إبحث عن موضوع

رواية ادم و حواء الحلقه 16

🍎   الحلقة.   ١٦   🍎

 

.🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎

ابتسام / انا بس كنت حبة اننا نعيش حياتنا

سراج بيتحرك من مكانو وبيتجاهل كلام ابتسام وبيروح 
على الدولاب وبيطلع هدوم وبيغير

 
ابتسام / سراج انت رايح فيين

سراج مبيردش عليهاا

ابتسام / سراج انا بتكلم معااك لو سمحت متعاملنيش بتجااهل بالطريقة دى

سراج بيغير هدومه بسرعة وبياخد محفظتو والمفاتيح بتعتو 
وبيخرج من الاوضة وابتسام بتخرج ورى بسرعة

ابتسام / سراج سرااج

وسراج بيخرج من الشقة وبيقفل الباب بقوة  و ابتسام بتقاعد على الارض وبتعيط

.

مريم بتروح على المكتب ومش قادرة تشتغل ابدا وبتخرج برة مكاتبها بتقاعد فى الرسبشن وبتشوف اعلان فى التليفزيون ان الفنان هاني  تعاقد مع شركة كبيرة
و بتتعصب اوى و بتبص للسكرتيرة

مريم / انا همشى ولو فى حاجة مهمة كلمينى على التليفون

مريم بتخرج من المكتب وبتركب عربيتها ومخنوقة اوى

.
            **********************************

زياد و شمس فى العربية وفهد نايم من التعب

زياد / فهد نام

شمس / تعب اوى النهاردة

زياد بيبص لشمس فى المرايا

زياد / كان يوم جميل اوى

شمس/ فعلا انا من زمان مروحتش الملاهى حتى وانا صغيرة ماما كانت على طول تعبانة ومكنتش بتقدر تخدنى الملاهى

زياد / الله يرحمهاا

زياد / هى تعبت فى سن صغير

شمس / هى عرفت بالمرض من بعد ولاتى يعنى طفلتى كلها 
كانت مع امى فى الاوضة بس بالنسبالى استمتعت جدا كانا على طول نغنى مع بعض انا وهى امى كان صوتها حنون اوى
 
زياد / وانتى طلعلها باة

شمس بتتكسف وبتلف شعرها فى اتجاة واحد وبيوصلو البيت واول ما زياد بيقف بالعربية بيشوف

محمد واقف قدمه  و زياد بيبص لشمس اوى و شمس مش شايفة محمد وبتنزل من العربية ولسة هتشيل فهد زياد بيخدو منهاا

محمد / شمس

شمس بتبص ورها  بتشوف محمد وبترجع تبص لزياد 
 و زياد بيمشى وبيسبها وباين علية العصبية اوى  و شمس بترجع تبص لمحمد ومحمد بيقرب منهااا  و زياد بيطلع على الشقة ولينا بتقبلو

لينا/ حبيبى هو ناام

زياد بيدخل على اوضته ومدايق ومبيتكلمش مع لينا
وبيروح يبص على شمس من الشباك
 
محمد / ريهام حكتلى على كل حاجة انا اسف

شمس / ريهام غلطانة انها تتكلم على خصوصياتي مع اى حد

محمد بيمسك ايد شمس  و زياد بيبصلو اوى وبيضغط بيايدو على الستارة بغضب

محمد / يعنى انا اى حد بالنسبالك يا شمس

شمس بتسحب اديها من ايد محمد

محمد / انا عارف انى غلطان بسبب غضبى وانى وصلت 
متاخر على الاستعراض

شمس / محمد انا تعبانة بعد ازنك خلينا نتكلم فى وقت تانى
 
محمد / خلاص انتى توعدينى نفطر مع بعض بكرة قبل ما نروح المعهد

شمس / اوكى سلام

محمد واقف بيبص لشمس وهى ماشية وبيرفع نظرو لفوق وبيشوف زياد واقف فى الشباك بيبصلو اوى وباين علية الغضب  و محمد بينسحب وبيروح على عربيتو وبيمشى

و لينا بتدخل أوضة زياد

لينا / هاا مش هتحكيلى عملتو اية النهاردة

زياد / لينا انا تعبان عاوز انام

زياد بياخد البرنس بتاعو وبيدخل على الحماام ولينا مستغربة اوى  و بتخبط على زياد

لينا / زياد زياد

سعود / ليناا ليناا

ولينا بتخرج وبتسيب زياد

لينا / نعم نعم

سعود / اعمليلى قهوة

لينا / قهوة فى الوقت دة كدة مش هتعرف تنام

سعود / عندى شوية شغل هسهر اعملو اعمل اية فى اخوكى 
من اليوم الى جينا هنا مصر وهو مبيروحش الشركة مش عارف مشغول فى اية

لينا / هروح اعملك القهوة

.
            **********************************

فى الصباح

شمس بتصحى من النوم على صوت جرز الباب وبتلبس الروب وبتخرج

مريم / مين الى جاى فى الوقت دة

شمس بتروح تفتح الباب وبيكون هاني

شمس / هاني

هاني / صحيتكو من النوم

مريم بتروح عليهم

مريم / هاني فى حاجة حصلت اتكلم

هاني / عاوز اتكلم معاكى

مريم / فى الوقت دة

شمس / انا فى غرفتى لو احتجتو حااجة 

هاني / مريم خلينا نخرج نتكلم

مريم / هاني انا

هاني / انتى اسمعينى باة انا مقدرش ابعد عنك ابدا

مريم / مش هتكلم على الباب كدة

هاني / ممكن نخرج نفطر مع بعض ونتكلم

مريم / هروح اغير

هاني بياخد مريم وبيخرجو مع بعض

.
            **********************************

ابتسام سهرانا طول الليل وسراج مبيردش على التليفون 
ومرجعش البيت و بتحس بسراج بيفتح الباب وبيدخل

ابتساام / سرااج انت كنت فين طول الليل ولية مش بترد عليا

سراج مبيردش عليها وبيروح على الاوضة  و ابتسام بتروح ورى وبتشوف سراج بيجهز شنطتو

ابتسام / سراج انت انت بتعمل اية

سراج مبيردش عليهاا

ابتسام / سراج انا بتكلم معاااك

سراج / ماما تعبانة وعوزانى اروح عندها كام يوم

ابتسام / سراج خلينا نتكلم مع بعض

سراج بيصرخ بصوت عاالى

سراج / انا مش قادر اتكلم فى الموضوع دة انتى مدام مش عوزة تخلفى منى لية وافقتى تتجوزينى هااا لية

ابتسام / حبيبى ارجوووك اهدى انت عارف انا بحبك قد اية 
انا بس كنت عوزة نستمتع بجوزنا الاول اننا

سراج / بس خلاص مش عاوز اسمع تانى

وسراج بياخد شنطتو وبيخرج و ابتسام بتروح وري بسرعة

ابتسام/ سراج انا اسفة انا انا غلطانة سراج اسمعنى 

سراج / ابتسام احنا لازم نبعد عن بعض كام يوم وانتى فكرى 
كويس ان كنتى حبة تكملى معااية ولالااا

ابتسام بتعيط اوى وسراج بيخرج من الشقة وابتسام بتخرج ورى وبتنزل ورى على السلم وبتتكعبل على السلم وبتقع وابتسام بتصرخ  و سراج بيجرى عليهاا بسرعة

سراج / ابتسام ابتسام

ابتسام بيغما عليهاا

.
            **********************************

.

مريم قاعدة مع هاني فى كفتريا على النيل

هاني / انتى شايفة اية الحل دلوقتى

مريم / انت الى تحل الموضوع دة مش اناا

هاني / المفروض ان انا وانتى واحد ونفكر مع بعض

مريم / الكلام دة كان قبل ما تقرر انك تسافر

هاني / خلاص انا غلطاان ياسيتى الحل اية دلوقتى

مريم /هاني من الاخر يا انا يا العقد دة ودة اخر كلام عندى

هاني بيبص لمريم اوى ومتعصب

.
            **********************************

سراج بيتصل بشمس وبيبلغها ان ابتسام فى المستشفى

شمس / سرااج ابتسام فيهاا اية ارجووك انت مخبى اية

سراج / لسة مش عارف حااجة الدكتور عندها

شمس بتغير هدومها بسرعة وبتخرج وبتقابل زياد قدم العماارة بيركب العربية و  بتروح علية بسرعة

شمس / زياد ممكن توصلنى لو سمحت
 
زياد بيشوف محمد بيوصل بالعربية قدم العماارة

زياد / اظن دلوقتى انتى مش محتجاانى بعد ازنك

زياد بيركب العربية وبيمشى و شمس مستغربة جدا لية عمل معاها كدة  و محمد بيروح على شمس

محمد / شمس

شمس بتبص وره بسرعة وبتشوف محمد قدمها

شمس/ محمد ممكن توصلنى لو سمحت

شمس دموعها بتنزل 

محمد / شمس فى اية مالك انتى بتعيطي لية

محمد بيمسح دموع شمس  ز زياد واقف بالعربية بعيد بيبص عليهم ومحمد بياخد شمس على العربية وبيمشو بسرعة

.
            **********************************

محمود بيفطر هو وسارة فى الجنينة مع بعض

محمود / سارة انا لازم امشى 

سارة / بس لسة بدرى على الاجتماع بتاعك

محمود / لا اصل هقابل سهي قبل ما تروح على المعهد بتعها

سارة بتحاول تبتسم

سارة / سلملى عليها كتير ربنا معاك

محمود / سارة انا مش عارف اشكرك ازااى انا مبسوط اننا اصحاب

سارة بتحاول تخبى دمعتهاا  و محمود بيمشى وسارة مبتقدرش تخبى دموعها وبتعيط

.
            **********************************

 المستشفى

الممرضة بتخرج

الممرضة / اتفضل الدكتور خلص

وسراج بيدخل وبيروح على ابتسام بسرعة وابتسام بتعيط

 
سراج / حببتى انتى

الدكتور / متقلقش الام والجنين بخيير حمدالله على السلامة
بس ممنوع الحركة على الاقل يومين

والدكتور بيمشى  و سراج بيبص لابتسام وابتسام بتعيط

ابتسام / صدقنى والله كنت محتااجة بس وقت اننا

سراج بيحط ايدو على شفايفها وبيمسك اديها وبيبسهاا

سراج / فكرة انك ممكن تروحى منى دبحتنى

وسراج دموعو بتنزل

ابتسام / وفكرة انك ممكن تروح وتسبنى

واتسام بتعيط اوى وسراج بيحضنها اوى وبتدخل شمس
 ومعااها محمد

شمس / ابتسااام

شمس بتجرى على ابتسام وبتحضنهاا اوى

شمس / حببتى انتى كويسة حصلك حاجة 

ابتسام / لا ياروحى بس وقعت على السلم بس الحمد لله ان سراج كان معايا

محمد / حمدالله على السلامة شمس طول الطريق كانت 
قلقانة عليكى اوى

سراج بيروح على محمد وبيسلم علية ويقاعدوة مع بعض 
وبتدخل مريم بسرعة ومعاها هاني

.
            **********************************

زياد بيرجع البيت مبيقدرش يشتغل

ليليا / زياد الحمد لله انك رجعت دلوقتى تعالة وصلنى

زياد / لينا انا تعباان 

لينا / زياد بنت خالتك فى المستشفى

زياد / بنت خالتى مين

لينا / ابتساام فى المستشفى انا كنت بتصل شمس اطمن عليها وقالتلى ان ابتسام تعبت ونقلوها المستشفى

زياد بيفتكر لهفة شمس لما شفتو بس لما شاف محمد مبقاش شايف قدمه

زياد / يلا خلينا نروح

ولينا بتاخد فهد وبتنزل مع زياد بسرعة وبيروحو على المستشفى ولينا و زياد بيدخلو الاوضة  و شمس بتبص لزياد اوى بحزن

زياد/ حمدالله على السلامة

ابتسام / الله يسلمك يا زياد والله انا مكسوفة منكو تعبتكو معايا

لينا/ خوفتينى عليكى اوى

الممرضة بتدخل

الممرضة / لو سمحتو لازم ناخد المريضة علشان نعمل سونار
 
شمس / سونار لية

الممرضة / بس الدكتور عاوز يطمن على الجنين
 
ابتسام بتبص لسرااج

ابتسام / انا حاامل

والكل مبسووط اوى وبيبركو لابتسام وسراج

محمد / الف مرووك انا لازم ارووح والدى محتجنى فى الشركة

شمس / وانت من امتى بتوافق انك تروح الشركة لوالدك

زياد بيبص لشمس اوى 

محمد / انتى اكتر واحدة عارفة بس لازم برضو نرضى الطرفيين

ولينا بتبص لزياد  و شمس بتخرج مع محمد بتوصلو برة

 
محمد / حمدالله على سلامتها ولو احتجتى اى حااجة كلمينى

شمس / شكرا يامحمد

ومحمد بيمشى ولسة شمس هتدخل الاوضة بتشوف زياد خارج  و شمس بتبصلو ومديقة اوى

زياد / الظاهر انك بتعرفو بعض اوى حتى الحاجات العائلية 
انتى بتعرفيهاا

شمس / انا مش مطرة انى اجوبك على اى حااجة وكفاية انى فى الوقت الى محتجاك فية حضرتك ادتنى ضهرك روحت

زياد/ انا مكنتش اعرف ان

شمس / بعد ازنك اختى محتجانى

شمس بتدخل الاوضة ومديقة اوى

.
            **********************************

.

فى الليل
 
محمود بيتصل بسهي

محمود / يااة اخيرا سمعت صوتك لية مش بتردى على اتصالى

سهي / اسفة كنت مشغوولة

محمود / ماشى اية رايك نروح السينما انا وانتى فى فيلم رومنسى جميل اوى

سهي / لو هتعزمنى على العشاء كمان موفقة

محمود / طلباتك اوامر طبعاا

محمود مبسوط اوى

.
            **********************************

الدكتور عند ابتسام فى الاوضة

 
الدكتور / ممكن تخرج بس اهم حااجة متتحركش كتير الفترة دى وتهتم بالتغذية

سراج / حاضر يا دكتور

الدكتور / حمدالله على السلامة 

مريم / سراج خليكو معانا كام يوم علشان كمان نخلى بلنا من ابتسام

شمس / احنا عرفيين انهاا مش هتسمع الكلام

سراج / معنديش مانع طبعاا وكمان انا مش هقدر عليها لوحدى انو عارفين اختكو بتحب الحركة قد اية

ابتسام / انتو بتتكلمو عليا انا صح

وبيضحكو  

..
            **********************************

زياد فى الاوضة ولينا بتعملو قهوة

لينا / عملتلك فنجان قهوة مصرى هيعجبك

زياد / شكرا يا لينا

لينا / مش هتقولى فى اية

زياد مبيتكلمش  و لينا بتبصلو اوى

لينا / الى اسمو محمد دة زميل شمس فى المعهد مش عارفة 
مش مستريحة من نحيتو لية

زياد بيبص للينا وبيرفع حوجبو

لينا / انا فتحتلك الباب كدة

زياد / باين ان مفيش فايدة

لينا / انت استسلمت بالسرعة دى خلاص مش وقة الطلاق معااك

ولينا بتروح على الدولاب بتاع زياد وبتطلع ورق الطلاق

لينا / خلاص امضى ورق الطلاق دلوقتى وخلى شمس كمان تمضى علية وخلاص ونرجع بلدنا باة ونرتاح كلنا

زياد بيبص فى الاتجاة التانى ومبيتكلمش

لينا / لازم تحاارب علشان تاخد الى انت عوزو وتحاارب بكل قوة كمان

.
            **********************************

شمس و مريم بيوصلو الشقة ومعاهم ابتسام وسراج

مريم / برااحة امشى براحة

وبيدخلو ابتسام على الاوضة
 
سراج / حببتى محتاجة حاجة تحبى احطلك مخدة

ابتساام / بلاش تعملونى انى مريضة فعلا

شمس / عندك حق يلا روحى اعمللنا كيكة شوكولاتة

مريم بتضرب شمس على دمغها

شمس / ااة بهزر معاهاا

ابتسام بتضحك اوى  و شمس بتروح على ابتساام وبتنام جمبها

شمس / انا هنام معاكى النهاردة

مريم /لااا انا الى هنام معااها

سراج /وانا انام فى المطبخ مثلا

شمس / بقالك اربع شهور بتنام جمبها كفاية

سراج / يلا انتى وهى برة خلوها ترتااح يلااا اتحركو

.
            **********************************

سعود بيوصل البيت

سعود / ليناا ليناا

لينا بتسيب زياد وبتخرج لسعود

لينا / حمدالله على السلامة ياحبيبى تحب اجهزلك العشاء

سعود / هى ابتسام بنت خالتك تعبانة
 
لينا / اة تعبت النهاردة وهى فى المستشفى انت عرفت ازااى

سعود / شفتها ومعاها جوزها واخوتها وكانو سندنها 

لينا / يعنى ابتسام رجعت البيت هناا

سعود / قوللها عنى الف سلامة

لينا / الله يسلمك اجهزلك العشاء

سعود / لا انا اكلت فى الشركة مع العمال هروح انام تعباان
 
لينا بتجرى على أوضة زياد اول ما سعود بيدخل اوضته
 
لينا / زياد زياد

زياد / فى اية تانى مبتتعبيش من الكلام ابدا 

لينا / ابتسام جت البيت هناا

زياد / وهعمل اية

لينا / يعنى هنروح نقولها حمدالله على السلامة  ودى 
فرصة حلوة تصلح الى حضرتك عملتو النهاردة بس هروح اعمل حاجة نخدها معانا هعمل كيكة

زياد / خليها بالشوكولاتة

لينا / بالشوكولاتة

زياد / عادى البنات بتحبها بالشوكولاتة

لينا / علشان عيونك انت بس

لينا بتروح على المطبخ بسرعة 

.
            **********************************

محمود بيبص فى الساعة وبيعمل تليفون

محمود / حببتى انا هخرج من الشركة وهعدى عليكى اجهزى

 
سهي / محمود اسفة بس ماما تعبت شوية مش هقدر اخرج واسبها

محمود / الف سلامة عليها تحبى اجيب الدكتور بسرعة

سهي / لاا لاا ياحبيبى بس هو شوية ضغط وهى نامت دلوقتى

محمود / يعنى هعمل اية بالتذاكر السينما دى 

سهي/ سوورى انت ممكن تاخد سارة معاك

محمود / سارة

سهي/ اة حرام هى مبتخرجش خالص خليها هى كمان تغير جو واحنا خلينا فى يوم تانى

محمود / يعنى مش هشوفك النهاردة

سهي / لسة ياحبيبى الايام جااية كتيير

محمود / ماشى ياحببتى خلى بالك من نفسك ولو احتجتى حاجة كلمينى على طول

سهي / حاضر سلام

سهي بتقفل التليفون وبتقاعد على السرير بحزن وبتنام على جمبها وبتحضن المخدة اوى

محمود بيتصل بسارة

محمود / سارة انا هعدى عليكى جهزى نفسك

سارة / اجهز نفسى لاية

محمود / هنروح انا وانتى السينما

سارة بتفرح اوى

محمود / بس لو وراكى حااجة خلاص عادى متزعجيش نفسك

سارة / لا ابدا انا هجهز حاالا

وسارة بتجرى على الدولاب وبتطلع فساتين كتير على السرير 
وبتجرى بتجيب الجزم كلهاا وبتحطها وبتحاول تختار اللبس بسرعة

وردة ✍️

ليست هناك تعليقات