إبحث عن موضوع

رواية ادم و حواء الحلقه 36

🍎   الحلقة      ٣٦    🍎


 🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎

علي بيدخل و ريهام بتجرى علية وبتحضنو اوى وبتعيط 
 و شمس بتخرج من الاوضة وبتمسح دموعهاا وبتشوف زياد واقف مع الرجالة تحت و زياد بيبص لشمس وبيشوف دموعها وبيبص للارض بحزن و شمس بتنزل لزياد و زياد بيروح عليها بسرعة

شمس / زياد انا خايفة اوى على ريهام

زياد / انا متاكد ان فى حد تانى هيعمل حاااجة متقلقيش

زياد بياخد شمس بيطلعو على أوضة ريهام  و ريهام حضنة علي اوى وبتعيط

زياد / علي وجودك هناا غلط

علي / يعنى مش عوزنى كمان اودعهاا

وبتدخل والدت ريهام  وبتقف الباب وره وبتبص لريهام الى بتبعد عن حضن علي

علي/ طنط احنا

ام ريهام / خدها واهرب من هناا عربية زياد مستنية ورة البيت

زياد بيبتسم اوى

علي / مش فاهم

ام ريهام / كنت فاكرة انى بعمل لمصلحتها ومكنتش واثقة فيك بس المدة دي اتأكدت أن مينفعش اجني علي بنتي واخليها عايشة طول عمرها حزينة وانت ياا ابني انك تستحمل كل ده علشان انا وثقت فيك وترفض طلب بنتي انك تهرب معها اكدلي انك هتقدر تحافظ عليها سمحيني يا بنتى  

ريهام بتجرى على امها وبتحضنهاا

ام ريهام / بسرعة قبل ما يشفكو حد يلا من الشبااك فى سلم.

علي / انا مش عارف اشكرك ازااى

ام ريهام / خلى بالك من بنتى يلا روحو مفيش وقت لو عمها  لو شفكو هيقتلكو انتو الاربعة بعد ما الامور تهدى انا هعرف اوصلكو

وام ريهام بتحضن بنتها اوى علي بياخد ريهام وبينزلو من الشباك بسرعة و ورهم زياد و شمس وام ريهام بتخرج وبتقفل الباب بالمفتاح وبتنزل للضيوف وبتحاول تبتسم 
وبيروحو على عربية زياد بسرعة وبيشوفو طااهر واقف قدم العربية

طاهر / متخفوش اوى كدة علي فهمنى على كل حااجة وانا مبسوط علشان بنت عمى هتكون مبسوطة فى حياتها مع الانسان الى بتحبو

ريهام بتبص لعلي وبتروح على طاهر وبتحضنو اوى  و علي بيبعدها عنو

علي / ايييية مش للدرجة دى يعنى

زياد / خلونا نمشى يلاا

طاهر / لو ابويا شفكو اقرا الفاتحة على رحكو سلااام

علي / لمياء حلال عليك

وطاهر بيبتسم اوى  لعلي وبيتحركو بالعربية

.

            **********************************

مريم وليد وكارمن بيوصلو المستشفى وفى صحافة وتلفزيون و مريم مش عارفة تدخل المستشفى من الزحمة 
وبتصرخ وبتبعدهم بقوة من قدمها وبتدخل

 
المساعدة / اهلا مدام ريهام متقلقيش الدكتور قال انو بخيير 
هو هنااا

مريم بتدخل الاوضة الى فيها هاني وبتشوفو نايم على السرير وحولية اجهزة ومتركبلو محليل و بتقرب منو وبتلمس ايدو  و هاني بيحس بلمسة اديها بيفتح عنية بيشفهاا

هاني / مريم
 
مريم بتعيط وبتحضن هاني اوى و هاني بيحضنهاا وكارمن بتصورهم مبسوطة اوى  و وليد بياخد منها الموبيل وبيخرجو برة

وليد / انتى مجنونة

كارمن / للذاكرة بس اووف

.
    

.
            *********************************

فى اسوان

ام ريهام / علشان نشيل العاار من العيلة مفيش حل غير لميااء النااس متعرفش طاهر هيتجوز ميين من بنت اعمامو

منصور / ازااى يعنى يا مرات اخويا

طاهر / عمى منصور انا من زمان معجب بلميااء 
وانا دلوقتى بطلب اديها منك

لمياء وميساء وقفين ورى الباب بيسمعو ميساء ولمياء مصدومين

جابر / انا مش هسبهم ابدا انا هغسل عاارى بايدى

ام ريهام / لا انا الى غلطانة هو كان طالب اديها منى بس انا رفضت
 
جاسر / منصور اية رايك يا اخوياا  شرف العيلة

لمياء بتدخل وبتعيط

لميااء / لا شرف العيلة مش على حسابى انا

ولمياء بتروح على اوضتها وبتعيط

 
طاهر / عمى ادينى الموافقة وانا هقدر اقنع لمياء لو سمحت

منصور / انا  موافق

طاهر بيروح للمياء الاوضة وبيدخل  عليها من غير استاذان ولميااء بتظبط الحجاب بسرعة وبتمسح دموعها

طاهر / اسف انى دخلت من غير استازان

لمياء / حط فى بالك انا مش على كرسى الاحتياط لما تحتجها تنزلهاا الملعب

طاهر بيبتسم وبيقاعد قدمها  وبيطلع سيجاارة

لمياء / مش بحب التدخين

طاهر بيبصلها وبيبتسم وبيطفى السيجارة

طاهر / عارف

لمياء بترفع حوجبهاا الاتنين باستغراب 

طاهر / من سنتين لما كنا فى العمرة كلناا كنت قاعد وركي 
وسمعتك وانتى بتدعى ربنا انو يرزقك زوج يتقى ربنا فيكى 
صوت دعااكى دخل قلبى واحنا كنا فى اطهر مكان على الارض

مرة كنتى خارجة من الكلية وكنتى بتقولى لاصحاب انك عوزة تروحى تشترى حلوياات غربية

لميااء بتبص لطااهر اوى باستغراب

لمياء / وفى نفس اليوم لقيت طبق حلويات غربية قدم البيت

طاهر بيبتسم 

لميااء / انت الى جبتو

طاهر / مكنتش اقدر اشوفك انتى نفسك فى حااجة ومتكنش عندك

لمياء بتتكسف بتبص للارض

طاهر / انا بحبك من زماان فى صمت وكان امنية حياتى انك 
تحسى بيا وحاولت الفت نظرك ليا بس للاسف كل محاولاتى فاشلة يمكن مبعرفش اعبر عن الى جوياا.

لمياء / ولية كنت هتتجوز ريهام بنت عمى

 
طاهر / وافقت غصب عنى بس كنت متاكد ان ربنا معاايا ومش هيسبنى اتعذب بحبك طول حياتى

لمياء بتبص لطاهر اوى

طاهر/ انا بحبك يا لمياء تقبلى تتجوزينى
 
منصور بيدخل
 
منصور / طاهر خلى لميااء تفكر مستحيل اغصب عليها

لميااء / انا موفقة يا بابا

طاهر بيبتسم اوى

منصور / موفقة من كل قلبك

لمياء بتبص للارض وبتهز رسها بنعم  و طاهر بيحضن منصور عمو اوى ومبسوط اوى ومنصور وطاهر بيخرجو وميساء بتدخل الاوضة للميااء

جاسر / انا همشى المازوون

طاهر / لا يا والدى خلية

وجاسر بيبص لمنصور

منصور / الف مبرووك يا اخويااا

 وبيحضنو بعض والحريم بيزغرتوو وام ريهام مبسوطة اوى وبتنسحب وبتدخل الاوضة بتتصل بريهام وبطمنهم وبتتطمن عليهم

.
            **********************************

موبيل شمس بيرن

شمس / سرااج عمليين اية

سراج / ابتسام بتوالد وعوزة تشوفك

شمس / اييية بتوالد ازااى يعنى هى هى لسة فى السابع

سراج / تعالو بسرعة

زياد / شمس طمنينى فى اية

شمس / ابتسام بتولد دلوقتى زود السرعة بسرعة يا زياد

زياد / طب اهدى

ريهام / بس مش لسة بدرى عليهاا

شمس / مش عارفة

زياد بيبص لشمس قد اية هى قلقانة وبيمسك اديهاا بحب 
 و شمس بتبصلو

زياد / هتكون بخير

شمس بتقرب منو وبتحط دمغها على كتفو بحب

.
            **********************************

هاني فى الاوضة ونايم و مريم بتبصلو اوى وهو نايم 
وبتخرج وبتشوف وليد وكارمن وقفين برة

وليد / مش محتاجة اى حااجة انا قولت خلينا هنا يمكن تحتاجى حاجة

مريم بتحضن وليد اوى وليد مبسوط

مريم / شكرا يا اخوياا

وليد بيبسها من جبنهاا

مريم بتحضن كارمن اوى

كارمن / يعنى اختى الى سرقتو منناا

وليد بيضرب كارمن على دمغها وبيضحكو

وليد / هنروح احنا

مريم / انا جااية معاكو

وليد وكارمن بيبصو لبعض وبيبصو لمريم

وليد / وجوزك

مريم / مش محتجنى وكمان انا اطمنت علية

مريم بتحاول تكون قوية والموبيل بتعها بيرن وبيكون سراج 
وبيبلغها ان ابتسام بتولد

.
            **********************************

سراج فى المشتشفى واقف قدم أوضة الولادة وبيخرجو ابتسام وبيجرى عليهاا

سراج  / ابتساام حببتى

الدكتورة / حمدالله على سلامتهاا هى بخير هينقلوها على الاوضة
 
وبيخدو ابتساام وسراج بيقرب من الدكتورة

سراج / وابنى

الدكتور/هو فى الحضانة هو ضعيف بس شئ عادى اطفال 
الشهر السابع كدة متقلقش حمدالله على سلامتهم

وسراج بيحاول يهدى نفسو شوية وبيروح لابتسام و بعد نص ساعة ابتسام بتبدا تفوق

ابتساام / ابنى

سراج / حببتى حمدالله على السلامة

ابتسام / فين ابنى

سراج / حببتى متقلقيش هو فى الحضاانة

ابتساام / انا لازم اروح اشوف ابنى

سراج / ابتسام اهدى هتروحى فيين

وابتسام بتتالم لما بتحااول تتحرك

.
            **********************************

سهي فى البيت قاعدة قدم التلفزيون بملل والباب بيرن وبتروح بتبص من العين السحرية وبتشوف بوكية ورد
 قدمها و بتستغرب وبتفتح الباب

سهي بصرخة / محمود

سهي بتنط فى حضنو بسرعة وبتحضنو و بتاخد محمود جوة بسرعة وبترجع تحضنو تانى و محمود بيتالم

 سهي / اسفة اسفة انت خرجت من المستشفى امتى

محمود بيحط ايدو على خدها بحب وبيحضنهاا اوى

محمود / جيت من المستشفى عليكى على طول مقدرتش
 استنى

سهي / بس انت لازم تروح زمنهم قلقنين عليك

محمود بيدخل وبيقاعد مكانها قدم التلفزيون وبياكل من الاكل الى كانت بتاكل منو

سهي / محمود انت بتعمل اية لازم تروح دلوقتى

محمود / باة فى واحدة تطرد جوزهاا بالشكل دة روحى اعملى عصير لجوزك يلا اتحركى

سهي بتروح على المطبخ وبتجيب عصير وبتخرج

سهي / محمود قولى انت بتفكر فى اية

محمود بيمسكها من اديها وبيشدها وبتقاعد جمبو وبيلفلها وشو فى وشها

محمود / يعنى هعمل اية مراتى ووحشتينى جيت اشوفك

محمود بيحط ايدو على خدها باشتياق وبيقرب عليهاا وبيبسها من شفايفها و سهي بتبعد عنو بسرعة وبتقف بعيد وبتدية ضهرهاا  و محمود بيروح عليها وبيلفها لية

سهي / محمود

محمود /   انتى مراتى

سهي /  بلاش يا محمود بدل ما نندم بعد كدة خليهاا 
لما نحل كل مشكلتنا الاول

محمود بيقرب عليها وبيبسها من رقبتها  و سهي بتبعد محمود عنها

سهي / محمود ارجووك

محمود بيحس بالاهاانة منهاا وبيروح على بااب الشقة ولسة هيخرج  و سهي بتجرى علية بسرعة وبتوقفو

سهي / محمود استنى ارجووك حاول تفهمنى انا عوزة اليوم دة يكون يوم مميز بالنسبة لينا انا وانت.

محمود بيطبطب على اكتاف سهي وبيخرج بس باين علية مدايق  و سهي بتعيط

.
          **********************************

 
سارة وكل العيلة فى البيت

ام محمود / ازااى يخرج من المستشفى من غير ما يقول لحد فينا

سلمي / بس هيكون راح فيين

سارة قاعدة  مديقة زينب قاهدة بتلاعب بنتها ولا مهتمة علشان عارفة راح فين

ام محمود / زينب انتى تعرفى اخوكى فيين

زينب / انا لا ابدا بس الى اعرفو ان اخويا كبير كفاية

ام محمود / اخوكى كان هيروح مننا وانتى بتقولى كلام فارغ
 
زينب بتبص لبنتها وبتخدها وبتاخد لعبتها وبتخرج فى الجنينة و سارة بتبص لزينب اوى وعندها احساس قوى انو عند سهي اكيد و محمود بيدخل الفيلا وبينزل من التاكسى وزينب بتروح علية

زينب / حمدالله على السلامة

محمود / الله يسلمك وبيبص لجوليا بنت زينب وهى بتلعب وبيروح عليهاا

وزينب بتشلهاا لمحمود بيلاعبهاا

زينب / يلا سلمى على خاالو

سارة / كلها كام شهر وابن خالو يجى ويلعب معااكو هو كمان
 
محمود بيقلع بيلبس نضارة الشمس بتعتو تانى وبيبص وري
 على سارة

سارة / حمدالله على السلامة

محمود / الله يسلمك
 
سارة / طنط كانت قلقانة عليك لما عرفنا انك خرجت من المستشفى

محمود / كنت حاابب اعملها مفاجاة

محمود بيروح على الفيلاا وزينب مديقة اوى علشان سارة ان محمود بيعاملها ببرود واضح

.
.
            **********************************

شمس و زياد ومعهم ريهام و علي بيوصلو المستشفى وبيسالو على أوضة ابتسام وبييروحو على الاوضة 
شمس بتقف قدم الاوضة

شمس / زياد تفتكر ابتسام هتكون مبسوطة لو شافتنى

زياد / حببتى ومش هتكون مبسوطة لية

شمس بتنزل عيونها للارض  و زياد بيرفع عيونها فى عيونو

 
زياد / حببتى اكيد هى عندها حق انها تزعل بس خليكى 
متاكدة اننا معملناش حاجة غلط يمكن التوقيت مكنش مناسب بس اكيد مش هتقدر تغضب منك اكتر من كدة

ريهام / شمس انتى عارفة ابتسام بتحبك قد اية يلا خلونا نتطمن عليها

زياد بيفتح الباب وبيدخل هو و شمس و على و ريهام ورهم 
وو شمس منزلة رسها للارض من ابتساام

زياد / حمدالله على السلامة

شمس مبتتكلمش وبترفع عيونها لابتساام بتشوف ابتسام فاتحة دراعتهاا لشمس ودموعها بتنزل  و شمس بتجرى عليها وبتحضنهاا اوى

شمس / اكيد مش زعلانة منى

ابتسام / فرحتى بشفتك اكتر من فرحتى بشوفة ابنى

شمس بتحضنها اوى

سراج / خلاص باة هتخلونى اعيط ههههههة

والكل بيضحك

ريهام / فيين النونو

ابتسام بتبص لريهام وبتشفها بفستان الفرح

ابتسام / انتى هربتى من الفرح

ريهام / اة هربنا كلنا

ابتسام / طنط عملت اية

زياد / المفاجاة ان هى الى هربتناا كلناا

والكل بيضحك والممرضة بتدخل ومعاها النونو والكل بيروح علية وبيشفوة

الممرضة / لازم ترضعية الاول

وابتسام بتخدو فى حضنهاا  و سراج بيمسك ايدو

ابتسام / صغير اوى

زياد / الف مبرووك

سراج / عقبالك

شمس بتبص لزياد و زياد بيبصلها

.
            **********************************

هاني بيفتح عنية وبيشوف المساعدة بتعتو قدمه

هاني / فيين مريم

المساعدة / مش عارفة انا شفتها خرجة ومعاها اتنين من المستشفى.

هاني بيسند راسو بتعب

المساعدة / فى صحفيين واعلام برة عوزين يتطمنو عليك

هاني / مش عاوز اشوف حد سبينى لوحدى دلوقتى
وجهزيلى خروج من المستشفى

المساعدة / بس حضرتك تعبان ولازم ترتاح

هاني / سبينى لوحدى

والمساعدة بتخرج من الاوضة  و هاني بيحاول يتصل بمريم  و مريم الموبيل مقفول

.
            **********************************


ريهام بتكلم سهي قدم أوضة ابتسام

ريهام / لما اشوفك هحكيلك كل حااجة بس لما نعرف هنروح فين

سهي / انتى لازم تيجى حالا عندى

ريهام / لا بلاش مش عوزة ادايق والدك ووالدتك

سهي / ماما وبابا سافرو يلا يا ريهام انا مستنيكو
 
وبتخرج شمس من الاوضة وبتروح على ريهام وبتقاعد جمبها

ريهام / الحب دة متعب اوى يا شمس

شمس / بس حلو اوى

ريهام بتنام على كتف شمس بتعب وبيروحو عليهم زياد
 و علي ومعاهم عصير..

شمس / تسلم ايدك يا حبيبى

علي / ريهام احنا ممكن نروح المزرعة عن عمى المزرعة فاضية ومفهاش حد وعمى مسافر بس قبل دة كلو خلونا نروح عند اقرب مازون الاول

ريهام / بالسرعة دى

شمس / هتستنو اية تاانى

ريهام / سهي كلمتنى وقالتلى اننا ممكن نروح عندهاا اهلها مسافرين خلونا نروح ونفكر براحتناا الاول

.
            **********************************

محمود فى الاوضة بتعتو وسارة بتقرب منو

سارة / تحب اعملك عصير

محمود / لاا

سارة / محمود لية بتعاملنى بالطريقة دى انا عملتلك اية بس
 
محمود / سارة انا تعباان

سارة / انا كمان تعبانة زيك

محمود / يووة انا هخرج من هناا احسن

سارة / محمود استنى اسمعنى احنا منقدرش نتطلق علشان ابناا خلينا ناخد فرصة تانية ارجووك

وردة ✍️

ليست هناك تعليقات