إبحث عن موضوع

قصة عمار البيت الجزء الاخيررر

عمار_البيت
الجزء_الاخير..
هجم عاصم ع الشيخ وفضل يكتم نفسه عشان ميكملش قراية والشيخ يزقه ويقاوم بس عاصم عاصم كان عندة قوة فظيعة معرفش جتلة منين فضل يضرب الشيخ ويخنقة وراح موقعة بالارض وقعد عليه ولف ايدة على رقبتة وخلاص الشيخ هيطلع بالروح ...ووشة ازرق خالص
انا وماما قعدنا نلطم ونصوت وخايففين نقرب من عاصم عشان نساعد الشيخ لايجى يموتنا  .... بلحظتها دخل 3 من برة
الى فهمتة بعد كدة انهم مساعدين للشيخ وان الموقف دة بيتعرضله الشيخ ديما فمركبين كاميرات مراقبة عشان يتدخلوا بالوقت المناسب و عشان معظم الى بيجيلة اللهم احفظنا ملبوسين ...
دخل 3 رجاله من برة ومن اول ما دخلوا بيقولوا ....
يا معشر الجن أناشدكم بالعهد الذي أخذه عليكم سليمان بن داود إن لا تظهروا لنا ولا تؤذونا
ويكررووووة
ويرجعو يقولو....
أحرج عليكم بالله واليوم الأخر أن لا تبدوا لنا ولا تؤذونا
ويكرروة
ويرشوا ع عاصم ماية تقريبا مقرى عليها ..
لحظتها وقع عاصم بالارض وفضل يصرخ بصوت مرعب ...ومتشنج بالارض .
لحظتها قام الشيخ وبدأ يفوق شوية والمساعدين مستمرين بالكلام دة ....
وعاصم مرمى ع الارض بيتشنج او تقريبا نوبة صرع مش فاهمة فى اى..
فاق الشيخ وصرخ ملح ملح
اداه احد المساعدين ملح قالنا ادونى ضهركم كلكم
رش الملح على عاصم
وقال....

* أَعُوذُ باللَّهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجِيـمِ

* وَالصَّافَّاتِ صَفّاً (1) فَالزَّاجِرَاتِ زَجْراً (2) فَالتَّالِيَاتِ ذِكْراً (3) إِنَّ إِلَهَكُمْ لَوَاحِدٌ (4) رَبُّ السَّمَاوَاتِ

وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَرَبُّ الْمَشَارِقِ (5) إِنَّا زَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِزِينَةٍ الْكَوَاكِبِ (6) وَحِفْظاً مِّن كُلِّ شَيْطَانٍ مَّارِدٍ

(7) لَا يَسَّمَّعُونَ إِلَى الْمَلَإِ الْأَعْلَى وَيُقْذَفُونَ مِن كُلِّ جَانِبٍ (8) دُحُوراً وَلَهُمْ عَذَابٌ وَاصِبٌ (9) إِلَّا مَنْ خَطِفَ

الْخَطْفَةَ فَأَتْبَعَهُ شِهَابٌ ثَاقِبٌ (10)

*( وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرآنَ جَعَلْنَا بَيْنَكَ وَبَيْنَ الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ حِجَاباً مَّسْتُوراً (45) وَجَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً

أَن يَفْقَهُوهُ وَفِـي آذَانِهِمْ وَقْراً, وَإِذَا ذَكَرْتَ رَبَّكَ فِي الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْا عَلَـى أَدْبَارِهِمْ نُفُوراً )( الإسراء)

* ( إِنَّ عِبَادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ وَكَفَى بِرَبِّكَ وَكِيلاً ) (65) الإسراء

* ( فَمَا اسْطَاعُـوا أَن يَظْهَرُوهُ وَمَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْباً ) (97) الكهف

* ( وَحِيلَ بَيْنَهُمْ وَبَيْنَ مَا يَشْتَهُونَ كَمَا فُعِلَ بِأَشْيَاعِهِم مِّن قَبْلُ, إِنَّهُمْ كَانُوا فِي شَكٍّ مُّرِيـبٍ ) (54) سبأ

* ( وَجَعَلْنَا مِن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدّاً وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدّاً فَأَغْشَيْنَاهُمْ فَهُمْ لاَ يُبْصِرُونَ ) ( يس (9 )

** أعوذ بالله الكريم وبكلمات الله التامات التي لا يجاوزهن بر ولا فاجر من شر ما ينزل من السماء وشر ما

يعرج فيها وشر ما ذرأ في الأ رض وشر ما يخرج فيها ومن فتن الليل والنهار ومن طوارق الليل والنهار إلا طارقا يطرق بخير يا رحمن.

** بسم الله أمسينا بالله الذي ليس منه شيء ممتنع , وبعزة الله التي لا ترام ولا تضام , وبسلطان الله المنيع

نحتجب ,وبأسمائه الحسنى كلها عائذ من الأبالسة , ومن شر شياطين الإنس والجن , ومن شر كل معلن أو مس  ,ومن شر ما يخرج بالليل ويكمن بالنهار ,ويكمن بالليل ويخرج بالنهار ومن شر ما خلق وذرأ وبرأ ومن

شر إبليس وجنوده ,ومن شر كل دابة أنت اخذ بناصيتها إن ربي على صراط مستقيم , أعوذ بما استعاذ به إبراهيم وموسي وعيسي ومن شر ما خلق وذرأ وبرأ ,ومن شر إبليس وجنوده ومن شر ما يبغي .
قعد عاصم يصرخ يصرخ  يصوت مرعب يقول لاااا مش طااالع مش  ويصرخ
والشيخ يكرر الكلام والايات ..
وانا وماما نعيط بصوت مكتوم ومش عارفين نتصرف ازاااى...
مرة وحدة صوت عاصم على وقال رحييييل رحيييييل اااااااه
كان صوتة يوقع القلب ....
سكت الشيخ دقيقة ورجع قرر الكلام والايات تانى ....
لكن محصلش حاجة عاصم مش بيتحرك ولا بيقول حاجة..
قالنا دلوقتى تقدروا تلفواا.
لفيت انا وماما واحنا بنرتعش .. بصينا ع عاصم لقيناه مرمى ع الارض ومناخيرة منزلة دم وبيعرق ومغمى علية ...
اتخضينا حسبناه مات .. الشيخ قال اهدوا الجن طلع من مناخيرة والحمد لله كان جن مسلم مسالم
وخضع لكلام ربنا بالاخر ...
قلتله امال الدم دة لية وليه عاصم مش بيرد ..
قال الدم دة عشان خرج من مناخيرة ..  لو كان خرج من عينة كان اتعمى احمدوا ربنا... وشوية ويفوق ...
وطلب من المساعدين يشيلوة ويقعدوة ويجيبولة ماية..
فاق عاصم وف صداع جامد براسة وسال فى اية ...
حكيناله الى حصل اتصدم وفضل مبرق ربع ساعه مش بيرد وبيعيط ... الشيخ قراله قرأن عشان  يطمنة ويهدية ويعرفة انة كويس....
جينا نمشى الشيخ قال على فييييييييين ....
عاصم كان ملبوس عشان كدة مشافش الى بيحصل فى الشقة ... وضحك وقال همة بيساعدوا بعض الخلابيص ... لكن انتى لو اى حد هيأذوة وهيظهرولة ...
لو سمحتم ممكن تخدونى على الشقه دلوقتى بس الولاد الى برة ميجوش معانا...
انا وماما وعاصم بنعيط من الخضة ومن كلام الشيخ
خرجنا وطلعنا ع حماتى بالاول وسيبنا الولاد ...
اتخضت علينا وقالت عاملين كدة ليه شكلكوا مش مريح عاصم قالها افهمك بعدين ...
ونزلنا بسرعه
الشيخ والمساعدين حصلونا ع البيت .  واستنونا قدام العمارة .. قبل منطلع الشيخ قال لازم كلنا نتوضى وخصوصا عاصم .. دخلنا عند البواب اتوضينا كلنا ...وطلعنا ع شقتنا
اول مدخلنا البيت الشيخ راح فتح كل الشبابيك ..
وقعد يرش ملح بأركان البيت ... مرة وحدة حسينا كان فى زلزال والعفش عمال يترج واحنا الارض تحتينا مش ثابتة وعماله تتهز تتهز
راح الشيخ معلى صوته وقال اعوذ بكلمات الله التامة من شر ما خلق
السلام عليكم لا ننوى فى ايذائكم ....
اعوذ بكلمات الله التامة مش شر ما خلق .....
لقينا النيش وقع ع الارض اتكسر كلة  والاطباق بقت تطير وتيجى علينا قعدت انا وماما وعاصم نصرخ ونجرى ونحط ادينا ع وشنا حاولنا نفتح الباب وننزل معرفناش نوصله اصلا .....
بعد كدة الشبابيك فضلت تتقفل وتتفتح وتترزع فى بعض وسمعنا صوت تكسير ازاز ف كل الاوض وشمينا ريحة شياط بس مكنش فية نار...
وبعدين الشبابيك كلها اتقفلت والنور قطع وبقييت الدنيا ضالمة وبعدها  سمعنا صوت زى صوت حد بيجرى لابس كعب بالشقة الى فوقينا و بتجرى بسرعة ومن قوة الصوت خفنا السقف يقع علينا
وحسين ان فى حاجات بتتحرك حوالينا  .  حاجات تجرى من يمين لشمال وحد يلمسنا ويخبطنا 
وفى هوا شديد بالشقة بالرغم من ان كل الشبابيك مقفولة  واصوات صريخ وضحك مرعبة عماله تزيد وتعلى
لحظتها الشيخ بغضب قال انتوا الى بدأتوا ....
وبدأ يقرأ ..

" إذا زلزلت الأرض زلزالها  وأخرجت الأرض أثقالها وقال الإنسان ما لها  يومئذ تحدث أخبارها  بأن ربك أوحى لها * يومئذ يصدر الناس أشتاتاً أشتاتاً أشتاتاً أشتاتاً أشتاتاً أشتاتاً أشتاتا
فضل يقررها كتير بالاول بدأوا يظهروا ... زعفرانة ..وموهينى... والراجل المرعب دة ...بملامحهم المرعبة الى قلتلكوا عليها قبل كدة
اول مظهروا قعدنا نصرخ وهما يصرخواااااااا ويطلعوا اصوات مرعبة ويجروا يمين وشمال
واحنا واقفين متسمرين مكانا والشيخ يقرر

" إذا زلزلت الأرض زلزالها  وأخرجت الأرض أثقالها وقال الإنسان ما لها  يومئذ تحدث أخبارها  بأن ربك أوحى لها * يومئذ يصدر الناس أشتاتاً أشتاتاً أشتاتاً أشتاتاً أشتاتاً أشتاتاً أشتاتا
وبعدين اختفوا بس فضل اصواتهم موجودة ..
قام الشيخ قعد يقول..

انصرفوا يا عمار هذا المكان حتى اقضي حاجتي ومن لا ينصرف منكم ولا يطيع امري ويعصي "يُرْسَلُ عَلَيْكُمَا شُوَاظٌ مِّن نَّارٍ وَنُحَاسٌ فَلَا تَنتَصِرَانِ" عجلوا بالانصراف "ليروا أعمالهم * فمن يعمل مثقال ذرة خيراً يره * ومن يعمل مثقال ذرة شراً يره*
وفضل يكررة والاصوات تعلى وكانهم بيتعذبوا وبتحرقوااا صوت صويت مرعب ومفزع  وصوت تكسير ازاز وعفش بيتشال ويتهبد كل دة والدنيا ضلمة
راح كرر تانى

" إذا زلزلت الأرض زلزالها  وأخرجت الأرض أثقالها وقال الإنسان ما لها  يومئذ تحدث أخبارها  بأن ربك أوحى لها * يومئذ يصدر الناس أشتاتاً أشتاتاً أشتاتاً أشتاتاً أشتاتاً أشتاتاً أشتاتا
وفضل يكررها كتير ... لحد مكل الاصوات سكتت
وبقت الدنيا هاااااااادية جدااااا....
بعدها النور جة والشبابيك اتفتحت .. 
لقيت عاصم قاعد فى زاوية الشقة عمال يعيط من الرعب ... وماما كانت واقفة فاوضة الاطفال معرفش وصلتلها ازاى وانا بالمطبخ ..كل واحد فينا كان ف حتة كلنا كنا بنجرى فى الضلمة من هول الموقف...
لما النور جة وبدأنا نهدى لقينا كل ازاز الشقة مكسر والنيش كلة مكسر والازاز واقع بكل مكان والارض والسقف والخيطان مليانين دم
والعفش متقطع ومتكسر ومتبهدل....
الشيخ بص لمساعدينة وابتسم وقال الله ينور يا شباب  تمت المهم .. يلا نحصن المكان ... وقعد يقول ايات كتير وطلب من الجميع تكرارها وراه ....
ولما خلص قال انتوا دلوقتوا تقدروا تعيشوا بالشقة بامان ...مع الاسف كانوا جن كافر عشان كدة اذوا البيت عشان مكانوش عاوزين يطلعوا بسهولة ولكن عظمة وقوة الله فوق كل شئ
وومشى الشيخ....
قعدنا كلنا بكنبة واحدة كانت مش سليمة اوى بس اكتر حاجة ينفع يتقعد عليها ...
بصلى عاصم وهو بيعيط وقالى ... هنرجع نسافر تانى بكرة انا مش هعيش هنا تانى لمى الحاجات المهم.....
سافرنا وعرضنا الشقة للبيع .... واتباعت بسهولة بمبلغ اكتر من تمنها لعيلة مكونة من راجل وست وبنتهم ........
حابة اقول حاجة برة الجزء .... الايات القرأنية والكلام المكتوب طريقة الصرف فعلا...
فلو قريتوا الجزء الخاص بصرف الجن عن عاصم وحسيتوا باى رعشة او صوتكم تخن او كبس عليكوا النوم او اى تغير او غيرواااا...
يبقى انت ملبوس واتصرف...
لو قريتوا الجزء الخاص بصرف العمار...
وحستوا بالى مكتوب ....يبقوا هما حواليكم وانتوا مش لوحدكم .....................
لو بقى مشوفتوش الايات القرأنية اصلا او تعمدتوا تجروها عشان تكملوا الاحداث ...
يبقى الى حواليك منعوك ومش هتعرف ساعتها انت ملبوس ولا فى جن حواليك ولا لا..
احلام سعيدة
مستنية رئيكم بالقصة 😍

ليست هناك تعليقات