إبحث عن موضوع

رواية ادم و حواء الحلقه التاسعه

🍎   الحلقة    ٩  🍎

 

🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎

مريم بتوصل المستشفى وبتروح على الاستعلامات

مريم / لو سمحت انتو اتصلتو بياا فى حادثة

الاستعلامات/ اسم المريض اية

مريم / هاني هاني

الاستعلامات / البقاء للة هو اتوفى من خمس دقايق بس

مريم بتتصدم ومش مصدقة وربترجع بضهرها  وبتخبط فى الناس وبتقع على الارض والناس بتساعدها تقف وبتعيط

.
هاني / مريم

مريم بتبص وره بسرعة وبتشوف هاني واقف وره وبتجرى علية وبتصرخ وبتحضنو اوى  و هاني بيحضنها وبيبسها من رقبتها وبيضمها اوى

مريم / هاني هاني قلولى انك ميت

مريم بتحضنو اوى وبتعيط

هاني / هششش اهدى يا روحى انا قدمك
 
الاستعلام / اسف بحسبك بتسالى عن هاني مصطفى الى اتوفى فى الحادثة

مريم / هاني انت انت كويس

هاني / هششش خلاص اهدى انا كويس بس شوية خدوش بسيطة خلينا نروح من هنا

مريم بتحضنو اوى وبتعيط

مريم / لو كان حصلك حااجة

هاني بيضمها وبيخدها وبيخرجو من المستشفي وبيروح على عربية هاني و هاني بيتوجع من رجلو

مريم / رجلك

هاني / الدكتور قال يومين وهتتحسن خلينا نروح تعبان عاوز ارتاح

.
 

.
            **********************************

مريم بتروح مع هاني شقتو وبيتدخلو اوضته

 
هاني / انا تعبتك معايا اوى
مريم / ممكن متتكلمش يلا ارتااح

هاني بينام على السرير و مريم بتغطية وبتطفى النور
وبتخرج برة فى الرسبشن وبتحط اديها على وشها وبتعيط اوى وبتحس بلمسة ايد هاني بتبعد اديها و بتبصلو اوى وبتعيط وبتترمى فى حضنو

مريم / مش مرتاحة فى بعدى عنك ولا فى قربى منك اعمل اية

هاني بيمسك اديها وبيبسها

هاني / كان كل تفكيرى فيكى انتى خفت احسن مشفكيش تانى انا مستعد اعمل اى حااجة تطلبيها منى بس متبعديش عنى تانى

.
            **********************************.

فى الصباح

 شمس بتقلق وبتفتح عنيها وبتتخض  وبتبعد بسرعة لما بتشوف انا نايمة على صدر زياد وهو قاعد  و زياد بيحس بيها

شمس / انا انا اية الى جبنى هنااا

زياد / انتى كنتى تعبانة وجبتك على البيت وطلبت الدكتور

شمس بتبعد شعرها بعيد بعشواية

شمس / دماغى بتوجعني اوى

زياد / انتى اخدتى برد وكانت حررتك عاليا اوى

زياد بيحط ايدو على جبنها

زياد / بس هى دلوقتى نزلت الحرارة ارتاحى وانا هخرج برة

شمس  / لا خلينى اروح الشقة زمان مريم قلقانة عليا.

زياد / مريم اتصلت بيكى وقالتلى انها هتتاخر ومتقلقيش عليها يلا ارتاحى انتى انا هخرج

زياد بيخرج من الاوضة و شمس بترجع تنام تانى  و زياد بينام على الكنبة فى الصالة وبيحط دراعو على عيونو 
واول ما بيغمض عنية بيشوف شمس فى احلامو وبيكسر الحلم دة بسرعة وبيروح على الحمام بيغسل وشو وبيخرج بيشوف شمس قاعدة فى الصالة

زياد / انتى لية خرجتى لازم ترتاحى شوية

شمس / انا تعبتك معايا

زياد/  ولا تعب ولا حاجة

شمس بتحس بالبرد و زياد بيجيب شال من بتاع امو وبيلفو حولين شمس

شمس / شكرا

            **********************************

ابتسام بتفتح عنيها وبتبص حوليها وسراج مش موجود فى الاوضة  و ابتسام لسة هتنزل من السرير

سراج / صباح الخير

ابتسام بتبتسم اوى بخجل منو

ابتسام / صباح النور

سراج مجهز فطاار لابتسام

ابتسام / انت الى عملت دة

سراج / انا مستعد اعمل اى حااجة علشان مراتى حببتى

وسراج بيبوس اديها

ابتسام / ربنا يخليك ليا ياحبيبى

.

            **********************************

.

 
مريم بتخبط على شقة زياد و زياد بيفتح الباب

مريم / شمس عاملة اية

شمس / مريم كنتى فين

مريم / حببتى انتى عاملة اية

شمس / انا احسن كتير متقلقيش

مريم / يلا خلينا نروح

شمس بتبص لزياد

شمس/ زياد شكرا على كل حااجة انا تعبتك معايا اوى

زياد / الف سلامة عليكى وحمدالله على سلمتك

شمس بتروح مع مريم وبيدخلو الشقة بتاعتهم

شمس/ مريم انتى كويسة

مريم / هحكيلك بعدين انا تعبانة ومنمتش طول الليل وانتى كمان تعبانة

.
            **********************************

سهي وقفة بتدور على تاكسى و محمود بيقف بالعربية بتعتو قدمها و سهي عملة نفسها مش شيفاة
 
محمود / سهي لو سمحتى اركبى خلينا نتكلم شوية

سهي مبتردش علية و محمود بينزل بيروح عليها وبيمسكها من اديها بقوة وبيخليها تركب بالعفيا

سهي / محمود انت اتجننت

محمود / اة اتجننت

محمود بياخد سهي وبيمشى

سهي / ممكن اعرف انت عاوز اية منى

محمود / انا بحبك

سهي / برضوو مفهمتش عاوز اية منى يعنى انت حاليا واحد متجوز وليك حياتك الخاصة ممكن باة تنزلنى هناا وتسبنى فى حالى باة

محمود / مش قارد اعيش معاها ولا اتقبل ان فى حد فى حياتى غيرك انتى

سهي / محمود بلاش تظلمها وتظلمنى معاكو انت لازم 
تنسانى وانا كمان بحاول انساك بس انت بتظهر قدمي 
فى كل مكاان ابعد عنى باة خلينى

سهي بتعيط و  محمود بيوقف العربية على جمب و بيسند راسو على الكرسى

محمود / انا تعباان تعبان اوى انا مش قادر اعتبرها مراتى ابدك مش بلاقى نفسى معاها بكون معاها بس روحى معاكى انتى وبس خلينا نتجوز ونهرب انا وانتى على مكان اهلى ميقدروش يوصللنا فية

سهي بتفتح العربية وبتنزل

سهي / حاول مرة فى حياتك تواجة مشكلك مش تهرب منها

..
            **********************************

ريهام فى المعهد وقفة بتنقل جدول من لوحة على الحيط واللوحة عاليا اوى ومش شايفة كويس

ريهام / هووووف

علي/ نعمل اية ربنا خلقك شبر واحد

ريهام بتبصو وبتحط اديها على خصرها

ريهام / لاياشيخ

علي / بس احلا وحدة شفتها عنيا

ريهام بتتكسف اوى من نظرات علي

ريهام/ انا عندى محاضرة لازم ارووح

علي بيمسكها من اديها

علي / لسة على المحاضرة نص ساعة

ريهام بتبص على الجدول

علي/ ممكن نشرب حاجة انا وانتى

ريهام / اوكى

وبيمشو مع بعض و محمد بيروح عليهم

علي/ محمد فى اية

محمد / بحاول اتصل بشمس ومبتردش عليا مش عارف هى لية متغيرة اليومين دوول

ريهام / انا كمان كلمتها ولما مبتردش روحتلها البيت وعرفت انها تعبانة شوية

محمد / تعبانة

ريهام / بس شوية برد بس هى احسن دلوقتى
 
محمد / خلينا نروح نتطمن عليها

ريهام / بعد المحاضرات

محمد / خلينا نروح دلوقتى مش هقدر استني بعد المحاضرات

ريهام / اوكى خلونا نمشى

وبيروحو هم التلاتة عند شمس فى البيت و مريم هى الى بتفتح  و ريهام بتسلم عليها وبتعرفها على علي ومحمد انهم زمايلهم يعنى وجيين يتطمنو على شمس

مريم / هى احسن كتير دلوقتى اتفضلو هى فى اوضتها
 
مريم بتدخل الاول

مريم / شمس ريهام وفى اتنين معاها جيين يتطمنو عليكى
 
شمس / اتنين مين

شمس بتقاعد من نومتها وبتظبط شعرها  و مريم بتدخلهم لشمس و محمد اول مابيدخل بيروح على شمس وبيمسك اديها

محمد / شمس انتى بخير

شمس / محمد علي اتفضلو

علي / عاملة اية خوفتينا عليكى

شمس /اسفة انا تعبتكو بس اخد برد بس انا احسن كتير
 
وباب الشقة بيخبط وبيكون زياد

مريم / زياد اتفضل

زياد / شمس عاملة اية دلوقت

مريم / احسن كتيير

زياد / دى الادوية بتاعتها والموعيد مكتوبة عليها

مريم / اتفضل ادخل هى  زمايلها كمان عندها

محمد / انتى لية مش بتردى على التليفون 
 
شمس/ التليفون مش عارفة فيين باين انو ضاع منى

محمد / انتى خدودك حمرة اوى لية فى حرارة تانى

ومحمد بيحط ايدو على خد شمس و زياد بيدخل وبيشفهم 
وبيبصلهم اوى ومبيتكلمش  و شمس بتشوفو وبتبعد ايد محمد عنها

شمس / زياد اتفضل

زياد / دى الادوية بتعتك انا لازم اروح بعد ازنكو

شمس / زياد رايح فين

زياد / بجهز شنطتى انا مسافر النهاردة سلام بعد ازنكو

زياد بيخرج وباين علية مدايق اوى

ريهام / شمس هو هيسافر و

شمس /ريهام

محمد / مين دة فى اية

شمس / دة ابن خالتى اللله يرحمها

محمد / باين علية عصبى ومغروور

شمس قاعدة مديقة اوى

علي / محمد خلينا نروح باة كفاية كدة

محمد / شمس خلى بالك من نفسك

شمس/ اوكى 

ومحمد و علي بيمشو ومعاهم ريهام بتوصلهم وبترجع لشمس تانى

ريهام / شمس زياد مسافر

شمس / هو حر يسافر اية المشكلة

ريهام / انتى نسية انو جوزك يا شمس هتفضلى متعلقة كدة يعنى

شمس/ انا ازااى نسيت الموضوع دة

ريهام / علشان هبلة لازم تروحى تتكلمى معااة

شمس بتنزل من على السرير وبتلبس روب تقيل وبتخرج بتروح على شقة زياد وبتخبط على ومترددة ومش عارفة تعمل اية ومفيش حد بيرد وبترجع تانى الشقة

ريهام / اية عملتى اية

شمس / مش موجوود

ريهام / لازم تتكلمى معاة قبل ما يسافر محمد لو عرف
 
شمس / ريهام ممكن منتكلمش فى الموضوع دة
 
ريهام / خلاص متزعليش محمد طول الوقت بيسال عليكى 
وكان متعصب اوى علشان مبترديش على التليفون

شمس / التليفون مش عارفة راح فيين

.
            **********************************

زياد فى العربية بتعتو وعلى الكرسى الى جمبو موجود الباسبور بتاعو وتذكرة السفر وبيسوق وهو متعصب وبيفتكر محمد وهو حاطط ايدو على خد شمس وموبيل بيرن وبيطلع النوبيل بتاعو ومش موبيلو هو الى بيرن

 
بيركن على جمب وبيلقى موبيل شمس تحت الكرسى 
وبيشوف الموبيل وبيشوف رسايل من محمد لشمس 
رسايل حب كتيير ورنات كتيير من محمد لشمس 
 بيرمية على الكرسى وبيمشى

.

.
            **********************************

سراج  / يلا ياروحى الفلم هيشتغل

ابتسام بتخرج من المطبخ ومعاها فيشاار وشيبسى وبتروح على سراج بسرعة وسراج بيفتحلها دراعاتو الاتنين وبتقاعد 
جمبو وبيحضنها بدراعاتو الاتنين

سراج / الفيلم دة رووعة جاى من هولييود على هنا
 
ابتسام / بيتكلم عن اية

سراج / عن الزومبي

ابتسام / زمبى ياسراج

سراج / بس جميل اوى

وابتسام بتطلع رجليها على الكنبة وبتقرب من سراج اوى 
 و سراج بيبتسم على شكلها

سراج / حببتى لو خايفة خلينى احط فيلم تانى

ابتسام / لا ياحبيبى يعنى ينفع اخاف وانت جمبى

بعد شوية ابتسام بتنام على كتف سراج  و سراج بيضحك اوى عليها وبيشلها وبيخدها على الاوضة وهى نايمة

.
            **********************************

.

فى الليل

ابتسام / سراج سراج

سراج / نعم ياحببتى

ابتسام/ عوزة اروح الحمام

سراج / ماشى يا حببتى روحي

ابتسام / هو انا يعنى بديك معلومة تعالة معايا انا خايفة

سراج / فى واحدة كبيرة كدة وبتخاااف
 
ابتسام / ممكن تبطل تريقة عليا شوية وتيجى معايا انا خايفة اروح لوحدى

سراج / تعالى يا نونو تحبى اشيلك كمان

ابتسام / سرااااج

سراج / خلاص اسف يلا تعالى

وابتسام بتمشى براااحة اوى زى الحرمية

سراج/ انتى ماشية بشويش لية خايفة الزمبى يحس بينا ولا اية

ابتسام / واية كمية اللطافة الى عندك دى النهاردة

سراج بيضمها وبيضحك اوى عليها

ابتسام / انت عملت كل حاجة مقدرتش تعمل حماام فى اوضة النوم

سراج / مكنتش اعرف انك بتخافى اوى كدة

سراج بيلف دراعو حوليها وبيخدها وبيستنها قدم  الحمام 
وابتسام بتخرج وسراج مش موجوود

ابتسام / سراااج سرااااج

وفجاة سراج بيصرخ جمبها وابتسام بتصرخ بقوة وسراج بيضحك اوى عليها  و ابتسام بتعيط و سراج بيروح عليها وهو بيضحك اوى وبيضمهاا اوى

سراج/ حياتى حياتى انتى اسف اسف

ابتسام / ابعد عنى انا بكرهك

سراج بيحضنها اوى وبيبسها من خدها وبيشلها على دراعو

            **********************************


شمس بترن الجرز شقة زيا و زياد بيفتح الباب

شمس / زياد

زياد بيسيب الباب مفتوح وبيدخل و شمس بتدخل وبيروح 
على اوضة النوم وبيكون بيرتب الشنطة بتعتو

شمس/ خلاص هتسافر

زياد / اة طيرتى كمان ساعتين

شمس / بس بالسرعة دى

زياد / انا كنت هناا علشان امى بس هى راحت خلاص
مفيش اى سبب يخلينى افضل هنااا

شمس / وانا

زياد بيبصلها اوى  و شمس بترتبك اوى

زياد / انتى اية

شمس / انت ناسى اننا كتبنا الكتاب يعنى احنا متجوزين دلوقتى

زياد بيقفل الشنطة بتعتو وبيوقفها على الارض وبيبص لشمس

شمس / انا بقصد اكيد مش هتسبنى متعلقة كدة يعنى 
احنا عرفيين احنا اتجوزنا لية

زياد / اول لما اوصل السعودية هبعتلك ورقتك متقلقيش

شمس قلبها بيوجعها من الكلمة دى

شمس / ماشى شكرا انا هسيبك تجهز نفسك

زياد / استنى الموبيل بتاعك كان فى العربية بتعتى

شمس بتخدو من ايدو واديها بتيجى على ايدو و زياد بيسحب ايدو بسرعة و شمس بتخرج بسرعة وبتروح على شقتها وبترن الجرز بسرعة ومسكة نفسها و مريم بتفتح  
و شمس اول ما مريم بتفتح بتترمى فى حضنها وبتعيط
 
مريم / شمس فى اية شمس  حببتى شمس

شمس ماسكة فى مريم اوى وبتعيط و زياد قاعد على السرير وبيمشى بايدو على شعرو بعصبية وبياخد الشنطة بتعتو وبيخرج وبيبص على شقة شمس اوى وبيقفل الباب وبيمشى

وردة  ✍️

ليست هناك تعليقات