إبحث عن موضوع

جن بني هشام

أنا معالج روحاني، شغلانتي إني أطلع الحن والعفاريت من الناس، والحكاية اللي هحكيها دي واحدة من حكايات كتير حصلت معايا، دي مش مجردقصة رعب.. دي قصة هتقتلك من الرعب.
الحكاية كلها بدأت لما عم سيد البقال جارنا قرر يجيب لأبنه الوحيد إلي طلع بيه من الدنيا توك توك علشان يشتغل عليه..خصوصاً لما بقي نص شباب الطالبية بسم الله ما شاء الله راكبيين تكاتك والعملية ماشية معاهم.. فراح عم سيد اشتري توك توك للواد علاء ابنه والدنيا بقت بطاطا.. وكله زبادي في الخلاط لكن حصل شيء مكنش حد متوقعة خالص..بدأ عم سيد يلاحظ كده إن الواد ابنه اتغير ومبقاش طبيعي وبقي بيتصرف تصرفات غريبة والناس كلها إشتكت من تصرفاتة يعني مثلاً يا حجة..لما يبقي ماشي في الشارع لوحده أو معه حد تلأقيه فجأة قلع البنطلون أو شد بنطلون إلي ماشي قدامه ..مهما كان الشخص ده..لدرجة إنه اتعمله 3 قضايا تحرش وكل مرة بيطلع من القضية بحجة إنه متخلف عقلياً.. وده طبيعي لأن تصرفاته فعلاً تصرفات واحد متخلف عقلياً ..المهم إن الناس كلها قالت لعم سيد إن ابنه اتجنن ولازم يشوف له حل..أو يوديه لدكتور.. وخصوصاً لما اتقلب بالتوك توك ورشق في المرجيح... الدكتور قال لعم سيد إن ابنه سليم ومش محتاج اي علاج وإن إلي بيحصله ده شوية اتضراب نفسي مش أكتر ..فطلع عم سيد من عند الدكتور وهو متاكد إنه دكتور حمار...ولما أتقفلت كل الأبواب قدام عم سيد.. ملقاش تفسير للتخلف المفأجه بتاع إبنه غير إن الواد اتلبس .. فقرر عم سيد إنه يدور علي شيخ او معالج من إلي بيسمع عنهم علشان يشيل إلي علي إبنه ده .. و حبس علاء في الاوضة عقبال ما يلاقي شيخ وكان كل شوية يدخل يبص علي ابنه يلاقيه قاعد يطلع وينزل في البنطلون بتاعة ..وعم سيد بيبصله ومش عارف يعمله اي.. ولما سأل عن سيد الجيران على شيخ.. دلوه عليه.. ورغم إنه كان يعرفني لكنه مكنش يعرف إني بعالج والكلام الفاضى يده.. فجالي عم سيد وخدني على بيته علشان أشوف الواد ابنه وأعلجه...لما وصلت البيت ودخلت الاوضه بتاعت علاء.. شوفت أبشع مشهد كان ممكن أشوفه في حياتي ...لقيت شريف قالع ملط ولأفف رجله وراء دماغه ..وبياكل مصاصة.. محدش عارف مين إلي جابهاله ..
اول ما شوفت منظر علاء استخبيت وراء عم سيد وقلت:
- لا يا باشا أنا مش بتاع كده..أنا أتفقت معاك إني أعالج واحد ملبوس مش بلبوص.
عم سيد قالى:
ما تخفش يا عم الشيخ ده هو كده من ساعة ما أتلبس ياعيني..
طلعت من وراء ضهر  عم سيد وسألت :
- هو أتلبس أمتي وإزاي؟
عم سيد قال :
- والله يا شيخ ما نعرفش بس هو من ساعت ماأتلبس وهو بطل يلبس زاي مأنت شايف حضرتك كده
قالتله:
- طب تمام يا حج سيبلي المصلحة دي وأنا هسيطلك ابنك وهرجع بأذن الله ينعق في البيت زاي الحمار.
عم سيد قال: يارب.
راحت دخلت على علاء وبدأت اقرأ المعوذتين وأية الكرسي وأيات من سورة الكهف وعلاء عمال يتنطط يمين وشمال.. راحت ماسك علاء علشان امسمره في الأرض ..لحد ما ثبته في مكان ..فجأة علاء غمض عينه وقطع صمت المكان صوت آدمي بيدل على الاعتراض جاي من ناحية علاء..بصليتله أوي بأستغراب.. وعرفت إن إلي عليه حضر.. ورحت مسكته كويس أوي من قفه زاي الحرمية.. بعد ما ساعدني عم سيد وربطنا ايده الأتين في بعد وراء ضهره وسألته:
- إنت مين؟
راح علاء أو إلي لأبس علاء رد علىّ بصوت مميز وقال:
- ياعم شنئولك.
رحت ضربت علاء بالألم..فراح إلي لأبس علاء طلع نفس الصوت تاني من منخيره.. وقالى بنفس الصوت الغريب:
-  انت شيخ ملكش عازة أصلاً.
فضلت أضرب علاء بالقلم وأنا ماسكه من قفاه زاي الحرمية وعمال أستجوبه:
- إنت مين؟
راح علاء أو إلي لأبس علاء رد علىّ بصوت مميز وقال:
- ياعم شنئولك.
رحت ضربت علاء بالألم..فراح إلي لأبس علاء طلع نفس الصوت تاني من منخيره.. وقالى بنفس الصوت الغريب:
-  انت شيخ ملكش عازة أصلاً.
فضلت أضرب علاء بالقلم وأنا ماسكه من قفاه زاي الحرمية وعمال أستجوبه:
- إنت مين؟
لحد ما الصوت جاوب وقال:
- ياعم أنا ابن هشام الجني ..عايز أي مني؟ . 
قالتله:
- إنت اللي عايز ايه منه؟
قالى :
- عايز أنتقم .
الشيخ قاله:
- ليه؟.. رمى عليك السجارة في الحمام حرقلك التيشرت؟
- أنت بتتريق؟
- لا طبعًا أنا محترم رغبتك كعفريت في الانتقام.. بس ليه؟
الجني قالى وهو متأثر أوي ومكرمش وشه:
- يرضيك كده يا عم الشيخ بعد ربنا ما تاب عليا من السرق وجبت توكتوك.. أبقي راكن التوتوك بتاعي قدام محل كريب في وسط الطالبية وعامله خاصية إخفاء...ويجي واد ابن بطوطة زاي ده.. يخبط التوك توك بتاعي ويمشي.
قالتله:مأنت إلي غلطان اي إلي خلاك تظبط التو توك بتاعك علي خاصية الإخفاء ..لي معملتهوش ظاهر للجميع؟.
الجني طلع صوت مش اعتراضي وقال:
- لي يا عم الحج..هو أنا راكب بلوتوث موبيل؟
قلتله:
-  معلش يا عم امسحها فيه المرة دي..أطلع بقي لأن عم سيد بيقول إنه ناوي يطلع تربتتاتاتاتاتيت خالتك لو مطلعطش إنت من نفسك.
راح هشام عاند وقالى:
- ياعم شنئطلع يا عم.
راح عم سيد جري علي إبنه ..  وسبتله أنا الواد وبعد عنه.. وقعد عم سيد يلطش فيه..والجني عمال يصوت من جوه جسم علاء:
-  إلحقوني حرام حرام..إنت راجل ملكش عازة أصلاً ..إيرحم أمي العيانة .
وعم سيد عمال يضرب فيه مبيتفعمش.. وأنا فرحان أوي قاعد بتفرج على الخناقة.. أصل دي مشاكل عائلية ميصحش ادخل فيها..وهشام الجني بيستغيث ويقول:
- يا باشا كفاية ضرب أنا بجري على أمي وأخواتي ..يا باشا أنا خريج كلية فنون شريرة بس الزمن هو إلي بهدلني.
وعم سيد مش عايز يسيبه..وهشام الجني يقوله:
- حرام عليك يا عم الحج أنا هطلع بكرمتي.. بس أوعي يا عم سيد أبوس أيدك.
عم سيد ساب الواد..وقال للجني :
- يلا أطلع.
راح الجني من بني هشام قاله :
-  أنا عايز تعويض طيب عن التوك توك بتاعي.
راح عم سيد قاله لفظ أبيح وكان هيمسك فيه تاني لولا حوشت عم سيد ..راح هشام قال لعم سيد :
- خلاص خلاص يا عم سيد إنت بتقفش بسرعة كده ليه أنا كنت بهزر معاك ..أنا هطلع أهو بس معلش دور وشك علشان بتكسف من المواقف إلي زاي دي .
عم سيد قاله:
- هو أنت ناوي تقلع أكتر من كده مثلاً ؟
الجني قال:
- لأ.. أصلي ما بحبش أطلع من جسم حد وحد باصص عليه .
فقلت أدخل في الموضوع وألشلي أنا كمان شوية فقلت:
- طب ما تطلع أحسن من جسم سبت أو اتنين. 
هشام أول ما سمع الألشه بتاعتى .. اتصدم يا حبة عيني.. واتحرق.
ورجع علاء لطبيعتة تاني.. وشمكرني الشيخ أوي على إني حرقت الجني بألشتي.. ومن ساعتها...وعلاء ابن عم سيد محجوز في المستشفي بيتعالج بسبب الضرب إلي كله من عم سيد لما كان ملبوس ..

ليست هناك تعليقات