إبحث عن موضوع

رواية اشواك الحب❤الحلقة الاولي

الحلقة الاولى

فى الصباح فى منطقة المعمورة فى الاسكندرية

دينا/ شيماء شيماء انتى فين انا متاكدة انك انتى الى عملتى كدة

ودينا بتدخل كل اوضة فى الشقة

ريم / اووف اووف اقفلى الباب خلينى اناام
ودينا بتقفل الباب بعنف

دينا / يعنى هتروحى منى فيين ياشيماء

ودينا بتشوف شيماء بتتسحب ومسكة جزمتهاا فى اديها وريحة فى اتجاة الباب وبتجرى عليهاا بسرعة وبيصرخو

شيماء / ابعدى عنى يامجنوونة ابعدى عنى

وبتدخل بنت الشقة ٢٣ سنة

حور / فى اية اهدو شوية دينا شيماء

و بتقف بنهم

دينا/ مش هسيبك يا شيماء مش هسيبك انا مش عارفة انتى عوزة اية منى حرام عليكى لو مروان سالنى دلوقتى اقولو اية

حور / دينا اهدى بس وفهمينى فى اية

دينا / فلوس الفستان الى مروان ادهالى امبارح كنت حطاها
فى الدولاب

شيماء / واى حاجة تختفى فى البيت دة تكون شيماء السبب صح

وبيخرج شاب من المطبخ ومعاة كوبية لبن كبيرة

عادل /دينا انتى بتسالى على ال١٠٠ جنية صح

دينا / ااة

عادل / مع شيماء انا سمعتهاا بتكلم فى التلفون وبتقول انهاا هتنزل تسترى فستان ١٠٠ جنية لحفلة التخرج

شيماء / كدااب كدااب

حور / كفااية خلاص اهدو شوية

ريم بتخرج من الاوضة
ريم / فى اية هو الواحد ميعرفش ينام ساعتين فى البيت دة

عادل / انتى معانا فى البيت دة انا قربت انساكى اصلاا

ريم / احترم نفسك احسنلك

دينا / هاتى الفلوس يا شيماء دى فلوس فستانى الى هلبسو فى خطبتى

شيماء / يعنى انتى عوزة اروح حفلة التخرج بفستان قديم

دينا / انتى هتجننينى وانا ماالى دى فلوس مرواان

حور بتصرخ
/ باااااس خلااااااص كفاااااية كفاااااية

والكل بيسكت وبيبصو لحور بترقب

حور / انتو مش حسين بياا لية حرام عليكو انا تعبت وانتى ياشيماء مش هتبطلى انانية بتعتك دى ابدا رجعى الفلوس لديناا وانتى ياريم ليل نهار نايمة ولا كانك عيشة معاناا فى البيت ابدا

وانت يا استاذ عادل كنت فين طول الليل صايع طبعا مع الشلة الفسدة بتعتك

وشيماء بتطلع الفلوس لدينا ودينا بتخدهم منهاا بسرعة

شيماء / خلينى انا اروح حفلة التخرج بهدومى القديمة واظهر لزميلى زى الشحاتة

و بتعيط  اوى وبتروح على اوضتها

دينا / حور اهدى خلاص تعالى انتى رجعة تعبانة

وحور بتقاعد على السفرة وبتطلع من شنطتهاا فلوس

حور / دينا ادخلى صلحى شيماء واديها المبلغ دة خليها تجيب حاجة لحفلة التخرج بتعتهاا

عادل / كنت عاوز ٤٠٠ جنينة

وحور بتبص لعادل اوى

دينا / ٤٠٠ جنية لية

عادل / علشان درس الفيزياا والاحياء المدرسين طلبين الفلوس مقدم

وحور بتدى عادل الفلوس بتعتو وعادل مبسوط اوى وبيجرى على اوضته

ريم / حور عوزة ١٢٠ جنية علشان اصلح الشباك المكسور فى الاوضة الشتاء داخل ولزم نصلحو

وحور بتدى ريم الفلوس الى طلبتهاا وبتمشى و بتبص للمبلع المتبقى معاهاا مبلغ صغير

دينا بتقاعد جمبهاا

حور / دينا خدى المبلغ دة مصروف البيت لحد ماربنا يفرجهاا

دينا / انا عارفة ان انا الكبيرة والمفروض ان انا الى اخرج اشتغل بس انتى عارفة انا قد اية دورت على شغل بس للاسف الظاهر ان البلد كلها بتشتغل بالوسايط وبس

حور / انا او انتى واحد المهم لزم حد يقدر يجيب فلوس علشان نقدر نعيش

دينا / بس انتى كدة مش فاضل ليكى اى حااجة ولا حتى موصلات

حور / لا عادى انتى عارفة انى بحب المشى وكمان المواصلات بتكون زحمة وبتاخر على المستشفى وانا مش نقصة خصم من المدير تانى

دينا / يلاا روحى ارتااحى وانا هروح اهملك سندوتش تاكلية قبل ماتنامى

حور / لاا مليش نفس بس الحق انام ساعتين قبل المناوبة بتعتى

و بتدخل الاوضة ودينا بتروح على اوضة شيماء

دينا /شيماء شوشو

وشيماء بتعيط

دينا / متبقيش غلطانة وزعلانة كماان

شيماء / انا عارفة انى غلطانة بس اعمل اية غصب عنى

دينا / خلاص متعيطش خدى يلاا روحى هاتى فستان للحفلة

وشيماء بتاخد منهاا الفلوس وفرحانة اوى

شيماء / دول ٥٠٠ جنيةبس

دينا / لو مش عجبك خلاص هتيهم لياا

شيماء / لاا خلاص حلويين احسن من مفيش

***********************.             

فى الليل

فى المستشفى سيارة الاسعاف بتوصل ومدير المستشفى بيخرج بنفسو يستقبل المريضة ومعاة دكاترة من كل الاقساام
وبيخدو المريضة بسرعة وباين عليهم الخوف والقلق

المدير / بسرعة جهزو اوضة الاشعاات بسرعة بسرعة

سلمى / مااماا عمو سالم ماماا

المدير سالم / سلمى خليكى انتى هناا متقلقيش

وسالم بيرجع وبيبص لسلمى اوى بقلق وخوف

سالم / هو عرف

سلمى / لااا

سالم بيدخل على الاوضة مع باقى الدكاترة بسرعة وسلمى
وقفة خايفة اوى وبتعيط

بعد اكتر من ساعة سالم بيخرج ومعاة اتنين من الدكاترة

سلمى / عمى سالم طمنى

سالم/ الحمد لله الاذمة عدت على خيير

وسلمى بتمسح دمعهاا
/ الحمدلله الحمد لله

سالم / اية الى حصل

سلمى / مش عارفة انا دخلت الاوضة لقتهاا على الارض
حاولت افوقهاا مقدرتش فاتصلت بحضرتك فوراا
وبيسمعو صوت قوى فى المستشفى

سالي بيبص لفوق

سالم / وصل

وبتخرج الممرضات من الاوضة بسرعة وكانهم بيهربو

وفجاة بيظهر شاب قوى و طويل ووسيم وباين من ملامحو الغضب ولبس زى رسمى وبيمشى بخطوات سريعة وقوية و وره اتنين من البودى جاارد

وسلمى بتبص ورها وبتشوفو بيقرب عليهم وبتبلع ريقها بخوف وبيقرب عليهم

سالم / ادم

وام بيتجاهل وجدهم وبيدخل على الاوضة الى فيهاا والدتو
وبيروح عليهاا بسرعة وبيشيل النضارة وبيبصلها بعيونو وبيحط ايدو على خدهاا بحنية

ووالدتو بتفتح عنيها بهدوء وتقل وبتبتسم لما بتشوفو

والدتو / ادم

ادم / هتكونى بخير ارتااحى

وبيبسهاا من جبنهاا وبيخرج من الاوضة وسالم وسلمى وقفين برة منتظرينو

ادم / اية هى حالة امى بالظبط

سالم / متقلقش هى بخير كانت ازمة قلبية خفيفة وهتكون احسن

سلمى / ادم

و ادم بيرفع ايدو فى اتجاة سلمى بمعنى اسكتى

سالم / خلال يومين هترجع تقف على رجليهاا من تانى
وبيروح عليهم محمود وبيحاول ياخد نفسه وبيقف قدم ادم

محمود / ادم حمدالله على السلامة

ادم / خد سلمى على المزرعة

سلمى / بس انا عوزة افضل عند ماماا

وادم بيتجاهل كلمهاا
/ لما توصلهاا خليهم يجهزو اوضة امى

سالم / بس والدتك محتاجة انها تفضل فى المستشفى كمان يومين

ادم / كل الاجهزة الى هى محتجاها او اى حاجة تحتجهاا تكون جاهزة فى عربية الاسعاف

سالم /بس انك تحركهاا

ادم بصوت عالى وعصبية / انا مبحبش اقرر كلامى مرتين

ليست هناك تعليقات