إبحث عن موضوع

رواية صديقي كن حبيبي الحبقه ٢٤

🦋   الحلقة    ٢٤   🦋

🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋

هاشم / اية اخبار الخطوبة معاكو

سليم بيبتسم وبيبص لهمسة اوى ولسة هيتكلم

همسة / مجرد لعبة مش اكتر المهم ان ماما تتحسن وبس

سليم بيبص لهمسة اوى

هاشم / بس انا كنت مفكر ان انتى و سليم

همسة / لا انت غلطان انا و سليم اصدقاء طفولة وبس مش اكتر

والامن بيروح على لهاشم ومعاة مصعب

همسة / مصعب اهلا اتفضل

هاشم بيشاور للامن انو يمشى هو

مصعب / انا اسف انى جيت من غير ميعاد

سليم / هاشم مصعب بيكون شريكى فى الشركة وصديقى كمان

هاشم / اهلا اتفضل

مصعب / اية رايك يا همسة فى الاقتراح بتعنا انا و سليم

همسة / اقتراح اية

مصعب / انت لسة مقلتش لهمسة

سليم / لا لسة مكنش فى وقت

مصعب / انا و سليم قررنا اننا نكمل المشروع احنا وعملت اتصلاتى بالشركة الايطالية واتكلمت معاهم وهم وافقو بس هم عوزيين نفس التصاميم وراسلت عمرو كمان وقدرت اقنعو وسبلك حرية الاختيار وقال ان التصاميم بتعتك وانتى حرة

همسة / عمرو قال كدة

مصعب / سليم بقالك ساعتين هنا ومقولتش لهمسة اى حاجة

همسة بتكلم نفسها

همسة / يعنى مكنتش كمان جاى تتطمن عليا

سليم / مصعب

مصعب / المهم اية رايك يا همسة

همسة / انا مش عارفة اصل ماما تعبانة ولازم اكون جمبها طول الوقت يعنى معنديش اى وقت للتصميم

سليم / ممكن تشتغلى من البيت وتيجى مرة او مرتيين بس
فى الاسبوع تبشرى الشغل من الشركة

مصعب / لازم تدينا الموافقة علشان فى تجهيزات كتيير لازم اجهزها زى المكينات والعمال الى هتشتغل على التتريز كمان

همسة بتبص لهاشم

همسة/هاشم انت اية رايك

هاشم / هى فكرة حلوة انتى صحبة القرار

همسة / اوكى معنديش مانع

مصعب بيفرح اوى بس سليم عيونو على همسة و همسة بتهرب من نظراتو

مصعب / سليم هتيجى معايا ولا

سليم / لا جاى معاك

مصعب و  سليم بيسلمو على هاشم و همسة و سليم بيروح على همسة

سليم / اية رايك نفطر مع بعض بكرة ونتكلم شوية

هاشم بيبعد وبيمشى يوصل مصعب للعربية وبيتكلم معاة علشان سليم و همسة يتكلمو مع بعض براحتهم

همسة / دكتور العلاج الطبيعى جاى لماما بكرة ومش هقدر اخرج فى وقت تانى

همسة لسة هتمشى

سليم / فى اية مالك لية بتكلمينى بالطريقة دى

همسة / انا لا ابدا

سليم / همسة انا عرفك كويس فياريت متعمليش كدة معايا لو فى حاجة اتكلمى

همسة / اوكى انا سمعتك انت وماما وانتو بتتكلمو النهاردة 

سليم / انتى فهمتى غلط

همسة / لا انا فهمت صح صحبك مستنيك

همسة بتروح على الفيلا و سليم متعصب اوى وبيروح لمصعب وبيمشو و همسة بتعيط وبتروح على اوضتها

      **********************************

فى الصباح

رحمة فى اوضتها فى المستشفى وبتفتح عنيها بتشوف اشرف نايم على الكرسى جمبها وبتبصلو اوى ومبسوطة
وبتدخل الممرضة

الممرضة / عملة اية النهاردة 

اشرف بيفتح عيونو

رحمة / احسن كتيير ولادى عملين اية

الممرضة / الحمد لله التلاتة بخير ونفسهم يشوفو مامتهم كمان

رحمة / يعنى خلاص ممكن نخرج

اشرف / يعنى هم بخير دلوقتى

الممرضة / اة الدكتورة كانت عندهم دلوقتى وقالت انهم بخير والدكتورة جاية علشان تقولك ازاى تتعملى معاهم هما التلاتة وتديكى شوية نصايح كمان

اشرف مبسوط اوى

اشرف / مبرووك يا حببتى

رحمة مبتردش علية

الممرضة / اسيبك لحد ما الدكتورة تجيلك حمدالله على السلامة

رحمة / شكرا جدا

اشرف / رحمة لازم نتكلم شوية

رحمة / مليش كلام معاك وياريت تسبنى لوحدى

اشرف / رحمة قولتلك مفيش حاجة بينا اصلا

ولسة اشرف بيتكلم وبتدخل الدكتورة

رحمة / انتى

نرمين/ اهلا مدام رحمة انا الدكتورة نرمين

اشرف / والله ما اعرف انها شغالة هنا رحمة انا

رحمة عنيها بتدمع وبتبص لاشرف اوى

نرمين / انا عارفة انك بتكرهينى بس صدقينى الى بينى وبين اشرف مجرد دردشة وبس مش اكتر

رحمة / ممكن تسبونى لوحد

نرمين / اشرف ممكن تسبنى انا و رحمة لوحدنا

اشرف بيبص لرحمة و رحمة بتعيط

اشرف / رحمة انا

نرمين / سبنا لوحدنا عشر دقايق بس

اشرف بيخرج برة الاوضة و نرمين بتقاعد قدم  رحمة

رحمة / عوزة اية انا هسبهولك

نرمين / غبية

رحمة / اية

نرمين / اة غبية ومقدرتيش تفهمى ان اشرف بيحبك اوى
انا قابلت اشرف فى كفترية وكان دايخ وطلبو دكتورة وانا   روحتو وكان ضغطو عالى اوى وبعد ما عطيتو الادوية

 المناسبة ارتاح وقاعدة اتكلمت معاة شوية وطول ما احنا كنا قاعدين مع بعض مكنش بيتكلم غير عليكى انتى حاولت اطلعك من دماغو لما عرفت انكو هتتطلقو بس للاسف مقدرتش

رحمة / وانتى عوزانى اصدق القصة دى صح

نرمين / تبقى غبية لو مصدقتيش وتخصرى واحد زى اشرف مليون وحدة تتمناة وانا اولهم

رحمة بتبص لنرمين اوى

نرمين  / اسيبك تجهزى نفسك علشان هتخرجى النهاردة 

نرمين بتخرج و اشرف بيدخل رحمة بسرعة وبيروح عليها وبيمسك اديها

اشرف / رحمة صدقنى انا معرفش انها شغالة هنا صدقنى مفيش بينا اى حاجة

رحمة بتحضن اشرف اوى و اشرف بيضمها اوى

اشرف / صدقينى عمرى ما هخسرك ابدا

      **********************************

سليم فى مكتبو وبتدخل ريم السكرتيرة

ريم / بش مهندش ابعت الملفات دى على خط الانتاج ولا اخليهم هنا

سليم / ملفات دى اية

ريم / دى الملفات تبع التصاميم الانسة همسة طلبتهم

سليم / الانسة همسة طلبتهم امتى

ريم/ من نص ساعة بس محددش اجبلها الملفات فيين

سليم / هى همسة هنا فى الشركة

ريم / اة الانسة همسة هنا من بدرى وهى تحت مع البش مهندس مصعب بيشوفو المكينات الجديدة

سليم / سيبى الملفات هنا وروحى انتى

سليم بيبان علية العصبية ومدايق اوى وبيخرج من مكتبو
والموظفيين بيبصو علية ومستغربين لية متعصب حتى فى مشيتو وبيروح خط الانتاج 

مصعب / سليم شوف المكينة دى بتعمل ١٠ قطع فى تلات دقايق بس

سليم بيبص حولية بيدور على همسة

سليم / هى همسة فيين

مصعب / هى مشيت كانت مستعجلة علشان اتصلو بيها
 علشان والدتها تعبانة

سليم بيروح على مكتبو وبيلف فى المكتب وبيفكر
وبياخد الموبيل بتاعو جاكيد البدلة وبيخرج وبيروح على عربيتو

      **********************************

همسة قاعدة جمب والدتها

همسة / ماما حببتى مقدرناش النهاردة بكرة هتقدرى انا متاكدة

هالة / لا مفيش فايدة ابدا خلاص

همسة بتبوس ايد والدتها

همسة / ماما الدكتور قال انك محتاجة اكتر من جلسة ودى اول جلسة يعنى لازم نصبر شوية

الممرضة / انسة همسة مدام هالة تعبت النهاردة لازم ترتاح

همسة / ماما حببتى انا جمبك ومش هسيبك ابدا لازم ترتاحى اوكى

همسة بتخرج من الاوضة وبتتفاجا بوجود سليم

همسة / سليم

سليم / مصعب قالى ان ماما هالة تعبانة

همسة / لا هى احسن دلوقتى بس تعبت من جلسة العلاج وهى بترتاح دلوقتى

سليم / عاوز اتكلم معاكى

همسة / وانا مش عوزة اتكلم دلوقتى

سليم / اوكى ماشى همسة برحتك الى انتى عوزاة اهربى برحتك

همسة / انا مبهربش

سليم / تبررى باية انك تكونى فى الشركة النهاردة وانا معرفش

همسة / والله انا مش مطرة انى اقولك كل خطواتى

سليم / لا مطرة يا همسة مطرة انا خطيبك

همسة / اوعة تنسى ان دى كانت خدعة ان ماما تتحسن واتفضل الدبلة بتعتك اهى كدة بقي مش مطرة ابدا

همسة بتروح على اوضتها و سليم واقف ومدايق اوى
وبيمشى وبيقابل هاشم

هاشم / سليم انت رايح فيين فى حاجة

سليم / لا مفيش لازم امشى عندى شغل مهم بعد ازنك
سليم بيمشى و هاشم بيبص على سليم وهو ماشى وبيبص على البلكونة  بتاعت اوضة همسة وبيشوف همسة وقفة فى البلكونة و همسة لما بتشوف هاشم بيبص عليها بتدخل من البلكونة و سليم بيلف بالعربية ومدايق اوى

      **********************************

رحمة بترجع البيت ومعاها ولادها

اشرف / محضرلك مفاجاة

رحمة / مفاجاة اية

اشرف / تعالى معايا

اشرف بياخد رحمة وبيروح على اوضة الاولاد و رحمة بتتفاجا ان اشرف مجهز الاوضة وحاطط فيها لعب كمان ومجهزها من كل حاجة

رحمة / انت الى عملت كدة

اشرف / اكيد علشان ولادى اعمل اى حاجة

 وبيخدو الاولاد بينيمو كل واح فى سرير

همسة / بابى وانا فيين السرير بتاعى

اشرف بيشيل همسة الصغيرك

اشرف / اكيد بابى مش هينسى بنتو حببتو

اشرف بياخد بنته و  رحمة على اوضة التانية الصغيرة ومجهزها ليها و همسك بتجرى فى الاوضة وفرحانة بيها

رحمة / ربنا يخليك ليا يا حياتى

اشرف / وميحرمنيش منك يا ام العيال

      **********************************

فى الليل 

سليم بيرجع على شقتو وجايب معاة اكل من برة وبيدخل
على المطبخ وبيحط الاكل فى الاطباق وبيقاعد على السفرة
و بيبص لاكل اوى وملوش نفس ياكل خالص وبيرمى الاطباق على الارض ومتعصب اوى

      **********************************

همسة سهرانة فى اوضتها قاعدة قدم  الاب توب و هاشم بيدخل الاوضة

هاشم / لسة صاحية 

همسة / انا كنت لسة هنام دلوقتى

هاشم / انا هروح ليوسف المزرعة

همسة / لية فى حاجة يوسف فية حاجة

هاشم / لا متقلقيش رايح اطمن علية وبس ولو احتجتى حاجة كلمينى

همسة / خلى بالك من نفسك وسلملى علية كتيير

هاشم بيمشى و همسة بتقلب فى الاب توب بتعها وبتشوف صورة سليم وبتتفرج عليها وبتبتسم وبتحط صوابعها على خدو

.
      **********************************

.

هاشم بيروح ليوسف فى المزرعة

قبل ما يدخل المزرعة بيحس بحركة غريبة حوليين المزرعة
 و هاشم بيدخل المزرعة وبيشاور لامن

همسة / عوزكو تمسحولى المنطقة الى حوليين المزرعة فورا

والامن بيروحو على عربيتهم بسرعة وبيخرجو و هاشم بيروح على بيت المزرعة الى فية يوسف

هاشم / يوسف يووووسف

ويوسف بيخرج من الاوضة بسرعة

يوسف/ هاشم فى اية

هاشم بياخد نفسو وبيفكر وبيبص من شباك بيت المزرعة
 و يوسف بينزل لهاشم

يوسف / فى حاجة حصلت

هاشم /لا مفيش بس حسيت برجل غريبة حوليين المزرعة

يوسف / رجل غريبة انت متاكد

هاشم / بعت الرجالة يشوفو فى اية

يوسف بيحس بالقلق وبعد شوية اتنين من الامن بيروحو لهاشم

الامن / مفيش اى حد موجوود هنا الرجالة دورو فى كل مكان

هاشم / خلو عنيكو مفتحيين يلا روحو انتو

يوسف / انت جيت فى الوقت المتاخر دة لية فى همسة كويسة

هاشم / على اساس ان بتهمك همسة اوى يعنى

يوسف / يمكن ميهمنيش اوى بس مهما كان همسة بتكون اختى ومقولتليش هسافر امتى من هنا

هاشم / انا هروح اعمل قهوة تشرب معايا

يوسف بيدايق من معاملة هاشم لية

يوسف / على فكرة انا مش حقير اوى زى ما انت فاكر
 الظروف هى الى خلتنى كدة انا معشتش زيك انت و همسة انت مش فاهم يعنى اية تنام من غير عشاء يعنى اية تنام

 على البلاط ومتلقيش حاجة تتغطى بيها فى عز البرد يعنى اية تستنى جمب الكفتريات والناس بتاكل لما يخلصو اكل
علشان تاكل الباقى منهم انت مش هتحس بالى انا بقولو دة ابدا

 ويوسف بيعيط اوى و هاشم بيروح ليوسف وبيحضنو

هاشم / متخفش انا معاك ومش هسيبك ابدا

وردة ✍️

ليست هناك تعليقات