إبحث عن موضوع

ظل الساحر

ظل الساحر
انا محمد بحب المغامرات وبحب اعيش اللحظه بحب اعرف كل حاجه كنت علي طول بحب اروح الاماكن المسكونه حتي لو كل الناس بتتكلم عنها وبيقالوا انها اخطر الاماكن كنت بحب اروح المقابر بالليل وبحب اروح لوحدي وانا في المقابر بالليل سمعت صوت حد بيقول يا محمد بس انا مش اهتميت من الصوت وكملت مشي في المقابر وانا مشي لقيت قبر مفتوح وانا حبيت انزل في القبر نزلت كان القبر مظلم انا فتحت كشاف التليفون كان مانور بس نور ضعيف وانا وقف في اول القبر كان في ظل شخص وقف في اخر القبر و انا مش عارف اشوفوا كويس و انا كان عندي جراء زياده عن اي حد في موقفي وكنت عايز اعرف مين الشخص اللى وقف في اخر القبر فاضلت اقرب من الشخص انا كنت كل ما اقرب من الشخص كنت بحس ان هو بيبعد عني اكتر لحد ما لحظه لقيت نفسي في مكان غريب مكان واسع من كل الاتجاهات و مش واضح فين بداية او نهاية المكان  عباره عن مساحه واسعة بس وانا وقف حسيت بحركه ورايا فا انا لفيت على شان اشوف مين ورايا بس انا مش لقيت حد ورايا وانا وقف سمعت صوت حد بيتكلم وانا فاضلت مشي وانا مش عارف انا هروح فين و كملت مشي لحد ما لقيت اوضه طلع منها نور احمر ضعيف وقفت قدام الاوضه كنت حاسس انى وقف في مشرحه كنت الاوضه كلها ناس ميته وميته بطريقه وحشه مش هاقدر اوصف المناظر كنت حاسس اني انا اللى عليا الدور لان كان مكتوب علي اركان الحايط محمد انا كنت اول مره احس با الخوف مش كنت عارف انا هاعامل ايه مش كنت قادر اتحرك لحد ما ظهر بنت صغيرة و بتقول امشي من هنا بسرعه وقفت قدام البنت الصغيره انتي بتعملي ايه و فين اهلك طب انتي اسمك ايه مفيش اي جواب سمعت صوت طلع من الاوضه لفيت اشوف في ايه بس مش لقيت اي حاجه رجعت تاني علي شان اتكلم مع البنت بس البنت اختفت ايوه اختفت بس الظل ظهر تاني انا لما شوفت الظل طلعت أجري عايز اطلع من القبر ده مش عارف كنت زي ما يكون في سجن لا دا انا لو في سجن كنت عرفت اطلع منوا ظل الشخص  كان بيقرب مني وكان ماسك في ايدي سكينه كبيرة وكان الظل خلاص بينا مسافة بسيطه سمعت صوت اذان الفجر كل حاجه في ثواني رجعت طبيعيه وخرجت من القبر و روحت البيت صليت الفجر ونامت تاني يوم بالليل رحت عند المقابر وكنت عايز اعرف ليه كان اسمي مكتوب في اركان الاوضه نزلت القبر فضلت مشي لحد ما حصل نفس الكلام وصلت للمكان الواسع فضلت ماشي لحد ما وصلت الي الاوضه بس المره دي دخلت الاوضه لقيت كتاب سحر اسود حسيت بحركه ورايا لفيت اشوف ايه اللى ورايا لقيت واحد محروق وعيونوا مش موجود شكلوا مرعب انا صرخت و وقعت علي الارض الشخص المحروق كان بيقرب مني وماسك رقبتي وفاضل يخنقني بقوه وانا افتكرت ان  انبارح اذان الفجر و كل حاجه اختفت فا انا قراءة قرآن بس هو مش كان عايز يسبني وانا مش كنت قادر اتنفس و من قلة التنفس اغم عليا و صحيت علي صوت واحد اصحي يابني انت ايه اللى جايبك هنا في ساعه زي دي 
محمد: انت مين
انا حارس المقابر 
محمد: انا مش كنت بشوفك هنا خالص 
حارس المقابر: اصل انا كنت تعبان الفتره اللى فاتت 
حارس المقابر: وانت كنت بتعمل ايه هنا 
محمد: كنت بتمشي 
حارس المقابر: وانت مش لقيت مكان تتمشي في غير هنا 
محمد: الصراحه انا نزلت القبر المفتوح 
حارس المقابر: انا مش عارف اعمل ايه كل ما اقفل القبر يتفتح تاني لوحده
محمد: بيتفتح لوحده ازاي يعني 
حارس المقابر: اصل القبر ده بتع ساحر 
حارس المقابر: انت نزلت تعمل ايه في القبر محمد: عادي كنت مشي ولقيت القبر مفتوح حبيت انزل في بس و انا تحت لقيت اسمي مكتوب علي اركان الاوضه 
حارس المقابر : يبقي انت الضحيه الجديده 
محمد: قصدك ايه 
حارس المقابر: قصدي ان اي حد بينزل القبر و يلقي اسمو مكتوب يبقي هو الضحيه الجديده 
محمد : وانت عرفت منين 
حارس المقابر: الساحر عايز يكون اكبر عدد من الضحايا علي شان يرجع علي قيد الحياة مره اخري
محمد: طب انا ها نقذ نفسي ازاي انا مش عايز اموت 
حارس المقابر: لزم نكون اقوي منوا 
محمد: ها نكون اقوي منوا ازاي يعني 
حارس المقابر: محمد هو انت نسيت ان ربنا اقوي من اي حد
محمد: ونعم بالله لا مفيش حد اقوي من ربنا طبعا 
حارس المقابر: ها ستنك هنا بكرا بعد اذان المغرب و هنخلص من الساحر 
محمد: انا هاجي بكرا انشاءالله بعد اذان المغرب
روحت البيت صليت ونامت وتاني يوم اليوم كان بطئ اوي وبعد اذان المغرب مشيت بسرعه رحت عند المقابر بس للاسف رحت عند المقابر لقيت حارس المقابر مقتول وانا قعد جنب حارس المقابر فاضلت اعيط واقول انا السبب انا السبب في موتك لو مش كنت نزلت القبر مش كان في حد هيموت بسببي في واحد حط ايدي على راسي وقالي قوم يا بني حارس المقابر كان عارف ان ده كان هيحصل وهو قالي على شان انقذك من الساحر يالا قوم على شان ننزل القبر ونعمل الزم وفعلا نزلنا القبر 
الشخص كمل بدل حارس المقابر نزل القبر انا كنت مانور له با كشاف التليفون   
وهو كان بيقرأ قران بصوت عالي جدا كان في اصوت مرعبه واصوات صريخ ظهر الظل من بعيد وكان بيتكلم بصوت عالي وبيقول كفايه مش تتكلم اسكت رمي سكينه الكبيره علي الشخص اللى بيقرأ قران بس الحمدلله السكينه مش جات علي الشخص وكان مكمل قراءة قرآن لحد ما الساحر بدا يتحرق بقي فحم وكدا نكون ارتحنا من الساحر 
و نلتقي في قصه جديده انشاءالله
#مريم احمد

ليست هناك تعليقات