كدا بقاا يبقا نعمل ال 3 افراح مع بعض هاا ايه رايكم

وافقه الجميع الا امير الذي قال

امير باعتراض: لالالالا انا عاوز اعمل فرحي لوحدي عاوز ابقا عريس لوحدي

نظر مصطفي له بمكر وقال: خلاص لو عاوز تعمل فرحك لوحدك يبقا فرحك هيتعمل بعدهم بشهر

شهق امير بصدمه وقال: ناااااااعم لالالالالا مينفعش ابداا خلاص هعمل فرحي معاهم قال بعدهم بشهر قال

ضحك الجميع عليه وخجلت حور بشده من نظرات امير لها

قال محمد: خلاص بعد ماحور تقوم بالسلامه ان شاء الله هنكتب الكتاب والفرح بعده بشهر

صاح الشباب معا وقالو: لالالالا كتب الكتاب والفرح مع بعض بعد ماحور تخف علي طول

بعد الحاح كثير من الشباب وخجل البنات وافق الجميع ان كتب الكتاب والزفاف بعد شفاء حور ب اسبوعين

قاطع كلامهم طرقات علي الباب فاذنو بالدخول فدلف الطبيب الي الداخل و

الطبيب: السلام عليكم

الجميع: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

الطبيب: معلش ياجماعه هقاطعكم شويه اكشف علي المريضه

محمد: لا ولا يهمك يادكتور اهم حاجه صحتها

فحص الطبيب حور ثم ابتسم و

الطبيب بابتسامه: لا عال عال حالتك بقت احسن عن الاول كتير

ابتسم الجميع وقالت عفاف: هي تقدر تخرج امتي يادكتور

الطبيب: بعد بكرا باطن الله نكون اتطمني عليها اكتر بعد اذنكم

خرج الطبيب وتركهم 
بعد خروج الطبيب قال امير

التف امير لهم وقال بسعاده: ايوه كدا قدامنا شهر ع الفرح يادوب كل حاجه تجهز فيه ثم وجه كلامه لكريم وحمزه يلا ياض انت وهو هنبدا من دلوقت شغل عشان انا عن نفسي هلخد اجازه من الشغل شهر
ايده حمزه وكريم في كلامه وذهبو الي عملهم 

بعد مرور شهر
انه اليوم المنتظر ليلة العمر التي يحلمون بها جميعا ليلة زفاف امير وحور وحمزه وشروق و كريم ونور

في الصباح دلفت نعمه وعفاف ورباب علي الفتيات فكانت جميع الفتيات نائمين معا فأخذو يوقظوهم ولكن لا حياة لمن تنادي خطرت لنعمه فكره فقالت بصوت عالي نسبيا: بقولك ياعفاف انتي ورباب انا بقول نسيبهم براحتهم ارتسمت ابتسامه علي وجع الفتيات لكن سريعا ما ذهبت وانتفضو جالسين عندما قالت نعمه ( ونروح ننادي لامير وكريم وحمزه يجو هم يصحوهم) 

قالت حور بصدمه: تنادو لمين لالالا انا قومت اهوو ثم ذهبت للمرحاض سريعا 

وقالت شروق ونور بشهقه: انا قومت البس اهو

ضحكو عليهم بشده وذهبو ليوقظو الشباب استيقظ الجميع واصطحب الشباب الفتيات الي الفندق الذي سوف يقام به الزفاف 

في المساء كانت العرائس في اتم استعدادهم للنزول للذهاب الي ايدي ازواجهم وكانت عفاف ورباب ونعمه وساندي معهم
وكانت الفتيات خائفين بشده صعد محمد ومنصور ومصطفي اليهم ووجدو الفتيات بغاية الجمال فقبلو رؤسهم واخذوهم الي الاسفل 

اخذ مصطفي بيد نور فقد اخذ مصطفي محل والد نور الراحل وقدمها الي كريم وقال

مصطفي بسعاده: خلي بالك منها ياكريم لو زعلتها ف يوم انا اللي هقفلك

ابتسم كريم واخذ يدها وقال: دي مش ف عيني بس دي ف قلبي وف عقلي

قبل كريم راسها واخذها لمكان جلوسهم

نزل منصور بصحبة شروق وقدمها لحمزه وقال: حطها ف عينك ياحمزه لو زعلتها ف يوم كأنك زعلتني انا

حمزه بابتسامه فرحه: بتوصيني علي روحي يعمي متخفش عمري مازعل روحي ابدا

قبل حمزه يدها واخذها لمكان جلوسهم

كان امير يقف علي احر من الجمر لملاقات حوره وعندما وجدها تهبط في يد والدها سحر من شدت جمالها فقد كانت مثل حور العين في جمالهم ظل مسحور بجمالها الي ان وصل محمد اليه وسلمعا له وقال حطها ف قلبك قبل عينك يا امير حور مش هتلاقي زيها ابدا

امير وهو ينظر لحور الخجله بشده بعشق: حور دي نفسي وقلبي وروحي وعقلي وكياني كله عمري ماقدر استغني عنها لو حصل ايه
وعلي عكس الجميع حملها امير الي مكان جلوسهم

صدمك حور من فعلته هذه وقالت له: انت بتعمل ايه يامجنون نزلني

امير بعشق: تؤتؤتؤ مش هنزلك الا وانتي بتقعدي الحوريه دي مينفعش تتعب نفسها اجلسها امير وذهب الي طاولة المأذون
وقد تم كتب الكتاب واصبحت زوجته شرعا وقانونا وجلس بعده كريم ومن بعده حمزه 

انتهي الزفاف وصعد كل عروسين الي جناحهم

في جناح نور وكريم

دخل كريم وهو يحمل نور علي ظهره وهم يمزحون معا وانزلها داخل الغرفه و

كريم بمزاح: ايه رايك ياعروسه غيرتلك العادات وشيلتك علي ضهري اهو

ضحكت نور بشده وقالت: انت ملكش حل بجد انت مختلف عن الناس كلها

اقترب كريم منها بشده وقال بهمس: طبعا انا مختلف عشان حبيتك انتي 

وصمتت شهرزاد عن الكلا الغير مباح
( شششششش يلا بيبتك بيتك عيب كداا😹😹)
_________________________

في غرفة حمزه وشروق
دلف حمزه وهو يحملها بين يديه ووضعها داخل الغرفه ثم قبلها من جبينها وقال: مبروك عليا انتي ياروحي

ابتسمت شروق بخجل وقالت: الله يبارك فيك

ابتسم حمزه علي خجلها وقال: يلا ادخلي الاوضه غيري واتوضي عشان نصلي وانا هغير هنا

اومأت له ودلفت بدلت ثيابها وتوضات وارتدت الاسدال وخرجت له

صلي بها حمزه ومن ثم انهو صلاتهم فالتف حمزه لها و عندما وجد الخوف يظهر عليها قال يلا نقوم نتعشي

ابتسمت شروق له وقالت يلا

ذهبو لتناول الطعام وعندما انتهو حملها حمزه ودلف بها الي الغرفه و صمتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح
( الله عيب بقاا يلا بيتك بيتك انتي وهي😹😹)
_________________________
في غرفة امير وحور

دلف امير وهو يحملها وعندما لمست قدماعا الارض كانت في لمح البصر داخل الغرفه وتغلق عليها الباب بالمفتاح

ذهل امير لما فعلته فذهب عند الغرفه واخذ يطرق علي الباب وقال افتحي ياحور افتحي ياحبيبتي 

حور بعناد وخوف: لالا مش هفتح

امير بتنهيده طب غيري هدومك واتوضي عشان نصلي طيب

حور ببرائه: هنصلي بس صح

امير بابتسامه: لا هنصلي ونتعشي وننام بس كدا شرفتي سهله ازاي

حور بتفكير: امممم خلاص هغير واتوضي 

امير بابسامه: طب ممكن تجيبيلي بجامه عشان اغير واتوضي انا كمان

احضرت حور البيجامه واعطتها له ولكن عندما كادت تغلق الباب قال اعترض امير وقال: استني بس كداا هقولك حاجه

نظرت له حور بتساؤل وقال: حاجة ايه 

قال امير: انتي مش هتعرفي تفكي الفستان انا جايبهولك صعب في فكه مخصوص عشان افكهولك انا

صدمت حور من حرائته وخجلت بشده وقالت: لالالا ااانا هفكه

وقف امير امامها وربع يديه علي صدره وقال: طب وريني كدا هتفكيه ازاي

اخذت حور تحاول فكه الا انها لم تنجح فلفها امير له واخذ يفك  رباط الفستان وعندما انتهي كانت اختفت من امامه في لمح البصر فضحك عليها بشده وذهب ليغير ثيابه ويتوضاء وينتظرها الي ان تنتهي ليصلو معا وما ان انتهو حتي كادت ان تختفي ايضا ولكن لحقها امير وحملها الي الغرفه وقال: لا بقاا انا سكتلك مرتين لكن التاله لا وقفستك خلاص

قالت حور باستعطاف وترجي: اميييير نزلني عشان خاطري نزلنييييي

هز امير راسه بقوه وهو يقول: ابدااا انا مستني الليله دي من زمان تيجي انتي تقوليلي نزلني ابدااا

ثم وضعها علي السرير ولكن انتفضت حور من مكانها سريعا وهي تقول
حور بذعر: يلهو مصيبه مصيبه
ثم ذهبت ترتدي اسدالها بسرعه

امير بخضه: في ايه ياحور مصيبة ايه

حور بذعر: تعالي ورايا وانت تعرف

ذهبة حور سريعا الي غرفة كريم ونور واخذت تطرق علي الباب بشده وخلفها امير المندهش مما تفعله حور

اما باداخل انتفض كلا من كريم وحور علي اثر الطرقات التي كادت تكسر الباب فارتدت نور اسدالها وذهب كريم لفتح الباب بعد ان ارتدي قميصه وعندما فتح الباب وجد حور تدلف بسرعه وهي تقول بخضه

حور بخضه: كريم حصل بينك انت ونور حاجه ولا لسه

كريم بدهشه: في ايه يا حور حصل ايه

حور بعصبيه: انطق الاول في حاجه حصلت بينكو ولا لسه

حاول امير تهدئتها و

امير بهدوء: اهدي ياحور بس وفهمينا في ايه

حور بدموع عندما رات نور تخرج من الحمام: استني يا امير استني ثم نظرت لكريم وقالت كريم عشان خاطري رد عليا وقولي حصل حاجه بينكو ولا لسه

رد كريم بدهشه مما يحدث: لسه ياحور لسه محصلش حاجه

ذفرت حور بارتياح وقالت: الحمد لله

نور بتساؤل: في ايه ياحور ايه اللي حصل

حور بدموع: اللي حصل اننا نسينا الموضوع وانكو مينفعش تتجوزو عشان انتو اخوات ف الرضاعه لان نور رضعت معايا من ماما

وقع الكلام كالصاعقه علي كريم ونور

كريم بصدمه: بتقولي ايه

لم تستطع حور الرد بسبب وقوع نور غائبه عن الوعي و........


____________________________
بقلمي&*~روناء سليمان~*&
____________________________

ليست هناك تعليقات