إبحث عن موضوع

رواية ادم و حواء الحلقه 74

🍎 الحلقة ٧٤ 🍎

 
🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎

كريم / ريم انتى كويسة

ريم بتهز رسها بنعم وبتشوف ليا وقفة و ليا بتروح عليهاا وريم بتحضنها اوى وبتعيط فى حضنهااا

ليا / انت هتسيبو لوحدو

كريم / دول اتنين بس فهد بياكل منهم على الفطار

كريم بيبص لريم

كريم / انتى كويسة متاكدة

وبيسمعو صوت خبط قوى وبيخرجو من الاوضة وبيشوفو فهد رابط المجرمين ومنيمهم على بطنهم على الارض

كريم /مش قولتلك

زياد بيدخل الاوضة و شمس بتشوفو داخل هى بتخرج زياد 
بيمسك اديها

زياد / حببتى اسف

شمس / هروح المطبخ اجيب مياة ميعاد الادوية بتعتك

شمس بتخرج وبتسيبو و زياد مدايق اوى و محمود واقف مع الامن

محمود / يعنى الشاب الى وصل من ساعة هو الى اخد العربية

الامن / اة يا بية وكمان الانسة ليا كانت معااة وكانو مشيين بسرعة جدا الاول خرج الاستاذ كريم وهم بعدية

شمس بتجيب الادوية بتاعت زياد وبتروح الاوضة وبتحط الأدوية والمياه قدم زياد

شمس / ميعاد الادوية

زياد / الادوية دى مش هى الى هتشفينى

شمس بتتجاهل كلامو وبتاخد قميص النوم بتعهاا والروب وبتروح تغير هدومها

.
            **********************************

كريم وفهد بيتكلمو مع الشرطة وريم قاعدة مع ليا وريم بتعيط وبتدخل مريم و هاني

مريم / ريييم رييييم

ريم / ماامااا

وريم بتجرى على امهاا وبتحضنهاا اوى و هاني بيروح على ريم وريم بتترمى فى حضنها وبيبسها من جبنهاا

هاني / حببتى فيكى حااجة انتى كويسة عملو فيكى اية

ريم / انا بخيير يا باابا بس انا خفت اوى

هاني بيحضنهاا اوى ودموعو بتنزل و الطابط بيروح على هاني

الضابط / لازم حضرتك تمضى على المحضر الحمد لله ملحقوش يخدو اى حااجة من الفيلااا

هاني / لو سمحت اجل اى اجرات دلوقتى

الضابط / هستني حضرتك وهيكون فى حراساا قدن الفيلاا 
 بعد ازنكو احنا هنمشى

والظابط بيشاور للعساكر وبيمشو كلهم

مريم / حببتى متاكدة انتى كويسة

ريم / الحمد لله ان كريم قدر يوصل بسرعة مكنتش عارفة كان هيحصلى اية

كريم بيروح عليهم هو وفهد

هاني / كريم مش عارف اشكرك ازااى

مريم / فهد انت فهد

فهد بيروح على مريم وبيسلم عليهاا

مريم / هاني فهد ابن لينا بنت خالتى انت فاكرو

 
هاني بيسلم على فهد

.
            **********************************

شمس بتخرج من الحمام وبتشوف زياد انو رافض ياخد الادوية بتعتو و بتروح على زياد وبتحطلو الادوية فى ايدو

شمس / الادوية بتعتك

زياد بيحط الادوية تاانى

شمس / اظن ان احناا كباار كفاية ومش مطرة اقولك ان الادوية دى مهمة

زياد / قولتلك مش هو دة دواياا

شمس بتبصلو بحزن و زياد بيمسكها من اديهاا وبيبوس اديهاا

 
زياد / انتى دواياا اسف

شمس بتحضنو اوى و زياد بيضمها اوى والباب بيخبط

زياد / اكيد رودى

شمس / لو رودى كانت دخلت من غير استاذان

زياد بيروح يفتح الباب

زياد / محمود

محمود / بس انا قلقت شوية يعنى هو الموضوع عادى يعنى

 
شمس / محمود فى اية سهي كويسة

محمود / لاا سهي كويسة بس انا خرجت والعربية مش موجودة وسالت الامن وقالى ان فهد ومعاة ليا اخدو العربية

زياد / فهد ابن اختى

محمود / وكمان كريم خرج بعربيتو الاول هو طبعا انا مش خايف على العربية ولا حااجة بس يعنى ليا خايف احسن يكون فى مشكلة

زياد بيروح على الموبيل بتاعو بسرعة

شمس / زياد اتصل بكريم بسرعة

زياد / فهد انت فيين

فهد / انا عند خالتو مريم

زياد / مريم لية ولياا بتعمل معاك اية

فهد بيقولو على الى حصل و زياد بيبصلهم

زياد / دخل شوية مجرمين الفيلاا وكانت ريم لوحدهاا

شمس / رييم

زياد / اهدى الكل بخيير الحمد لله

شمس / انا لازم اروح بسرعة لازم اطمن بنفسى

محمود / هبلغ علي و هستنكو تحت

شمس و زياد بيغير هدومهم بسرعة والكل بيروحو على فيلااا هاني

محمود و سهي و على و ريهام و ياسين و شمس و زياد ورودى

.
            **********************************

 

الكل بيروح عند هاني و مريم وبعد دقايق سراج وابتسام وحسام بيروحو

 زياد / الحمد لله انها جت على قد كدة

هاني / لولا كريم كان بيكلم ريم مش عارف كان حصل اية لبنتى

حسام بيبص لريم اوى بحزن و فهد بيقرب من كريم

فهد / يعنى انا الى مسكت المجرمين وانت حضنت البنت وطلعت انت الشهم

كريم بيبص لفهد بتوتر وفهد بيبتسم لكريم اوى

ليا / بصراحة يا عمو زياد فهد ابن اختك والله مسك المجرمين بحركة اكشن وحدة خلاهم زى القطط

زياد / اكيد لازم يعمل كدة مش دة شغلو

ليا/ انت بتشتغل بتضرب الناس يعنى

والكل بيضحك

شمس / فهد يا ليا ظابط فى قوات خاصة مكافحة المخدرات

 
كريم / اهو ناقص يعملولك تمثال هناا فى الفيلاا

فهد بيقرب اكتر من كريم

فهد / امال لو خالى عرف الى حصل معااياا هيعمل اية

كريم / هيطخك بالناار يا ابن عمتى

هاني / زياد كان عندك حق انا موافق على الاقتراح الى انت اقترحتو علينا

مريم / اقتراح اية

محمود / بصراحة بعد الى حصل لريم دة انا كمان موافق

علي / انا كنت موافق من الاول وكنت متاكد انكو انتو كمان هتوفقو

سراج / بالنسبة لياا انا لسة متردد شوية مش عارف

زياد / انا متاكد انك هتوافق انت كمان لازم كلنا نكون مع بعض

شمس / ممكن حد يفهمناا فى اية

ريهام / علي من امتى وانت بتخطط على حاجة ومبتقليش

 
ياسين / بابا خرج من تحت السيطرة

علي / وانا ممكن افتح دماغك واخرجك من تحت السيطرة

سهي / ما حد يتكلم

ابتسام / سرااج فى اية بتخطط لاية من ورايااا
 
زياد / اهدو شوية يا جمااعة انا كان عندى فكرة اقترحتهاا عليهم

شمس / فكرة اية

زياد / اننا نكون فى مكان واحد مع بعض كلناا

الكل بيتكلم فى صوت واحد

محمود / هششششش هششش برااحة وحدة وحدة.

علي / زياد اشترى حتة ارض مساحتهاا ٨٠٠ متر وجالو
فكرة اننا كلناا نكون مع بعض فى مكان واحد ويكون امان اكتر للكل كمان وكمان دة هيسعدكو طبعاا

محمود / يا اما كل واحد يبنى مكان لوحدو او نبنى مكاان للكل

سرااج / انا بدات فى التصميم هيكون عبارة كل اسرة ليها جناح او ممكن تكون زي شقة كبيرة خاص بيهااا وكل جنااح هيكون فية ٦ غرف نوم برسبشن كبير وطبعا لوازم المعيشة يعنى كل اوضة بحممها الخاص ومطبخ وطبعا دة غير المطبخ الرئيسى

ابتسام / وانت كنت بتكلمنا وبتقول انك متعرفش لية زياد 
اشترى الارض دى كلهاا

سراج / دى امانة يا حببتى يعنى الراجل قال منقلش لحد لحد ما نثبت على قررار

الكل بيسكت فجااة ومبيتكلمش

زياد / طبعاا القرار قرار السيدات طبعاا

البنات بتبص لبعض. والكل بيضحك اوى

السيدات / موفقين طبعااا

ابتسام / وانا موفقة

سراج / انا ماختش قرار لسة

ابتسام بتبص لسراج بغضب

ابتسام / انا اخت قرار يا سراج هنعيش مع بعض كلنااا

سراج / خلاص يا حببتى الى انتى عوزاة طبعاا

الكل بيتكلم مع بعض ومبسوطين اوى و شمس بتبص زياد اوى وبتقرب منو وبتمسك ايدو

شمس / انت اية بالضبط

زياد / انا انساان

شمس / لاا مستحيل تكون انسان عاادى ابدا

زياد بيبتسم لشمس اوى وبيبوس اديهاا بحب

زياد / حبيت احققلك امنية انى بتحلمى بيهاا

شمس / بس دى كانت حااجة خيالية

زياد / ودلوقتى حقيقة

.
            **********************************

فى الصباح

البنات بينامو عند ريم فى البيت

زياد قاعد على الفطار هو و علي وفهد وكريم

فهد / خالى كنت عاوز اتكلم معااك فى موضوع مهم

زياد / موضوع يخصوص اية

فهد / يعنى موضوع يخصنى انااا

علي / انا همشى

زياد / هنتقابل فى الشركة عند سراج النهاردة

علي / ااة ااة هكون هنااك على الميعاد سلام

ريهام بتخرج من المطبخ هى و سهي

ريهام / علي انت هتمشى

علي / عوزة حااجة انا هتاخر

ريهام / ممكن ترجع بدرى عوزين نشوف هنعمل اية مع بعض

 
علي / حببتى انتى رتبى كل حااجة برحتك

سهي / نفس الى قالو محمود انتو متفقين بااة

علي بيضحك

علي / سلااام

زياد / شمس القهوة

زياد / ممنوع القهوة دلوقتى
 
زياد / حببتى فنجان صغير

شمس / صغير حاضر

زياد / انا وفهد فى الجنينة يلاا تعالة اشوف محضر موصيبة اية حضرتك انا كنت متاكد انك مش جاى هناا بس علشان تقولى ان ابوك وامك تصلحو

فهد مش بيتكلم

كريم / انا عندى جامعة اهرب اناا باة

وكريم بيمشى

شمس / زياد الادوية بتعتك الاول

زياد / يعنى انتى كمان عارفة الموضوع الى هو عوزنى فية

شمس / انا هروح المطبخ اجهز القهوة

شمس بتروح على المطبخ وبيخرجو الجنينة

زياد / هاا قول جاى لية باة

فهد / يعنى يا خالى انت عارف انا بعتبرك مثلى

زياد / انجز يا فهد من غير مقدماات

فهد / من غير ما تتعصب يعنى اصل اناا

زياد / هاااا قول خلصنى يا ابنى اتكلم هببت اية

فهد / انا اترفت من الشرطة علشان ضربت مدير الامن

فهد بيبص لزياد و زياد مفيش اى تعابير على وشو ابدا 
 و فهد بيمشى ايدو يمين وشماال قدم عيون زياد

فهد / خاالى خاالى

زياد فجاة بيضرب التربيظة برجلو وفهد بيبعد بسرعة

فهد / خالى الله يخليك اهدى شوية هو الى استفزنى الاول

زياد / انت ضربت مدير الامن

فهد / غصب عنى والله اسال فاروق وجاسر

شمس بتروح عليهم بسرعة و زياد بيحاول يهجم على فهد

 
شمس / زياد اهدى الله يخليك ميبقاش انت وسعود علية

زياد / هو انا لسة عملت حااجة

زياد بيشيل الكرسى وبيحدف فهد بالكرسى وفهد بيمسك الكرسى وبيضحك

فهد / فى الجبهة يا خاالى

زياد / ولسة ليك عين تهزر كمااان

زياد بيجرى وري فهد فى الجنينة

فهد / خاالى اهدى الله يخليك انت تعبااان

زياد / انا بقي هكسر رقبتك

شمس بتحاول تمسك زياد ومش قادرة علية وليا ورودى بيوصلو الفيلاا

رودى / اكيد فهد عمل حااجة كبيرة

ليا / فى اية

رودى / متقلقيش قدمهم خمس دقايق كمان ويتعبو

رودى بتروح على شمس

رودى / ماما اية السبب المرة دى

شمس / الاستاذ فهد ضرب مدير الامن وطردوة من الشرطة

 
رودى / ضربوو

شمس ورودى وليا وقفين بيتفرجو عليهم زياد بيجرى ورى فهد وبيمسكو وبيضرب فية وفهد بيهرب منو و زياد بيتعب

 
فهد / خالى والله انا مش خايف من انك تضربنى انا خايف عليك بس

زياد حاطط ايدو على صدرو وبيحاول ياخد نفسو

فهد / شمس هاتى مياة بسرعة

زياد بيبصلو بغضب

زياد / وكمان شمس

فهد / اسف زلة لسان والله يا مرات خاالى ياا خالة شمس مياة

شمس / روحى هاتى مياة لابوكى بسرعة

زياد / انت عاوز منى اية انت عاوز تموتنى صح

فهد / بعدالشر عنك يا خالى والله انا مقدرتش اسيطر على نفسى ابدا دة معندوش ضمير ابدا

زياد / وانت جاى هنا لية وانا مالى

فهد / ما ابويا طردنى من البيت وقالى روح لخالك الى ربااك يعرف يتصرف معااك فجيت على هنااا

زياد / ااة فجيت تاخد رووحى صح

شمس / ممكن بقي مرة فى حياتكو تتكلمو بعقل بااة

فهد بيجرى بيجيب كرسى لزياد وبيحط الكرسى وبياخد المياة من رودى وبيديها لزياد

فهد / خالى انت الى ربتنى وعلمتنى ان الغلط مسكتش علية ابدا ولما اشوف حد مرتشى ومعندوش ضميير لازم يتحاسب

 
زياد / هو انت معندكش عقل بلغ عنو يا سيدى

فهد / مش عارف باة لما شفتو قدمي مقدرتش اسيطر على نفسى

شمس / يعنى حالتو صعبة

فهد / يعنى اقدر اقولكو انو مش هيقدر يخلف تانى

شمس وليا ورودى بيضحكو اوى

زياد / مجنون خلاص انا هعمل اتصلاتى وهشوف اقدر اعملك اية

فهد / مهو يعنى انا مش عاوز ارجع الشرطة تانى

زياد بيبص لفهد

فهد / عاوز اشتغل معااك يا خاالى واكون تحت ايدك

زياد / اة علشان تجيب اخرتى صح

فهد / اوعدك ان انا من ايدك دى لايدك دى

شمس / زياد علشان خاطرى

زياد / خلاص هتيجى الشركة من النهاردة وهناك هنشوف هتهبب اية

فهد بيحضن زياد بقوة

زياد / انت يا توور هتخنقنى خلاااص

فهد / والله كنت متاكد انك هتساعدنى مش زى ابويا الى 
طردنى

 
زياد / والله ابوك عندو حق

شمس / انا وثقة ان فهد هيرفع راسك

وفهد بيروح على شمس وبيلف دراعو حولين رقبنهاا وبيبسها من بين خصلات شعرهاا

فهد / حببتى انتى حببتى

زياد / حبك برص ابعد عنهاا روح جهز نفسك هنروح الشركة دلوقى

زياد بيبص لشمس وبيسحبهاا من جمب فهد

زياد / وانتى تعاالى معاايا

والبنات بيضحكو اوى على غيرة زياد على شمس

رودى / والله انت نفد من بابا باعجوبة

فهد بيلعب فى شعر رودى

فهد/ عاملة اية فى الكلية يا اووزعة انتى

رودى / يووة فهد قولتلك مش بحب الحركة دى

ورودى بتدخل على الفيلاا وليا بتقرب من فهد

ليا / مبرووك الشغل الجديد

فهد / شكرا انسة لياا

ليا / ولية انسة يعنى احناا هنعيش فى بيت واحد

فهد بيبتسم لليا وليا بتبتسم وبتروح على الفيلااا

.
            **********************************

كريم فى الجامعة

رامي / كريم كرييييم

وكريم بيبص ورى بيشوف رامي بينادى علية

رامي / فينك بقالك فترة مبتجيش الجامعة

كريم / والله مشغول شوية هاا اية الاخبار

رامي / الدكتور حامد عامل امتحان النهاردة مهم جدا

كريم / النهارده يااة بس انا مش جااهز

رامي / ولا يهمك انا مزاكر كويس يلاا تعالة هنتاخر ودة دكتور رخم اوى

وكريم و رامي بيروحو على المحاضرة

.

            **********************************

حسام فى الشركة ماسك الموبيل وبيلف فى الاوضة ومتردد اوى عاوز يتصل بريم ومتردد وبيقرر يتصل خلاص

حسام / ريم صباح الخيير انا صحيتك من النوم

ريم / لا ابدا يا حسام انا اصلاا مقدرتش انام

حسام / انا قولت اتصل اطمن عليكى انتى احسن

ريم / يعنى احسن شوية

حسام / اية رايك نخرج نتغداا برة انا وانتى وتغيرى جو شوية

ريم / لاا انا منمتش طول الليل ومحتاجة ارتااح خليها وقت تانى

حسام / اوكى لو احتجتى حاجة كلمينى

وحسام بيقفل الموبيل ومدايق اوى وبيضغط على ايدو بقوة

.
            **********************************.

ليا بتدخل الاوضة وبتروح على رودى ورودى بتتفرج على الاكسسوارات الى اشترتهاا مع حسام وسرحانة

ليا / رودى روودى

رودى بتتخض اوى

رودى / ليا خضتينى

ليا / انا بقالى ساعة بنادى عليكى وانتى ولا هناا سرحانة فى اية

رودى / لا ولا سرحانة ولا حااجة انتى كنتى عوزة منى اية

 
ليا / كنت عوزاكى تحكيلى شوية عن فهد ابن عمتك

رودى بتبص لليا اوى

رودى / وانتى عوزة تعرفى عن فهد لية فى حااجة يعنى

ليا / لا يعنى هو مش هيعيش معانا فى البيت لازم يعنى اتعرف علية

رودى / يعنى علشان كدة

ليا / امال يعنى هيكون علشان اية

رودى بتقاعد بتحكلها عن فهد

.
            **********************************

زياد وفهد فى الشركة

زياد / انت هتمسك المعرض الرئيسى وفى هناك ناس
 هتساعدك

الاستاذ / زين هيفهمك على كل حااجة واى غلطة يا فهد

فهد / عاارف يا خاالى

زياد / هنا البش مهندس زياد

فهد / تمام يافندم

زياد بيبتسم لفهد اوى

زياد / ربنا معااك

وفهد بيمشى

.
            **********************************


كريم بيخلص الامتحان وبيخرج هو و رامي

كريم / انت انقذتنى النهاردة

رامي / لا عاادى ولا يهمك لو حابب ابعتلك المحاضرات الى فاتت لان الدكتور دة عاندى اوى

كريم / خلينا نروح الكفترية ونتكلم هنااك براحتناا

وكريم و رامي بيروحو على الكفترية و رامي بيشوف اصحابه هنااك

رامي / تعالة اعرفك على اصحابي
 
وكريم بيروح معااة

.
            **********************************

شمس فى السوبر مركت هى و ريهام 

شمس / ريهام مالك على طول ساكتة ومبتتكلميش لية

ريهام / لا مفيش

شمس / هتخبى علياا يعنى

ريهام / علي متغير اوى

شمس / متغير ازااى يعنى

شمس / كل يوم والتانى انا مسافر اسكندرية مسافر اسيوط

شمس / بس دة بسبب شغلو. 

ريهام / بس المفروض ان فى موظفين هى الى بتسافر مش هو بس هو عاوز يبعد عنى وبس

شمس / لية تفكرى كدة

ريهام / شمس انتى مش عارفة حااجة علي مكنش بيقدر يبعد عنى يومين بس دلوقتى ممكن نفضل اسابيع بعيد عن بعض وعايش حياتو عادى وكان مفيش اى حااجة فرقت معااة

شمس / اتكلمى معااة

ريهام / مش عارفة يا شمس حاسة بخوف فى قلبى غريب

 
شمس / لازم تتكلمى معااة يا ريهام

ريهام / ان شاء الله

            **********************************

على و زياد و محمود و هاني عند سراج فى المكتب وحسام معاهم

سراج / لو حبين اى تغير فى التصميم

الكل موافق على التصميم

الباب بيخبط وبيدخل موظف المكتب

الموظف / بش مهندس حسام الرساام تعب ومش هيقدر يحضر الاجتمااع

سراج / حسام انا قولتلك الرساام دة مش مظبوط فى موعيدو ابدا

حسام بيدايق اوى و بيبص للموظف

حسام / اتصل باى رسام يحضر الاجتماع معانا

الموظف / للاسف مفيش اى رسام فاضى دلوقتى

زياد / ممكن رودى تساعدك

سراج / اة رودى حسام اتصل برودى بسرعة

حسام / بس يابابا رودى مبتداة

سراج / اتصل بيهاا مفيش وقت

وحسام بيخرج

سراج / متقلقش عليهاا

زياد / انا واثق انها هتكون فى ايد امينة

وردة ✍️

ليست هناك تعليقات