إبحث عن موضوع

رواية عشق و لكن الحلقة 29

الحلقة     29

 🌺  عشق و لكن  🌺

الشخص \ صباح الخير
 
حمزة \ اهلا 

الشخص \ انا مش جعان خد فطارى وافطر انت 

و حمزة بيبصلو باستغراب اوى 

حمزة \ انت الى كان معاك الرديو الصغير جوة صح
 
الشخص \ اة انا فى السرير الى جمبك انا رامي 

حمزة \ اهلا رامي 

رامي \ خد الفطار بتاعى افطر انت 

حمزة \ لا انا مش جعان مليش نفس اصلا 

رامي \ دة علشان انت فى الاول بس وخلى بالك ان ابو موتة مبيرحمش حد ابدا ومفيش اى حد بيقدر يقف قدمه
 
حمزة \ متخفش عليا 

-- رامي مسك رغيف العيش واسمو بالنص --

رامي \ كل معايا علشان يكون عيش وملح 

حمزة \ ههههههههة قصدق عيش وفول 

-- رامي بيضحك --

-- رامي و حمزة راحو على الزنزانة وابو موتة بيشفهم هم الاتنين مشين مع بعض 

--رامي بيسيب حمزة وبيروح على الحمام وابو موتة بيروح وراة ومعاه اتنين من رجلتو وبيوقف رامي 
 
ابو موتة \ انت كنت بتقول اية للواد الجديد 

رامي وهو مرعوب منو اوى 

رامي \ عادى مفيش حاجة مهمة والله يا معلم
 
-- وابو موتة بيروح على رامي وبيضرب فية و حمزة بيشفهم وبيدافع عن رامي وبيضربهم كلهم 

حمزة \ لو قربتو منو تانى انتو حرين 

-- حمزة بياخد رامي وبيمشى 

رامي \ ضربتهم لية كدة هيازونا وممكن يقتلونا 

حمزة \ لية هى حاجة سهلة كدة متخفش مش هيعملو حاجة 

فى الليل حمزة  مع رامي و حمزة بيغنى و رامي بيعجبو صوته اوى وبيفضلو سهرنين وبيغنو و حمزة بيرجع لسريرو وبيحط ايدو تحت المخدة بيطلع صورة سلمي والكوفية وبيسرح فيهم 

-- سلمي فى اوضتها وقفة فى البلكونة بتتفرج على النجوم وفى نجمه عجبتها اوى
 
سلمي \ حاسة انك معايا وايدك بتلمس ايدى 

-- سلمي بتنزل دمعة من عنيها

-- اياد و هبة فى اوضتهم 

اياد \ انتى بطنك كبرت وبانت
 
هبة \ اة وعوزة اعرف بابا انى حامل 

اياد \ اوكى الصبح نروح ونبلغو مع بعض 

هبة \ يا رب تكون الفكرة بتعتى تظبط ونقدر نوقع عز ويعترف

اياد \ الخوف بس ان بعد دة كلو يطلع عز ميكنش هو الى عمل كدة 

هبة \ من زمان والكل عارف عز بيحب سلمي من زمان ازاى  اخر مرة فى الجامعة لما عرف الى عملو سامح فى سلمي اتخانق معاة خناقة كبيرة اوى فى الجامعة وكل الطالبة كانو بيتكلمو عليه 

-- اياد / ممكن تنامى باة علشا بنتى تنام 

هبة \ دة ولد مش بنت 

اياد \ لا انا عاوز بنوتة علشان ادلع فيها برحتى 

هبة \ لا انا عوزة ولد علشان اتسند علية ولما تزعلنى يقفلى ويحاميلى انا 

اياد \ ولد او بنت او قرد المهم يكون سليم وبخير 

حمزة فى الزنزانة وقاعد بيتفرج على الصورة 

رامي \ دى حببتك 

حمزة \  دى روحى ومراتى وامى وابوية واخوية واختى دى كل حاجة فى حياتى
 
رامي \ ربنا يخليكو لبعض نام باة علشان فى طبور الصبح والى بيتاخر بيتعاقب
 
حمزة \ تصبحى على خير يا حببتى 

سلمي وهى وقفة فى البلكونة

سلمي \ تصبح على خير يا حبيبى

- فى الصباح حمزة بيصحى على صوت الجرز الصباحى وبيروح على طبور الصباح وبيدور على رامي ومش موجود وبيرجع على الزنزانه بتعتو ومبيكنش موجود
 
-- سلمي بتروح الشغل واول ما بتشوف عز بتتوتر اوى وبتتمالك نفسها 

عز \ صباح الخير يا سلمي 

سلمي \ اهلا عز اخبارك اية 

عز \ الحمد لله انتى الى عملة اية 

سلمي \ انا بخير لو فى اوراق مهمة لو سمحت دخلهالى 

-- سلمي اول لما بتدخل المكتب بتلقى ورد على المكتب
 
عز \ اية رايك 

سلمي \ ميرسى يا عز والله كلك زوق 

عز \ المهم عندى انك تكونى مرتاحة 

-- عز بيخرج و سلمي بترمى الورد فى السلة وبترجع تجيبو علشان ميشفهوش 

حمزة فى الزنزانة وبيقرا قران بيسمع صوت عالى من الحمام وبيقولو الاسعاف الاسعاف حمزة بيجرى يشوف فى اية بيشوف رامي نايم على الارض وفى دم حولية كتير ومبيتحركش و حمزة بيجرى علية 

حمزة \ رامي. رامي   رد عليا رد عليا يا صحبى مين الى عمل فيك كدة 

وبيشوف ابو موتة واقف بعيد مبتسم وفى سبحة فى ايدو وعمال يلعب بيها و حمزة من غير ميحس جرى علية وبداو يضربو بعض ورجاله ابو موتة بيضربو حمزة اوى و حمزة

 بيقع على الارض وبيضربو فية برجليهم و حمزة بيتالم اوى وكل ضربة بيتضربها بيشوف سلمي قدمه بتمدلو اديها

 وبتعيط والعساكر بتيجى وبيوقفوهم وبينقلو حمزة و رامي على المستشفى و حمزة مغما علية واول ما بيفوق بيسال على رامي  زميلو 

الممرضة \ اة الى جاى معاك من السجن دة مات 

-- حمزة بيتصدم وبيتعصب اوى وبيحاول يقف بس بيرجع ينام تانى علشان حس بوجع جامد فى صدرو 

الممرضة \ متتحركش فى ضاع عندك مكسور وممنوع تتحرك
 
-- حمزة بيعيط ومش عرفة بيعيط من اية من وجعو ولا من فقدان رامي ولا من بعدو عن سلمي و حمزة بيصرخ باعلا صوت عندو حتى الناس الى فى المستشفى استغربو من صوتو اوى علشان صوتو كلو وجع بطريقة تانية 

-- وبيدخل الدكتور وبيطلب من الممرضة انها تديلو منوم علشان ينام و حمزة بينام وفى عسكرى واقف على الباب 

-- سلمي فى الشغل و عز بيدخل عليها 

عز \ سلمي وقت الغداء تحبى نخرج نتغدا برة ونرجع 

سلمي \ اوكى خلينا نخرج 

-- عز و سلمي راحو على كافية وطلبو غداء وبيتغدو 

عز \ سلمي متتصوريش انا سعيد قد اية 

سلمي \ وانا انا برتاح لما بكون معاك اوى 

عز \ سلمي انا كنت عاوز اسالك سوال 

سلمي \  سؤال اية 

عز \ انتى هتطلقى من حمزة 

-- سلمي سمعت الكلمة دى والشوكة وقعت من اديها --

سلمي \ طلاق 

عز \ اة طلاق مدام مش هتقدرى تعيشى معاة تانى وعلشان الناس وكلمهم وانو مجرم ومينفعش تكونى على زمتو لحد دلوقتى 

سلمي \ اة طبعا هطلب الطلاق بس انا مستنية الفرصة المناسبة 

عز \ انا سعيد جدا بكلامك دة وفعلا دة القرار السليم 

-- عز بيمسك ايديها وبيبسها --

-- سلمي مش قدرة تستحمل وراحت على الحمام وفضلت تعيط   واتصلت بمرون وحكتلو على الى حصل 

عيسى \ احنا كدة مشيين مظبوط استحملى يا روحى استحملى 

-- سلمي قفلت مع مرون ورجعت لعز وبتلقى عز متوتر اوى 

سلمي \ فى اية مالك 

عز \ لا مفيش بس فى واحد صحبى فى المستشفى ولازم اروح 
 
سلمي \ اوكى وانا هرجع على الشغل 

-- عز ابتسم  وراح على المستشفى وبيشوف العسكرى واقف على الباب استنى لحد ما العسكرى نام ودخل لحمزة و حمزة نايم وراح لحد عندو وبيخبط لحمزة فى كتفو علشان يصحى و حمزة بيفتح عينو 

حمزة \ عز 

-- عز بيبتسم --

عز \ الف سلامة عليك 

حمزة \ روح من هنا مش عاوز اشوف حد 

عز \ بس كنت عاوز اسمعك حاجة مهمة 

حمزة \ روح من هنا يا عسكري يا دكتور 

-- عز بيحط ايدو على بوقه و حمزة مش قادر يتحرك خالص 
و عز بيطلع الموبيل من جيبو وبيسمع حمزة المقابلة الى كانت مع سلمي على الطلاق --

حمزة \ دة مش حقيقى انت كداب كداب روح من هنا رووووح 

-- والعسكرى بيسمع صوتو وبيدخل 

العسكرى \ انت اية الى دخلك هنا اخرج برة 

عز \ انا خارج بس عاوز اقولك حاجة سلمي ملكى انا فاهم فاهم 

حمزة بيتحرك من مكانو وبيقف وهو ماسك صدرو ووشو كلو احمر اوى والعسكرى بيخرج عز و عز بيضحك بصوت عالى --

حمزة \ كداب كداب ااااااااة اااااااااة 

-- والممرضة دخلت وبتساعد حمزة الى موجوع اوى وبتنيمو على السرير وهو منهار 

حمزة \ سلمي.  سلمي     سلمي 

-- وبيدخل الدكتور وبيديلو ابرة مهدىء وبينام والدكتور بيمنع اى حد يزوورو او يشوفه خالص و حمزة بينام وبيهلوس
 
حمزة \ لا يا سلمي لا سلمي سلمي

-- سلمي بتدخل الفيلا وبتلقى مرون بيجرى على السلم ونازل
 
سلمي \ مرون فى اية 

مرون \ تعالى معايا 

سلمي \ بابا فى حاجة قولى 

-- مرون مبيردش عليها ووخدها معاة بالعافية وبيركبها العربية وبتلقى اياد و هبة وابوها خرجين من الفيلا وبيجرو على عربيتهم 

-- سلمي قلبها بيدق جامد
 
سلمي \ مرون قولى فى اية اية الى حصل 

-- سلمي بتلقى السلسلة الى ولدت حمزة ادتهلها وقالت انها مش هتقلعو وقع منها  فى العربية سلمي شفتو ووطت جابت السلسلة ودموعها بتنزل 

سلمي \ حمزة 

-- مرون سمع كلامها وسرع ووصلو المستشفى و سلمي متكلمتش ومسكه السلسلة باديها الاتنين كانها مسكة طفل صغير اوى وبتعيط
 
مرون \ سلمي انزلى تعالى معايه 

سلمي \ حمزة 

مرون \ حمزة هنا تعالى 

سلمي بتبص على المستشفى بعينها الى مليانة دموع وعنيها بتلف حولين المستشفى وعنيها بتروح على شباك اوضة وحدة ودى فعلا الى فيها حمزة 

-- هبة و اياد و عاصم بيوصلو و هبة بتروح لسلمي وبتخدها وبتدخل المستشفى وبيسالو على اوضته بس بيمنعوهم من انهم يطلعو علشان ممنوع وكمان دة تحت الرقابة من السجن
 
سلمي \ انا لازم اشوفة لازم 

-- والممرضة بترحلهم 

الممرضة \ لو سمحتو اهدو شوية هو عندو ضلع مكسور ومش لازم يتوتر او يتعصب علشان كدة الدكتور مانع الى حد يدخل مهما كان مين 

سلمي \ لا انا لازم اشوفو بعينى لازم اسمع صوتو خلونى اشوفو
 
الممرضة /  انا ممكن اخليكى تشوفية بس من بعيد بس يا ريت مفيش حد يعمل شوشرة وانتى لوحدك 

عاصم \ روحى يا بنتى روحى ربنا معاة 

-- سلمي راحت وبتبص لحمزة من الايزاز وبتعيط

سلمي \ اية الى حصل 

الممرضة \ خناقة فى السجن 

سلمي \ وهو نايم دلوقتى 

الممرضة \ لا احنا ادنالو مهدىء علشان ينام 

سلمي بتعيط  \  كان بيتوجع 

الممرضة \ كان فى حد جالو هنا وبلغو خبر وحش وهو اتعصب اوى ومكنش عاوز يهدا لحد مدنالو مهدء

سلمي / شكلو اية الى جالو هنا

الممرضة / هو شاب عادى رفيع وطويل واسمرانى بس باين انو مبيحبهوش 

سلمي \ عز انا السبب انا عوزة ادخل عندو 

الممرضة \ لو سمحتى انتى كدة تازينى اهدى والله مينفعش 

سلمي \ ابوس ايديك خلينى المسو بس 

والممرضة خدت سلمي ودخلت عند حمزة و سلمي اقتربت منو وبتعيط وبتمسك ايدو و حمزة بيفتح عينو براحة وبيشوف سلمي قدمه

حمزة \ ابعدى عنى روحى من هنا

ليست هناك تعليقات