إبحث عن موضوع

رواية ادم و حواء الحلقه 48

🍎   الحلقة       ٤٨   🍎

🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎

لينا / خلاص يا شمس متديقيش نفسك حصل خير المهم انو بخير

ولينا بتدخل الاوضة ورى سعود وليلى بتدخل اوضتها 
و شمس بتبص لزياد بحزن

شمس / زياد صدقنى انت والله مقلتلوش انى هلعب معااة

زياد / خلاص ياروحى مصدقك يلا

زياد بيسند شمس وبيدخلو على الاوضة وبيوصلها للسرير وبيخليها تنام وبيغطيها  و شمس مديقة اوى

شمس / سعود ولينا زعلنين منى

زياد / حببتى ارتااحى مفيش حاجة زى دى

شمس بتروح على زياد وبتنام على صدرو و زياد بيضمها

شمس / بس لية فهد قال كدة

زياد / هششش خلاص انسى يلا نامى

بعد شوية هاني بيوصل الفيلا و مريم وقفة فى الجنينة قلقانة اوى وابتسام بتنزل من العربية بتروح على مريم وبتعيط  و هاني بياخد حسام وشنطتو

مريم / فى اية ابتساام

هاني / خديهاا جوة الاول وبعدين اساليهاا

وبيدخلو الفيلااا

.
            **********************************

فى الصباح

شمس بتفتح عنيهاا بتحس زياد بيحطلها كريم على رجليها 
وهى نايمة

شمس / زياد

زياد بيبتسم وبيروح عليها وبيبسها من جبنها

زياد / صباح الخير

شمس / حبيبى لية بتتعب نفسك انا بدايق اوى

زياد/ بس انا كدة بكون فرحان

زياد بيجيب مخدة وبيحطها تحت رجليهاا

زياد / انا طلبت من سالى تجبلنا الفطار هناا

شمس./ انت مش هتروح الشركة

زياد / النهاردة اجاازة للشركة يا حياتي

شمس / خلينا نخرج نغير جو انا زهقت اوى من البيت

زياد / لاا لما رجلك تتحسن

شمس /  لا مهى اتحسنت حتى شوف

شمس بتهز رجليها يمين وشماال

زياد / لاا مش هتتحركى من السرير رجلك فيها ورم بعد الصلاة الجمعة هخدك ونروح المستشفى

 
شمس بترجع تنام على ضهرهاا ومكشرةاوى

.
            **********************************

شمس فى اوضتها وبتزهق اوى وبيدخل زياد الاوضة

زياد / حببتى يلااا خلينا نروح المستشفى نتطمن على رجلك

شمس مكتفة اديها الاتنين ومديقة اوى

زياد / لاااا مش هروح

زياد بيطلع السبحة من جيبو وبيحطها وبيلف بيبص شمس

زياد / لية

زياد / انا كيفى كدة بقي انا شايفة ان رجلى كويسة ومفيهاش حااجة

زياد / يعنى اية كيفك كدة

شمس بتنزل من على السرير وبتقف على رجليهاا

شمس / ااااة انا كيفى كدة انا كويسة ورجلى سليمة

شمس بتروح تاخد الروب بتعها وبتلبسو وبتروح على الحمام 
 و زياد واقف بيبصلهاا و بتخرج من الحمام لبسة البرنس بتعهاا وبتروح تطلع فستان اورنج قصير منفوش وبترجع على الحمام تغير هدومها وبتخرج تعمل شعرها

 و شمس مستغربة من هدوء زياد  و زياد واقف بيراقبها من بعيد  و شمس بتبصلو اوى وبترفع حواجبهاا

شمس / اية عندك اعتراض فى حااجة

 
زياد / لا طبعا بس كان عندى استفسار بسيط

شمس / استفسار اية

زياد / انتى قولتى ان كيفك كدة يعنى متروحيش المستشفى علشان كيفك كدة صح

شمس بدون اهتمام بتحط رووج

شمس / اة طبعاا اكيد

زياد / يعنى هناا كل واحد يعمل الى على مزاجو صح

شمس بتحاول تستوعب الى زياد بيقولو وبتبصلو اوى

شمس / زياد انت تقصد اية

زياد بيظبط هدومه وبيبص لشمس وبيبتسم

شمس / زياد لو قربت منى ولو عملتلى حااجة هصوت انت فااهم

زياد بيقرب من شمس و شمس بتبعد بعيد بسرعة

شمس / زياد هتعمل اية

زياد / مبتسم اوى وبيقرب منهاا بسرعة و شمس بتصرخ وبيشلها على كتفو

شمس / ااااة اااة نزلنى نزلنى

زياد بيخرج بيهاا من الاوضة ولينا بتجرى عليهم

لينا / زياد بتعمل اية نزلهاا

شمس / ليناا خلية ينزلنى

زياد / مفيش حد يتدخل بينا دى مراتى وانا كيفى كدة

زياد بينزل بيهاا على السلم وسالى بتشفهم وبتضحك اوى

شمس / لينااا لينااا

فهد بيشفهم ومبسوط اوى وبيسقف وبيتنطط وليلى بتنزل السلم وبتشفهم ولينا بتضحك  عليهم

شمس / زياد لنزلى نزللللنى ااااة

زياد بنزلها و شمس بتضربو فى صدرو

زياد / ابو شكلك انا بكرهك

زياد بيضحك اوى عليهاا

شمس / كدة يا ليناا

فهد مبسووط اوى وبيسقف وبيتنطط

فهد / ههههههة

شمس بتجرى ورى فهد وفهد بيجرى و شمس بتجرى ورى وبتحاول تمسكو  و ليلى بتنزل

ليلى / والله كويس ان شمس موجودة  علشان تلعب مع فهد لحد ما فريدة تكبر

شمس بتبص لليلى وبتبص لزياد و زياد بيفهم ليلى قصدها اية

شمس / بتقصدى اية يعنى انى عيلة صغيرة

زياد / حسبى على كلامك يا ليلى

ليلى / لا مقصدش ابدا انا قصدى ان

زياد / تفكيرك ممكن تحتفظى بية حببتى البسى العباية خلينا 
نخرج انا وانتى

فهد / وانا كماان

زياد بيروح على شمس وبيحط دراعو على كتفها

زياد / لااا النهاردة لمرات خالك وبس

زياد بيبوس شمس من خدهاا و شمس بتبتسم اوى لزياد

شمس / ثوانى هلبس وهاجى

زياد / برحتك يا روحى هستنكي فى العربية

زياد بيبص لليلى اوى بغضب وبيخرج

لينا / ليلى عوزة اتكلم معاكى

ليلى / لينا انا تعبانة خليها وقت تانى

لينا / ليلى ابعدى عن شمس

شمس / انا جاهزة

زياد بيبتسم وبيشاورلها تركب و شمس مبسوطة اوى

.
            **********************************

سراج بيروح فيلا هاني وبيرن الجرس و هاني بيفتح الباب

هاني / سراج

هاني بيدخل سراج بسرعة

هاني / انت كويس

سراج / عاوز اتكلم مع ابتسام شوية

هاني / خلينى اوريك اوضتها

هاني بياخد سراج وبيطلعو أوضة  ابتسام

هاني / سراج ابتسام كانت تعبانة

سراج بيهز راسو لهاني و هاني بيطبطب على كتفو  و هاني بيروح على اوضته

 
مريم / مين الى جة فى الوقت دة

مريم / سراج عاوز يتكلم مع ابتسام

مريم / وانت سبتو كدة بالسهولة دى

هاني / مريم خليكى هناا هما كبار كفاية

سراج بيدخل أوضة ابتسام وبيشوف ابتسام قاعدة على السرير وضمة رجليها وحطة وشها بين رجليها

سراج / ابتسام

ابتسام بتسمع صوتو وبتبصلو اوى  و سراج بيقرب عليها

ابتسام/ سرااج انت انت اية الى عمل فيك كدة

ابتسام بتلمس خد سراج وسراج بيتالم

سراج / انا اسف

ابتسام بتودى وشها فى الاتجاة التانى

ابتسام / انا غلطت فى حقك سمحينى

وسراج بيرفع عيون ابتسام فى عيونو و ابتسام بتشوف ايد سراج مجرووحة وبتمسك ايدو بسرعة

ابتسام / سراج

سراج / رحت لمدير شركة السياحة واخد جزاائة بس عندو 
اتنين بودى جارد اديهم تقيلة اوى

ابتسام / اخد جزاائو برضو

سراج / انا عملت بلاغ فى القسم انو بيزور فى المواد الخام بتاعت البناء

ابتسام / شكرا

سراج / انا اعتزرتلك انا كنت غلطان خلينا نرجع البيت

ابتسام / لا انا مرتااحة هناا

سراج / ابتسام ممكن تعقبينى اى عقاب تانى غير انك 
تبعدى عنى انت وحسام

ابتسام مبتردش علية

سراج / ابتسام انا كنت عصبى ومفكرتش كويس

ابتسام / بعد ازنك عاوزة انام ممكن تروح من هناا
 
وابتسام بتنام وسراج بيبصلها بحزن وبيملس على شعرهاا

سراج / حاضر انا هرووح لو دة هيريحك

.
            **********************************

شمس و زياد فى كفترية زياد بيشرب قهوة و شمس بتشرب  الشوكولاتة بتعها المعتاد

زياد / حببتى اية رايك فى المكان

شمس / جميل اوى والمهم انك معايا

زياد / خلصى الشوكولاتة علشان فى ساعتين تسوق

شمس / ساعتين بس

زياد / ممكن اخليهم تلاتة علشان خاطرك 

شمس / انا خلصت يلا بيناا

شمس و زياد بيتحركو

.
            **********************************

بعد يومين

زياد راجع من الشغل و شمس قاعدة فى الجنينة  و لينا بتشوف زياد داخل

لينا / زياد

زياد بيروح عليها وبيبسها من جبنها وبيشوف فريدة نايمة فى حضنها وبيبسهاا

لينا / انت مشفتش شمس

زياد / مش فى الاوضة

 
لينا / لاا هى فى الجنينة كانت مستنيك برة

زياد / لا مشفتهاش خلينى اروح اشفهاا

لينا / زياد استنى عوزة اتكلم معاك شوية

زياد / لو على سعود انا قلتلو ياخد يومين اجاازة وهو الى رفض

لينا / انت كلمت عمى حافظ ولا لسة

زياد / بخصوص ليلى يعنى

لينا / اة

زياد بيتنهد اوى وبيقاعد براحة اكتر

زياد / انا اتكلمت معاة بس هو رافض حتى زعل منى انى 
خليت ليلى تقاعد عندنا هنااا بس متقلقيش انا عارف عمى كويس هما يومين وهيرضى عليها من تانى

لينا / حاول يكون الموضوع دة بسرعة شوية

زياد / فى حاجة حصلت

لينا / لا مش يعنى حاجة كبيرة بس بحس ان طول ما ليلى هناا شمس يا اما فى اوضتها يا اما فى الجنينة برة حتى مش بتهزر مع فهد زى الاول

زياد بيملس على شعرو

زياد / ليلى بتدايقها

لينا / مش يعنى كدة بالظبط بس المهم انك تشوف موضوع ليلى بسرعة

زياد بيبوس لينا من خدها وبيخرج لشمس الجنينة وبيشفها قاعدة تحت شجرة وبتسمع موسيقى ومغمضة عنيها و زياد بيقرب منها وبيقاعد جمبهاا و شمس مبتحسش بية  و زياد بيلمس اديها و شمس بتتخض

شمس /  زياد

زياد / لاول مرة متحسيش بيا لما بقرب منك

شمس / بس كنت سرحانة

زياد / وسرحانة فى اية باة

شمس / يعنى هيكون فى مين غيرك يعنى

زياد بيبسها من شفايفهاا وبيلمس خدها الناعم

زياد / لية نظرة السعادة الى فى عنيكى ضايعة

شمس بتبتسم لزياد

شمس/ اية الكلام الكبير دة مفيش حاجة ضايعة ولا حااجة انا مبسوطة بوجودك جمبى بس يعنى موضوع تاخر الحمل دة مدايقنى اوى

زياد / ممكن تعتبرينى ابنك

زياد بينام وبيحط راسو على رجليها  و شمس بتبتسم وبتملس على شعرو بحنية

شمس / فعلا انت ابنى انت اول مولود لقلبى

زياد بيلعب فى شعرهاا بحنية

شمس / يعنى انت معترض لية انى اروح لدكتورة هناا ونتطمن

زياد / انا يا حياتى مش حاابب اعرضك لاى حاجة وكمان اكيد مفيش مشاكل فى الحمل ولا حااجة كلها من عند ربنا

 
شمس / انا مش مقتنعة

زياد بيقف

زياد/ حياتى تعالى معايا وانا هقنعك بكلامى
 
زياد بيشد شمس من اديها وبتقف وبيلف دراعو حولين ضهرها وبيروحو على البيت وبيطلعو من الاوضة وليلى بتخرج من ورة الشجرة الى شمس و زياد كانو قاعدين تحتهاا وبتبتسم اوى ابتسامة خبيثة وبتشوف السماعات بتاعت شمس نسيتها تحت الشجرة وبتمسكها بتكسرها وبترميها تاانى وبتمشى

.

 

.
            **********************************

ابتسام قاعدة فى الجنينة و مريم بتروح عليها ومعاها حسام

مريم / ابتسام شوفى حسام شكلو مدايق

ابتسام بتاخد حسام منها وبتحاول تهدية وبتمشى بية فى الجنية

مريم / هتفضلى لامتى كدة

ابتسام / انا عارفة انى طولت عندك

مريم / اية الهبل الى انتى بتقولية دة انتى عارفة انى مبسوطة بوجودك معايا وقد اية انا بمل من الفيلا لوحدى وانتى شايفة هاني مبيرجعش غير ساعتين كل يوم بينام ويصحى يروح سراج كل يوم يتصل بيكى اكتر من مرة وانتى ولا مرة بتردى علية

ابتسام / اعمل اية والله الى عملو فيا دة

مريم / هو اعتزر منك انتى عوزة اية اكتر من كدة

حسام نام على كتف ابتسام

مريم / هاتى حسام انيمو وارجع نتكلم مع بعض

ابتسام /  شغلى جهاز الصوت يمكن يصحى تانى

وموبيل ابتسام بيرن

مريم / سراج

ابتسام / لا مامته 

مريم / ردى عليها شوفى فى اية

ابتسام / اكيد هتقولى ارجع البيت والكلام دة يعنى

مريم / انا مش عارفة انتى عوزة اية بس انا هروح انيم حسام

مريم بتروح وابتسام بترد على مامت سرااج

ام سراج / حببتى عاملة اية

ابتسام / الحمد لله وحضرتك عاملة اية

ام سراج / بخير طول ما انتو بخيير حسام صحى ولا نايم

ابتسام / لسة مريم اخدتو تنيمو

ام سراج بتنهج وطلعة على السلم

ابتسام / انتى صوتك متغير لية انتى تعبانة

 
ام سراج / لا يا حببتى دة من السلم الاسنسير بتعكو عطلان 
وانا خلاص كبرت مش قادرة اروح واجى كتيير

ابتسام / كنتى كلمتى سراج هو الى يجى لحضرتك بدل ما تتعبى نفسك

ام سراج / سراج هو انا بشوفو يا بنتى ولا بيرد على التليفون قلبى وجعنى  قولت اجى بنفسى اشوفو

وام سراج بترن الجرز ومفيش حد بيرد

ام سراج / ابتسام يا بنتى انا مش مطمنة خالص مفيش حد بيرد عليا

ابتسام بتقف وصوتها بيترعش

ابتسام / ازااى يعنى مبيردش اكيد هو جوة

ام سراج بترن الجرز كتير

ام سراج / لااا مفيش حد يا بنتى انا خايفة قلبى مش مطمن ابدا

ابتسام بتقفل التليفون وبتجرى على الفيلاا وبتروح على الاوضة

 
مريم / ابتسام فى اية

ابتسام / طنط بتقول ان سراج بقالو كام يوم مبيتصلش بيها 
ولا بيرد على التليفون وراحت الشقة ومبيفتحش الباب

ابتسام بتغير هدومها وبتاخد شنطتها

ابتسام / يمكن رجالة مدير شركة السياحة عملو فية حااجة

مريم / بعدالشر ياحببتى اهدى شوية اكيد مفيش حااجة

ابتسام / لااا انا مش مطمنة ابدا

ابتسام / مريم عوزة مفتاح العربية بتعتك

مريم بتجبلها المفتااح بسرعة

ابتسام / خلى بالك من حسام

مريم / طمنينى

وابتسام بتركب العربية وبتمشى بسرعة وبتروح على الشقة 
وبتشوف ام سراج والبواب قدم الشقة  و البواب كان بيحاول يفتح الباب

ام سراج / ابتساام يا ابنتى

ابتسام بتفتح الباب بسرعة وبخووف شديد والشقة ضلمة وبتنور النور بسرعة وبتشوف هدوم سراج  و فى اكل جاهزة على السفرة وريحيتها طلعة

 
ابتسام / سرااج سرااج

وابتسام بتجرى على الاوضة بتشوف سرااج نايم على السرير 
وبيترعش وبرداان اوى

 
ابتسام / سراااج

سراج مش حاسس بحاجة حولية خالص  و ام سراج بتطفى التكيف بسرعة وبتروح علية  و ابتسام بتشوف حرارتو علياا اوى

ابتسام / سراااج سراج

ام سراج / اتصلى بالدكتور بسرعة

وابتسام بتتصل بالدكتور

.
            **********************************

.

شمس فى الاوضة قاعدة على السرير ومش عارفة تنام خالص و زياد نايم وبتمل اوى وبتخرج من الاوضة وبتنزل تحت على المطبخ وبتشوف ليلى فى المطبخ بتشرب قهوة

ليلى / شمس انتى لسة صاحية فى حاجة

شمس / لاا بس مش جيلى نووم قولت انزل اشرب عصير

ليلى / تعالى اقاعدى وانا اجبلك عصير

شمس / لا متتعبيش نفسك

شمس بتروح تحط عصير من التلاجة وبتحط علية تلج 
ولسة هتخرج من المطبخ

ليلى / شمس

شمس بتبصلها

ليلى / تعالى اقاعدي خلينا نتكلم مع بعض

شمس بتبصلها وبتروح تقاعد معاها على تربيظة المطبخ

ليلى / انتى فى حاجة اكيد قلقاكى علشان كدة مش عارفة تنامى صح

 
شمس / لاااا ولا حاجة عادى

ليلى / انتى زياد متجوزين من امتى

شمس بتبصلها

ليلى / لو مش عوزة تتكلمى عادى بس بندردش

شمس  / بكرة بتكون كملت سنة

 و شمس بتبتسم ابتسامة خفيفة

ليلى / ولية مفكرتوش فى الاطفاال لحد دلوقتى

شمس بتبص للارض بحزن

ليلى / يعنى احسن يكون عندك مانع وتكونى مبتجبيش اطفاال

شمس بتبصلهاا اوى باستغراب

شمس / لا معنديش مانع انا اصلا كنت حامل بس ربنا ما ماردش وراح

ليلى / ياحرام ولا يهمك بكرة بتجيبى اطفاال كتير ويكونو 
شبهك حلوين يعنى انتى و زياد

شمس بتبتسم اوى

شمس / يارب بس زياد يوافق انى اروح اكشف اشوف 
اية المانع لحد دلوقتى مفيش حمل تانى

 
ليلى / ولا يهمك لو تحبى اخدك بكرة ونروح انا وانتى

شمس / شكرا بس زياد لو عرف هيدايق وانا مش حبة اعمل حاجة تديقو

زياد / بس لما نطمن ونطمنو اكيد هيتبسط وياسلام لما تقولي  خبر حملك باذن الله

شمس / يارب

زياد بيدخل المطبخ وبيشوف شمس قاعدة مع ليلى

زياد / شمس

شمس بتبص وره وبتشوف زياد

شمس / حبيبى انت صحيت لية

زياد / صحيت وملقتكيش جمبى قلقت عليكى

شمس بتروح علية و زياد بيلف دراعو حولين رقبتهاا
و شمس بتبتسم

زياد / تصبحى على خير يا ليلى

ليلى / وانت من اهل الخير يا ابو خالد

زياد بيبص لليلى باستغراب و شمس بتبتسم لليلى  و زياد بياخد شمس وبيخرجو من المطبخ وليلى بتضغض على فنجان القهوة و ايد الفنجان بيتكسر فى اديها

زياد / قالتلك حاجة ديقتك

شمس / لا ابدا ياحبيبى بس كنا بنتكلم فى حاجات عادى يعنى

زياد / حاجات اية

شمس / مفيش يعنى حاجات عادية يا حبيبى مالك مهتم لية اوى كدة

زياد / اى حاجة تخصك يبقي تخصنى انا كماان

شمس بتبوسو من خدو و زياد بيضمها وبيدخلو على الاوضة

 
زياد / حببتى خدى الفيتامين بتاعك

شمس / يووة انا مش فاهمة لية انت مصر على انى اخد الفيتامين دة كل يوم كل يوم

زياد / انا شايف ان فى حد هنا فى الاوضة معترض على كلامى

شمس / لااا لااا خلاص هخدو علشانك

شمس بتاخد الفيتاميين و زياد بيبسها من جبنهاا  و زياد بيسمع الفجر بياذن

زياد / خلينى اصلى الفجر

شمس / وانا كماان

زياد بيبصلها وبيبتسم اوى

زياد / تقبل اللله منك

شمس / منا ومنكم

زياد بيملس على شعرها  وبيروح على الحمام و شمس بتروح تطلع عباية بتاعتهاا وبتحطها على السرير علشان تصلى بيهااا

وردة ✍️

ليست هناك تعليقات