إبحث عن موضوع

رواية عشق و لكن الحلقة الثامنه

ا لحلقة    8

🌺  عشق و لكن  🌺

سلمي \ انا عرفة انك عرفت كل حاجة عنيك مبتقدرش تخبى
 
و  حمزة بيبص لسلمي فى عنيها 

حمزة \ وعنية بتقول اية باة 

سلمي بتبص فى عنية

حمزة \ اشربى اللبن

سلمي \ لا دى علشانك انا مش بشرب اللبن 

حمزة \ لا هتشربيها 

سلمي \ اية الرخامة دى مش بحبو 

حمزة \ علشان خاطرى 

سلمي \ مش بحبه

حمزة \ طب انا هشرب شوية وانتى شوية

و  حمزة شرب من الكباية وسلمي ابتسمت وشربت هى كمان
 
حمزة \ شاطرة انتى كدة بتسمعى الكلام هجبلك شوكولاتة 

سلمي \ يا رخمتك

-- وبيدخل سعد وبيسلم عليهم وبيطمن على سلمي و حمزة
 -- 
سعد \ حمزة تعال علشان اساعدك تغير هدومك 

سلمي \ انتو هتروحو فين 

سعد \ هنروح على الاوتيل كفاية تعبناكو معانا

 وبيدخل عاصم -

عاصم \ احنا مش تعبنين بس لو مش عاوز تفضل معانا هنا خلاص عادى

سعد \ قسما بالله انا بعزك انت واولادك زي اخوى واولادة بالظبط 

عاصم \ خلاص هخليكو معانا واحنا هنكون مبسوطين اكتر

سعد \ الف شكر 

 سعد خد حمزة برة عاصم عند سلمي ومعاة ورق 

سلمي \ اية الورق دة يا بابا 

عاصم \  دى وصيتى

 سلمي وقفت وراحتلو

سلمي \ اية الى انت بتقولو دة

عاصم \ طب ممكن تهدى وتقعدى هنا مرون و هبة طلعين وهنتكلم براحة

سلمي \ هى هبة هنا

عاصم \ اة وصلت من نص ساعة

 وبتدخل هبة و مرون و هبة بتجرى على سلمي 

سلمي \ هوبة وحشتينى
 
هبة \ انتى اكتر يا روحى عملة اية خوفتينى عليكى يا زفتة انتى

عاصم \ ممكن نتكلم مع بعض باة انا قسمت كل املاكى على اخواتك ودة هيكون نصيبك انتى

و  سلمي بتاخد الورقة وبتقراها وبتتصدم

سلمي \ اية دة بس مينفعش دة كتير

عاصم \ دة حقك يا بنتى انتى ليكى نصف الفيلا و مرون نص التانى وكمان نصيبى فى شركة المعمار والهندسة واخواتك كل واحد عرف نصيبه

سلمي \ اية الشركة الام بس انا مقدرش اتحمل المسؤلية دى كلها 

عاصم \ انا معاكى لحد ماتعرفى كل حاجة ممكن مفيش نقاش دلوقتى وننزل علشان الضيوف الى عندنا 

سلمي \ انا جاية معاكو

عاصم \ لا خليكى ارتاحى انتى

سلمي \ انا كويسة 

-- وبينزلو تحت و حمزة بيتكلم مع ابوة و سلمي بتنزل 

سعد \هلا بالغالية يارب دايما السعادة على وشك

عاصم \ سلمي دلوقتى بقت من رجال الاعمال 

سعد \ ولدك قالي علشان الشركة 

سلمي \ بس اكيد بابا الى هيقوم بكل حاجة وانا هتعلم منه كم طبعا 

حمزة \ مبروك يا سلمي 

سلمي \ الله يبارك فيك يا حمزة

-- على العشاء --

سلمي \ حمزة هو ولدك بيحب حاجة معينة علشان الاكل 

حمزة \ اة ولدى بيحب الاكل ناقص ملح شوية 

سلمي \ شكرا 

-- وكلهم على الاكل --

سلمي \ يا رب الاكل يعجب حضرتك 

و سعد بيدوق الاكل وبيكشر شوية 

سلمي \ هو الاكل مش عجبك 

سعد \ هو طعمو حلو اوى تسلمى يا سلمي بس مش فيه ملح

و حمزة عامل نفسو مش واخد بالو وبيبتسم وهو بياكل 

سلمي \ بس حمزة

سعد \ مالو حمزة

سلمي \ مفيش يا عمى ثوانى وهجبلك ملح 

سلمي راحت تجيب الملح وبتدوس على رجل حمزة و  حمزة  ماسك نفسو علشان مفيش حد ياخد بالو و سلمي بصوت واطى

سلمي / ليك عندى وحدة 

حمزة \ لا ياشيخة 

-- وكلهم خلصو و عاصم و سعد راحو على اوضة المكتب و سلمي و حمزة و هبة فى الصالة بيتفرجو على فلم رعب عن الاشباح و سلمي خدت بلها ان حمزة بيخاف 

هبة \ انا هروح انام تصبحو على خير 

حمزة \ انا كمان هروح انام 

سلمي \ انت خايف ولا اية 

حمزة \ لا انا مبخفش من الحجات دى مبتخوفنيش 

سلمي \ هجيب عصير وهاجى 

و سلمي راحت جابت ملاية بيضة وطفت النور و حمزة خاف اوى --

حمزة \ يا سلمي يا مرون 

و  سلمي طلعتلو من الضلمة وجاية علية وهو مرعوب وبيجرى و سلمي بتجرى وراة وهو بيصرخ و مرون بيدخل على الصوت وبينور النور  وبيلقى حمزة فوق الكنبة وخايف موت و سلمي عمالة تضحك وبتشيل الملاية من عليها حمزة اول ما بيشفها 

حمزة \ قسما بالله لو ما بعدتي عني  وشي  دلوقتي  
 
و سلمي بتضحك على منظرو وهو واقف على الكنبة ورجلو بتترعش من الخوف ووشو احمر اوى و مرون و سلمي بيضحكو علية اوى 

سعد بيدخل هو و عاصم وبيعرفو الى حصل وكلهم بيضحكو علية

سعد بيساعد حمزة انو ينزل من على الكنبة براحة 

سعد \ علشان تحرم تعمل مقالب فى حد 

حمزة \ ماشى يا سلمي هتروحى منى فين 

سلمي \ هههههههههههة يا عينى دى رجلك لسة بتترعش من الخوف 

عاصم \ يلا كلو يروح على النوم 

سلمي \ انا لسة مكملتش الفيلم وكمان حمزة عاوز يعرف النهاية ههههههة 

حمزة \ نهايتك على ايدى يا سلمي 

سعد \ تعال يا حمزة عوزك فى موضوع 

و حمزة بيروح مع ولدو على الاوضة --

سعد \ اية رايك فى سلمي 

حمزة \ سلمي لية فى حاجة 

سعد \ انا اخترتهالك انها تكون زوجتك
 
و حمزة مش مصدق 

حمزة \ اية الى حضرتك بتقولو دة لا طبعا 

سعد \ لية شفت منها حاجة وحشة ولا فى اخلاقها

حمزة \ لا مش كدة هى بنت محترمة جدا وطيبة وحنينة بس مش لدرجة انى اتجوزها مينفعش 

سعد \ يعنى اية مينفعش بعد كل الكلام الى قولتو عليها دة بتقول مينفعش
 
حمزة \ انا مفكرتش فى سلمي انها تكون شريكة حياتى هى ممكن تكون صديقة ليا واكون مستريح معاها بس مش اتجوزها مش حاسس بحاجة زى دى

سعد \ مش بدل البنات الى ما مش عارف هما مين

حمزة \ يا بابا افهمنى 

سعد \ انت الى لازم تعرف مستقبلك فين سلمي دلوقتى خدت مكان ابوها فى الشركة ونصبها اكبر من نصبنا وزيادة على كدة هى بنت محترمة جدا وجميلة يعنى مال وجمال والاخلاق الحسنة
 
حمزة لسة  هيتكلم وابوة بيوقفو --

سعد \ على العموم جوز اختك جاى بكرة خلينا ناجل الموضوع دة شوية 

حمزة \ الموضوع دة مش هيتاجل هيتقفل 

سعد \ انا شفتكو انتو الاتنين منسجمين مع بعض فكلمت عمك عاصم فى الموضوع خلاص 

حمزة \ اية كلمت عمى عاصم كمان يالله اعمل ايه دلوقتي

سعد \ انت مش هتلقى نسب احسن منهم 

و حمزة بيقف وبيفتح الباب 

سعد \ رايح فين 

حمزة \ زهقان عايز اشم هواء

و حمزة طلع على الجنينة وهو متعصب اوى وعمال يضرب برجلو فى الارض و سلمي بتشوفو وبتروح علية 

سلمي \ انت لسة خايف ههههة

و حمزة بيبصلها اوى 

سلمي \ فى اية مالك انت زعلت 

حمزة \ سبيني لوحدي 

سلمي \ انا اسفة بس كنت بهزر معاك مقصدش انى اضيقك اوى 

حمزة بصوت عالى / سبيني في حالي

سلمي اتخضيت وحطيت اديها على قلبها و حمزة بيقرب منها وبيمسك اديها 

سلمي \ انا هروح انام تصبح على خير واسفة مرة تانية 

حمزة \ استنى انا الى اسف بس متعصب شوى ماقصدش انى اخوفك  متزعليش

سلمي \ لا عادى تصبح على خير 

حمزة \ استنى هو ولدك اتكلم معاكى فى حاجة 

سلمي \ بابا حاجة اية 

حمزة \ لا مفيش خلاص روحى نامى تصبحى على خير 

سلمي \ فى اية انت مخبى عليا اية 

حمزة \ يالله سبيني يا سلمي 

و حمزة بيمسك ايد سلمي 

حمزة \ اسف انا طالع شوى 

و  حمزة ماشى وماسك العجاز وباين علية النرفزة اوى   وسلمي قلقانة علية وفضلت سهرانة لحد الصبح فى الجنينة لحد ما حمزة رجع 

سلمي \ حمزة انت كويس قلقت عليك 

و حمزة بيبص لسلمي اوى ومستغرب انها مستنياة لحد دلوقتى--

حمزة \ اية الى مخليكى سهرانة لحد دلوقتى اطلعى نامى الجو برد عليكى 

سلمي \ انت كويس 

حمزة \ كفاية  الله يخليكى اطلعى دلوقتي
 
-- سلمي مشيت وراحت على الفيلا و حمزة بيبص عليها وهى ماشية ومش عارف يعمل اية فى كلام ابوة  وبيرن تلفونو وبيكون فاروق --

حمزة \ هلا يا فاروق 

فاروق \ عامل ايه

حمزة \ مش كويس انا عاوز اتكلم معاك 

فاروق \ ان شاء الله 5 ساعات واكون عندك وانا كلمت المكتب فى مصر واشتريت شقة عندك واتصلت علشان ابلغك والمفاتيح هتوصل على مكتب ابوك 
 
حمزة \ كويس انا عاوز امشى من هنا 

-- حمزة راح صحى ابوة وجهز الشنط 

سعد \ انا رايح ابلغ عمك عاصم اننا مشيين ميصحش نمشى على طول كدة 

حمزة / لو سمحت متتكلمش معاة فى الموضوع التانى 

و حمزة خد الشنط وراح على العربية ومرضيش يروح يسلم عليهم ومشيو على الشقة الجديدة 

وبعد خمس ساعات سلمي بتصحى وبتعرف انهم مشيو وبتزعل اوى 

عاصم \ فى موضوع عاوز افتحك فية يا سلمي 

سلمي \ موضوع اية يا بابا 

عاصم \ موضوع يخصك انتى و حمزة 

سلمي \ حمزة 

عاصم \ اة عمك سعد طلب ايدك لابنو 

سلمي \ اية انا 

عاصم \ اة يا روحى اية رايك 

سلمي \ مش عرفة بس حمزة مكلمنيش انا لية 

عاصم \ في عادات وتقاليد مينفعش يعدوها علشان كدة ولدو هو الى كلمنى وعاوز رايك اية 

سلمي \ هو حمزة انسان محترم وكويس جدا وراجل بمعنى الكلمة

عاصم \ يعنى موافقة 

سلمي \ مش بالسرعة دى يا بابا ادينى فرصة يومين وافكر طب هم مشيو لية بسرعة كدة 

عاصم \ مش يمكن علشان حمزة يديكى فرصة تفكرى 

سلمي \ مش عرفة 

عاصم \ على العموم انا رايح الشغل وانتى فكرى 

-- عاصم خرج من هنا و هبة دخلت وجريت على سلمي
 
هبة \ سلمي مبروووك يا روحى 

سلمي سرحانة ومبتتكلمش 

هبة \ سلمي مالك سرحانة لية دة مش وقت سرحان خالص يا قطة

حمزة فى اوضته ومدايق وبيدخل فاروق

فاروق \ العريس سرحان لية 

حمزة \ حمدلله علي السلامة

فاروق \ فى اية كلامك قلقنى 

حمزة حكالو على الى حصل مع ابوة 

فاروق \ اية وجة الاعتراض على البنت 

حمزة \ يا اخى افهمنى هى بنت كويسة جدا بس مش حاسس باى حاجة نحيتها غير ان هى صديقة واحب اتكلم معاها ونعمل مقالب مش اكتر من كدة 

فاروق \ طب متفكر ان هى عروسة مناسبة جدا ليك ولمستوك المادى

حمزة \  بتقول ايه انت عوزنى اوافق علشان مستواها المادى

فاروق \ انت تقدر تحقق حلمك من غير مترجع لولدك

-- حمزة خرج ومدايق من طريقة التفكير دى ومردش علية --

ليست هناك تعليقات