إبحث عن موضوع

رواية ادم و حواء الحلقه 19

🍎.   الحلقة    ١٩   🍎

🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎

 

شمس / انا لا ابدا اكيد كان فى يوم من الايام هيسافرو 
بس علشان اتعودنا على لينا وفهد

مريم / زياد هو كمان

شمس بتبص لمريم

مريم / اوعى تفكرى ان انا عامية ولا هبلة ومش حاسة

شمس/  بتقصدى اية

مريم / عارفة انك معجبة بزياد ومش مجرد اعجاب بس كمان

شمس / انا هروح اخد شور انا مش مطرة اسمع منك الكلام دة

شمس بتدخل على الحمام بسرعة وبتدايق اوى وبتشغل صوت الدوش وبتقاعد على البانيو وبتفتكر لحظة لما زياد انقذها من العربية ونظراتو ليها ونظرتها لية

عند ابتساام

سراج و هاني بيلعبو بلستيشن مع بعض وبيضحكو

ابتسام / سراج

سراج / نعم ياحببتى

ابتسام / روح اتصل بمحل السمك شوفو اتاخر لية
 
سراج / حاضر بعد الجيم دة بس

شمس / ابتسام فى رحلة فى المعهد كنت حبة اروح مع زميلى

مريم / شمس ريحى نفسك النوع دة من الرحلات بتكون مش تمام

شمس / ريهام هتكون معايا و سهي كمان ومحمد و علي
كلهم طلعين الا انا يعنى عوزانى اقولهم انى مش هروح معاهم علشان اخواتى خايفين عليا

ابتسام / ممكن بهدوء شوية وفهمونى

شمس / دى رحلة سفاري يعنى خيم وبدو وكدة يعنى

الجرز بيرن

ابتسام / سراج السمك وصل ممكن بقي تسيب الى فى ايك 
وتفتح الباب على الاقل

سراج بيروح يفتح الباب وبيكون الاكل

شمس / افهم من كدة انكو مش موفقين
 
ابتسام / حببتى مش حكاية اننا موفقين او لاا بس احنا خايفين عليكى

شمس / انا كبيرة كفااية

وسراج بيدخلهم المطبخ

سراج / اتفضلو الاكل اتصلى بلينا وشفيهم هما فين دلوقتى

ولسة ابتسام بتمسك الموبيل والجرز بيرن

شمس / وصلو خلاص

مريم بتروح تفتح الباب وبتكون لينا وفهد  و مريم بتسلم على لينا

لينا / سعود مش هيعرف يجى لازم يخلص شوية حاجات 
قبل السفر
 
شمس بتسمع لينا بتدايق وى وبتحط الاطباق على السفرة

شمس / اهلا لينا يلا الاكل جااهز

ابتسام / وفين زياد

شمس / مشغول هو كمان اكيد سعيد انو هيرجع السعودية

لينا/ زياد بيركن العربية

مريم بتبص لشمس الى كانت هتوقع المعالق  والباب بيخبط وبيكون زياد و شمس بتروح على المطبخ بسرعة وبتاخد نفس عميق

شمس / اهدى اهدى يا شمس اهدى

ابتسام / شمس يلا الكل على السفرة
 
شمس بتخرج مع ابتسام وبتبص لزياد و زياد بيتكلم مع هاني وسراج وبيضحكو  ومتجاهل وجودها خالص

ابتسام / شمس انتى مبتكليش لية

زياد بيبص لشمس و شمس بتبصلو

مريم / متفتكريش انك لما متكليش اننا هنوافق انك تروحى 
انتى كبرتى على الحركات دى

شمس / لاياشيخة

مريم بتضحك اوى

هاني / فى اية مالك يا شمس باين عليكى متغيرة النهاردة

زياد مهتم بالاكل ومتجاهل الكلام خالص  و شمس بتكلم نفسها

شمس / بياكل كانو اخر مرة هياكل فيهاا اة مبسوط انو هيسافر طبعاا

مريم / فى رحلة سفارى فى المعهد عندهم والهانم عوزة تروح

هاني / متروح دى بتكون جميلة جدا

مريم / لاياشيخ

سراج / لافعلا يا شمس بلاش فى الاماكن دى بتحصل حاجات مش تمام وكمان مفيش شبكة اننا نتصل بيكى ونتطمن عليكى

شمس / انا زميلى معايا ريهام و علي ومحمد

زياد اول ما شمس بتقول محمد بيبصلها اخيرا عرفت نقطة ضعفو  و بتبتسم وبترفع حوجبها زيو

شمس / وانا متاكدة انى هكون بامان معاهم

لينا / بلاش يا شمس فعلا

سراج / هاني انت كنت بتقول ماجل حفلاتك لاخر السنة

ممكن تاخد مريم وتطلعو مع بعض

هاني / بس للاسف سفرية لبنان لازم اشوف موضوع العقد

شمس / بليييز انا بجد حبة ارووح

سراج / لو مكنتش ابتسام تعبانة كنت رحنا معاكى

لينا بتبص لزياد الى مركز فى الاكل اوى

لينا / زياد اية رايك انك تروح مع شمس وتكون غيرت جو من ضغط الشغل

زياد بيبص لليناا

زياد / لا عندى شغل كتيير ومش فاضى للتفاهات دى

والكل بيبص لزياد باستغراب  و شمس بتتنرفز

شمس / تفاهات بالنسبالك بس حاجة مهمة بالنسبة لياا

شمس بتروح على المطبخ ومديقة اوى

لينا / زياد لية عملت كدة

زياد / اسف ياجماعة مكنتش اقصد

شمس متنرفزة اوى وبتغسل الاطباق

شمس / تفاهات اة تفاهات ماشى دب ومغروور وغبى كمان

زياد واقف ورى شمس ووبيسمعهاا

شمس / مفكر نفسو هو متحكم فى الكون يعنى انا مش عوزة مساعدة منو اصلااا ماشى اصبر عليا  يا زياد

زياد / هتعملى اية يعنى

شمس بتتخض وبتبصلو اوى

شمس / انت اية الى دخلك هنااا

زياد / مفيش عاوز مياة

شمس بتجيب زياد مياة وبتحطها على التربيظة بغضب وبتبعد  و زياد بيشرب مياة  و ابتسام بتدخل

ابتسام / شمس روحى ساعدى مريم فى السفرة وانا 
هعمل الشااى شايك اية يا زياد

زياد / لا شكرا انا لازم اروح عندى مشوار مهم

ولينا بتدخل المطبخ

لينا / هتروح

زياد/ اة ساعة وهاجى اخدك

شمس بتاخد الاطباق من مريم

شمس / خليك انت مرتاح لينا هترجع معايا انا و مريم
بلاش تجهد نفسك لازم ترتاح علشان السفر ياريت تكون جهزت كل حاجة

زياد / لا متقلقيش كل حاجة جاهزة بعد ازنكو

زياد بيخرج وبيروح على هاني وسراج وبيسلم عليهم  و لينا فى المطبخ مع البنات وبيبصو لشمس اوى

لينا / انا مش فاهمة لية انتى و زياد كدة

شمس / انا هو انا عملت حااجة

لينا / حاسة انكو بتحولو تجرحو بعض ومبتخدوش بلكو انكو انتو بتجرحو نفسكو الاول

شمس بتبص للينا اوى وبتخرج من المطبخ وبتروح 
تقاعد جمب سراج و هاني وهما بيتفرجو على التلفزيون
و بتفكر فى كلام ليناا و زياد فى العربية بتعتو ومدايق اوى

.
            **********************************

محمود بيغير هدومه وسارة بتدخل
 
سارة / محمود طلبتنى

محمود/ تقدرى تيجى معايا الحفلة النهاردة لو مش عوزة عاادى

سارة / بس والدتك عزمة اصحابها فى النادى

محمود / اوكى عادى

سارة بتروح علية وبتظبطلو الجرافتا بتعتو

سارة / بس لو مهمة الحفلة دى بالنسبالك معنديش اى مانع

محمود / هى مهمة بس مش حابب تكونى ريحة غصب عنك
 
سارة / مدام معااك هكون مبسوطة اكييد لو فى اى مكان
 
محمود بيبص لسارة اوى  و سارة نسيت نفسهاا والكلام طلع عفوى اوى منها

سارة/ انا انا ثوانى وهكون جاهزة

محمود / هستنكي تحت

محمود بياخد جاكيد البدلة بتعتو وبيخرج وبيفتكر كلام سارة   و سارة بتقاعد على السرير وبتضم اديها على صدرهاا ودموعها بتنزل

.
            **********************************

مريم بتقاعد جمب هاني

هاني / حببتى اية رايك نحدد ميعاد كتب الكتاب

مريم / نعم

هاني / اكيد مش هنفضل مخطوبين كدة طول العمر

مريم / بس لسة بدرى يعنى انا مش جاهزة حالياا

هاني / يعنى اية مش جاهزة يعنى

مريم / ممكن نتكلم فى الموضوع دة بعديين يعنى

هاني بيمسك ايد مريم وبيتنهد و مريم بتسحب اديها بسرعة وابتسام بتشفهم وبتبتسم  و مريم بتتكسف اوى

.
            **********************************

فى الصباح

 شمس قاعدة فى البلكونة مديقة و مريم بتروح عليها

مريم / انتى صحيتى بدرى لية كد

شمس / مفيش

مريم / انتى زعلانة علشان الرحلة دى

شمس / تق تق

مريم بتضحك وبتبسها من خدها

مريم / انا هكلم ابتسام وهقنعها و ترروحى مدام انتى حبة اوى كدة

شمس بتضحك وبتحضن مريم اوى

شمس / ربنا يخليكى ليا ياارب

مريم / خلينا نروح للينا نشفهم قبل ما يروحو

شمس / يعنى خلاص هيروحو

مريم / اة المفروض الطيارة الساعة ١٠

شمس و مريم بيروحو على شقة زياد و زياد بيفتح الباب 
 و شمس بتنزل عيونها للارض

زياد / اتفضلو

مريم / خلاص مسافريين

سعود بخرج الشنط من الاوضة ولينا بتلف الحجاب و بتروح على شمس و مريم

لينا / هتوحشونى

شمس / مش هتنسينا وهتيجى تانى

لينا / اكيد انا ليا مين غيركو بس

شمس دموعها بتنزل وبتمسحها بسرعة ولينا بتقرب من شمس اوى وبصوت واطى

لينا / زياد امانة عندك يا شمس

شمس بتبص للينا وبتبص لزياد الى بيلاعب فهد

سعود / لينا خلينا نتحرك علشان الطريق

شمس / انت مش هتسافر معاهم

زياد بيبصلها وبياخد شنطة لينا وبيخرج

لينا / لا الى زياد  جاى علشانو هناا لسة موصلش لة

شمس / مش فاهمة

لينا / اشوف وشك على خير

وبيخرجو كلهم برة و شمس بتروح على فهد وبتبوسو

فهد / مش هتيجى معانا

شمس / لاياحبيبى بس انت هتبقي تيجى تانى صح

لينا / ومين يعلم يمكن انتى الى تيجى
 
مريم / خلى بالك من نفسك وطمنينا عليكى
 
زياد واقف مستني الاسنسير وبتخرج ريهام من الاسنسير

ريهام/ هاى مين مسافر

شمس / لينا و جوزها مسفرين

ريهام / انتو خلاص هتروحو

ريهام بتسلم على لينا

ريهام / اسفة مقدرتش اتعرف عليكى كويس بس ان شاء الله المرة الجاية نجلس مع بعض اكتر

مريم / وانتى جااية من الصبح لية

ريهام / اول ما شمس بعتتلى رسالة انك وافقتى انها تروح معانا مقدرتش استحمل وكلمت علي ومحمد

زياد بيبص لشمس اوى و شمس بتبصلو وبتبتسم

زياد / لينا خلينا نروح يلااا

ولينا بتسلم على البنات تانى وبتدخل الاسنسير مع سعود.
 و زياد والبنات بيدخلو الشقة و شمس و ريهام فرحنين اوى انهم هيروحو الرحلة بتاعت المعهد

.
            **********************************

محمود بيتكلم فى التليفون فى الجنينة ومبسوط جدا

سارة / محمود القهوة

محمود بيمسك ايد سارة ومبسوط اوى

محمود / شكرا سارة على كل حااجة

سارة/ على اية

محمود / كفاية وقفتك جمبى فى الحفلة كنتى فعلا سند لياا ومرات الوزير بتشكر فيكى اوى هو لسة مكلمنى وعازمنا انا وانتى على العشاء بكرة

سارة / ربنا يوفقك انت بتتعب ودى نتيجة تعبك

محمود بحركة عفوية منو بيحضن سارة اوى ومبسوط

سلمي / الله الله اية الحب الى على الصبح كدة

سارة بتتحرج اوى

سارة / انا هروح اجهز نفسى علشان اروح لماما شوية

محمود / جهزى نفسك هوصلك معايا

سارة / حاضر

وسارة بتمشى و محمود بيبص عليها اوى

سهي / اية بتبصلها كانك اول مرة تشفها
 
محمود / لاول مرة بشفها بنظرة تانية خالص سارة زكية وحنونة وجدعة وبميت راجل كمان

سلمي / اقول حب

محمود / قولى صداقة قوية

محمود بيلبس نضارة الشمس بتعتو وبيروح على العربية

.
            **********************************

سهي بتكلم شمس و ريهام

سهي / انا جهزت الشنطة من من بدرى

ريهام /شمس كمان بتجهز الشنطة

سهي / ماما بتنادى عليا سلام

شمس / ريهام سهي زعلانة اوى لية الفترة دى

ريهام /الى بتعملو  مفيش اى بنت تقدر تعملو بسهولة

شمس / مش فاهمة

ريهام بتحكى لشمس على سهي

.
            **********************************

زياد فى الشركة خلصت التجديدات من بعد الحريق
 
زياد / استنى نوع الازاز دة مش كويس غيروو بسرعة
 
العامل / بس دة اجود نوع يافندم

زياد / انا قولتلك تغيرو يعنى تغيروو اتحرك

هاني / زياد

زياد بيبص ورى بيشوف هاني

زياد / اهلا بيك

هاني / قولت بما انى قريب منك قلت اجى نتكلم مع بعض انا وانت

زياد / فى حاجة حصلت

هاني / لا ابدا خلينا نقاعد ونتكلم مع بعض

زياد / اتفضل على مكتبى

زياد بيشاول لعامل

زياد / اتنين قهوة بسرعة

هاني / الشركة حلوة اوى دة تصميم سراج
 
زياد / اة انا تعبتو معايا المدة الى فاتت دى

هاني بيبص على المكتب وبيتفرج

زياد / بس اكيد انت مش جاى علشان تتفرج على الشركة وبس

هاني / يعنى ادخل فى الموضوع

زياد / ياريت بصراحة انا اتوترت

وبتدخل القهوة والعامل بيخرج

هاني / باختصار شديد شمس

زياد بيلعب في دقنو بتوتر

هاني / باختصار اكتر علشان وشك ميحمرش اكتر من كدة 
انت بتحبها

زياد / يعنى حصل حاجة علشان تسالنى السؤال دة

هاني / انا شايف ان فى مشاعر حلوة بنكو بس المشاعر دى 
بتخرج عن طريق التجريح

زياد بيبص لهاني اوى

هاني / شمس لسة مراتك لحد دلوقتى فلو فى نية الجواز دة 
ميكنش على ورق بس فياريت تتكلم قبل مايفوت الاوان

زياد / انا فعلا معجب بشمس

هاني / معجب بس

زياد / لا يعنى انا بحبها

هاني / ايوة كدة كنت متاكد

زياد / بس انا طريقى غير طريق شمس بحاول اكتر من مرة 
اشدها فى طريقى بس هى مصرة انهاا تمشى فى طرقها

هاني / زياد مدام فى حب بنكو اى طريق تهمشوة هيكون طريق السعادة وكمان ممكن تصنعو طريق جديد ليكو انتو الاتنين

زياد / بس انا مش متاكد من مشاعر شمس

هاني / اسالهاا

زياد / كل لما يكون فى فرصة انى اعبرها عن مشاعرى 
بتيجى حااجة تلغبط كل حاجة

ريهام /بكرة شمس مسافرة رحلة المعهد لية انت متروحش معاها وهيكون هناك فى وقت كفاية انكو تتكلمو مع بعض والهدوء هيساعد فى كدة

زياد / للاسف انت شايف الشركة وبكرة الافتتاح مقدرش اسيب دة كلو امشى وخصوصا ان سعود سافر

.
            **********************************

فى الليل

شمس بتجهز شنطتها و مريم بتدخل الاوضة
 
مريم / شمس متنسيش لازم تخدى هدوم تقيلة الجو برد اوى

شمس / متقلقيش انا اخت كل حااجة

مريم / هتوحشينى الاربع ايام دول مش عارفة هيعشهم من غير الدوشة الى بتعمليها كل يوم الصبح ازااى
 
شمس بتحضن مريم

شمس / خلى بالك من نفسك انتى كمان

مريم / انا مش عارفة وافقت ازااى بس

شمس / شربتك حاجة اصفرة هههههة

مريم / يلا نامى علشان تصحى بدرى انا جهزتك شنطة صغيرة

شمس/ شنطة

مريم / يعنى لوازم الاكل واكيد العسل بتاعك
 
شمس / ربنا يخليكى ليا يا احن اخت فى الدنيا

مريم / يلا تصبحى على خير

مريم بتخرج و شمس بتبص فى الساعة

شمس / ياترى رجع الشقة ولا لسة برة

شمس بتخرج البلكونة وبتبص قدم العمارة والعربية مش موجودة

شمس / عربيتو مش هناا اكيد لسة فى الشغل وانا قلقانة علية لية وانا مالى

وبتروح على اوضتها

.

            **********************************

فى الصبااح

مريم / شمس شمس ريهام مستنية تحت يلا علشان هتتاخرى كدة

شمس بتخرج من اوضتها
 
شمس / انا خلصت خلاص

مريم / خلى بالك من نفسك وخليكى مع باقى الطلبة
متبعديش عنهم

شمس / حاضر سلام سلام

شمس بتخرج من الشقة وبتبص على شقة زياد

شمس بصوت عاالى / مريم سلميلى على ابتساام اوى

شمس بتحاول تخلى زياد يسمع صوتها عوزة تشوفو قبل ما تروح و بتفتح الاسنسير وبتقف شوية وبتبص على الشقة اوى بحزن وبتنزل وبتشوف ان عربية زياد مش موجودة فى مكانها

علي / شمس يلا هنتاخر

محمد بيروح على شمس وبياخد منها الشنطة.

محمد / دة كلو تاخيير يلا الاتوبيس هيتحرك كمان نص ساعة

شمس بتبص على شباك أوضة زياد  و ريهام فى عربية محمد هى و علي.

 
ريهام / شمس يلا مستنية اية

شمس / سهي فيين

محمد / اتصلت وقالت انها هتروح على الاتوبيس

شمس بتركب العربية جمب محمد وعنيها على شباك زياد ومديقة اوى

ريهام / يااة انا حاسة انى بحلم

شمس مبتتكلمش ابدا

محمد / اية مالك فى اية

شمس / لا مفيش حاجة

وبيكملو طرقهم وبيروحو على الاتوبيس وباقى الطلاب كلهم موجودين والكل مبسوط اوى

ريهام / وااو هادى معانا

محمد / لااا مسيو ايمن كمان يووة انا مبحبش الشخص دة ابدا

ريهام / لية دة شخصية وجنتل كدة ووسيم كمان

علي/ تحبى اروح اطلبلك ايدو لوعوزة

ريهام بتضحك اوى  و شمس بتبص فى الموبيل بتعها

محمد / اية مستنية اتصال

شمس / لا ابدا

محمد / انا عوزك فى الرحلة دى متركزيش فى اى حااجة غيرى انا انتى فاهمة انا هنسيكى اى حااجة

شمس / محمد انا كنت عوزة اتكلم معاك فى موضوع

محمد / لو حاجة تزعل بلاش خليها بعد الرحلة

شمس / بس

محمد / شمس الرحلة دى هتفرق كتير معانا

مشرف الرحلة بينزل من العربية

المشرف/ ياشبااب يلا الكل فى مكانو كل واحد هيقاعد على حسب رقم الكرسي الى فى الكشف مش عاوز اى مشااكل ورحلة سعيدة

والكل بيطلع الاتوبيس

ريهام / شمس انتى الكرسي بتاعم رقم كام

شمس/ رقم ٣٠ اهو هنااك

علي / معنا كدة ان البنات فى اتجاة والشباب فى اتجااة

والكل بيضحك

ايمن / ياشباب من غير خفة دم كتيير اة البنات فى اتجااة والشباب فى اتجاة يلا كل واحد فى الكرسي بتاعو

علي ومحمد بيقاعدو جمب بعض  و ريهام و شمس بيقاعدو ورى بعض سهي بتطلع والكرسي بتعها جمب ريهام

 
شمس / اية دة انا لوحدى يعنى

محمد / يكون احسن بس الاتوبيس يتحرك وهاجى اقاعد جمبك

سهي / احسن حااجة عملوها انهم فرقونا عنكو

ريهام / كدة ناخد راحتنا اكتر

علي بيبعت بوسة لريهام فى الهوى و ريهام بتطلع لسنها لعلي وبيضحكو

الكل فى الاتوبيس الشباب / احنا مستنين اية

هادى / اسف ياشباب فى شخص لسة موصلش

زياد/ اسف على التاخيير

وردة ✍️

ليست هناك تعليقات