إبحث عن موضوع

رواية حب بعد عذاب الحلقة الاولي

( حب بعد عذاب) 
الحلقه الاولي:-

في احد الاحياء الشعبيه توجد فتاه نائمه في سريرها تبكي بسبب كره والدها لها وسوء معاملتها من جميع عائلتها دائما
حور:يارب رحمتك هم ليه بيكرهوني كدا انا عملتلهم ايه طب اشمعنا انا اللي بتعامل وحش واخواتي لا يارب ارحمني وساعدني
الام:بت ياحوور
حور وهي تزيل دموعها: ايوه ياماما
الام:قاعده عندك بتعملي ايه يامقصوفت الرقبه قومي نضفي البيت اخلصي
حور بكسره:حاضر ياماما
ذهبت حور لتنظف المنزل ولكن وهي تنظف كسرت كوبا بدون قصدها فجاء الاب علي صوت الكسر فقال
الاب:ايه اللي عملتيه دا يابنت ال***
حور:والله يابابا غصب عني
الاب وهو يصفعها:غصب عنك ازاي يابنت ال**** هتجيبي حقه منين انتي مانتي ولا علي بالك كل اللي بتعمليه نوم وبس روحي نضفي اللي هببتيه دا يابنت ال****
حور:حاضر
الاب:جتك البلا ف اشكالك فورتي دمي
ذهبت حور لتنظف بقايا الكأس فجرحت يدها ولكن لم تعطي لها اهتمام واكملت تنظيف وعندما انتهت من تنظيف المنزل باكمله ذهبت الي والدتها لتقول لها
حور:انا خلصت تنضيف ياماما حضرتك عاوزه حاجه تانيه
الام:لا روحي ذاكري يمكن تفلحي ف حاجه
حور بانكسار:حاضر
ذهبت حور لتذاكر دروسها فهي في الصف الثالث الثانوي  وعندما كانت تذاكر شعرت بالعطش ف ذهبت لتشرب بعض الماء ولكن وهي ذاهبه استمعت لكلام والديها بالصدفه وهما يقولون
الام:هنفضل معيشين الزفته دي معانا لامتي انا زهقت منها هي عبق علينا وخلاص
الاب:لما تخلص بس السنادي وتتم ال 18 يحلها حلال يارتني ماسمعت كلامك يوم ما لاقيناها ف الشارع وخلتيني اخدها واربيها مش كفايا عليا عيالي لا جيبالي عبق كمان فوقهم
الام:خلاص ياخويا اديها هتم ال 18 سنه كمان 3 او 4 شهور ونخلص منها بلا هم
كانت حور تستمع الي الحوار الذي دار بينهم بقلب مكسور اكُل هذا الوقت وانا لست ابنتهم الهذا السبب يعاملونني هاكذا عادت حور الي غرفتها واغلقت عليها الباب لتنهار من البكاء وهي تدعو ربها بالرحمه والخلاص من هذا العذاب
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في احد الامناطق الراقيه يستيقظ شاب في اواخر العشرينات ثم يقوم ويذهب اللي الحمام ويقوم بروتينه اليومي ثم يخرج و يرتدي ثيابه ثم يؤدي فرضه ويهبط الي عائلته ويلقي الصباح عليه
حمزه:صباح الخير، امال ماما فين
نور اخته:صباح النور ي ابيه اخبارك ايه انهارده، وماما فطرت م بدري وراحت النادي
حمزه وهو ينظر لها بنصف عين:تمام، الحمد لله ، خير عاوزه ايه
نور بحزن مصطنع:ايه دا هو عشان بسال ع صحتك ابقا عاوزه حاجه
حمزه:نووور قولي يلاا عاوزه ايه عشان مستعجل.
نور:حاضر حاضر، عاوزه عربيه اصحابي كلهم معاهم عربيات الا انا
حمزه:اتكلمنا ف الموضوع دا قبل كدا و قولتلك قبل كدا لا لما تكبري شويه ع الاقل يبقى عندك 19 سنه
نور:يابيه انا...
قاطعها حمزه بجديه منهي الموضوع:انتهينا لما تتمي ال 19 انا اللي هجبهالك بنفسي غير كدا لا تمام
نور بحزن:حاضر
حمزه بحنيه:متزعليش مني ي حبيبتي انتي عارفه اني بخاف عليكي
نور بابتسامه:خلاص ي ابيه مش زعلانه
حمزه بابتسامة:ايوه كدا خلي يومي يبدأ ببتسامة القمر دا، يلا همشي انا بقاا مش عاوزه حاجه قبل مامشي
نور: عاوزه سلامتك يا حبيبي
حمزه وهو يقبلها علي جبينها:يلا خلي بالك م نفسك سلام
نور:سلام
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في احد المناطق الراقيه تجلس سيده في منتصف الاربعين تمسك بروازا به صوره لابنتها ذالت الخمسة اشهر 
السيده وهي تبكي:اه يابنتي امتي الاقيكي بقاا يانن عيني
يدخل عليها رجل في منتصف الخمسينات وهو يقول:حرام عليكي نفسك هنلاقيها باذن الله بس انت خلي املك ف ربنا كبير
السيده وهي تبكي:ونعم بالله بس مس قادره استحمل بعدها عني منو لله اللي كان السبب منو لله
الرجل وهو يحتضنها ويكتم دموعه كي لا تنزل ويبقي قويا امامها:هنلاقيها بإذن الله هنلاقيها
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
كانت حور مازالت تبكي ولكنها مسحت دموعها وقامت وامسكت بكتابها ومثلة انها تذاكر حينما سمعت اقدام احد تقترب من غرفتها ففتحت الام الباب لتقول:ايه مش هتخلصي مذاكره انهارده ولا ايه قومي فزي ورانا شغل متلتل
حور:بس انا لسه مخلصه تنضيف البيت كلو
الام وهي نتظر لها بغضب:قومي فزي يابت الكلمه اللي اقولها تتسمع والا هيبقا ليلتك هباب اخلصي
حور بانكسار:حاضر
الام:يلا البسي هتروحي عند جدك تروقي البيت هناك
حور:حاضر
ارتدت حور ثيابها وذهبت الي منزل الجد و
حور:سلام عليكم
الجد بفرح فهو الوحيد الذي يعاملها بحنيه:اهلاا حوور ازيك يا بنتي عاش من شافك ايه مبتجيش ليه
حور:غصب عني والله ي جدو انا بستغل الوقت اللي بيطلعو م البيت فيه عشان اعرف اذاكرلي شويه
الجد:ربنا يكون ف عونك يابنتي والله، بقولك ايه
حور:ايوه ي جدو
الجد:روحي هاتي هدومك وكتبك وتعالي نامي هنا معايا
حور:ازاي ي جدو ماهي رنا بتنام معاك هنا
استووب(رنا بنت احمد السعدني فتاه طيبه جدا بتحب حور بس بتخاف من والدها وامها لذلك لا تتكلم تبلغ من العمر ال 23 عام خريجة كلية تربيه لغة عربيه)نرجع تاني للقصه♡
الجد:ملكيش انتي داعوه روحي هاتي بس الحاجه وملكيش داعوه
حور:حاضر ي جدو بس انت حر بقاا في اللي هيحصل
الجد:تمام ملكيش داعوه انتي بس
حور:حاضر
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
بًقُلَمًيَ #~روٌنِآء سِلَيَمًآنِ~#
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ليست هناك تعليقات