إبحث عن موضوع

رواية ادم و حواء الحلقه 33

🍎   الحلقة     ٣٣  🍎

 🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎

زياد / نفسى تفضلى فى حضنى كدة طول العمر

شمس بتتكسف وبتخبى وشها فى حضنو و زياد بيضمها اوى
 
زياد / متعرفيش سعدتى دلوقتى قد اية

شمس / وانا كمان انت متعرفش انا كنت بتعذب قد اية من بعدك عنى كان فى احساس جوايا قوى انك مبتحبنيش وانك مجبور عليا

زياد بيحط ايدو على خدهاا 

زياد / كنت بتمنى بس ضحكة منك مجرد ضحكة بس
بس انتى عنادية اوى ودماغك دى اااة منهااا

شمس بتضحك  و زياد بيبسها من شفيفهاا

شمس / لازم ننزل

زياد / تق تق خلينا كدة

شمس / يلااا اكيد ريهام زعلانة انت نسيت احنا جيين 
هناا لية

شمس لسة هتقف زياد بيشدها على حضنو تانى

زياد / لا خليكى شوية كمان

زياد بيبسها  و شمس بتحط اديها على شفيفو.

شمس / ممكن كفاية باة كسل يلااا

شمس بتروح تاخد هدوم من شنطتها و زياد بيتفرج عليها 
وبيروح عليها وبيحضنها من ضهرهاا وبيبسها من رقبتها 
 و شمس بتلفو وبتدفو بعيد عنهاا وبتضحك وبتروح على الحمام بسرعة  و موبيل زياد بيرن وبتكون لينا

زياد / ليناا

لينا / فينك يا زياد قلقتنى عليك اوى مبتردش على الموبيل

زياد / انتو عاملين اية

لينا / سعود زعلان انك مرجعتش لحد دلوقتى

زياد / قولتلك عندى شغل مهم وانا معتمد علية فى كل حاجة هناك

لينا / يعنى اية

زياد / لينا لسة قدمي شوية حاجات هناا

لينا /ماشى يا زياد الى انت عوزو اعملو سلام

ولينا مديقة اوى من زياد

.

            **********************************

طاهر فى قسم الشرطة قاعد على مكتبو وبيدخل عسكرى ومعاة ورقة وبيحطها قدم طااهر و طاهر بيقراها وبيدايق اوى وبيرميها بعيد

طاهر / ازاى يفرجو عنو مدام التحقيق شغاال ازااى

العسكرى / الوسطى يا باشاا البلد هنا كلها كدة

طاهر / مفيش فايدة عمر ما البلد دى هتتعدل ابدا طول ما فيها واحد زى حمدان دة

.
  
..             **********************************

محمود فى المستشفى وعيونو على باب الاوضة وبتدخل سهي الاوضة و محمود  بيبتسم اوى لما بيشفها وبيفتحلها دراعاتو  و سهي بتروح علية وبتحضنو اوى

محمود / وحشتينى

سهي / انا هنا من بدرى بس كنت مستنية انهم كلهم يروحو انا مش عوزة اسببلك مشاكل اكتر من كدة

محمود بيحط ايدو على خدها بحنية وبيبسها من خدها وبيحضنها

محمود / انا مش هقدر ابعد عنك تانى

 والباب بيخبط و سهي بتبعد عن محمود  وبيدخل شابين 
ومعاهم مازون و سهي بتبص لمحمود

محمود / دة عادل ومعتز ولاد خالتى

سهي /محمود

محمود / مستحيل اخليكى تضيعى منى تانى

سهي/ محمود انا مستحيل اوافق على دة ابدا 

محمود بيمسك اديها

محمود / هتوفقى علشان احنا جربنا نبعد عن بعض اكتر من مرة بس مقدرنااش يا سهي

سهي / وبابا وماما

محمود / انا عرفت انهم سافرو لبنان

سهي بتبص لمحمود اوى

محمود / انا بعت عادل ومعتز البيت علشان يتكلمو مع والدتك وعرفو من البواب انهم مسافرين

سهي / محمود ارجووك انا خايفة

محمود / مدام احنا مع بعض مفيش خوف ابداا وكمان احنا مش هنعلن الجواز دة غير فى الوقت الى انتى تحددية 
مستعد اقف قدم اى حد علشانك

معتز / يلا يا عرووسة قبل ما حد يطب عليناا

محمود بيبص لمعتز بمعنى اسكت

محمود / مستعدة تتجوزينى

سهي بتبصلو اوى 

محمود /  مستعدة تتجوزينى

سهي بتمسك دموعهاا

سهي / اة مستعدة

محمود بيحضنهاا اوى ومعتز و عادل بيسقفو.

عادل / يلا اكتب الكتاب يا شيخ بسرعة

.

            **********************************

   

 لبنان

هاني بيدخل البيت و مريم قاعدة فى البلكونة  و هاني بيروح عليها وبيبسها من خدهاا

هاني / حببتى وحشتينى

مريم / هاني عوزة اتكلم معاك فى موضوع مهم

هاني / ممكن تاجلى الموضوع دة انا تعبان اوى وعاوز انام بقالى يومين بصور ومنمتش ابدا

مريم / هاني انا هرجع مصر

هاني بيقف مصدوم

هاني / اية ترجعى مصر اززاى يعنى

مريم / انا زهقت اوى انت بتفضل باليومين فى الاستوديو 
وانا هنااا زهقت حاسة انى ميتة ولما بترجع بتنام وبتصحى بتروح على الاستوديو تانى

هاني / حببتى انتى عارفة انى مشغول شوية

مريم / خلاص انا تعبت تعبت اوى انت قولى اخر مرة انا وانت كنا قاعدنا ناكل مع بعض امتى ولا اخر مرة انت قولتلى كلمة حلوة انا تعبانة مش عارفة انام مش عارفة ارتااح وانت مش حاسس بيا

هاني / حببتى اوعدك اخر الاسبوع اخدك ونخرج نتمشى شوية فى البلد

مريم / انت كام مرة قلتلى الكلام دة

هاني / اعمل اية الشغل

مريم / وانا فيين من حياتك انا فيين

هاني بيحضنها اوى

هاني / انتى كل حياتى انا مقدرش ابعد عنك ابدا سمحينى 
انا عارف انى مقصر معاكى جدا وانك اتحملتى كتيير بس اصبرى علياا انا هحاول اظبط موعيدى من تانى

هاني بيمسحلها دموعهاا و مريم بتضمو اوى و هاني بيضمهاا


            **********************************

سهي مع محمود فى المستشفى

سهي / انا مش مصدقة ازااى سمعت كلامك احنا دلوقتى متجوزين

محمود بيبوس اديهاا الاتنين وبيمشى اصابعة بين خصلات شعرها الطويل

سهي / انتى مراتى متتخيليش فرحتى قد اية دلوقت

سهي بتحضن محمود اوى

سهي / بحبك بحبك اوى

محمود بيضمها اوى وبتدخل  زينب اخت محمود الكبيرة  متجوزة فى دبى  ومعاها بنت 

زينب / محمود

سهي بتبعد عن محمود بسرعة ومتوترة اوى

محمود / زينب انتى وصلتى امتى

وزينب بتروح على اخوها وبتحضنو اوى

زينب / عوزنى اعرف انك عملت حاادثة ومجيش اطمن عليك

محمود / اصل ياما اتصلت بيكى وطلبت منك المساعدة كتيير

زينب بتبص لسهي و سهي بتبص للارض بخوف

زينب / انتى سهي

سهي بتتخض وبتبص لزينب اوى

محمود / زينب سهي مراتى

سهي بتبص لمحمود  و زينب بتحط اديها على شفيفهاا بتبص لمحمود

زينب / انتو اتجوزتو

محمود بيمسك ايد سهي وبيقربها منو

محمود / هو دة الحل الوحيد

سهي دموعها بتنزل وزينب بتبصلها اوى

زينب / ورد فعل بابا اية

محمود بحزن

محمود / مفيش حد يعرف اننا اتجوزنا غيرك انتى وحتى اهل سهي ميعرفوش لسة

 سهي وبتحااول تحبس دموعهاا انها متنزلش

زينب / يعنى دة حل للمشكة بالنسبة ليكو

محمود / زينب متخلنيش اندم انى قولتلك اصلااا

زينب ريحة جااية فى الاوضة ومتعصبة

زينب / وهتعملو اية

محمود / هنفضل مخبين جوزنا لحد ما كل حااجة تتصلح
 
زينب / ولية متستنوش لحد ما تحلو المشاكل دى

سهي / انا عارفة انك بتفكرى فيا تفكير وحش بس والله احنا 
حاولنا نبعد عن بعض كتيير بس مفيش فايدة المشاكل كانت بتزيد مش بتتحل

سهي بتعيط وزينب بتروح عليهاا وبتحضنهاا اوى

زينب / اهدى خلاص

زينب بتمسح دموع سهي

زينب / بقي فى عروسة حلوة كدة تعيط يوم فرحهاا برضو

سهي بتبتسم اوى بخجل  و محمود مبسوط ان زينب اتفهمت مشاعرهم

            

.
            **********************************

.

ابتسام فى الشركة فى مكتب سراج وسراج بيدخل المكتب

سراج / انتى لسة هناا انتى قولتى هم ساعتين بس

ابتسام / والله بمل اوى من البيت لوحدى خليني هنا بلييز

سراج / ابتساام انتى فضلك شهرين على الولادة ودول 
اصعب شهرين فى الحمل يلااا خلينى اوصلك على البيت

والسكرتيرة بتدخل المكتب

السكرتيرة /بش مهندس فى عملاء طلبين البش مهندسة ابتسام

ابتسام بتبتسم لسرااج اوى

ابتساام / بلييز بليييز

سراج / قدمك نص سااعة

ابتسام / اوكى قللهم جاية حاالا خديهم على أوضة  الاجتماعات

والسكرتيرة بتخرج وابتسام بتبوس سراج من خدو

سراج / نص سااعة بس انتى فاهمة

ابتسام / فاهمة فاهمة ياحبيبى

وابتسام بتخرج من المكتب بسرعة ومبسوطة وسراج بيقاعد 
على مكتبو وبيشوف الاوراق الى على المكتب

            **********************************


مريم فى بتروح الاستوديو لهاني وبتقابل المساعدة

المساعدة / اهلا مدام مريم

مريم / هاني فى اوضته
 
المساعدة / اة بس معاة ضيوف

مريم / اوكى هستني هناا

مريم بتقاعد فى الاستقبال وبتلعب فى الموبيل  و هاني قاعد فى اوضته ومعااة صحفية بتعمل معااة حواار

 
الصحفية /انا مبسووطة جداا انى اتعرفت على فناان كبير زى حضرتك

هاني / بس ياريت تبعتيلى الحوار الاول قبل ما تنزلية

الصحفية / اكيد لازم امشى

هاني بيخرج معااها لحد برة و بيشوف مريم  و مريم بتشوفو ولسة بتروح علية هاني بيدور وشو كانو ميعرفهاش وبيسلم على الصحفية وبتمشى وبيرجع بيبص لمريم وبيبتسم

هاني / حببتى انتى مقولتيش انك جااية النهاردة

مريم بتبصلو اوى وبتاخد شنطتهاا وبتمشى  و هاني بيحط ايدو على دماغو وبينفخ وبيروح وره بسرعة وبيوقفهاا قدم الاستوديو

هاني / مريم ريحة فيين

مريم / ابعد عنى

هاني / طب ممكن اعرف انتى زعلانة لية دلوقتى

مريم بتبصلو اوى ودموعهاا بتنزل  و هاني بيبصلهاا اوى بحزن  و مريم بتسحب اديهاا من ايدو بهدوء وبتمشى بعيد عنو  و هاني واقف بيبصلهاا وهى ماشية بحزن

            **********************************

سهي فى البيت بتكلم محمود فى التليفون

محمود / المفروض انك تكونى جمبى دلوقتى

سهي / وحشتنى

محمود /وانتى كمان وحشتينى وحشتينى وحشتينى

سلمي بتدخل الاوضة

محمود / انا هكلمك تانى سلام

سهي بتفهم ان فى حد دخل الاوضة و مبسوطة اوى وبتلف فى الاوضة وطايرة من الفرحة وبتلمح صورة ابوها وامهاا وبتفكر فى رد فعلهم لما يعرفو وبتدايق اوى

            **********************************

زياد و شمس بينزلو تحت

زياد / مالك ايدك بتترعش لية

شمس / مش عارفة حسة بتوتر كان الناس كلها بتبصلى

زياد بيضربها على دمغها

زياد / هبلة

زياد / ابو شكلك

ريهام / شمس بتعملو اية دة كلو

شمس بتبص لزياد

شمس / يعنى هنكون بنعمل اية

ريهام / تعالى معاية بسرعة

ريهام بتاخد شمس من اديهاا وبيروحو بعيد  و لمياء بتشوف زياد واقف بتشاور لميسااء

لمياء / ميين دة صاحب طاهر

ميساء / لا دة جوز صحبت ريهام جين علشان يحضروالفرح
 
لمياء بتبص لزياد اوى من بعيد و زياد بيتكلم فى التلفون وبيخرج برة فى السااحة

زياد / لااا كلم مهندس الصيانة وهو هيتصرف لااا مش مش عاوز اسمع ان فى اى حااجة اتاخرت انت فااهم
 
زياد بيقفل التلفون و شمس بتكون وقفة ورى وبيبصلهاا

شمس / شغلك اتعطل بسببى انا الى دخلتك فى مشكلة ريهام  و علي

زياد بيقرب منها وبيلمس طرطيف شعرهاا وبيبتسم

 
زياد / انا دلوقتى فى اسعد ايام حياتى علشان قريب منك

شمس بتبص حوليها بقلق

شمس / زياد حد يشفناا

زياد بيقرب منها بيبسها من خدهاا

شمس / زياد

زياد بيضحك اوى وبيقرصها من خدها و شمس بتضربو على صدرو و علي بيروح عليهم  و شمس بتقرب من زياد

شمس / اتكلم مع علي شوية مدايق

علي / سيبين الفرح جوة ووقفين هناا لية مش هتروحو تبركو للعريس

شمس بتبص لعلي بحزن

زياد / انا هخرج اتمشى مع ريهام

زياد / ماشى يا حببتى

شمس بتبص لزياد وبتبتسم وبتمشى

زياد / ممكن اعرف انت مدايق نفسك لية اوى كدة انت جيت
 هناا وعارف ان دة كلو هيحصل

علي بيخبط على صدرو

علي / دة مش مرتااح ابداا بداا يا زياد

وفجاة فى عربية بتقف بتوصل قدم البيت وبتضرب برشااش
 رصاص كتيير والكل بيصرخ والعربية بتتهرب
 
زياد / شمس شمس

علي / ريهام ريهام

وبيجرو هما الاتنين بسرعة على برة البيت زى المجنين 
وبيشوفو شمس و ريهام وقعين على الارض جمب البيت 
 و زياد بيجرى على شمس بسرعة

زياد / شمس

وردة ✍️

ليست هناك تعليقات