إبحث عن موضوع

رواية ادم و حواء الحلقه 30

🍎   الحلقة    ٣٠   🍎

.
🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎

.
زياد / اية دة القهوة دى عاملة لية كدة

شمس / ملهاا

زياد/  طعمها غريب

شمس/ بس انت مدقتهاش اصلا علشان تقول طعمها غريب

زياد / حتى دوقيها

شمس بتقرب وبتشرب من القهوة

شمس / مفيهاش حااجة

زياد / كدة هتكون القهوة مظبوطة

 وبيشرب من مكان ما شمس شربت و شمس بتبصلو اوى وبتخرج لما بتخرج بتبتسم اوى وبتروح تقاعد فى الصالة قدم التلفزيون  و زياد بيقف بعيد وبيشرب القهوة وبيبص عليهاا وهى قاعدة

سارة فى الاوضة بترتب شنطتهاا و محمود بيدخل الاوضة وبيشفها

محمود / انتى بتعملى اية

سارة / هروح عند اهلى متخفش انا مرتبة كل حاجة وهقولهم ان انا الى سبت البيت وانى مش عوزااك ومش هيقدرو 
يغصبو علياا هيخافو يزعلونى علشان حامل

محمود / وانتى قررتى دة من دماغك

سارة / عوزنى اعمل اية

محمود / سيبى الى فى ايدك دة وريحى نفسك انتى
 
سارة / ارتااح ازااى وانا شيفااك بالحاالة دى ولا بتنام ولا بتاكل دة حتى مبتدخلش الاوضة غير فى وقت متاخر علشان اكون نايمة ومتشفنيش

محمود بيقاعد على الكنبة وبيمسك دمااغو

محمود / انا تعباان تعباااان

سارة بتعيط

محمود بيتعصب وبيخرج من الاوضة

.
            **********************************

مريم ريحة جااية فى الشقة وبتبص للساعة  و هاني بيدخل الشقة  و مريم بتبصلو بعصبية

هاني / مساء الخيير

مريم / بتقصد صباح الخير الفجر اذن والنهاار بيطلع

هاني / حببتى معلش اتاخرت شوية الحلقة النهاردة طولت اوى انا تعباان وعاوز انام

هاني بيروح على الاوضة وبيرمى بجسمو على السرير 
 و مريم بتدخل ورى وبتبصلو بحزن

مريم / وهتنام بهدومك كمان

هاني / تعبان تعبان مش مهم عادى

مريم بتروح علية وبتشدو

مريم / روح خد دوش وبعدين ارجع ناام

هاني بيشدها بقوة علية وبتقع علية وبيحضنهاا

مريم / هاني سبنى

هاني / تق تق

مريم / اووف اية الريحة دى انت شارب حااجة

هاني بيضحك / هما كاسين بس احتفال بنجاح البرنامج

مريم / ابعد عنى ابعد عنى متلمسنيش هاني سبنى

مريم بتبعد عنو ومتعصبة اوى

هاني / يلا تعاالى جمبى انتى ريحة فيين

مريم / هنتحااسب لما تفوق

مريم بتخرج على الصاالة وبتنام على الكنبة ودموعها بتنزل


            **********************************

هاني بيصحى من النوم وبيمسك دماغو
 
هاني / مريم مريم

مريم بتدخل الاوضة

هاني / شوفيلى حاجة للصداع لو سمحتى دماغى هتنفجر

مريم / مكنتش اعرف انك بتشرب

هاني بيبص لمريم اوى

هاني / مش بشرب ولا حااجة بس المخرج غصب عليا اشرب معاة

مريم/ وانت يعنى عيل صغير بتوافق على طوول

هاني / يوووة مريم ممكن تاخلى الكلام دة دلوقتى

مريم / تحت امرك انا طبعاا

هاني بيتعصب وبيروح على الحماام  و مريم بتقاعد على السرير وبتمسك المخدة وبترميهاا على الارض

.
            **********************************

زياد بيقاعد جمب شمس وبيحط دراعو ورى ضهرهاا 
 و شمس بتروح مكان تانى وبتقاعد و زياد بيبصلهاا ومبتسم اوى  و موبيل شمس بيرن

شمس / ريهام بحاول اكلمك مبترديش على التليفون لية

ريهام / شمس انا مسافرة النهاردة

ريهام بتعيط اوى

شمس / يعنى اية هيجوزوكى غصب عنك

ريهام / اة

شمس / مستحيل دة يحصل

ريهام / لاا ماما مصرة على كدة انها تنفذ وصية باباا وكمان واعماامى

 
ريهام بتعيط
 
ريهام / انتى لازم تساعدينى اعملى حااجة انا ممكن اموت نفسى

شمس / ريهام تموتى نفسك دة اية اهدى يا حببتى انا انا جياية عندك حالااا

زياد / فى اية

شمس / لازم اروح لريهام دى مجنوونة ممكن تعمل اى حااجة

شمس بتخرج و زياد بيروح وراهاا وبيروحو عند ريهام البيت  و شمس بتخبط على الباب

شمس / ريهام ريهام افتحى البااب

زياد بيخبط على الباب والجيران بيخرجو  و ريهام بتفتح الباب لشمس  وبتترمى فى حضنهاا وبتعليط اوى

زياد / شمس  خلونا ندخل جوة

وبيدخلو الشقة

شمس/ حببتى اهدى شوية

ريهام / انا لية بيحصل فيا كدة انا انا مستحيل اتجوز بالطريقة دى

زياد / اهدى مستحيل حد يجبرك انك تتجوزى

شمس / لا بس والدتهاا تعمل كدة انت متعرفهااش

ريهام بتعيط اوى

ريهام / انا مستعدة اموت ولا اتجوز ابن عمى انا عوزة اموت

 
والباب بيرن شمس بتفتح وبيكون علي

ريهام / علي

علي بيجرى على ريهام وبيحضنهاا اوى ودموعو بتنزل
 
علي / خببتى انا مش هسمح لحد ابدا يفرقناا

شمس / علي وجودك هنا هيلغبط كل حااجة اكتر

زياد / علي ودة راى كمان

علي / انا مش هسبها ابدا يلا تعالى معااياا

زياد بيقف قدم  على و ريهام

زياد / علي الى بتعملو دة غلط

علي / الغلط انى اسبها تتجوز واحد غييرى

شمس / علي اهدى ارجووك خلينا نفكر بعقلناا شوية

ريهام / مفيش وقت ماما راحت تجيب تذاكر القطاار وهنسافر النهاردة وبعد اسبوعين هيكتبو كتابى على ابن عمى غصب عنى

شمس / لسة قدمنا اسبوعين

زياد / ونقدر نقنع والدتك

ريهام / انتو مش عارفين امى لما بتحط حااجة فى دمغهاا بتنفذها

شمس / حببتى بس لو نفذتو الى بتفكرو فية دة مفيش رجعة تاانى ويمكن امك يحصلهاا حااجة لما تعرف وتكونى انتى السبب

 
ريهام بتقاعد على اقرب كرسى وبتعيط. و زياد بياخد علي وبيحاول يهدية شوية  و شمس كمان بتتكلم مع ريهام

زياد/ انا عندى راى احنا لازم نساير الموضوع شوية
علشان طول ما انتى بتعندى معاها هى كمان هتعند اكتر 
الى فهمتو منكو انها حكاية ثقة وبس وانها مش وثقة فى علي انو هيحافظ عليكى وان ابن عمك هيحافظ عليكى اكتر

 
شمس بتبص لزياد باستغراب

زياد / يعنى فى الاسبوعين دوول يقدر علي يثبت لوالدتك انو احق 
 
شمس / دة كلام افلام

زياد / والله دة راى وانتو حريين

علي بيروح على ريهام وبيمسك اديهاا وبيبوس اديهاا بقوة

علي / حببتى انا مستحيل اتخلا عنك ابدا انا من راى اننا ننفذ فكرة زياد ولو حسينا ان الفكرة دى مش هتجيب نتيجة هخدك ونهرب ونبعد عن كل حااجة وتكون دى محاولة اننا نعيش فى النور

ريهام بتبص لزياد و شمس

ريهام / توعدونى انكو مش هتسبونى لوحدى
 
زياد بيقرب من شمس وبيحط دراعو حولين رقبتهاا

زياد / احناا معااكى متقلقيش

شمس بتبعد دراع زياد عنهاا وبيحسو بحد بيفتح باب الشقة وبتدخل والدت ريهام الشقة والكل بيبص لبعض

ام ريهام / دة بيعمل اية هنااا

شمس بتخبط زياد فى جمبو

زياد / احم احم انا زياد جوز شمس

ام ريهام بتبصلو بغضب

زياد / علي جااى يعتزر من حضرتك وانو شال فكرة ارتباطو 
من ريهام للابد

شمس / زياد

زياد / واحنا هنا جيين نقنع ريهام انهاا لازم تنفز كلام حضرتك

ام ريهام / وانا المفرووض اصدق الكلام دة صح

زياد بيبص لريهام اوى

ريهام / ماما انا كنت غلطاانة وانتى عندك حق

علي / انا جاى اعتزر لحضرتك

زياد بيشاور لريهام انهاا تروح على والدتهاا و ريهام بتروح على والدتهاا وبتحضنهاا

ريهام / ماما انا موافقة اتجوز ابن عمى

وام ريهام بتبصلهم بشك

شمس / طنط وطبعا كلنا معزومين على الفرح

ام ريهام / وانا اصدق يعني الكلام دة

ريهام بتخاف وبتبص لزياد

ام ريهام / ماشى همشى معااكو للاخر مدام بتعزو ريهام اوى كدة يبقي لازم تسافرو معانا علشان تحضرو بنفسكو للفرح

زياد / ااة طبعا

علي / اااة ااة طبعااا

وام ريهام بتدخل اوضتها  و زياد بيبتسم اوى

شمس / اوووف نفدناا انت طلعت بتعرف تمثل وانا مستغربة لية ما انت طول الوقت بتمثل

زياد بيبص شمس

ريهام / انا خايفة ماما ذكية ومش هيدخل عليها الكلام دة
 
علي / متخفيش انا جمبك

زياد / علي هتروح تجهز نفسك انت كمان هنسافر معنا كلناا

.
            **********************************

.

 
زياد و شمس بيرجعو الشقة و زياد بيقاعد على الكنبة 
 و شمس بتقرب منو

شمس / شكرا

زياد بيبصلها اوى

زياد / وشكرا على اية

شمس / انك بتساعد ريهام و علي

زياد/ مدام سعادتهم هتفرحك انا هعمل المستحيل علشان اساعدهم

شمس بتبصلو وبتبتسم اوى

زياد / بس كلمة شكرا مش كفاية ابدا

شمس / يعنى اعمل اية

زياد بيشاور على خدو

زياد / كل لما اعمل حااجة تسعدك لازم تدينى جايزة

شمس / بعد ازنك ريحة اجهز الشنطة

زياد بيمسكها من درعها وبيخليها تقاعد فى حضنو

شمس / زياد سبنى

زياد بيشاور على خدو

شمس/ لااا مستحيل

زياد / خلاص اخدها انا بطرقتى الخااصة

زياد بيرفع حوجبو وبيقربها منو اكتر

شمس / زياد لو لمستنى انا هصوت

زياد بيشاور لشمس على خدو و شمس بتبصلو اوى وبتقرب منو وبتبوسو من خدو

شمس / خلاص سبنى

زياد بيسبهاا وبيضحك و شمس متعصبة
 
شمس / دب ومغروور 

وبتروح على الاوضة

.
            **********************************

مريم قاعدة فى الصالة و هاني بيغير هدومه فى الاوضة وبيخرج

هاني / انا ماشى

مريم مبتردش علية

هاني / يعنى هتفضلى كدة متتكلميش معايا كتير
 
مريم بتشغل التلفزيون وبتقلب فية وبتشوف برنامج جايب حفلة احتفال هاني وكاست البرنامج بنجااح البرنامج وبتشوف هاني ماسك بنت من خصرهاا وبيرقص معاها

مريم / هى دى الحفلة

هاني بيروح عليها وبيشوف التلفزيون و مريم بتبصلو اوى ودموعها بتنزل وبيشوف نفسو ماسك بنتين من خصرهم وبيبوس واحدة من خدهاا ومبسوط و هاني بيحط ايدو على دماغو  و مريم بتروح على اوضتها وبتعيط

هاني / مريم مريم

مريم بتقفل الباب بالمفتااح وبترمى جسمهاا على السرير وبتعيط

.
            **********************************

ابتساام وقفة قدم المراياا ومخنوقةاوى

سراج / حببتى فى اية اتاخرنا

ابتسام / اعمل اية كل هدومي مش جااية عليا خالص 
حتى شووف جسمى ملغبط بسبب الحمل

سراح بيحضن بطنها وبيضحك

سراج / حببتى دة طبيعى يعنى لازم ابنى ياخد رحتو شوية
 
ابتساام / يووة

وابتسام بتبص لنفسها فى المراياا يمين وشماال وسراج 
واقف بيتفرج عليهاا وبيضحك

.
            **********************************

زياد بيخرج من اوضته ومعااة شنطة السفر بتعتو وبيروح على أوضة شمس وبيفتح الباب

زياد / شمس 

شمس بتصرخ كانت بتغير هدومها

 
زياد بيخرج تانى وبيقفل الباب

شمس / انت فعلا دب 

زياد / يا حببتى انتى مراتى لية مكسوفة
 
شمس / لاياشيخ

زياد بيضحك و شمس بتفتح الباب
 
شمس / تانى مرة لازم تخبط قبل ما تدخل انت فااهم

زياد /الفستان دة قصير اوى روحى غيري

شمس / لااا مش قصير وعجبنى

شمس لسة بتعدى من قدمه و  زياد بيمسكها من خصرهاا

زياد / انتى طلعة جذابة فى الفستاان ومضمنش انى اسيطر على نفسى

شمس قلبهاا بيدق بسرعة وبتفك ايدو منهاا وبتبعد وبتبصلو اوى و زياد بيحط ايدو فى جيبو وبيرفع حوجبو الاتنين
وبيبص على جسمهاا

زياد / انتى حجمك صغير بس مفعولك قوى
 
شمس بتضربو على صدرو

شمس / منحرف 

زياد بيضحك اوى و شمس بتدخل الاوضة وبتقفل الباب وره

 
زياد / بسرعة هنتاخر علي مستني تحت

شمس بتغير هدومها وبتخرج ولبسة بنطلون ديق اوى
 وعلية تيشيرت   وايس كااب وفردة شعرهاا

شمس / انا جاهزة

زياد بيبصلهاا اوى  و شمس بتبص لنفسهاا وبترجع تبص لزياد الى بيتامل فى جسمها

شمس /  اية احنا ريحين اسوان الجو حر هنااك جدا
 
زياد بيفك زراير القميص وبيبص لشمس اوى  و شمس بتصرخ وبتجرى على الاوضة وبتقفل الباب بسرعة وبتضرب 
الباب جامد

 
شمس /   ابو شكلك

زياد مش قادر يقف على رجلو من كتر الضحك عليهاا وبعد شوية شمس بتخرج ولبسة فستان وردى لتحت الركبة 
 و زياد بيبصلها اوى

شمس / والله انا تعبت

زياد / هههههههة لاااخلاص دة مناسب يلا اتاخرناا

وبياخد الشنطة بتاعتهاا منهاا وبيخرجو وبينزلو و علي واقف تحت

علي / اتاخرتو لية

شمس / ريهام وطنط نزلو

علي / لا لسة

شمس بتتصل بريهام

ريهام / احنا نزليين خلاص

ريهام بتنزل من العماارة وبتشاورلهم و والدت ريهام بتبص لعلي الى الابتساامة ملية وشو لما شاف ريهام  و ام ريهام ريهام بيروحو عليهم و علي بيروح ياخد منهم الشنط بسرعة

 
زياد / اتفضلو

وبيروحو على عربية زياد و ريهام و شمس ووالدتها بيقاعدو ورى  و علي بيقاعد جمب زياد  و ام ريهام طول الوقت عنيهاا على علي

.
            **********************************

سارة فى الاوضة بتروح على محمود الى نايم على الكنبة 
وبتصحية

سارة / محمود محمود عمى عوزك تحت

محمود / قليلو نايم

سارة / قالى خلية يصحى وينزل حاالا وباين انو متعصب

محمود بيقاعد وبينفخ اوى

سارة / انت بقالك كتير مبترحش الشركة وباين ان ده الى معصب عمى

محمود / ممكن تسكتى شوية لازم يعنى تعكننى علياا

سارة بتزعل اوى

سارة / اسفة

محمود بيبعد عنهاا وبيروح ياخد البرنس بتاعو وبيروح على الحمام وسارة بتتنهد اوى بتعب وبتروح تطلعلو هدوم 
بعد شوية محمود بيخرج من الحماام

سارة / انا طلعتلك هدوم
 
محمود بيتجاهل كلمهاا وبيطلع لنفسو هدوم تانية

محمود / ممكن تطلعى علشان اغير 
 
سارة بتتحرج اوى وبتخرج  بسرعة

سلمي / سارة كنت عوزة اخد رايك فى كام حااجة كدة

سارة بتنزل مع سلمي على تحت

وبيقاعدو قدم التلفزيون و سلمي معاها مجلة وبتاخد رى سارة فى ديكور لاوضتها

 
ابو محمود / سارة فيين البية جوزك لسة نايم
 
سارة / لا يا عمى هو صحى ثوانى وهينزل

محمود بينزل على السلم وسارة بتبصلو اوى
 
ام محمود / براحة علية يا شريف

محمود / صباح الخير

شريف / قول مساء الخيير احنا بعد العصر ياابية
 
محمود بيقاعد وبينفخ

ابو محمود / وكمان مش عجبك كلامى

محمود / لا يابابا كلامك على راسى

ابو محمود / ممكن اعرف انت هتكون مسؤال امتى جوزنااك ومراتك حاامل كمان وهيجيلك طفل وانت لسة زى ما انت

محمود بيمسك وشه بايدو

ام محمود / اهدى يا شريف بس

ابو محمود / بقالك اسبوعين مروحتش الشركة ولا يوم امتى قولى امتى هتكون مسؤاال امتى

محمود / انا مش هروح الشركة دى تاانى

شريف بيقف ومتعصب اوى

ابو محمود / انت بتقول اية

محمود / مرة واحدة مرة واحدة اسالونى انا عااوز اية كل حااجة انتو الى بتختاروهالى درستى والى هتجوزهاا حتى شغلى كل حااجة كل حااجة

وسارة بتبص للارض بحزن

ام محمود / اهدى ووحد الله يا شريف
 
ابو محمود / انت عااو اية اكتر من الى انا بدهولك دة

محمود / عااوز اكون اناا عاوز اكون محمود مش محمود ابن رجل الاعمال الكبير شريف
 
سارة بتروح على محمود

سارة / محمود اهدى شوية

محمود / ابعدى عنى ملكيش دعوة بياا

محمود بيخرج من الفيلاا ومتعصب اوى و سارة بتجرى ورى

 
سارة / محمود محمود محمود
 
محمود بيركب عربيتو ومتعصب اوى وبيمشى

، 

          **********************************

فى الليل

بيوصلو اسوان و  شمس و ريهام نيمين على كتف بعض 
وام ريهام بتشاور لزياد يمين و شماال بتوصفلو الطريق وبيوصلو على بيت كبير بسااحة كبيرة البيت ملون الوان كتير وجميل جداا وحولية زرع والمنظر فووق الوصف

ام ريهام / يابنات يلاا وصلناا

شمس و ريهام بيبصو حوليهم و زياد و علي بينزلو وبينزلو الشنط وبتخرج من البيت بنت شابة

البنت / بااباا بااباا مرات عمى وصلت

وام ريهام بتروح عليها بسرعة وبيخرج من البيت اتنين رجاالة وبيسلمو على ام ريهام و ريهام بتقرب منهم وبتسلم عليهم وبتبوس اديهم

ام ريهام / يا حاج  معانا ضيوف

الحاج جابر / انتو والضيوف على راسناا اهلا بالغوالى

وبيدخلو الكل وبيقاعد

وردة ✍️

ليست هناك تعليقات