إبحث عن موضوع

رواية ادم و حواء الحلقه 28

🍎.  الحلقة     ٢٨   🍎

 
🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎

 
زياد / شمس شمس

 وبيجرى عليها وبيلحقها وبيمسك اديها

شمس / ابعد عنى

زياد بيخدها فى حضنو وبيضمها اوى  و شمس بتدفعو بعيد عنها وبتعيط

 
شمس/ انا بكرهك انا مش هسمحك ابدا على الى عملتو فيا دة

زياد / انتى فاهمة غلط

شمس / انا بكرهك ومش عوزة اشوفك تانى احنا مننفعش لبعض

زياد بيمسك اديهاا  و  شمس بتسحب اديها منو وبتضربو بالقلم بقوة  و زياد بيبصلها اوى

زياد / فعلا كان عندك حق احنا مننفعش لبعض
 
شمس بتعيط  وكل واحد بيمشى من طريق 💔

فى الصباح

على و ريهام بيتمشو فى جنينة

علي / خلينى اقابلها مرة واحدة واتكلم معااها

ريهام / لا هترفضك من قبل ما تتكلم اصلا

علي / يعنى الحل اية دلوقتى

ريهام / انا لو اعرف الحل مكنتش جبتك هناا علشان نتكلم مع بعض

علي / انا فاتحت بابا فى الموضوع وقالى احدد ميعاد 
مع والدتك علشان نقابلهاا

علي / اجل كل حااجة باة هنعمل اية

علي بيمسك اديها

علي / خلاص ياروحى انتى متزعليش نفسك اكيد بس لما 
تهدى شوية هتوافق اكيد يعنى انها مش هتغصب عليكى انك تتجوزى حد مبتحبهوش

ريهام بتبصلو

علي / اية متتكلمى

ريهام / عوزانى اتجوز ابن عمى بتقولى ان انا بنتها الوحيدة 
وخايفة علياا ولازم اتجوز حد من العيلة علشان يحمونى يعنى

علي / على اساس ان لو اتجوزتى حد من برة العيلة هيكلك صح

.
            **********************************

.

بعد يومين

شمس مخرجتش من الشقة ابدا من يومين وباب الشقة بيخبط بقوة و شمس مبتفتحش الباب ونايمة فى اوضتها

 
سهي / ريهام انا خايفة احسن يكون حصلها حااجة

ريهام / عم منصوور يا عم منصوور

ريهام بتنادى على البواب والبواب بيجيب نجاار بيفتح الباب 
 و ريهام بتدخل بسرعة

ريهام / شمس شمس

وبتدخل أوضة شمس و سهي وره وبيشوفو الاوضة ضلمة  وبتنور النور وبيشوفو شمس نايمة على السرير

ريهام / شمس شمس..

شمس بتفتح عنيهاا وبتبص لريهام

شمس / يووة سبينى عوزة انام

سهي / انتى لسة نايمة

شمس بتبص لسهي

شمس / ابعدى عنى انا مش عوزة اشوفك تانى

و شمس بتعيط
 
سهي / شمس انتى فهمتى غلط

شمس / لا انا فهمت صح جدا

ريهام / شمس سهي حاكتلى على كل حااجة حصلت

سهي بتحكى لشمس على الى حصل بينها وبين محمود
 ومساعدت زياد ليها وانو حجزلها  فى الفندق علشان اهلها مش موجدين خافت   يروح البيت ليها

سهي. /   محمود جالى الفندق وكان سكران واتهجم علياا 
ولولا زياد انقذنى منو واتطر انو يخدنى معاة الحفلة وميسبنيش لوحدى زياد بيحبك شمس متخسريش الحب دة

شمس بتعيط اوى

.
            **********************************

زياد فى الفندق بيظبط هدومه وبياخد شنطة السفر بتعتو والموبيل بتاعو بيرن وبيشوف رقم غريب وبيتجاهل الموضوع وبيخرج من الاوضة وبينزل بيروح الاستقبال 
وبيقفل حسابو فى الفندق

الاستقبال / فى مكالمة مهمة لحضرتك

زياد / الو

سهي / زياد انت لازم تيجى دلوقتى حاالا شمس تعبت ونقلناها المستشفى

زياد مبيتكلمش

سهي / زياد انت سامعنى زياد

ريهام بتروح على سهي و سهي وقفة قدم المستشفى

ريهام / بلغتى زياد

سهي / بلغتو بس مردش علياا مش عارفة

ريهام / خلينا نروح لشمس بسرعة

ريهام و سهي بيدخلو على المستشفى  و زياد فى العربية بيسوق زى المجنون وبيكسر الاشارة وبيروح على المستشفى بسرعة وبيشوف سهي و ريهام وقفين قدم  أوضة 

 
زياد /  ريهام

ريهام / زياد

زياد / فين فين شمس

سهي بتشاور لزياد على الاوضة و زياد  بيدخل الاوضة وفجاة الباب بيتقفل بالمفتاح و زياد بيرجع للباب وبيحاول يفتح الباب

زياد / سهي ريهام

شمس / زياد

زياد بيبص ورة وبيشوف شمس وقفة ومفيهاش حااجة

شمس / انا اسفة

زياد / خليهم يفتحو الباب

شمس / ممكن تسمعنى الاول

زياد / مش عاوز اسمع اى حااجة منك

شمس بتعيط وبتروح علية

شمس / انا اسفة انا مكنتش اعرف الى حصل مع سهي ولما 
شفتكو مع بعض

زياد / هششش خلاص انا اتاكدت انى كنت غلطاان انا وانتى حياتنا مختلفة عن بعض

شمس / لاا متقولش كدة انا بحبك

زياد / لااا مش حب لااا دة مش حب يمكن كان مجرد اعجاب وبس

شمس / لا متقولش كدة

زياد / خليهم يفتحو الباب بسرعة

شمس / زياد انا اسفة مش عارفة ازااى انا

زياد / انا حاولت كتير انى احافظ على الحب دة بس للاسف 
كنت بضيع وقت على الفاضى

شمس / لاا

زياد بصوت عالى / لااا خلاص

شمس بتتخض وبتتصدم من انفعاالو عليهاا والبنات بيفتحو الباب لما بيسمعو صوت زياد بيصرخ

زياد / ورقة طلاقك هتوصلك فى اقرب وقت انا مسافر

 
شمس بتعيط اوى والبنات مصدمة كانو فكرين بحركة زى دى هيقدرو يخلوهم يتصلحو مع بعض  و شمس بتجرى ورة زياد برة المستشفى وبتمسك ايدو

شمس / لاا انا مصدقت انى القى الحب الحقيقى  اكيد مش هخليك تروح

زياد / قولتلك دة مش حب ابدا احنا كنا غلطانين

 
زياد بيسبها وبيروح على العربية وبيسمع البنات بتصرخ ورة وبيبص عليهم وبيشوف شمس وقعة على الارض و ريهام
و سهي بيجرو عليهاا

شمس / اية انتى كمان ممثلة ممتازة
 
سهي بتصرخ بقوة

سهي / دكتور دكتوووور

زياد بيبص على شمس كويس وبيجرى عليهاا

شمس / شمس شمس فوقى شمس

ريهام بتصرخ

ريهام / دم فى دم

زياد بيبص على رجل شمس بيشوف دم نازل على رجليها 
وبيبدا لون بشرتها بيتغير  و زياد ايدو بتترعش

 
زياد / شمس شمس فتحى عنيكى شمس الله يخليكى شمس

 
ودكتور بيجرى عليهاا بسرعة

دكتور / دخلوها بسرعة يلا اتحركوو

زياد بيشيل شمس وبيجرى بيها على المستشفى وبيدخلها أوضة الكشف

زياد / شمس شمس فتحى عنيكى

الممرضة / لو سمحت اخرج برة خلينا نلحق نساعدهاا

زياد عامل زى المجنون ومش عارف يعمل اية وبيخرج برة  
وبيضرب الكراسى الى برة برجلو بعنف وبتخرج الممرضة بسرعة  و زياد مبيلحقش يروح عليها والممرضة بتجرى بعيد وبعد دقيقتين بترجع مع دكتورة تانية وبتدخل الاوضة

 
زياد بيتعصب / حد يفهمنى اية الى بيحصل بالظبط

ومفيش حد بيخرج من الاوضة وبعد حوالى نص ساعة الدكتورة بتخرج من الاوضة
 
زياد / دكتورة شمس

الدكتورة / انت جوزهاا

زياد / ااة ااة انا انا جوزها انا

الدكتور / للاسف ربنا يعوضكو خير فى الجنين

سهي و ريهام مصدومين من الى سمعينو و زياد مش قادر يقف وبيقاعد على اقرب كرسى وبيحط ايدو على دماغو
  و الممرضة بتخرج

الممرضة / هى كمان عشر دقايق هتفوق حمدالله على سلامتها

ريهام و سهي بيدخلو  لشمس  و شمس نايمة وريهام بتبوس اديها وبتعيط  و سهي بتطبطب على كتف ريهام  وبيقاعدو جمبهاا  و زياد قاعد برة الاوضة ودموعو بتنزل

 
بعد دقايق شمس بتبدا تفوق وبتفتح عنيهاا بتقل فيها.

شمس/ انا فيين

ريهام / شمس حببتى انتى بخير

شمس بتفتح عنيها وبتبص لريهام و سهي اوى وبتحاول تقاعد وبتصرخ بقوة

شمس / اااة

زياد بيسمع صوتهاا بيتفزع من مكانو

شمس  / ااة فيين زياد زياد

ريهام / اهدى يا روحى انتى مش لازم تتحركى

شمس / انا فيا اية

زياد بيدخل الاوضة  و ريهام و سهي بيبصو لزياد

 
شمس/ زياد

سهي / ريهام تعالى معايا يلاا

ريهام و سهي بيخرجو برة الاوضة  و شمس بتبص لزياد ودموعها بتنزل وبتحاول تقاعد وبتتالم اوى وبتصرخ
و زياد بيجرى عليهاا

زياد / ارتااحى انتى مش لازم تتحركى

شمس اديها على بطنهاا بالم

شمس / انا فيا اية

شمس بتبص لايد زياد الى على كتفها و ايدو بتترعش 
وبترفع عيونها لزياد وبتشوف دموعو بتنزل و بتحط اديها على خدو بحزن وبتمسحلو دموعو

شمس / زياد

زياد / ربنا بيمتحنا امتحان صعب اوى يا شمس

شمس / فى اية انا مش فاهمة حاجة

زياد / انتى كنتى حامل ولية مقولتليش

شمس بتحط اديها على بطنها بسرعة بخضة

شمس/ حاامل

شمس دمعها بتنزل

شمس/ انا حامل

زياد بيحضن شمس اوى وبيملس على شعرهاا

زياد / الطفل رااح يا شمس

زياد بيحس برعشة فى جسمهاا وهى فى حضنو  و شمس بتنهار من العياط

 
شمس / سبنى لوحدى لو سمحت

زياد بيبصلهاا

شمس/ سبنى لوحدى

زياد / شمس

شمس بتصرخ / انا مش محتاجة شفقة من حد سبنى لوحدى
 
ريهام و سهي بيدخلو 

شمس بتصرخ  /اطلعو برة انا مش عوزة اشوف حد

ريهام / شمس اهدى

شمس بتتالم وبتحاول تقف

شمس / ابعدو عنى مش عوزة اشووف حد هناااا برة

شمس بتتالم اوى وبتقف على رجليها غصب عنهاا

سهي  /شمس اهدى انتى مش لازم تتحركى

شمس بتحس بالم قوى وبتبص للارض وبتشوف دم نازل على رجليها وبتبص زياد اوى وبتترعش وبيغمي عليها و زياد بيجرى عليها وبيلحقها قبل ما تقع

زياد / دكتوورة دكتورة بسرعة

.
            **********************************

مريم مع هاني فى اول يوم تصوير فى البرنامج الجديد 
وقاعدة بعيد وبتتفرج علية وفى شباب من الاعداد حولية بيقلولو على ملاحظات كتير وفى بنت بتحط لهاني ميكاب 
 و هاني بيبص لمريم وبيبتسم اوى وبيسبهم بيروح على مريم وبيمسكها من خصرها

مريم / هاني احنا فى الشغل

هاني / مليتى

مريم / تق تق كفاية انى بشوفك قدمي

هاني بيلعبلها فى شعرها بحنية  و مريم بتبعدو عنهاا

مريم / يلا روح الشباب مستنينك هنااك يلااا

هاني بيبسها من خدها وبيمشى  و مريم مكسوفة اوى

.
            **********************************

ابتسام / سراج شمس مبتردش علياا

سراج / حببتى اهدى شوية خلينا نروح البيت ونشفها.

وسراج وابتسام بيروحو على البيت ومنصور البواب بيوقفهم

ابتسام / عامل اية يا عم منصور

منصور / الحمد للة ياست ابتسام اتفضلى دى المفاتيح وانا حاسبت النجاار الى غير الكالون بتاع الباب
 
ابتسام  / كالون اية

منصور بيقول لابتسام وسراج على الى حصل

ابتسام / يعنى شمس فيها حااجة

منصور / لا هى نزلت مع الانسة ريهام وراحو
 
سراج /اهدى يا روحى هى بخير دة اهم حااجة

ابتسام بتحاول تتصل بشمس ومبتردش
 
ابتسام / برضو مبتردش عليااا ماشى يا شمس بس لما اشوفك بس

وابتسام بتتصل بريهام  و ريهام بتشوف الاسم بتبص لسهي
 
ريهام / دى ابتسام انا مش عارفة اقولها اية

والدكتورة بتخرج من الاوضة والكل بيروح عليهاا بسرعة

الدكتورة / هى نزفت كتير لو سمحتو ممنوع الزيارة لحد ما حالتها تتحسن

زياد / طب ممكن اشفهاا

الدكتورة / لا اسفة انا ادتها مهدئ خليها ترتاح ولما حالتها تستقر هسمحلكو تشفوهاا

والدكتورة بتمشى  و ابتسام بتتصل بريهام تانى و ريهام بتعيط ومش عارفة تعمل اية

ريهام / الو ابتسام

ابتسام / ريهام فيين شمس

ريهام / شمس فى المحاضرة

زياد بيبص لريهام و ريهام بتبصلو

ابتسام / شمس بخير يا ريهام انتى مش مخبية عنى حااجة

ريهام / وهخبى عنك اية بس اول ما تخرج من المحاضرة هخليها تكلمك

ابتسام/ واية حكاية الباب دى

ريهام / مفيش انا بس قلقت على شمس والهانم كانت وخدة منوم ونايمة

ابتسام / مش عارفة مش مطمنة لية بس لما شمس تخلص خليها تكلمنى متنسيش سلام

ريهام بتحط الموبيل على قلبها وبتاخد نفسهاا

 
سهي / الحمد لله انك مقولتلهاش دى ممكن يحصلها حااجة

ريهام / بس تتحسن شمس الاول

الممرضة بتفتح الباب و زياد بيقف بسرعة وبيبص على  
وبيشوف شمس نايمة على السرير ومتعلقلها دم

الممرضة / حضرتك لازم تنزل للحسابات دلوقتى

زياد / اة بس هى بخير 

الممرضة / بس الدكتورة تسمح بالزيارة هخليك تشفهاا

زياد بيتنهد اوى وبيبعد شعرو عن جبينو بتعب وبيروح للحسابات  وبيشوف مصعب هنااك

مصعب / بش مهندس زياد

زياد بيشوف مصعب ومعاة مراته وبنتو الصغيرة شمس

مصعب / الف سلامة حضرتك بخير

زياد بيمسح وشو بايدو بتعب

زياد / اة بخير  شكرا يا مصعب

زياد بيتقدم وبيروح على موظف الحسابات وبيدفع فلوس المستشفى وبيرجع لمصعب

مصعب / لو فى اى حااجة اقدر اعملها لحضرتك

زياد / لاا شكرا

وبنت مصعب بتشد زياد من القميص و زياد بيبصلها والبنت بتضحك زياد بيبتسم للبنت اوى

زياد / ربنا يخليهالك بعد ازنكو

مرات مصعب / هو حزين اوى لية باين المريض الى هو هنا علشان عزيز علية اوى

مصعب / يلا يلا خلينا نمشى

.
            **********************************

سراج وابتسام قدم العربية

سراج / ها ارتحتى

ابتسام / مش هرتاح لحد ما اسمع صوتها واشفها
 
سراج / انا هروح الشركة خلينى اوصلك للبيت الاول
 
ابتسام / انا كمان عندى شغل فى الشركة
 
سراج / حببتى انتى ارتااحى شوية فى البيت وانا هسلم كل الشغل لحد تانى

ابتسام / مش هقدر اقاعد كدة فى البيت لوحدى

سراج / خلاص يلا تعالى

وبيروحو على العربية وبيمشو

.
            **********************************

.
الحلقة   ٣٢

فى الليل

زياد قاعد قدم أوضة شمس و سهي و ريهام مشيو  والممرضة بتروح على أوضة شمس و زياد بيشوف الممرضة 
دخلة الاوضة بيقف قدم الباب بيستني انها تطمن و على شمس وقلقان اوى  و بعد شوية الممرضة بتخرج

زياد / لو سمحتى كنت عاوز اطمن عليها

الممرضة / اسفة المريضة رفضة انها تقابل حد

زياد / هى رفضة تقابلنى

الممرضة / للاسف انت حضرتك ممكن تروح وترجع الصبح 
تكون اعصبها هديت شوية

زياد / شكرا

زياد بيرجع مكانو وبيحط ايدو الاتنين على دماغو بتعب وإرهاق والممرضة بتبصلو وبترووح

.
            **********************************

فى الصباح

ريهام بتصحى من النوم هى ووالدتها على صوت جرز الباب

ريهام / افتحى يا بنتى بسرعة فى اية

ريهام بتفتح وبتكون ابتساام وسرا و ابتسام بتدخل وبتبعد ريهام

 
ام ريهام / ابتسام فى اية يا بنتى انتى بخيير
 
ابتسام / اسفة يا طنط ريهام فيين شمس لو مقولتيش الحقيقة

ريهام / انا مش عارفة يمكن نايمة فى الشقة

ابتساام / ريهام كفااية بااة قولى  الحقيقة فيين اختى

وابتسام بتمسك بطنها وبتتالم وسراج بيجرى عليها وبيخليها تقاعد و ابتسام بتعيط

  
ابتسام/ ريهام ارجوكى قوليلى فيين شمس

ريهام / شمس فى المستشفى

سراج/ فى المستشفى

ريهام بتعيط بتقولهم على كل حااجة

.
            **********************************

زياد قاعد قدم الاوضة لحد الصبح والدكتورة بتمر على شمس  و زياد بيقف قدم الباب بقلق وبعد شوية الدكتورة بتخرج

زياد / دكتورة شمس حالتها اية دلوقتى

الدكتورة / الحمد لله هى احسن كتير وممكن تدخل تشفها 
النهاردة بعد ما امر عليها تانى هكتبلها خروج كمان حمدلله على السلامة

زياد / الحمد لله.

والدكتورة بتمشى و زياد بيلمس باب الاوضة ومتردد
وبيدخل و شمس بتبصلو بحزن ودموعها بتنزل  و زياد بيقرب عليهاا

زياد / شمس

الاوضة بتتفتح وبتدخل ابتسام و ريهام وسراج و شمس بتنزل رسها للارض

ابتسام / انا مش مصدقة ابدا انتو ازاى تعملو حاجة زى دى

شمس بتعيط اوى 

زياد / ابتسام لو سمحتى شمس تعبانة لو هتلومى حد لومينى انا

ابتسام / لااا انا هلوم اختى وبنتى وصحبتى
 
شمس /  ابتسام اسفة

سراج / ابتسام متنسيش انهم متجوزين

ابتسام / ولية يعملو حااجة زى دى فى الخفااء لييية
 
وابتسام بتتالم

سراج / حببتى الدكتور قال ممنوع العصبية

ابتسام / يا خساارة شمس ياخساارة

وابتسام بتمشى  و سراج بيبص لزياد اوى وبيهز اكتافو انو مش عارف يقول اية وبيخرج ورى ابتساام  و شمس منهارة من العياط  و زياد بيروح عليها وبيحط ايدو على خدها بحنية

زياد / حببتى كل حااجة هتتحسن ياروح.

ريهام بتمسح دموعها /انا اسفة معرفتش اكدب عليها اسفة
 
وبتعيط وبتخرج برة الاوضة  و زياد بيضم شمس اوى 
شمس وهى فى حضن زياد ومخبية وشهاا فى صدرو

شمس / انا بكرهك

زياد بيضمها اكتر

وردة ✍️

ليست هناك تعليقات