إبحث عن موضوع

رواية اشواك الحب❤ الحلقة الخامسة

الحلقة 5

حور بتمشى بسرعة على مكتب المدير

وخالد بيحط ايدو على رقبة كريمة

كريمة / خالد احناا فى المستشفى

خالد / كلها يومين وبس وتكونى ملكى اناا

كريمة / ها هااها لما نشوف مين الى هيكون ملك ميين ياخالد خلاص هتدخل القفص برجلك

خالد / لو القفص حلو كدة معنديش مانع

كريمة / يلاا خلينا نشوف شغلناا يلاا رووح

***********************.             

ادم بيروح على اوضة سعاد

سعاد / اهلا بحبيبى ونور عيونى صبحية مبااركة ياروحى انت

ادم / الله يبارك فيكى انتى عاملة اية النهاردة

سعاد / هاا قولى انت مبسوط

و ادم بيبص لسعاد وبيبتسملهاا وسعاد بتضحك اوى

سلمى بتدخل ومعاها عصير لسعاد

سلمى / ادم انت هناا تحب اجهزلك الفطار فى الاوضة ولا فى الجنينة علشان اخليهم يجهزوة

ادم / خلية فى الجنينة

سلمى / نور فى اوضتها

ادم / بترتب شنطتهاا

سعاد / هتروحو شهر عسل

ادم / لاا هترجع لاهلهاا

و سلمى بتقع منها العصير على الارض

سعاد / لية يا ابنى

ادم / كفاية عليهاا كدة

سلمى / بس يوم واحد

وادم بيبص لسلمى وسلمى بتسكت بسرعة بخجل

سعاد / لية يا حبيبى البنت باين عليهاا كويسة

ادم /ملهاش نصيب معاياا وخلاص انا فى المكتب

و بيخرج من الاوضة

سلمى / لااا ابنك كسر الرقم القياسى فى الجواز والطلاق

سعاد. /ربنا يهدية يا بنتى

سلمى / هروح اجبلك عصير تانى

و بتنزل وبتشوف محمود داخل البيت

محمود / صباح الياسمين

سلمى / صباح النور

محمود / العرسان صحيو ولا لسة

سلمى / هيبعتهاا لاهلهاا

محمود / طلقهاا

و سلمى بتهز رسها بنعم

سلمى / والله احنا اتعودناا على كدة فاكر نادية الى كتب كتابو عليها وبعدهاا بساعة طلقهاا دة حتى ملمسهااش

محمود / ومين قالك انووو

و سلمى بتفتح عيونهاا على الاخر

ومحمود بيضحك عليهاا

حسام /صباح الخير

محمود / صباح الخير

ونور بتنزل بشنطتها وحسام و محمود و سلمى بيبصلهاا

حسام / مين دى

سلمى / مرات اخوك اة بقصد طليقة اخوك

حسام / هو اتجوز

محمود / امبارح

حسام / عاادى مش حاجة غريبة عنو

وحسام بيخرج وبيسبهم

***********************.              

موبيل شيماء بيرن وعادل بيدخل الاوضة وبيتسحب
وبياخد موبيل

عادل / الو

دعاء / عادل انت مفيش فايدة فيك فين شيماء

و شيماء بتسمع عادل بيضحك وبتفتح عنيهاا وبتصرخ

شيماء / والله هكسر دماغك

وعادل بيحدف لشيماء الموبيل وبيجرى على برة بسرعة و شيماء وره وعادل بيجرى وبيستخبى وره ديناا

عادل / دينا الحقينى

دينا بتخبى عادل ورها من غضب شيماء

دينا / اهدى يا شيماء اهدى عملك اية بس

شيماء / هقتلك يا عادل

دينا / عملتلهاا اية يا زفت انت

عادل / معملتش حاجة انا كنت معدى ولقتهاا
هجمت عليا زى الوحش زى ما انتى شيفة كدة

و شيماء بتجرى علية وبتمسكو من شعرو وعادل بيصرخ ودينا بتحاول تبعدهم عن بعض

ريم بتخرج من اوضتها ومسكة دمغهاا

ريم / ديناا دينااا

وريم بتقع على الارض ودينا بتصرخ

دينا /ريم رييييييم

وبيجرو عليهاا بسرعة وبيصرخو وخيفيين عليهاا اوى

***********************.             

ادم فى مكتبو ومحمود بيقرا ملف لادم

محمود / بس البند الاخير فى العقد هو الى رفضينو

ادم / زود بند كمان اكتب ان ممنوع اى اعترااض فااهم

محمود/ تماام

والباب بيخبط

ادم / ادخل

الشغالة/ الدكتور سالم بعت الدكتورة

ادم/ ابعتية بسرعة على اوضة امى اتحركى

والشغالة بتقفل الباب ومحمود بيكمل كلامو

***********************.             

دينا وعادل و شيماء فى التاكسى ومعاهم ريم

دينا / بسرعة لو سمحت بسرعة

وبيوصلو على المستشفى وخالد بيكون فى انتظرهم قدم المستشفى وبيجرى عليهم اول ما بيوصلو بالتاكسى

خالد / حصل اية

دينا /مش عارفة كانت فى اوضتها ووقعت فجاة

وخالد بيشيل ريم بسرعة وبيدخل وكريمة بتكون وقفة مع ممرضة وبتشوف خالد شايل ريم

كريمة / ريييم

وبيخدو ريم على اوضة الطواري بسرعة

دينا وشيماء و عادل وقفين برة وبيعي وخيفيين بعد دقايق خالد بيخرج من الاوضة

دينا / خالد ريم

خالد / اهدو متقلقوش هتكون بخيير انتو ازاى تسبوهاا فى الحالة دى

و دينا بتعيط وكريمة بتخرج وبتروح على دينا ودينا بتحضنهاا اوى

كريمة / خلاص اهدى هتكون بخير

شيماء / ريم فيهاا اية

خالد / اكتئاب حاد وعدم تغذية واضح جدا

عادل / فين حور

كريمة / فى شغل برة المستشفى

***********************.             

ادم بيسمع ضحكة سعاد من قدم الاوضة وبيبتسم اوى
وبيدخل

سعاد / ادم

و حور بتبص ورها وبتشوف ادم قدمها بتفتكر لما دخل
عليهم اوضة المستشفى والكلام القاسى الى قالو فى حقهاا

ادم / انتى هناا بتعملى اية

و حور بتبص لعساد
/ انا الدكتورة حور والدكتور سالم بعتنى اعتنى بالسيدة سعاد

ادم / اخرجى من هناا فورااا

و سعاد بتدايق اوى وحالتهاا بتسوء

ادم / امى امى

و حور بتحط اديهاا قدمه
حور بغضب شديد / متتحركش

ادم بيبص لعيونهاا وبيقف مكانو لاول مرة بيحس بحااجة غريبة

و حور بتساعد سعاد بسرعة وبتديها الادوية بسرعة

وادم بيخرج برة الاوضة وبيتصل بالدكتور سالم

ادم / مين الى انت بعتهاا عندى انا عاوز دكتور محترم

سالم / ادم اولا مفيش ولا دكتور وافق انو يروح عندك من معاملتك ليهم ثانياا الدكتورة. حور من احسن الدكاترة عندى فى المستشفى وهى جديرة بثقتى

ادم / اتصرف انا مش عوزهاا هناا

سالم / للاسف انت متطر انك تستحملهاا كام يوم لحد ما اشوف دكتور غرهاا

و ادم بيقفل التلفون وبيدخل لسعااد وبيشوف حور عنيهاا على الاجهزة الى حولين سعاد و بتبص لادم

حور / الحمد لله هى بخيير

و سعاد بتمسك ايد حور وبتبتسم و حور بتبصلها وبتبتسم

حور / انا هطمن على حالتهاا وهمشى متقلقش

ادم /لاا انتى متطرة تفضلى هناا لحد ما الدكتور سالم يشوف حد غيرك

و بيروح على سعاد

سعاد / حبيبى انا بخيير

ادم / ارتاحى متتكلميش انا جمبك

و حور بتبصلو بغضب و ادم بيبوس اديها و حور متغاظة منو اوى

حور / لو سمحت اخرج برة

والكلمة دى نزلت علية كالصاعقة وبيبصلهاا بغضب شديد
و حور بترجع خطوة لوره بتوتر وبتحاول تستجمع قوتهاا قدمه

حور / هى لازم ترتااح

ادم / انتى بتطردينى من الاوضة

حور / والله لو تعبت انت الى هتكون المسؤال

ولسة ادم هيقف بغضب سعاد بتمسك ايدو و بتهز رسهاا لادم و موبيل ادم بيرن

ادم / امى تلفون مهم ورجعلك تانى

و وهو خارج بيبصلها بغضب

حور بتتنهد / مغروو وقح

سعاد / برافو عليكى

حور بتبصلهاا بخضة ونسيت ان امو معاها فى الاوضة

حور / اسفة انا

سعاد / تعالى قربى منى

و حور بتقاعد جمبهاا

سعاد / انتى جميلة اوى

حور / يعنى لو اتقارنت بيكى وانتى فى السن دة وبالجماال دة يباة انا ولا حااجة قدمك

و سعاد بتضحك اوى

حور / براحة شوية

ادم فى اوضته وبيتكلم فى التلفون وحور بتخرج من اوضة سعاد ولسة هتنزل بتسمع ادم بيتكلم فى التلفون وصوتو عاالى

ادم / انا مفيش حد يقولى لااا انا انسفوو نسف انت فااهم

و بيلمح حور قدم الاوضة وحور بتخاف وبتهرب بسرعة
و ادم بيخرج من الاوضة وبيبص عليهاا وبينزل على تحت
وحور بتهرب علشان ميشفهااش بسرعة

حور / يااربى هيقتلنى المجنوون

و بتخرج على الجنينة بسرعة وهى بتجرى بتخبط فى حسام وبتتخض وبتصرخ و ادم بيسمع صرخة وبيخرج الجنينة

حسام / انتى مين انتى كويسة

وحور بتبصلو اوى

حسام / هااا انتى رحتى فين

وحور بتسمع خطوات ادم بتحط اديهاا على شفايف حساام بسرعة

حور / يااربى اسكت هيسمعناا

وحسام بيشفها خايفة اوى و بيشيل اديهاا

حسام / فى اية مالك انتى خايفة من مين

حور / العملاق الى اسمو ادم دة هينسفنى يااماماا دة جااى

وحسام بيضحك وبيسحبهاا من اديهاا وبيستخبو هم الاتنين ورة الشجرة بسرعة وادم بيدور يمين شمال عليهاا وبيدخل البيت و حور وحسام قريبين من بعض اوى وبيبصو فى عيون بعض

حور / شكرا

حسام / احم احم لاا عاادى

حور بتلعب فى السلسة الى فى رقبتهاا لما بتتوتر من حااجة

حور / انا الدكتورة حور انا هناا علشان اهتم بمدام سعاد

حسام / وانا حسام اخو العملاق

و حور بتفتح بوقها بزهوول و حساام بيضحك اوى عليهاا

حور / سووورى

حسام / لاا عادى انا متعود على كدة انا كمان منوو بس احترسى المرة الى جااية ممكن متلقيش حد ينقدك منوو

وحسام بيبتسملهاا وبيمشى و حور بتبص علية وهو ماشى

و بترجع على الفيلاا وبتطلع على اوضة سعاد وسعاد بتكون نايمة و حور بتتطمن عليهاا وبتتطمن على الاجهزة وبتقاعد  جمبهاا وبتبص لسعاد بحنية

***********************.             

كريمة بتخرج من عند ريم ودينا وشيماء و عادل قدم الاوضة

كريمة / كفاية كدة روحو انتو على البيت

دينا / ازااى نمشى ونسبهاا هناا

كريمة / دينا انا موجودة

دينا / انا مقدرش اسبها ابدا خلينى اشفهاا دقيقة وحدة

كريمة / دينا بلاش تشفيهاا دلوقتى

مروان / ديناا

ودينا بتبص لمروان وبتعيذ اوى

مروان / انتى كويسة يا ديناا

دينا / ريم انا خايفة عليها اوى يا مروان

كريمة / ياريت تخدهم على البيت يرتااحو هم هنا من ساعات

***********************.             

فى الليل حور بتجهز شنطتهاا وبيدخل ادم و حور بتتخض

حور / اووف

ادم بيبصلهاا بتجاهل وبيروح على سعاد وبيشفهاا نايمة وهدية وبيبسهاا من جبنهاا

حور / انا لازم امشى دلوقتى

ادم عطيها ضهروو

ادم / مش هتمشى من هناا

حور / نعم

ادم / ازاى هتسبيهاا وتمشى ممكن تتعب فى اى وقت

حور / متقلقش انا كلمت ممرضة وهتيجى تعتنى بيهاا

ادم / لو عوزة فلوس زيادة معنديش مانع عوزة كام

الممرضة بتخبط على باب الاوضة المفتوح

الممرضة / دكتورة حور

حور / تعالى

وحور بتتجاهل ادم وكلامو وبتروح على الممرضة
و بتشرحلها حالة سعاد وازاى تتصرف فى غيبهاا وميعاد الأدوية و ادم بيبصلهاا بغضب

حور / انا لازم امشى سلام

و ادم بيمسك اديهاا

ادم / قولتلك مش هتروحى لازم تبقى معهاا

حور / ااة ايدى ابعد ايدك عنى انت بتوجعنى

سعاد / ادم سيب البنت

و ادم من غير تردد بيسيب حور فوراا و حسام بيدخل الاوضة

سعاد / حسام ياا ابنى خد الدكتورة وصلهاا الوقت اتاخر

حور / شكرا انا هروح لوحدى

سعاد / معلش خلينى اكون متطمنة عليكى

حسام / المكان هنا مفهوش مواصلات

الممرضة / عربية المستشفى هى الى وصلتنى تحبى اطلبهاا

حسام / دكتورة ممكن تسمحيلى اوصلك

و ادم بيقرب منهاا و بيبص لحور باحتقار وحور بتمشى مع حسام

سعاد / بنتى سبينى لوحدى شوية

و ادم بيبص لسعاد وبيقاعد جمبهاا

ادم / ارجوكى ما تحرجينيش قدم اى حد مش حابب اكسر خاطرك

سعاد / ابنى امتى القسوة الى فى قلبك دى تهدى

ادم بيبعد وشو فى الاتجاة التانى

سعاد / وزمبهاا اية الدكتورة دى علشان تتعصب عليهاا انا حبتهاا من اول ماشفتهاا ارجوك

و ادم بيبصلهاا وبيبسها من اديهاا
سعاد / لو الدكتورة حور راحت و مرجعتش انا مش هتحسن ابدا

ادم/ لية بتضغطى علياا بالطريقة دى

سعاد / لان البنت معملتش حاجة

ادم / خلاص انتى متشليش هم ابدا انتى ارتااحى وبس وبسرعة باة نفسى فى الفطاير الى بتعمليهاا بايدك

سعاد بتبتسم لادم

حسام مع حور فى العربية

حسام / انا بعتزر نيابتاا عن ادم على تصرفو معاكى

حور / وانت تعتزر لية

حور / انا مش عارفة انتو الاتنين اخوات ازااى بس

و حسام بيبتسم لحور وحور بتخجل

حور / اووف نسيت افتح الموبيل

وحور بتطلع الموبيل وبتشوف مكالمات كتير من اخوتهاا

حور بتتصل بدينا

دينا / حور كنتى فين دة كلو بنحاول بنكلمك من الصبح

حور / ديناا فى اية طمنينى

دينا بتقول لحور على ريم

وحور بتسكت وبتحاول تخبى دمعهاا وبتفتح ازاز العربية

حسام / انتى سمعتى خبر مش حلو

حور / اختى فى المستشفى تعبت لو سمحت وصلنى الاقرب محطة اتوبيس

حسام / لا طبعاا انا هوصلك متقلقيش هتكون بخير اكيد

ليست هناك تعليقات